Department of Transportation Engineering - Administrative Units - Bridge of Knowledge

Search

Department of Transportation Engineering

Filters

total: 455

  • Category
  • Year
  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Publications

Year 2002
Year 2003
Year 2004
  • Analiza niszczącego oddziaływania wody i mrozu na mieszanki mineralno-asfaltowe.
    Publication

    - Year 2004

    Niniejsza praca doktorska dotyczy zniszczeń nawierzchni asfaltowych powodowanych oddziaływaniem wody oraz łącznie wody i mrozu. Woda i mróz wpływa na osłabienie kohezji mieszanki i adhezji asfaltu do kruszywa, dąży do odmycia otoczki asfaltu z powierzchni kruszywa, prowadząc do obniżenia wytrzymałości mieszanki i degradacji nawierzchni.Na podstawie studiów literatury autor przedstawił istotę adhezji asfaltu do kruszywa, teorie...

  • Analiza warunków dla realizacji projektu ciągu ulicznego ''Trasa Sucharskiego-Droga Zielona-Nowa Spacerowa'' w Gdańsku.

    W pracy dokonano analizy celowości budowy ciągu ulicznego Trasa Sucharskiego-Droga Zielona-Spacerowa w Gdańsku jako podstawowego elementu sieci ulicznej w Gdańsku i aglomeracji trójmiejskiej. Biorąc pod uwagę czynniki transportowe, ekonomiczne i środowiskowe wskazano na potrzebe kontynuacji procesu inwestycyjnego dla tego ciągu ulicznego.

  • Badanie betonów asfaltowych przy pełzaniu dynamicznym ze skrępowaniem bocznym i bez skrępowania bocznego.
    Publication

    Referat przedstawia wyniki badań betonów asfaltowych, różniących się rodzajem asfaltu, w badaniu pełzania dynamicznego. Badanie pełzania przeprowadzono na próbkach bez skrępowania bocznego oraz na próbkach ze skrępowaniem bocznym. Skrępowanie wywoływano poprzez przyłożenie dodatkowych naprężeń na pobocznicy próbki. Wyniki badań pokazały, że sposób badania ma duże znaczenie dla porównania i oceny właściwości betonów asfaltowych....

  • Doświadczenia z wdrażania automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym.
    Publication

    - Year 2004

    Referat dotyczy doświadczeń w wdrażaniu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym a w szczególności zastosowania automatycznych urządzeń (kamery) monitorujących prędkość oraz wjazd na skrzyzowanie na czerwonym świetle, wpływu zastosowania kamer na redukcję prędkości oraz wypadków. Omówiono zastosowanie podobnych rozwiązań na terenie województwa pomorskiego oraz ocenę efektywności podjętych działań.

  • Efekty wsparcia programu Gambit Pomorski przez bank światowy.
    Publication

    - Year 2004

    Ruch drogowy i nieodpowiednio przystosowanie do niego ulice są realnym zagrożeniem dla najmłodszych. Problem bezpiecznej drogi dom-szkoła-dom najczęściej dotyczy dzieci w wieku od 5 do 15 lat. Miejsca wypadków z młodszymi dziećmi w wieku przedszkolnym najczęściej lokalizowane są w pobliżu miejsca zamieszkania. Analiza otoczenia szkół wybranych do eksperymentów w ramach programu GAMBIT wskazuje, że występują liczne mankamenty w...

  • Falling accident risk in Poland.
    Publication

    - Year 2004

    For the last few years we observe optimistic tendencies in traffic risk development in Poland - the number of fatalities decreases about 10% per year, bringing Poland closer to European Union standards. Nevertheless in 2001 we observed the unexpected, and bigger than forecasted, fatality reduction. The reason was the economic downturn suffered across the country, resulting in reduced demand for transportation. The danger lies in...

  • Katedra Inżynierii Drogowej. Zakład Budowy Dróg.
    Publication

    - Year 2004

    Department of Highway Engineering is divided into two divisions: Road Construction Division and Traffic Engineering Division. The head of Road Construction Division is Prof. J. Judycki. There are nine members of division: professor, three PhD, two MSc, two technicians and secretary. The main areas of research activities are: analysis of flexible, semi-rigid and rigid pavements, resistance of asphalt pavement to permanent deformation,...

  • Katedra Inżynierii Drogowej. Zakład Inżynierii Ruchu Drogowego.
    Publication

    Historia Zakładu. Opis pracy naukowej i badawczej Zakładu. Wykaz ważniejszych prac projektowo-badawczych w latach 1996-2004

  • Metody uspokajania ruchu na drogach.
    Publication

    Artykuł dotyczy zagadnienia uspokajania ruchu drogowego na drogach tranzytowych. Przedstawione zostały zagrożenia dla życia i zdrowia użytkowników tych dróg i sposoby rozwiązania tego problemu. Omówiono rodzaje uspokajania ruchu oraz warunki ich zastosowania.

  • Modelowanie ryzyka w ruchu drogowym szeregami czasowymi.
    Publication

    - Year 2004

    Referat jest syntezą analiz przeprowadzonych przez autorkę w pracy doktorskiej pod tym samym tytułem zakończonej w 2003 roku. Przedstawia metodę analizowania ryzyka w ruch drogowym bazującą na teorii szeregów czasowych, a także przykład aplikacji tej metody do modelowania zmian liczby zabitych w ruchu drogowym w Polsce.

  • Możliwości naukowe i dydaktyczne Katedry Inżynierii Kolejowej.

    W opracowaniu przedstawiono charakterystykę Katedry Inżynierii Kolejowej, której tradycje sięgają początków istnienia politechniki w Gdańsku, tj. 1904 roku. Omówiono historię Katedry oraz jej osiągnięcia naukowe i ofertę dydaktyczną. W szczególnym stopniu skupiono się na prowadzonej problematyce badawczej - w zakresie infrastruktury oraz organizacji transportu szynowego. Prace związane z rozwojem systemów transportowych, a także...

  • Niszczące oddziaływanie wody i mrozu na mieszanki mineralno-asfaltowe - przegląd literatury.
    Publication

    - Year 2004

    W artykule tym przedstawiono na podstawie przeglądu dotychczasowych prac badawczych polskich i głównie zagranicznych wpływ istotnych czynników na adhezję i odporność mieszanek mineralno-asfaltowych na działanie wody i mrozu. Omówiono wpływ cech asfaltu, rodzaj kruszywa i środka adhezyjnego (ciekłe aminy tłuszczowe i wapno hydratyzowane) oraz wpływ zawartości wolnych przestrzeni w mieszance mineralno-asfaltowej i odwodnienia nawierzchni....

  • Nowe możliwości w zakresie monitorowania pracy podbijarki.

    Przedstawiono wyniki badań nad zastosowaniem podbijarki w diagnostyce toru kolejowego. Opisano skonstruowaną aparaturę pomiarową oraz przebieg weryfikacji urządzeń pomiarowych i przyjętych koncepcji podczas badań eksperymentalnych. Zainstalowanie wykonanej aparatury pomiarowej na podbijarce sprawia, że maszyna ta - w położeniu transportowym - może wykonywać pewne funkcje drezyny pomiarowej, rejestrując występujące w torze nierówności...

  • Nowoczesne nawierzchnie asfaltowe.
    Publication

    - Year 2004

    W referacie omówiono kilka wybranym zagadnień, a mianowicie: nowe metody projektowania nawierzchni, nawierzchnie długowieczne, asfalt drenażowy, asfalt spieniony i problemy ze współczesnymi nawierzchniami w Polsce. Przedstawiono zalety i wady omawianych rozwiązań oraz możliwości ich zastosowań w Polsce.

  • Przydatność wybranych metod badawczych do oceny odporności betonu asfaltowego na deformacje trwałe.
    Publication

    Publikacja przedstawia wnioski z wieloletnich badań odporności na deformację betonu asfaltowego. Jako wniosek z tych badań wynika, że obecnie stosowane metody badania pełzania statycznego i pełzania dynamicznego są niewystarczające do oceny betonu asfaltowego. Wprowadzenie modyfikacji metod badawczych w postaci skrępowania bocznego zdecydowanie poprawiło efektywność stosowanych metod do oceny betonu asfaltowego. Dodatkowo stwierdzono,...

  • Ratownictwo drogowe ważnym elementem systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
    Publication

    Wypadki drogowe są jednym z największych problemów zdrowia publicznego. Wagę tego problemu podkreśla liczba ofiar ruchu drogowego oraz konsekwencje w postaci degradacji poziomu życia ofiar i ich rodzin. Ofiary wypadku drogowego doznają najczęściej mnogich obrażeń ciała, które bezpośrednio zagrażają życiu i są przyczyną trudności diagnostycznych oraz wymagają wielospecjalistycznego leczenia i rehabilitacji. W referacie przedstawiono...

  • System monitorowania zachowań kierujących pojazdami w Polsce.
    Publication

    - Year 2004

    W referacie opisano założenia budowy systemu monitoringu ruchu obejmującego głównie zachowania kierujących w zakresie wyboru prędkości jazdy oraz stosowania pasów bezpieczeństwa ruchu przez kierujących i pasażerów pojazdów. POza ogólnymi założeniami podano uwarunkowania wyboru sprzętu pomiarowego oraz organizacji przetwarzania danych. Opisany system został wdrożony i wykonywane są cykliczne badania ruchu. Wybrane wyniki tych badań...

  • The GAMBIT programme - experience and outlooks.
    Publication

    Referat jest podsumowaniem dziesięciu lat prac wdrożeniowych Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT. Zawiera opis przedsięwzięć z zakresu poprawy bezpieczenstwa na drogach, począwszy od zmian legislacyjnych, po działania inżynierskie.

  • Traffic fatalities modelling using time-series.
    Publication

    - Year 2004

    Referat zawiera opis jednaj z metod analizowania trendów bezpieczeństwa ruchu drogowego opartej na teorii szeregów czasowych. Przedstawiono w nim aplikację tej metody do badania związku pomiędzy liczbą śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w Polsce w latach 1991-2003 a wielkością bezrobocia w tym czasie.

  • Właściwości betonów asfaltowych z zastosowaniem asfaltów produkowanych według nowej normy PN-EN 12591:2002 w Grupie Lotos S.A.
    Publication

    - Year 2004

    Referat przedstawia wyniki badań betonów asfaltowych z zastosowaniem asfaltów zwykłych wyprodukowanych według nowej normy asfaltowej PN-EN 12591:2002. Do badań użyto dwóch rodzajów asfaltów: D35/50 i D50/70 produkowanych w Grupie Lotos S.A. oraz w celach porównawczych dwóch asfaltów D35/50 i D50/70 innego krajowego producenta. Oceniano wpływ zastosowanych asfaltów na odporność betonu asfaltowego na: deformacje trwałe nawierzchni,...

