Społeczne problemy oraz zagrożenia młodzieży – na podstawie badań w wybranych miejscach województwa pomorskiego oraz obwodu lwowskiego (Ukraina) - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Społeczne problemy oraz zagrożenia młodzieży – na podstawie badań w wybranych miejscach województwa pomorskiego oraz obwodu lwowskiego (Ukraina)

Abstrakt

Tekst opisuje wybrane zjawiska społeczne będące zagrożeniem dla prawidłowego rozwoju młodzieży. Tekst jest wynikiem prowadzonych badań na Pomorzu oraz w obwodzie lwowskim na Ukrainie. Składa się z części teoretycznej oraz empirycznej z wnioskami.

Cytowania

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 1876 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-NC-SA otwiera się w nowej karcie

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja monograficzna
Typ:
rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
Tytuł wydania:
W : MEDYCYNA, SPORT I BEZPIECZEŃSTWO ZDROWOTNE strony 191 - 200
Język:
polski
Rok wydania:
2017
Opis bibliograficzny:
Bykowski P.: Społeczne problemy oraz zagrożenia młodzieży – na podstawie badań w wybranych miejscach województwa pomorskiego oraz obwodu lwowskiego (Ukraina)// MEDYCYNA, SPORT I BEZPIECZEŃSTWO ZDROWOTNE/ ed. Ewa Zielińska Bydgoszcz: Collegium Medicum , 2017, s.191-200
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.5281/zenodo.999007
Bibliografia: test
  1. do czegoś pozytywnego -tworzy bowiem przyczynek do szerszej aktywizacji, do podejmowania działań na rzecz szeroko pojętej zmiany w funkcjonowaniu jednostki, ale też i struktur tamtego społeczeństwa. Wydaje się, że silnie zakorzenione wydarzenia, nierzadko tragiczne, inaczej niż w Polsce, mocno pobudzają dużą część badanych do działania; nie tylko o charakterze "emigracyjnym" (duży odsetek młodych sygnalizujących wyjazd-głownie do Polski), ale też lokalnym -"tyle już nas spotkało złego, że teraz musi być lepiej; ale też musimy bardziej się starać, więcej działać" -takie często padają słowa. Badani młodzi Ukraińcy wydają się być żywo zainteresowani obszarem/ miejscem gdzie żyją, choć jak wcześniej zaznaczono nie mitologizują go, nie tworzą metaforycznej przestrzeni, opisują bez "uniesień". Wykazują przede wszystkim silne zintegrowanie ponadlokalne -z państwem ukraińskim, dodając iż to właśnie tworzy "zakorzenienie" oraz stanowi krok ku budowie własnej tożsamości. Co więcej, zabezpiecza przed zjawiskami społecznie szkodliwymi, pomaga w budowaniu "wewnętrznego bezpieczeństwa". otwiera się w nowej karcie
  2. W zakończeniu chciałbym zaznaczyć; wyniki badań pokazują zróżnicowany obraz badanych w i wobec miejsca swego zamieszkania. Różna jest też (tworząca się) tożsamość, bo różne są to miejsca i mimo pewnych podobieństw, różna to młodzież. Badania pokazują realne poczucie zagrożenia, ale też świadomość iż wpływają one (zagrożenia) na kształtowanie się jestestwa młodego człowieka. Pokazują (badania) -szczególnie wśród młodych gdańszczan-ciągłe poszukiwanie formuły własnej tożsamości (procesualność). Tożsamość młodych Ukraińców wydaje się być "prostsza" -"jestem stąd, jestem Ukraińcem". Wydaje się być też ukształtowana dość jednoznacznie przez pryzmat konkretnych zdarzeń z historii tego kraju, jak też losów i historii rodziny (danego respondenta). otwiera się w nowej karcie
