Abstrakt
Weigh-in-motion systems (WIM) serve as valuable sources of traffic load data. The determination of axle load spectra using WIM data is pivotal for calculating load equivalency factors and predicting pavement distresses through M-EPDG. Among various factors affecting WIM accuracy, temperature changes stand out as particularly influential. This paper examines the influence of temperature on WIM-collected data, utilizing the steering axle load spectrum. Data was gathered from 77 WIM stations situated on Poland's national roads and motorways. Observations reveal that temperature fluctuations introduce biases into the axle load spectrum, significantly impacting several key statistics, including Truck Factors (TF) and number of Equivalent Standard Axle Loads (ESAL) or the percentage of overloaded vehicles. Notably, a shift in air temperature from -10°C to +30°C leads to axle load spectrum biases ranging from 5% to 35%. The technology of axle load sensors plays a crucial role in this phenomenon. The analysis indicates that the uncertainty of truck factors and the subsequent calculation of ESAL’s using the fourth power equation can increase by up to 1.5 times when the axle load spectrum bias reaches 20%.
Cytowania
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja monograficzna
- Typ:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku w języku o zasięgu międzynarodowym
- Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2024
- Opis bibliograficzny:
- Ryś D., Więckowski P.: Temperature Effects on Weigh-in-Motion Accuracy Using Steering Axle Load Spectrum// 14th International Conference on Asphalt Pavements ISAP2024 Montreal/ : , 2024, s.473-478
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.1007/978-3-031-67252-1_79
- Źródła finansowania:
-
- Publikacja bezkosztowa
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 7 razy