  • Wpływ przekształceń sieci ulicznej na jakość funkcjonowania transportu w miastach.
    Publication

    - Year 2004

    W referacie przedstawiono analizy wpływu przekształceń sieci ulicznej na funkcjonowanie transportu indywidualnego miast średnich. Analizy przeprowadzone zostały naprzykładzie miasta teoretycznego o promienisto-obwodnicowym układzie geometrycznym sieci ulicznej. Przedstawiono wyniki symulacji ruchu w sieci ulic z uwzględnieniem różnych form przekształceń systemów transportu miasta średniego.

  • Wpływ skrępowania bocznego w pełzaniu dynamicznym na wyniki badań betonów asfaltowych.
    Publication

    W artykule przedsatwiono wpływ skrępownia bocznego w pełzaniu dynamicznym. Badania przeprowadzane bez skrępowania bocznego przeceniają rolę asfaltu w betonie asfaltowym natomiast niedoceniają wpływu rodzaju kruszywa. Badania ze skrępowaniem bocznym uwzględniają wpływ zarówno asfaltu jak i kruszywa. Dodatkowo, badania ze skrępowaniem, w lepszym stopniu modelują prace betonu asfaltowego w nawierzchni asfaltowej. W artykule ponadto...

  • Wpływ struktury sieci ulicznej na sprawność i efektywność funkcjonowania transportu indywidualnego w miastach.
    Publication

    - Year 2004

    W niniejszym referacie przedstawiono wyniki analiz wpływu stosowania wybranych środków racjonalnej polityki transportowej na sprawność i efektywność funkcjonowania transportu indywidualnego. Analizami objęto ponad dwieście scenariuszy kierunków przekształceń sieci ulicznej, w których uwzględniono szereg wariantów modernizacji skrzyżowań w mieście modelowym dla różnych wariantów zagospodarowania przestrzennego oraz kilku scenariuszy...

Year 2005
  • Adaptacyjna kompensacja zniekształceń napięcia wyjściowego falownika z modulacją szerokosci impulsów

    W artykule przedstawiono nową metodę kompensacji zniekształceń napięcia wyjściowego falownika. Metody polega na automatycznym wyznaczaniu parametrów zaproponowanego modelu napięcia zniekształceń, bez konieczności przeprowadzania szeregu kłopotliwych pomiarów. Jakość kompensacji jest na bieżąco oceniana na podstawie wskaźnika zniekształceń harmonicznych prądu fazowego. Metoda zapewnia mały poziom zniekształceń liniowych i nieliniowych...

  • Audyt brd w Polsce - stan istniejący i perspektywy rozwoju
    Publication

    - Year 2005

    Prezentacja przeźroczy. Istota audytu brd, cele audytu, zalozone etapy audytu brd w Polsce, dotychczasowe działania na rzecz wprowadzenia audytu brd, dalsze działania.

  • Bezpieczeństwo ruchu drogowego na arteriach miejskich.
    Publication

    - Year 2005

    Bezpieczeństwo ruchu na arteriach miejskich jest bardzo istotnym problemem, gdyż na tych ulicach skupia się najwięcej wypadków i ich ofiar. Aglomeracje miejskie i powiaty grodzkie mają do odegrania istotną rolę w zmniejszeniu liczby śmiertelnych wypadków drogowych w Polsce, co jest elementem Krajowego Programu BRD GAMBIT 2005. W niniejszej pracy przedstawiono wstępne wyniki badań czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego,...

  • Detekcja i lokalizacja wybranych uszkodzeń falownikowego układu napędowego

    W artykule przedstawiono dwa algorytmy diagnostyki napędu elektrycznego z falownikiem napięcia. Pierwszy z nich jest przeznaczony do diagnostyki uszkodzeń polegających na braku przewodzenia tranzystorów. Opiera się na analizie trajektorii wektora przestrzennego prądu. Za pomocą drugiego algorytmu możliwe jest wykrycie uszkodzeń sieci zasilającej lub prostownika. W tym celu wykorzystywany jest stosunek drugiej do szóstej harmonicznej...

  • Determination of CWR track's durability characteristics
    Publication

    - Year 2005

    W pracy przedstawiono wyniki badań nad wyznaczaniem sił osiowych w szynie kolejowej z zastosowaniem metody wymuszonych przemieszczeń poprzecznych. Badania przeprowadzone na stacjonarnym stanowisku badawczym wykazały, że siłę podłużną w szynie można znacznie dokładniej określić na podstawie zmiany nie pionowej, lecz poziomej siły poprzecznej. Pozwoliło to właściwie ukierunkować prace nad określaniem sił osiowych w szynach toru...

  • Dodatek wapna hydratyzowanego jako środka adhezyjnego do mieszanek mineralno-asfaltowych
    Publication

    - Year 2005

    W artykule omówiono rolę wapna hydratyzowanego dodawanego do mieszanek mineralno-asfaltowych. Przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych odporności betonu asfaltowego na działanie wody i mrozu. Przedstawiono wyniki badań terenowych weryfikujących działanie wapna hydratyzowanego w mieszankach mineralno-asfaltowych. Stwierdzono, że wapno hydratyzowane jest znakomitym środkiem adhezyjnym i zwiększa odporność betonu asfaltowego na...

  • Efektywność działania wapna hydratyzowanego w betonie asfaltowym
    Publication

    - Year 2005

    W artykule przedstawiono ocenę efektywności działania wapna hydratyzowanego w betonie asfaltowym na podstawie analizy wyników badań laboratoryjnych i terenowych z odcinka doświadczalnego. Wykonano badania odporności na działanie wody i mrozu, odporności na deformacje trwałe oraz oceny stanu nawierzchni, równości poprzecznej i szorstkości odcinka doświadczalnego, gdzie w dwóch sekcjach odpowiednio wbudowano beton asfaltowy z dodatkiem...

  • Evaluation of effectiveness of hydrated lime additive in protecting asphalt concrete against water and frost
    Publication

    - Year 2005

    Artykuł przedstawia wyniki badań laboratoryjnych odporności betonu asfaltowego z dodatkiem wapna hydratyzowanego na działanie wody i mrozu. Niszczące oddziaływanie wody i mrozu oceniano przez zestawienie wytrzymałości na pośrednie rozciąganie i modułu sztywnosci sprężystej przed i po laboratoryjnej symulacji działania wody i mrozu zmodyfikowaną metodą Lottmana. Działanie 2 środków adhezyjnych (wapna hydratyzowanego i aminu tłuszczowego)...

  • Implementation of road safety programmes in Polish regions and poviats
    Publication

    - Year 2005

    Zarządzanie bezpieczeństwem ruchu jest słabą stroną zarządzania drogami i ruchem drogowym w Polsce. W referacie przedstawiono sposób usystematyzowanego podejścia do struktury i organizacji takiego zarządzania bazując w tym na dotychczasowym doświadczeniu uzyskanym przy tworzeniu regionalnych programów poprawy brd w Polsce.

  • Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2005-2007-2013. GAMBIT 2005
    Publication

    W artykule przedstawiono syntezę Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005. Jest to dokument opracowany na zamówienie Krajowej Rady BRD, przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 19 kwietnia 2005 jako program dla Polski na lata 2005-2007-2013. Polska wchodząc do Unii Europejskiej w maju 2004 przyjęła cel ustalony w Polityce Transportowej UE ''w ciągu dekady zmniejszyć o połoweę liczbę śmiertelnych ofiar wypadków...

  • Modelowanie bezpieczeństwa ruchu drogowego
    Publication

    - Year 2005

    Kluczowe w badaniach bezpieczeństwa ruchu drogowego są analizy rozwoju ryzyka, stanowiące merytoryczną podstawę wszelkich, podejmowanych działań prewencyjnych i zaradczych. Mierzenie ich efektywności oraz monitoring procesu wdrażania jest zadaniem wymagającym odpowiedniego warsztatu naukowego uwzględniającego metody oceny, a także badania zmian poziomu bezpieczeństwa w kolejnych latach. Referat przedstawia metodykę działania w...

  • Modelowanie szeregami czasowymi liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych
    Publication

    - Year 2005

    Artykuł prezentuje analizy i prognozy zmian ryzyka w ruchu drogowym w Polsce w latach 192-2003. Do modelowania wykorzystano teorię strukturalnych modeli szeregów czasowych. Modele mają na celu określenie wpływu wybranych czynników na liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych.

  • Modernizacja nawierzchni ulic
    Publication

    - Year 2005

    Artykuł zawiera opis procedur, które zostały zastosowane podczas prac projektowych związanych z naprawą i przebudową ulic Gdańska i Gdyni. Sposób zbierania danych, analizy ruchu ulicznego, obliczeń trwałości nawierzchni i doboru rozwiązań naprawczych zostały przedstawione w artykule. Główny nacisk położono na problemy trudne do rozwiązania i wymagające niekonwecjonalnego podejścia. Głównymi problemami były: ustalenie wielkości...

  • Monitoring of safety belts use on national and regional level
    Publication

    - Year 2005

    W referacie przedstawiono charakterystykę krajowego i regionalnych systemów monitorowania stosowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach. Bazę systemu krajowego stanowi 16 stacji pomiarowych o stałych lokalizacjach w stolicach województw, natomiast bazę systemów regionalnych stanowią stałe punkty pomiarowe rozmieszczone w stolicach powiatów oraz na wybranych drogach. Badania prowadzone są w kraju co 2 miesiące, w województwach co...

  • Możliwości rozwoju powiązań drogowych portu gdańskiego z siecią dróg krajowych.
    Publication

    Analiza powiązań transportowych portu gdańskiego oraz układu uliczno-drogowego aglomeracji Trójmiasta i powiązań z siecią dróg krajowych.

  • Niebezpieczne zachowania kierowców
    Publication

    - Year 2005

    W referacie przedstawiono niebezpieczne zachowania kierowców wynikające z błędów w ocenie sytuacji na drodze, wykonywania nieprawidlowych czynności sterujących, przekroczenie zasad ruchu drogowego, braku umiejętności i niedostosowania techniki jazdy do możliwości psychofizycznych.

  • Niejednorodność podbudowy z mieszanki moneralno-cementowo emulsyjnej
    Publication

    - Year 2005

    W ostatnich latach wzrosła popularność podbudów z mieszanek mineralno-cementowo-emulsyjnych (MCE) ze względu na możliwość ponownego wykorzystania mieszanek mineralno-bitumicznych pochodzących z istniejących nawierzchni. Badania przeprowadzone w trakcie wykonywania podbudów wykazują, że materiał ten jest niejednorodny. Ma to dość duże znaczenie zarówno dla jakości wykonanej warstwy jak i dla określenia trwałości całej konstrukcji...

  • Nowe tendencje w nawierzchniach asfaltowych.
    Publication

    - Year 2005

    Bardzo efektywna jest metoda mechanistyczna projektowania nawierzchni asfaltowych, uwzględniająca teoretyczne elemty mechaniki i wyniki badań eksperymentalnych. Metoda pozwala na projketowanie nowych nawierzchni i wzmocnień także w sytuacji nietypowych materiałów i obciążeń. Do ciekawszych nawierzchni można zaliczyć: nawierzchnie długotrwałe (projektowane na 50 lat), nawierzchnie drenażowe (odprowadzające wodę z powierzchni) i...

  • Ocena geometrii nowoułożonego toru w Metrze Warszawskim
    Publication

    - Year 2005

    W artykule przedstawiono ocenę stanu geometrycznego toru Metra Warszawskiego uwzględniając technologię regulacji toru w poszególnych fazach budowy. Zastosowano statystyczną analizę danych z pomiarów geodezyjnych, ocenę wskaźników syntetycznych oraz ocenę progową stosowaną w djagnostyce kolejowej. W artykule zawarto również opis technologii związanej z budową i regulacją toru.

  • Odporność na starzenie i spękania niskotemperaturowe betonów asfaltowych zawierających asfalt wielorodzajowy
    Publication

    - Year 2005

    W publikacji podano wyniki badań betonów asfaltowych z zastosowaniem asfaltu wielorodzajowego. Betony asfaltowe, zarówno do warstwy wiążącej jak i ścieralnej, zawierające asfalt wielorodzajowy 50/70, co prawda charakteryzowały się mniejszą odpornością na starzenie, w porównaniu z pozostałymi badanymi betonami asfalowymi, ale były zdecydowanie mniej sztywne i charakteryzowały się najlepszą odpornością na spękania niskotemperaturowe,...

  • Organizacja bezpiecznej drogi do szkoły
    Publication

    - Year 2005

    Problem bezpiecznej drogi ''dom-szkoła-dom'' najczęściej dotyczy dzieci w wieku od 5 do 15 lat. W referacie omówiono m.in. planowanie bezpiecznej drogi do szkoły, przedstawiono charakterystykę projektu pilotażowego P-1.

  • Planowanie napraw w warunkach ryzyka i niepewności
    Publication

    - Year 2005

    Przedstawiono metodykę planowania napraw i remontów nawierzchni kolejowej w warunkach ryzyka, niepewności i zakłóceń. Opracowana metoda umożliwia planowanie budowy w sposób niedeterministyczny. Zasadniczym elementem jest algorytm prognozowania czasu budowy poprzez wykorzystanie własności zmiennej losowej.

  • Policja Ruchu Drogowego ważnym ogniwem systemu brd w województwie
    Publication

    - Year 2005

    W pierwszej części referat opisuje rolę, jaką odgrywa Policja Ruchu Drogowego w kształtowaniu bezpiecznych zachowań uczestników ruchu. Jej obszar działań w wojewódzkich programach poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Gambit. W dalszej części zostały opisane główne problemy brd i grupy ryzyka na drogach kraju oraz nowoczesne metody kontroli zachowań kierowców.

  • Prędkość na polskich drogach - próba diagnozy
    Publication

    - Year 2005

    W referacie przedstawiono wybrane wyniki z dotychczasowych badań prędkości wykonywanych w ramach opisanego projektu. Wyniki te odnoszą się do stanu prędkości na drogach w zależności od ich przekroju poprzecznego oraz do opisu zmienności zachowań kierujących w czasie badań.

  • Program komputerowy do harmonogramowania budowy w sposób niedeterministyczny
    Publication

    - Year 2005

    W referacie przedstawiono algorytm modułu programu do harmonogramowania zadań budowlanych. Opracowany moduł pozwala na szybkie wykonanie harmonogramu z uwzględnieniem zakłóceń w czasie realizacji przedsięwzięcia oraz niedeterministyczny opis czynności realizowanych przez różnych wykonawców.

  • Projekt zastosowania automatycznej podbijarki w diagnostyce toru kolejowego

    Przedstawiono założenia nowego projektu badawczego pt. ''Zastosowanie automatycznej podbijarki w diagnostyce toru kolejowego'', zgłoszonego na kolejny konkurs Komitetu Badań Naukowych. Celem omawianego projektu jest m. in. kontynuowanie prac nad zagadnieniem wyznaczania sił podłużnych w szynach z wykorzystaniem podbijarki torowej. Zakłada się jednak znaczne rozszerzenie zakresu zastosowania podbijarki w diagnostyce toru kolejowego....

  • Projektowanie procesów technologicznych w warunkach szczególnych
    Publication

    - Year 2005

    W referacie przedstawiono sposób projektowania procesów technologicznych w warunkach szczególnych (np.w wyniku katastrof) na przykładzie naprawy totów. Nowym elementem takiego systemu jest algorytm generowania zakłóceń, który pozwala na zakłócanie losowo wybranych czynności. Opracowana metoda umożliwia również prowadzenie symulacji zakłóceń spowodowanych naprawą torów w warunkach niepewności.

  • Roads unsafety - social costs
    Publication

    - Year 2005

    The condition of road safety has a significant impact on the quality of citizens' life. Yearly, one in a hundred families in Poland suffers because of road accidents. It is affected by them not only in material terms but first and foremost in moral terms. Road accidents are one of the main causes of degradation in the quality of life. In Poland we hardly know anything about the fate of the road traffic victims, their life problems...

  • Rola konsultacji społecznych w procesie tworzenia planów zagospodarowania przestrzennego i rewitalizacji struktur miejskich na przykładzie Wiednia
    Publication

    - Year 2005

    W artykule omówiono politykę przestrzenną i społeczną Wiednia, porównano zaawansowanie demokratyzacji procesu planowania przestrzennego w Austrii i w Polsce, przedstawiono projekty i realizacje wiedeńskie.

  • Rozwój technologii produkcji asfaltów drogowych stosowanych do budowy autostrad w Polsce
    Publication

    - Year 2005

    Artykuł przedstawia zmiany własciwości asfaltu produkowanego w Rafinerii Gdańkiej (Grupa Lotos S.A.) i mieszanek mineralno-asfaltowych z tymi asfaltami. Zaprezentowano wyniki z 11 prac badawczych wykonanych w Zakładzie Budowy Dróg Politechniki Gdańskiej. Stwierdzono, że właściwości asfaltu produkowanego w Rafinerii Gdańskiej są ciągle polepszane. Asfalty te są właściwe do zastosowania w konstrukcjach nawierzchni nowobudowanych...

  • Speed monitoring and management in national road safety program
    Publication

    - Year 2005

    W referacie przedstawiono system długoterminowych badań prędkości pojazdów umozliwiający śledzenie ich zmian. Zmiany te są analizowane w powiązaniu z wdrażanymi środkami nadzoru oraz edukacyjnymi oddziaływaniami na uczestników ruchu, a także ze zmianami infrastruktury drogowej. Podano też ogólne zalecenia do programu GAMBIT 2005, wynikające z dotychczasowych badań prędkości.

  • System ratownictwa drogowego - stan obecny i konieczność rozwoju
    Publication

    - Year 2005

    W referacie przedstawiono zadania i projekty, które należy przygotować w celu usprawnienia systemu ratownictwa drogowego i systemu pomocy ofiarom wypadków drogowych.

  • Udział transportu w zanieczyszczaniu powietrza w miastach na przykładzie Gdańska.
    Publication

    Transport, przede wszystkim samochodowy, jest obok przemysłu głównym czynnikiem wpływającym na kondycję powietrza jak i cełego środowiska naturalnego w miastach.Gdańsk jest jednym z miast, gdzie zatłoczenie motoryzacyjne i wynikająca z tego emisja środków szkodliwych spowodowały podjęcie prac nad ustaleniem działań w celu ograniczenia zanieczyszczeń powietrza - pochodnych transportu. Przyjęcie odpowiednich celów i szczegółowych...

  • Wojewódzkie programy GAMBIT struktura i proces wdrażania
    Publication

    - Year 2005

    W referacie przedstawiono m.in.zasady tworzenia programów poprawy brd, systemowe podejście do formułowania programu,programy długoterminowe - strategie,programy krótkoterminowe, zasady wdrażania programów, instytucje i organizacje zaangażowane w realizację programów, uwarunkowania realizacji programów.

  • Wpływ struktury sieci ulicznej na sprawność i efektywność funkcjonowania transportu indywidualnego w miastach
    Publication

    - Year 2005

Year 2006
Year 2007
  • Detekcja i lokalizacja nieprzewodzenia tranzystorów falownika napięcia na podstawie analizy prądu obciążenia

    Przedstawiono nową metodę detekcji i lokalizacji nieprzewodzenia tranzystorów w falownikach napięcia zasilających silniki indukcyjne małej mocy. Metoda bazuje na monitorowaniu wartości dwóch sygnałów dia-gnostycznych. Pierwszy z nich, wskaźnik braku przepływu prądu, wykorzystano w celu detekcji uszkodzeń. Drugi, stosunek wartości średniej prądu do wartości średniej bezwzględnej, zawiera informacje umożliwiające lokalizację uszkodzonych...

    Full text to download in external service

  • Influence of transport policy on shape and function of public space
    Publication

    - Year 2007

    Istotnym wyznacznikiem atrakcyjności miejsca jest dostępność, zdeterminowana przez skalę podażowej polityki transportowej oraz wielkość wskaźnika motoryzacji. Samochód, jako dobro powszechnie dostępne, wpłyną na zmianę zachowań społecznych mieszkańców oraz na percepcję, kształt i funkcjonowanie przestrzeni miejskich. Z jednej strony integruje tkankę miejską, a z drugiej okupując wolne przestrzenie, nie uwzględniając żadnych wyższych...

  • Mechanizacja napraw głównych podtorza i nawierzchni szynowych
    Publication

    - Year 2007

    Szybki rozwój techniki i znaczący wzrost kosztów pracy wymusza na wykonawcach robót ograniczenie do niezbędnego minimum liczby robotników, i wto miejsce wprowadzenie nowoczesnych, bardzo wydajnych maszyn, które skracają czas wykonania naprawy. Druga zasadniczą przyczyną wprowadzenia nowoczesnych maszyn jest ograniczenie do niezbędnego minimum czasu zamknięcia torów, co zmniejsza utrudnienia w prowadzeniu ruchu pociągów, a ponadto...

  • Methods of mapping out the route contour of a railway line
    Publication

    - Year 2007

    Stosowane obecnie toromierze elektroniczne wykorzystywane są przede wszystkim do pomiaru geometrii toru. Dane z pomiarów mogą być również wykorzystane w procesie projektowania regulacji toru (np. podczas usuwania dołków). W referacie przedstawiono metodę wyznaczania profilu podłużnego linii kolejowej na podstawie pomierzonych nierówności pionowych. Wyznaczony w ten sposób profil w dalszym etapie wykorzystany by był w projektowaniu...

  • Opór poprzeczny podsypki podczas pracy podbijarki torowej

    W pracy opisano opracowaną koncepcjię badań i analizy oporów poprzecznych rusztu torowego, stawianych przez podsypkę tłuczniową podczas pracy podbijaki. Przedstawio-no badania eksperymentalne przeprowadzone w eksploatowanym torze oraz otrzymane na drodze tych badań rezultaty. Artykuł zawiera również wyniki symulacji wykonanej na modelu numerycznym.

  • Tor kolejowy w procesie regulacji geometrycznej

    Koncepcja badań nad stanem naprężeń w szynach toru kolejowego, przeprowadzonych dotychczas w Politechnice Gdańskiej, polega na wymuszaniu przemieszczeń poziomych całego rusztu torowego za pomocą podbijarki. Podjęto próbę weryfikacji wcześniejszych ustaleń na drodze eksperymentów o bardziej szczegółowym charakterze. Stworzono odpowiednie stanowisko badawcze, usytuowane w eksploatowanym torze. Przyjęto sposób szacowania wielkości...

  • Ustalenie wartości nominalnych w pomiarach toromierzem elektronicznym
    Publication

    W artykule przedstawiono metodę ustalania wartości nominalnych na podstawie pomierzonych nierówności toru uniwersalnym toromierzem elektronicznym. Opisano algorytm projektowania wartości nominalnych (tj. nierówności poziomych, strzałek, przechyłki, dłuhości łuku kołowego, krzywej przejściowej i rampu przechyłkowej) oraz podano przykład zastosowania proponowanej metody.

    Full text to download in external service

  • Wyznaczenie profilu linii kolejowej na podstawie pomierzonych nierówności toru

    Wprowadzone na szeroką skalę w diagnostyce dróg szynowych toromierze elektroniczne są obecnie wykorzystywane wyłącznie do pomiaru geometrii toru oraz w niewielkim zakresie do inwentaryzacji linii i pomiarów skrajni. W pracy przedstawiono metodę wyznaczania profilu linii kolejowej na podstawie pomierzonych nierówności pionowych. Zagadnienie te może być wykorzystane w procesie technologicznym podnoszenia i podbijania toru kolejowego.

Year 2008
  • Mechanizacja napraw głównych dróg szynowych
    Publication

    - Year 2008

    Szybki rozwój techniki i znaczący wzrost kosztów pracy wymusza na wykonawcach robót ograniczenie do niezbędnego minimum liczby robotników, i w to miejsce wprowadzenie nowoczesnych, bardzo wydajnych maszyn, które skrócą czas wykonania napraw.Drugą zasadniczą przyczyną wprowadzenia nowoczesnych maszyn jest skrócenie do niezbędnego minimum czasu zamknięcia toru, co ogranicza utrudnienia w prowadzeniu ruchu pociągów, a dodatkowo...

  • Methods of mapping out the route contour of a railway line on the measured rail irregularities
    Publication

    - Year 2008

    Stosowane obecnie toromierze elektroniczne wykorzystywane są przede wszystkim do pomiaru geometrii toru. Dane z pomiarów nierówności mogą być również wykorzystane w procesie projektowania regulacji toru (np. podczas usuwania dołków). W mongrafii przedstawiono metodę wyznaczenie profilu podłużnego linii kolejowej na podstawie pomierzonych nierówności pionowych. Wyznaczony w ten sposób profil w dalszym etapie wykorzystany by był...

  • Nieklasyczny rachunek operatorów w zastosowaniu do uogólnionych układów dynamicznych
    Publication

    - Year 2008

    Przedstawiono oryginalną i nowoczesną metodę analizy i syntezy układów dynamicznych o różnej strukturze, bazując na nieklasycznym rachunku operatorów. Zaprezentowane metody zilustrowano licznymi przykładami układów dynamicznych pojawiających się w praktyce inżynierskiej.Książka jest przeznaczona dla studentów studiów mechanicznych, budowlanych oraz podstawowych problemów techniki (w tym głównie matematyki stosowanej), a także dla...

  • Przestrzenne sytuacje konfliktowe wywołane rozwojem systemu transportowego w warunkach równoważenia rozwoju.
    Publication

    - Year 2008

  • Route vertical alignment design in the process of its regulation
    Publication

    - Year 2008

    W monografii przedstawiona została metoda opracowania projektu niwelety toru kolejowego na podstawie pomierzonych nierówności pionowych oraz praktyczny przykład jej zastosowania w procesie utrzymaniu dróg szynowych, a w szczególności w projektowaniu robót związanych z regulacją osi toru. Wykonany w ten sposób profil istniejącej linii kolejowej jest podstawą do obliczenia wartości podnoszeń toru. Wartości te nanosi się w terenie...

