STATYSTYKA F ROZKŁADU FISHERA-SNEDECORA JAKO NARZĘDZIE DO OCENY ISTOTNOŚCI WPŁYWU MOCY SILNIKA O ZS NA WYBRANE MIARY DIAGNOSTYCZNE - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

STATYSTYKA F ROZKŁADU FISHERA-SNEDECORA JAKO NARZĘDZIE DO OCENY ISTOTNOŚCI WPŁYWU MOCY SILNIKA O ZS NA WYBRANE MIARY DIAGNOSTYCZNE

Abstrakt

niniejszym opracowaniu przedstawiono zastosowanie statystyki F rozkładu Fishera-Snedecora do oceny istotności wpływu obciążenia silnika o ZS, na obserwowany parametr diagnostyczny, wyznaczany na podstawie pomiarów szybkozmiennej temperatury spalin w kanale wylotowym, jakim jest entalpia właściwa strumienia spalin wylotowych w zakresie jednego cyklu pracy silnika. Przedstawiono plan badań eksperymentalnych przeprowadzonych na jednocylindrowym silniku laboratoryjnym Farymann Diesel typ D10, jak również scharakteryzowano metodę wyznaczania wartości statystyki F dla uzyskanych wyników pomiarowych. Przedstawiono wyniki przeprowadzonych obliczeń oraz dokonano oceny siły oddziaływania parametru wejściowego (Pobc) na mierzony parametr diagnostyczny (hspal). Przedstawiono metodę wyznaczania strumienia entalpii spalin, jako składnika bilansu energii w silniku w postaci wykresu strumieniowego Sankey'a. Planuje się dalsze rozwinięcie programu badań eksperymentalnych, mających na celu określenia istotności wpływu zmian wartości wytypowanych parametrów struktury konstrukcyjnej silnika na inne zdefiniowane parametry diagnostyczne, jakimi są: średnia wartość międzyszczytową, a także szybkość (intensywność) wzrostu oraz spadku jej wartości dla pojedynczych cykli pracy.

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 1126 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-SA otwiera się w nowej karcie

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach
Opublikowano w:
Journal of Polish CIMEEAC nr 14, strony 177 - 186,
ISSN: 1231-3998
Język:
polski
Rok wydania:
2019
Opis bibliograficzny:
Puzdrowska P.: STATYSTYKA F ROZKŁADU FISHERA-SNEDECORA JAKO NARZĘDZIE DO OCENY ISTOTNOŚCI WPŁYWU MOCY SILNIKA O ZS NA WYBRANE MIARY DIAGNOSTYCZNE// Journal of Polish CIMAC -Vol. 14,iss. 1 (2019), s.177-186
Bibliografia: test
  1. parametrów wejściowych na inne miary diagnostyczne, jakimi są średnia wartość międzyszczytową, a także szybkość (intensywność) wzrostu oraz spadku jej wartości dla pojedynczych cykli pracy, dla których nie przedstawiono wartości statystyki F. Jako kolejny etap wykorzystania tego narzędzia statystycznego planuje się określenie wpływu istotności zmian parametrów struktury silnika o ZS wraz z kanałami: dolotowym powietrza i wylotowym spalin na miary diagnostyczne wyznaczone na podstawie zarejestrowanego i odpowiednio obrobionego matematycznie sygnału szybkozmiennej temperatury spalin. Dodatkowo planuje się sporządzenie bilansu energii w silniku z zastosowaniem wykresów strumieniowych Sankey'a. Ma to także cel utylitarny, jakim jest opracowanie metodyki diagnozowania silników o ZS, na pomiarów i analizy temperatury spalin wylotowych. 6. Literatura otwiera się w nowej karcie
  2. Balcerski, A. (1990) Siłownie okrętowe: podstawy termodynamiki, silniki i napędy główne, urządzenia pomocnicze, instalacje. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. Gdańsk.
  3. Jaremkiewicz, M. (2011) Odwrotne zagadnienia wymiany ciepła, występujące w pomiarach nieustalonej temperatury płynów. Rozprawa doktorska. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.
  4. Korczewski, Z. (2019) Thermal efficiency investigations on the self-ignition test engine fed with marine low sulfur diesel fuels. Combustion Engines, 178 (3), str. 15-19. otwiera się w nowej karcie
  5. Korczewski, Z., (2017) Diagnostyka eksploatacyjna okrętowych silników spalinowych - tłokowych i turbinowych. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. Gdańsk.
  6. Korczewski, Z., Puzdrowska, P. (2015) Analytical method of determining dynamic properties of thermocouples used in measurements of quick -changing temperatures of exhaust gases in marine diesel engines. Combustion Engines, 162(3), p. 300-306. otwiera się w nowej karcie
  7. Korzyński M. (2017) Metodyka eksperymentu. Planowanie, realizacja i statystyczne opracowanie wyników eksperymentów technologicznych. Wydawnictwo WNT. Warszawa.
  8. Kudrewicz J. (1976) Analiza funkcjonalna dla automatyków i elektroników. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa.
  9. Łutowicz M. (2006) Identyfikacja procesu sprężania okrętowego tłokowego silnika spalinowego dla potrzeb diagnostyki jego przestrzeni roboczych, Rozprawa Doktorska, AMW, Gdynia.
  10. Olczyk, A.(2007) Koncepcja pomiaru szybkozmiennej temperatury gazu z uwzględnieniem dynamicznej składowej temperatury. Pomiary Automatyka Kontrola, 53
  11. Bis/9, 576-579. otwiera się w nowej karcie
  12. Pabis S. (1985) Metodologia i metody nauk empirycznych. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa.
  13. Puzdrowska P. (2018) Metoda wyznaczania stałej czasowej termopary na podstawie pomiaru szybkozmiennej temperatury spalin wylotowych silnika o ZS. Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, Vol. 108, s. 115-133.
  14. Puzdrowska, P. (2018) Signal filtering method of the fast-varying diesel exhaust gas temperature// Combustion Engines, nr. 175(4), s.48-52.
  15. Puzdrowska, P. (2019) Identification on damages in the inlet air duct of a diesel engine based on exhaust gas temperature measurements/ Combustion Engines, nr. 177(2), s.108- 112.
  16. Rudnicki J., Puzdrowska P., Marszałkowski K. (2017) Osłona termopary chłodzona wodą jako narzędzie zapobiegające zakłóceniom zewnętrznym podczas pomiarów temperatur szybkozmiennych spalin w kanale wylotowym silnika okrętowego, Journal of Polish CIMAC. -Vol. 12., nr. 1, p. 97-104.
  17. Shannon C. E. (1945)A mathematical theory of cryptography. A classified memorandum for Bell Telephone Labs. USA. otwiera się w nowej karcie
  18. Wojtatowicz T. W. (1998) Metody analizy danych doświadczalnych. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej. Łódź.
  19. Zacharewicz M. (2009) Metoda diagnozowania przestrzeni roboczych silnika okrętowego na podstawie parametrów gazodynamicznych w kanale zasilającym turbosprężarkę, Rozprawa doktorska, AMW, Gdynia.
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 160 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi