Abstrakt
W artykule przedstawiono problem uwzględniania przewiązek w projektowaniu konstrukcji oraz ich wpływ na stateczność elementów konstrukcyjnych. Skupiono się na zaleceniach normowych dotyczących projektowania prętów wielogałęziowych z przewiązkami oraz przedyskutowano zasadność ich używania. W pracy został przedstawiony przykład odcinka pasa górnego mostu kratownicowego złożonego z dwóch kątowników połączonych różną liczbą przewiązek. Przeanalizowano wpływ przewiązek na nośność konstrukcji z wykorzystaniem analiz numerycznych – liniowej analizy wyboczeniowej, geometrycznie oraz geometrycznie i materiałowo nieliniowych analiz statycznych. Wyniki analiz numerycznych porównano z rezultatami 11819 otrzymanymi na podstawie normy projektowej. Wykazano, że wzrost liczby przewiązek powoduje wzrost obciążenia krytycznego i granicznego. Ten wpływ maleje wraz z liczbą przewiązek. Największy przyrost nośności pojawił się między prętami bez przewiązek i z jedną przewiązką. Wzory normowe podają zaniżony wpływ przewiązek na naprężenia konstrukcji. Artykuł znajduje się na płycie CD dołączonej do czasopisma na str. 11814-11819.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Logistyka
ISSN: 1231-5478 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2014
- Opis bibliograficzny:
- Żmuda-Trzebiatowski Ł.: Wpływ przewiązek na stateczność prętów dwugałęziowych// Logistyka. -., nr. 6 (2014),
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 106 razy