  • Wpływ sił podłużnych w szynach na przebieg regulacji geometrycznej toru
    Publication

    - Year 2008

    Od wielu lat w Politechnice Gdańskiej trwają badania nad stanem naprężeń w szynach toru kolejowego. Opracowana koncepcja polega na wymuszaniu przemieszczeń poziomych całego rusztu torowego za pomocą podbijarki i rejestracji określonego wskaźnika krzywizny. W ostatnim czasie podjęto próbę weryfikacji wcześniejszych ustaleń na drodze eksperymentów o bardziej szczegółowym charakterze niż to miało miejsce poprzednio oraz dostosowania...

Year 2009
  • Badania oporów poprzecznych rusztu torowego podczas pracy podbijarki
    Publication

    - Year 2009

    W pracy przedstawiono opis przeprowadzonych badań eksperymentalnych dotyczących oporów rusztu torowego, zastosowany system pomiarowy oraz analizę uzyskanych wyników. Pomiary potwierdziły tezę o możliwości określania charakteru oporu poprzecznego za pomocą podbijarki. Zaprezentowano również model matematyczny, opisującego przebieg procesu przemieszczania rusztu torowego w płaszczyźnie poziomej przez podbijarkę, w którym wykorzystano...

  • Badanie i analiza procesu regulacji geometrycznej toru kolejowego
    Publication

    - Year 2009

    Szyny toru kolejowego, a szczególnie toru bezstykowego, są poddane działaniu sił osiowych. Powstają one głównie wskutek oddziaływań termicznych (różnice temperatur), fizycznych (niejednorodność materiałowa) i mechanicznych (uderzenia od płaskich miejsc na kołach). Naprężenia od zmian temperatury otoczenia, naprężenia powstające wskutek pełzania toków szynowych (podłużnych przemieszczeń szyn wraz z podkładami lub samych szyn), naprężenia...

  • Charakterystyka bocznego zużycia szyn w łukach torów tramwajowych
    Publication

    Istotą problemu utrzymania torowisk tramwajowych jest brak dopasowania układu koło/szyna. Toczenie się pojazdu po takim torze, gdzie nie są dopasowane kształt koła i kształt szyny są źródłem niepożądanych oddziaływań dynamicznych (przyspieszenia pionowe i boczne), a także hałasu i drgań. Te wynikają przede wszystkim z intensywnego zużycia szyn i zmiany kształtu koła oraz powstających luzów między szyną a kołem. Jak się okazuje...

  • Efektywność działania smarownic a redukcja hałasu generowanego na łukach linii tramwajowych

    Intensywne procesy urbanizacyjne oraz rozwój gospodarczy są przyczyną zwiększenia wrażliwości człowieka na otaczające go w miastach niedogodności - hałas, drgania i zanieczyszczenie powietrza. Jednocześnie podejmowane sa działania mające na celu ograniczenie wpływu zjawisk obniżających standard życia. W zakresie komunikacji tramwajowej następuje wymiana taboru i modernizacja linii. Poprawa stanu infrastruktury tramwajowej powinna...

  • Koncepcja przeglądów okresowych rozjazdów
    Publication

    Obowiązujące obecnie przepisy dotyczące badań technicznych rozjazdów kolejowych znacznie odbiegają od wiedzy w tym zakresie. Terminy badań i odchyłki dopuszczalne nie są w żaden sposób uzależnione od obciążenia konstrukcji, tj. maksymalnej prędkości i masy pociągów poruszających się po rozjeździe. W artykule przedstawiono stan istniejący w zakresie przeglądów okresowych rozjazdów dotyczący pomiarów, odchyłek dopuszczalnych i terminów...

  • Koncepcja systemu diagnostyki rozjazdów
    Publication

    - Logistyka - Year 2009

    Obowiązujące obecnie przepisy dotyczące badań technicznych rozjazdówkolejowych znacznie odbiegają od wiedzy w tym zakresie. Terminy badań i odchyłki dopuszczalne nie są w żaden sposób użalenione od obciążenia konstrukcji, tj. maksymalnej prędkości i masy pociągów poruszających się po rozjeździe. W artykule przedstawiono stan istniejący w zakresie przeglądów okresowych rozjazdów dotyczący pomiarów, odchyłek dopuszczalnych i terminów...

  • Określanie oporu poprzecznego podsypki podczas pracy podbijarki torowej

    W Politechnice Gdańskiej od wielu lat są prowadzone prace badawcze nad wykorzystaniem podbijarki torowej w diagnostyce toru kolejowego. Chodzi o to, żeby podczas jej bieżącej pracy można było określać stan naprężeń w szynach oraz wartości oporów poprzecznych. W pracy przedstawiono opis przeprowadzonych badań eksperymentalnych dotyczących oporów rusztu torowego, zastosowany system pomiarowy oraz analizę uzyskanych wyników. Wartości...

  • Określanie przebiegu trasy kolejowej na drodze pomiarów satelitarnych

    W pracy przedstawiono, w sposób poglądowy, opis sieci ASG-EUPOS oraz architekturę zastosowanego zestawu pomiarowego GNSS. Opisano geodezyjne przygotowanie pomiarów toru kolejowego, które przeprowadzono na odcinku testowym. Ustawienie centrów fazowych anten względem osi toru testowego wyznaczono metodami geodezji tradycyjnej w oparciu o pomiary tachimetryczne. Na podstawie przeprowadzonych pomiarów na ok. 30-kilumetrowym odcinku...