  3. Respondenci przedstawiają mnogość postaw względem obu miejsc: Gdańska oraz Starego Sambora (i okolic). Zauważyć można postrzeganie obu miasta przez pryzmat historii; miasto-symbol, miasto- doświadczone, miasto-świadek zdarzeń czy świadek dziejów (Gdańsk); "małe miasteczko", "miasteczko pogranicza" (Stary Sambor), także negatywnych -"brzydkie/ prowincjonalne miasto"(Sambor). Wydaje się -i są w tym obie grupy zgodne-kochają a zarazem często nie lubią swojego miejsca -różniąca jest tu tylko motywacja, ewentualnie jej konkretne przejawy (wyjadę stąd -twierdzi tak spora grupa młodych Ukraińców; mogłoby się tu więcej dziać-to młodzi gdańszczanie). Badanych młodych Ukraińców kształtuje najnowsza historia, bardzo emocjonalnie tworzy ich sposób myślenia, tworzy ich tożsamość przez pryzmat państwa narodowego. Ich tożsamość warunkowana jest aktualnością (społeczno-ekonomiczną Ukrainy). Młodych gdańszczan kształtuje przede wszystkim własny cel/ własny interes. Raczej nie są skłonni działać na rzecz miasta/ regionu. Respondenci wykazują się pamięcią indywidualną (przyczynia się do tworzenia tożsamości) -pamięcią o losach rodziny; z drugiej strony nie szczególnie celebrowanej, traktowanej nieco "od święta" -tak jest w przypadku młodych gdańszczan. Młodzi Ukraińcy to pamięć o rodzinie (bliższej i dalszej), a także pamięć o wydarzeniach dotyczących ich państwa, i tego w jakim kierunku ono zmierza. Młodzi Ukraińcy to "emocjonalna" celebracja -osób, miejsc, wydarzeń budująca przede wszystkim tożsamość o wymiarze narodowym. Wyżej opisany to zaledwie fragment materiału badawczego. Jednak już pobieżne przeanalizowanie pokazuje różnorodność postaw, inne spojrzenie obu grup, po prostu poznawczo intrygujące (szczególnie badania wśród młodych Ukraińców). Dalej warto przyglądać się badawczo, wyciągać wnioski, budować stwierdzenia. Ciekawa wydaje się tu kategoria pamięci, która może tworzyć poczucie tożsamości (indywidualnej i zbiorowej). W przypadku młodych gdańszczan widać poszukiwanie własnej (nowej?) formuły poczucia tożsamości; młodzi Ukraińcy swoją formułę mają, ale wyraźnie chcą coś do niej dodać (europejskość?), czyli choć "coś już mają", dalej "czegoś szukają". otwiera się w nowej karcie
  4. Ważne jest, by w tych poszukiwaniach młodzież nie była sama. Pomoc ze strony najbliższego środowiska zmniejsza bowiem prawdopodobieństwo tworzenia się poczucia zagrożenia, strachu i leku. otwiera się w nowej karcie
  5. Bauman Z. (2006), Płynna rzeczywistość, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
  6. Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, Warszawa 2008.
  7. Bursza W., (1998), Antropologia kultury, Poznań.
  8. Giza-Poleszczuk A., Marody M., (2004), Przemiany więzi społecznych, Warszawa.
  9. Hann Ch., Antropologia społeczna (2008), Kraków
  10. Kapralski S., Pamięć, przestrzeń, tożsamość. Próba refleksji teoretycznej, [w] Pamięć, przestrzeń, tożsamość, pod. red. S. Kapralski (2010), Warszawa.
  11. Szacka B., Pamięć społeczna, w: Encyklopedia socjologii, t. 3, Warszawa 2000. otwiera się w nowej karcie
  12. Szacka B., "Pamięć społeczna a identyfikacja narodowa, w: A. Jasińska-Kania (red.), "Trudne sąsiedztwa z socjologii konfliktów narodowościowych, Warszawa 2001. otwiera się w nowej karcie
  13. Theiss W. (2001), Mała ojczyzna: perspektywa edukacyjno-utylitarna [w:] Mała ojczyzna. Kultura. Edukacja. Rozwój lokalny, pod red. W. Theiss, Warszawa.
  14. Theiss W. (1984), Radlińska, Warszawa. otwiera się w nowej karcie
  15. Ziółkowski M., Koralewicz J. (2003), Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988-2003, Poznań.
  16. Wylegała A., Przesiedlenia a pamięć. Studium (nie)pamięci społecznej na przykładzie ukraińskiej Galicji i polskich "ziem odzyskanych", Toruń 2014.
  17. pod. red. Zielińska M., Trzop B., Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Pogranicza i centra współczesnej Europy, Zielona Góra 2014: G. Babiński, Pogranicza i transgraniczności. Wokół zagmatwania pojęć i zjawisk społecznych.
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 112 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi