ISSN:
eISSN:
Ministry points: Help
Year | Points | List |
---|---|---|
Year 2024 | 5 | Journal not listed on ministry scored journal list 2024 |
Year | Points | List |
---|---|---|
2024 | 5 | Journal not listed on ministry scored journal list 2024 |
2023 | 5 | Not listed on the ministry scored journals list 2023 |
2022 | 5 | Not listed on the ministry scored journals list (2019-2022) |
2021 | 5 | Not listed on the ministry scored journals list (2019-2022) |
2020 | 5 | Not listed on the ministry scored journals list (2019-2022) |
2019 | 5 | Not listed on the ministry scored journals list (2019-2022) |
2018 | 5 | B |
2017 | 5 | B |
2016 | 5 | B |
2015 | 5 | B |
2014 | 4 | B |
2013 | 4 | B |
2012 | 4 | B |
2011 | 4 | B |
2010 | 6 | B |
Impact Factor:
Papers published in journal
Filters
total: 102
Catalog Journals
-
Koncepcja ruchowej optymalizacji efektywności hamowania odzyskowego
PublicationProblem wykorzystania energii hamowania przez jej odzysk na drodze elektrycznej nabrał znaczenia wraz z wprowadzeniem do eksploatacji pojazdów wyposażonych w energoelektroniczne przekształtnikowe układy napędowe, pozwalające na odzysk energii hamowania praktycznie w całym przedziale prędkości eksploatacyjnych. Jednym jednak z oczywistych warunków odzysku energii jest możliwość jej przejęcia przez inne pojazdy lub system zasilania.
-
Inwestycje modernizacyjne na kolejach polskich - próba oceny
PublicationOmówiono program inwestycji infrastrukturalnych na liniach kolejowych w Polsce od roku 1989. Przeanalizowano standardy techniczne linii kolejowych. Przedstawiono sposoby oceny efektywności inwestycji i dostępne fundusze europejskie.
-
Diagnostyka ruchowa odbieraków prądu.
PublicationPrzedstawiono nową metodę diagnostyki technicznej trakcyjnych odbieraków prądu. Na specjalnie wyprofilowanym odcinku sieci jezdnej wyposażonej w czujniki pomiarowe uzyskuje się pomiar charakterystyki statycznej odbieraka.
-
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście jako przewoźnik aglomeracyjny
PublicationW artykule przedstawiono rys historyczny, charakteystykę infrastruktury, stan obecny i perspektywy rozwoju SKM w Trójmieście.
-
Wspomaganie decyzji przy utrzymaniu nawierzchni kolejowej.
PublicationW artykule przedstawiono koncepcje wspomagania decyzji przy utrzymaniu nawierzchni kolejowej. Zaprezentowano problemy decyzyjne, użytkowane już systemy wspomagania decyzji oraz ewolucyjny proces powstawania takich systemów.
-
Czy kolejowe przewozy międzyregionalne mają przyszłość w Polsce?
PublicationW artykule przedstawiono funkcjonowanie kolei międzyregionalnych w Europie i w Polsce. Zaprezentowano szanse i możliwości konkurencji kolei z innymi środkami transportu w warunkach polskich.
-
Ciągłe Pomiary Satelitarne układu linii tramwajowych w Gdańsku
PublicationW pracy przedstawiono ocenę możliwości wykorzystania dwusystemowych fazowych odbiorników GNSS (GPS/Glonass) dla realizacji pomiaru inwentaryzacyjnego linii tramwajowych. Opisano przebieg pomiarów przeprowadzonych na terenie Gdańska i uzyskane wyniki. Wykazano, że dla obszarów miejskich zastosowanie rozwiązań GNSS w oparciu o lokalną stację referencyjną może być alternatywnym podejściem względem pomiarów opartych o sieć ASG-EUPOS...
-
Wybór sposobu przemieszczania się w mieście z wykorzystaniem analizy wielokryterialnej
PublicationW artykule przedstawiono porównawczą analizę możliwości przemieszczania się transportem zbiorowym oraz indywidualnym w Gdańsku w wybranej relacji. Stworzony został wielokryterialny model decyzyjny w aplikacji SuperDecisions wykorzystujący metodę AHP, Celem modelu było uzyskanie odpowiedzi, czy dla osoby korzystającej obecnie z samochodu osobowego transport zbiorowy może stać się realną alternatywą w codziennych regularnych podróżach.
-
Komputerowe wspomaganie modernizacji łuków poziomych na liniach kolejowych
PublicationW artykule przedstawiono opracowywany obecnie program komputerowy służący do obliczeń przesunięć toru i robót ziemnych związanych z modernizacją układów geometrycznych toru kolejowego w łukach. W pracy scharakteryzowano aktualny stan pracy nad programem MUGO.
-
Analiza wyników monitoringu odbieraków prądu w warunkach eksploatacyjnych na linii kolejowej
PublicationW celu oceny stanu technicznego odbieraków prądu prowadzone jest ich monitorowanie podczas przejazdu pociągu przez stanowisko kontrolne na linii kolejowej. Stanowisko monitoringu rejestruje uniesienie przewodów jezdnych wywołane oddziaływaniem odbieraka, prędkość pojazdu i jego dane identyfikacyjne. Na podstawie pomiarów i kryteriów oceny następuje klasyfikacja stanu technicznego odbieraków. Przeprowadzono weryfikację wyników monitoringu....
-
POMIAR WYMUSZONYCH PRZEMIESZCZEŃ TORU Z WYKORZYSTANIEM ALGORYTMU ANALIZY OBRAZU
PublicationW pracy przedstawiono główne założenia do opracowywanej metody ciągłego pomiaru wymuszonych przemieszczeń poprzecznych rusztu torowego wykonywanych w czasie regulacji geometrycznej osi toru. Prezentowane podejście do pomiaru dynamicznej deformacji konstrukcji polega na analizie obrazu rejestrowanego przez kamerę cyfrową. Rejestrowane przemieszczenie staje się podstawą do identyfikacji położenia odcinka toru w funkcji czasu. Autorzy...
-
Określanie oporu poprzecznego podsypki podczas pracy podbijarki torowej
PublicationW Politechnice Gdańskiej od wielu lat są prowadzone prace badawcze nad wykorzystaniem podbijarki torowej w diagnostyce toru kolejowego. Chodzi o to, żeby podczas jej bieżącej pracy można było określać stan naprężeń w szynach oraz wartości oporów poprzecznych. W pracy przedstawiono opis przeprowadzonych badań eksperymentalnych dotyczących oporów rusztu torowego, zastosowany system pomiarowy oraz analizę uzyskanych wyników. Wartości...
-
Wyniki pomiarów satelitarnych toru kolejowego
PublicationW pracy przedstawiono wyniki pomiarów satelitarnych, przeprowadzonych w celu określenia przebiegu trasy kolejowej. Na podstawie uzyskanych danych z ok. 30-kilometrowego odcinka linii podjęto kwestię dostępności błędu wyznaczeń sieci ASG-EUPOS podczas pomiarów linii kolejowej. Podjęto próbę oszacowania dokładności pomiarów satelitarnych. Wyznaczone współrzędne toru dały podstawę do rozpatrzenia możliwości wykorzystania tego rodzaju...
-
Wykorzystywanie infrastruktury kolejowej w obsłudze ruchu regionalnego
PublicationW artykule poruszono kwestię wykorzystania istniejacych obiektów i infrastruktury kolejowej dla aktywizacji regionalnego ruchu kolejowego. Istniejącym elementem jest odpowiednia organizacja ruchu
-
Charakterystyka bocznego zużycia szyn w łukach torów tramwajowych
PublicationIstotą problemu utrzymania torowisk tramwajowych jest brak dopasowania układu koło/szyna. Toczenie się pojazdu po takim torze, gdzie nie są dopasowane kształt koła i kształt szyny są źródłem niepożądanych oddziaływań dynamicznych (przyspieszenia pionowe i boczne), a także hałasu i drgań. Te wynikają przede wszystkim z intensywnego zużycia szyn i zmiany kształtu koła oraz powstających luzów między szyną a kołem. Jak się okazuje...
-
Koncepcja przeglądów okresowych rozjazdów
PublicationObowiązujące obecnie przepisy dotyczące badań technicznych rozjazdów kolejowych znacznie odbiegają od wiedzy w tym zakresie. Terminy badań i odchyłki dopuszczalne nie są w żaden sposób uzależnione od obciążenia konstrukcji, tj. maksymalnej prędkości i masy pociągów poruszających się po rozjeździe. W artykule przedstawiono stan istniejący w zakresie przeglądów okresowych rozjazdów dotyczący pomiarów, odchyłek dopuszczalnych i terminów...
-
Efektywność działania smarownic a redukcja hałasu generowanego na łukach linii tramwajowych
PublicationIntensywne procesy urbanizacyjne oraz rozwój gospodarczy są przyczyną zwiększenia wrażliwości człowieka na otaczające go w miastach niedogodności - hałas, drgania i zanieczyszczenie powietrza. Jednocześnie podejmowane sa działania mające na celu ograniczenie wpływu zjawisk obniżających standard życia. W zakresie komunikacji tramwajowej następuje wymiana taboru i modernizacja linii. Poprawa stanu infrastruktury tramwajowej powinna...
-
Wizyjny system pomiaru wybranych parametrów odbieraków prądu
PublicationOdbierak prądu jest elementem pojazdu trakcyjnego, służącym do ruchomego, stykowego połączenia obwodu głównego tego pojazdu z przewodem sieci trakcyjnej. Niewłaściwy stan techniczny tych ważnych elementów toru głównego pojazdu skutkuje ich nieprawidłową współpracą z siecią jezdną. Diagnostyka techniczna lokomotyw obejmuje swym zakresem m.in. badanie napędu powietrznego pantografów. W dokumentach normatywnych, określających wymagania...
-
Poszukiwanie metody określania sił podłużnych w szynach toru bezstykowego
PublicationArtykuł przedstawia w zarysie przegląd wybranych prac badawczych nad znalezieniem metody określania sił podłużnych w szynach toru bezstykowego, przeprowadzonych na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Rozległość tych badań jest imponująca, jednak efekty wciąż nie są do końca zadowalające. Jak dotąd nie opracowano bowiem metody bezpośredniego pomiaru sił podłużnych, dostosowanej w pełni do warunków praktyki utrzymaniowej.
-
Techniczne specyfikacje interoperacyjności dotyczące hałasu od pojazdów kolejowych
PublicationAnaliza wymagań zawartych w specyfikacji TSI dla kolei konwencjonalnych w zakresie poziomu emitowanego hałasu przez tabor kolejowy. Omówienie wymagań specyfikacji TSI dla pociągów dużej prędkości w znowelizowanej wersji przygotowywanej przez Komisję Europejską do publikacji.
-
Rozwój berlińskiego węzła kolejowego
PublicationPierwsze koncepcje budowy nowego dworca centralnego i obecny projekt. Omówienie organizacji ruchu w węźle berlińskim po otwarciu dworca Berlin Hauptbanhoff.
-
Kontrola i ochrona przed hałasem emitowanym przez transport kolejowy - narzędzia prawne
PublicationOmówienie aktów prawnych obowiązujących w Unii Europejskiej w zakresie ograniczania emisji hałasu od środków transportu oraz ich implementacja do prawa polskiego. Programy ochrony środowiska, środki finansowo-prawne, kary za emisję.
-
Terenowe stanowisko pomiarowe do diagnostyki technicznej odbieraków prądu
PublicationDiagnostyka techniczna jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną, której wykorzystanie w systemach transportowych prowadzi do zmniejszenia kosztów, podniesienia niezawodności i bezpieczeństwa eksploatacji. W trakcji elektrycznej zasadnicze znaczenie - z punktu widzenia niezawodności eksploatacyjnej - ma układ odbioru prądu z sieci jezdnej przez poruszające się pojazdy. Świadomość tego faktu doprowadziła do opracowania i wdrożenia...
-
Koncepcja monitoringu dynamicznego oddziaływania odbieraka prądu w warunkach eksploatacyjnych
PublicationW artykule przedstawiono założenia koncepcji wykrywania niesprawnych odbieraków prądu w wybranych punktach na linii kolejowej podczas przejazdu pociągu. Omówiono podstawowe założenia, zaprezentowano schemat planowanego stanowiska laboratoryjnego oraz terenowego. Dokonano analizy czujników pomiarowych spełniających założone funkcje oraz rozważono parametry jakie należałoby wykorzystać do celów diagnostycznych. Zaprezentowano wyniki...
-
Maksymalne prądy obciążenia w trakcji trolejbusowej
Publicationw artykule przedstawiono przegląd metod obliczeń układów zasilania trakcji trolejbusowej
-
Trolejbusy z bateryjnym źródłem zasilania. Doświadczenia eksploatacyjne i koncepcja liniowego zastosowania w Gdyni
PublicationW opracowaniu przedstawiono doświadczenia zebrane podczas dwuletniej eksploatacji trolejbusów z pomocniczym źródłem zasilania w Gdyni. Zaprezentowano koncepcję zastosowania tych trolejbusów do obsługi osiedla Fikakowo
-
Alternatywne źródła zasilania w trolejbusach - przegląd rozwiązań stosowanych w miastach europejskich
PublicationW artykule przedstawiono obecne tendencje w zakresie autonomicznych źródeł zasilania dla trolejbusów.
-
Efektywność odzysku energii w komunikacji trolejbusowej
PublicationW artykule przedstawiono analizę różnych sposobów ograniczenia zużycia energii w komunikacji miejskiej na przykładzie trolejbusów. Obliczenia wykonano metodą Monte Carlo.
-
Solarne tramwaje w Bad Schandau
PublicationArtykuł poświęcony jest uzdrowiskowej sieci tramwajowej w niemieckim mieście Bad Schandau, w której część energii zasilającej tramwaje pochodzi z elektrowni słonecznej. W opracowaniu przedstawiono historię tramwajów w tym mieście, genezę i szczegóły techniczne solarnego układu zasilania oraz doświadczenia eksploatacyjne.
-
Monitoring górnej sieci trakcyjnej z wykorzystaniem bezprzewodowej sieci sensorowej – węzeł pomiarowy
PublicationWraz ze wzrostem prędkości pojazdów trakcyjnych rośnie potrzeba utrzymania sieci trakcyjnej w odpowiednim stanie technicznym. Konieczny jest ciągły monitoring i diagnostyka pozwalające wykrywać zjawiska pogarszające jakość odbioru energii z sieci trakcyjnej. Jedną z metod jest umieszczenie czujników przyspieszenia na górnej sieci trakcyjnej. Analiza przebiegu tej wielkości fizycznej pozwoli określić stan układu sieć jezdna - odbierak...
-
Elektryczne autonomiczne jednostki trakcyjne na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?
PublicationZasobniki energii są instalowane na pokładach elektrycznych pojazdów szynowych głównie w celu odzyskiwania energii hamowania. Postęp technologiczny w zakresie energoelektroniki i magazynowania energii umożliwił wykorzystanie energii elektrycznej do autonomicznej jazdy pojazdów w przypadku awarii sieci trakcyjnej oraz na niezelektryfikowanych odcinkach linii. Zastosowanie te mogą być alternatywą dla sieci trakcyjnej i mają miejsca...
-
Analiza energochłonności pojazdu elektrycznego w oparciu o dane z pokładowego rejestratora parametrów
PublicationW artykule zaproponowano zastosowanie pokładowego rejestratora parametrów dla uzyskania wyników ekspe-rymentalnych pozwalających na analizę energetyczną wózka elektrycznego. Omówiono metodykę przetwarzania danych pomiarowych oraz sposób wykonywania przejazdów dla określenia zapotrzebowania na moc w funkcji prędkości, skuteczności hamowania odzyskowego oraz stopnia chwilowego przeciążenia napędu elektrycznego podczas przyspieszania....
-
Przenośne stanowisko do badania odbieraków prądu taboru miejskiego i kolejowego
PublicationJednym z ważnych czynników niezawodnego funkcjonowania zelektryfikowanego transportu szynowego jest utrzymanie w dobrym stanie technicznym odbieraków prądu pojazdów. Uszkodzenie lub niepoprawna regulacja odbieraka pogarsza warunki odbioru prądu, a nawet może doprowadzić do awarii trakcyjnej sieci jezdnej. Rozwój techniki oraz rosnąca świadomość techniczna skłaniają do opracowywania nowych metod diagnostycznych, zwięk-szających...
-
SMART GRID TECHNOLOGIES IN ELECTRIC POWER SUPPLY SYSTEMS OF PUBLIC TRANSPORT
PublicationNowadays the issue of electric energy saving in public transport is becoming a key area of interest, which is connected both with a growth in environmental awareness of the society and an increase in the prices of fuel and electricity. It can be achieved by reducing the transmission losses in a supply system or by the improving the usage of the regenerative breaking. The article presents an analysis of applying these two options...
-
MODELOWANIE STRUMIENIA RUCHU ŚRODKÓW TRANSPORTU ŚRÓDLĄDOWEGO W DELCIE WISŁY – ANALIZA DOSTĘPNYCH POŁĄCZEŃ TRANSPORTOWYCH
PublicationW artykule przedstawiono problematykę modelowania ruchu żeglugi śródlądowej w Delcie Wisły. Podano defi-nicję modelowania strumieni ruchu oraz wskazano na konieczność badań modelowych i dokładnych badań obser-wacyjnych. Scharakteryzowano model ruchu żeglugi śródlądowej. Przedstawiono przykładowe wyniki modelowa-nia strumienia ruchu w Delcie Wisły.
-
A new approach to determination of the two-mass model parameters of railway current collector
PublicationThe paper presents two mathematical models of railway current collectors both with two degrees of freedom. The first one, hereinafter Pantograph Articulated Model (PAM), has one degree of freedom in rotational motion and the second degree of freedom in translational motion. The second model, called henceforth as Pantograph Reference Model (PRM), has both degrees of freedom in translational motion. Differential equations of the...
-
Projekt optymalnego łuku poziomego jako element nauczania kształtowania układów geometrycznych toru
PublicationAspekt geometryczny stanowi ważny element w nauczaniu projektowania dróg szynowych na studiach 1-go i 2-go stopnia na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej. Podstawowym, najczęściej spotykanym w praktyce elementem linii kolejowej w planie jest łuk poziomy z krzywymi przejściowymi. Z tego względu na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej wdrożono ćwiczenie projektowe ujmujące to...
-
Ocena dynamiczna wybranych sposobów łączenia elementów trasy o zróżnicowanej krzywiźnie
PublicationArtykuł przedstawia porównanie właściwości dynamicznych kubicznych krzywych C-Bezier i PH krzywych Bezier piątego stopnia na tle krzywej typu K0 uzyskanej przy zastosowaniu uniwersalnej metody modelowania krzywizny. Właściwości dynamiczne i możliwości zastosowania wymienionych krzywych w projektowaniu dróg kolejowych omówiono na przykładach łączenia krzywą przejścia dwóch łuków kołowych odwrotnych oraz dwóch łuków zgodnych (bez...
-
Dostępność fazowych rozwiązań GPS/Glonass podczas geodezyjnej inwentaryzacji dróg szynowych - na przykładzie linii tramwajowej Gdańska
PublicationW kształtowaniu układu geometrycznego toru i jego późniejszym utrzymywaniu kluczową rolę odgrywały zawsze klasyczne techniki geodezyjne. Jednak jednym z najpoważniejszych problemów z tym związanych jest konieczność operowania w lokalnych układach odniesienia. Wiąże się to z występującymi na kolei długościami elementów geometrycznych - odcinków prostych i łuków kołowych, które obejmują często tak duże odległości, że wizualna ocena...
-
Program komputerowy do określania kształtu eksploatowanego toru kolejowego
PublicationW pracy podjęto kwestię komputerowego wspomagania obróbki danych uzyskanych z pomiarów satelitarnych, z wykorzystaniem pakietów programowych Leica GeoOffice i Mathsoft Mathcad. Następnie przedstawiono podstawowe założenia opracowywanego w Politechnice Gdańskiej programu komputerowego SATTRACK do wizualizacji, oceny i projektowania trasy kolejowej. W sposób szczegółowy skupiono się na czterech modułach programu służących do określania...
-
komputerowe wspomaganie moderniczacji łuków poziomych na liniach kolejowych
PublicationW artykule przedstawiono opracowywany obecnie program komputerowy słuŜący do obliczeń przesunięć toru i robót ziemnych związanych z modernizacją układów geometrycznych toru kolejowego w łukach. W pracy scharakteryzowano aktualny stan pracy nad programem MUGO.
-
Skuteczność wykorzystywania wykresu strzałek w analizie ukształtowania poziomego toru
PublicationW artykule podjęto próbę sprawdzenia, w jakim stopniu wykres strzałek poziomych oddaje rzeczywisty kształt istniejącego toru. Jest to o tyle istotne, że przez dziesiątki lat wykres ten był wykorzystywany w metodach regulacji osi toru i dopiero od stosunkowo niedawna stracił swoje kluczowe znaczenie. Opracowano program komputerowy do symulacji pomiarów za pomocą uniwersalnego strzałkomierza, różniącego się od dostępnych przyrządów...
-
Analiza celowości i możliwości budowy "suchego portu" w pobliżu Trójmiasta
PublicationPrzewidywany w ciągu najbliższych kilku lat wzrost ilości przeładowanych kontenerów w portach Gdyni i Gdańska do 4 mln TEU wymaga zastosowania zupełnie nowych koncepcji i technologii logi-stycznych. Przyjęcie tak dużej ilości ładunków jest znacznie utrudnione przez ograniczone możliwości rozbudowy infrastruktury w portach, jak też w samych miastach portowych. W takiej sytuacji należy dążyć do maksymalnego ograniczenia czynności...
-
Znaczenie dopasowania układu koło-szyna w transporcie tramwajowym - przegląd doświadczeń
PublicationEksploatacja i utrzymanie nawierzchni tramwajowych napotyka liczne problemy. Wynikają one głównie z braku kompleksowych badań naukowych w tym zakresie oraz niedostosowania przepisów. Tymczasem, aby wykorzystać istniejące możliwości taboru i nawierzchni istnieje pilna potrzeba sprecyzowania nowych warunków utrzymania i eksploatacji elementów infrastruktury. W artykule przedstawiono efekty prac nad problemem styku koła i szyny, jednym...
-
Świadectwa dopuszczenia do eksploatacji budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego
PublicationW artukule omówiono zakres przepisów regulujacych proces wydawaniia świadectw dopuszczenia do eksploatacji budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, dotyczących głównie nawierzchni kolejowej z materiałów staroużytecznych. Omówiono również zakres warunków technicznych wykonania i odbioru budowli kolejowych.
-
Kryteria oceny trwałości (przydatności) eksploatacyjnej szyn kolejowych
PublicationOcena stanu technicznego szyn kolejowych ma zasadniczy wpływ na ocenę stanu technicznego nawierzchni kolejowej. W artykule omówiono kryteria oceny trwałości (przydatności) eksploatacyjnej szyn obowiązujące w Polsce. Wskazano kryteria umożliwiające ocenę szyn z wadami kontaktowo-zmęczeniowymi. Dokonano takiej oceny dla wybranego fragmentu linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory - Tczew
-
Zarządzanie kluczowymi obszarami budowlanego przedsięwzięcia inwestycyjnego jako wyzwanie o charakterze logistycznym
Publication -
Metody wizualizacji trójwymiarowego zobrazowania radarowego
PublicationW artykule przedstawiono metody tmiarowej rójwywizualizacji ech radarowych.
-
Rola platformy informacyjnej w zarządzaniu transportem podczas imprez masowych
PublicationPlatforma informacyjna, wspomagana przez technologie inteligentnych systemów transportu, jest narzędziem służącym do prezentacji służbom miejskim informacji o funkcjonowaniu transportu zbiorowego i indywidualnego na wybranych odcinkach sieci transportowej obszaru, w którym odbywa się ruch pojazdów i podróżujących pieszo lub transportem zbiorowym, związanym z organizacją imprez masowych. W referacie przedstawiono strukturę organizacyjną...
-
Wydajność jako czynnik sukcesu przedsiębiorstwa wykorzystującego metodologię TOC na przykładzie zakładu produkującego beton komórkowy
PublicationAutorka pragnie skupić się na problemie wydajności i wykazać znaczenie narzędzi służących poprawie efektywności procesu produkcyjnego na przykładzie zakładu wytwarzającego beton komórkowy. Tezą postawioną w niniejszym referacie jest możliwość usprawnienia organizacji i logistyki produkcji poprzez wykorzystanie metody zarządzania, jaką jest Teoria Ograniczeń (ang. Theory of Constraints - TOC).
seen 2120 times