Publications
Filters
total: 476
Catalog Publications
Year 2014
-
The Impact of EU Funds on the Development of Business Environment Institutions – Research Results in Pomeranian Voivodeship in Poland
PublicationThe paper presents the main findings of the research conducted to assess the impact of EU funds on development of business environment infrastructure in Pomeranian Voivodeship in Poland, and – indirectly – on the growth of the innovation capacity of Pomeranian entrepreneurs. The research shows that support of ROP PV 2007-2013 contributed to the creation of multifunctional business infrastructure throughout the Pomorskie Voivodship,...
-
Wykorzystanie teorii ograniczeń do realizacji zasad koncepcji Lean
PublicationZłożone i dynamiczne otoczenie wymaga nieustannych zmian i doskonalenia działalności organizacji oraz rekonfiguracji procesów realizowanych w sieciach organizacji. Przed organizacjami stawiane są liczne wyzwania. Wymagania rynku powodują, że za pożądane metacechy organizacji można uznać elastyczność, jakość oraz innowacyjność. Ponadto wewnętrzne naciski na poprawę efektywności funkcjonowania organizacji wymagają ograniczania kosztów...
-
Wykorzystanie teorii ograniczeń w zarządzaniu operacyjnym
PublicationW niniejszym rozdziale przedstawiono podstawowe typy decyzji i działań podejmo-wanych w zarządzaniu operacyjnym. Scharakteryzowano również podejście do zarządzania systemami produkcyjnymi i usługowymi reprezentowane przez teorię ograniczeń (TOC) oraz metody i rozwiązania proponowane przez TOC. Wskazano ponadto możliwość wykorzystania teorii ograniczeń i jej metod do podejmowania poszczególnych typów decyzji i działań w zarządzaniu...
-
Zarządzanie jakością i innowacyjność w świetle doświadczeń organizacji Pomorza
PublicationPrzedstawione w tej pracy koncepcje i metody zarządzania potwierdzają, że wykorzystanie orientacji na jakość i w ramach tego na stałe usprawnianie, przynosi pozytywne efekty nie tylko w odniesieniu do procesów produkcyjnych, ale także wszelkiego rodzaju procesów związanych z realizacją usług, w tym działań wspierających procesy operacyjne, we wszystkich obszarach funkcjonalnych organizacji. Szczególnie istotny jest korzystny wpływ...
-
Zarządzanie kapitałami w klastrach: kapitał społeczny, kulturowy, ekonomiczny i symboliczny w strukturach klastrowych
PublicationCelem pracy było zaprezentowanie i poddanie pod dyskusję teoretycznej koncepcji analizy przedsiębiorstw klastrowych z wykorzystaniem zmodyfikowanej teorii kapitałów, metodyki badań, zgodnie z którą przeprowadzono pierwszą, empiryczną aplikację tejże koncepcji do grupy przedsiębiorstw składających się na wybrane struktury klastrowe oraz wyników tych badań (wspartych analizą statystyczną) dających pewien obraz istniejących kategorii...
Year 2013
-
Corporate social responsibility in reference to environmental statements within EMAS system in small and medium enterprises
PublicationAccording to the corporate social responsibility concept, organisations should apply any mechanisms available supporting their business actions contributing i.e. to the improvement of natural environment. Among them is EMAS eco-management and audit scheme. The prove of its implementation is environmental statement and entering the organisation into a national EMAS register. The aim of the statement is informing the society and...
-
Cykl P-D-C-A w ciągłym doskonaleniu przedsiębiorstw
PublicationW niniejszym opracowaniu autor poddał analizie doskonalenie jakości z uwazględnieiem ciągłego poszukiwania i wdrażania form, metod, technik pozwalającyh przedsiębiorstwom udoskonalić poszczególne obszary funkcjonowania. Autor omówił poszczgólne składowe koncepcji PDCA oraz odniósł się do korzyści jakie mogą uzyskać przedsiębiorstwa doskonalące jakość w sposób ciągły.
-
Czynniki definiujące jakość usług edukacyjnych w ujęciu grupy interesariuszy - studentów (badanie pilotażowe)
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano kluczowe aspekty usług edukacyjnych, jak również jej elementy. Przedstawiono również jedną z grup interesariuszy, jaką są studenci. Autorzy zaprezentowali metodykę badawczą oraz wyniki badań pilotażowych związanych z identyfikacją determinant elementarnych usługi edukacyjnej w percepcji studentów, a także hierarchię ważności tych determinant.
-
Determinanty jakości usług zdrowotnych związane z działaniami podejmowanymi przez personel szpitala
PublicationW niniejszym rozdziale została omówiona specyfika usług zdrowotnych w kontekście jakości usług związanych z pracą personelu szpitali. Autorzy przybliżyli specyfikę usług zdrowotnych oraz podjęli próbę identyfikacji determinant jakości usług zdrowotnych o kluczowym znaczeniu dla działań podejmowanych przez personel medyczny szpitali. Zaprezentowano także charakterystykę poszczególnych determinant oraz ich podział ze względu na poszczególne...
-
Determinanty orientacji na klienta w nowoczesnym zarządzaniu zkładem opieki zdrowotnej
PublicationCelem niniejszego opracowania jest prezentacja podstawy orientacji na klienta w zakładach opieki zdrowotnej leczenia otwartego realizowanego w przychodniach. Autor dokonał identyfikacji miejsca orientacji na klienta w Komplekswym Zarządzaniu Jakością, a także wskazał kluczowe determinanty wpływające na zorientowanie na klienta zakładów opieki zdrowotnej.
-
Doskonalenie jakości funkcjonowania gospodarstw domowych z uwzględnieniem działań proekologicznych
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano formy doskonalenia funkcjonowania gospodarstw domowych z uwzględnieniem działań proekologicznych. Autorzy omówili potrzebę doskonalenia, metody posziwania rozwiązań oreaz zaprezentowali badania, których celem była identyfikacja działań proekologicznych możliwych do zastosowania w gospodarstwach domowych
-
Doskonalenie jakości usług edukacyjnych poprzez ocenę wyniku działalności instytucji akademickiej
PublicationW niniejszym opracowaniu autorzy zaprezentowali podstawowe aspekty usług edukacyjnych. Dokonano charakterystyki podstaw zarządzania jakością w tym sektorze, jak również poddano analizie role klientów oraz głównych grup interesariuszy w doskonaleniu jakości usług edukacyjnych. Podstawową częścią niniejszego opracowania jest charakterystyka Indeksu Wyceny Rynkowej Absolwenta, któy może okazać się pomocny w pomiarze wyniku działalności...
-
Factors determining selection of production planning and control system
PublicationThe article contains a comparative characteristics of selected systems of production planning and control, such as: MRP, kanban/JiT, DBR/TOC. The results of the performed analyses served as a basis for determining key market factors related to production planning and control functions, which determine the choice of an appropriate system.
-
Główne bariery w systemie transferu technologii w Polsce
PublicationNiniejszy artykuł poświęcony jest omówieniu najważniejszych barier wy-stępujących w systemie transferu technologii i komercjalizacji wiedzy w Polsce. Na wstępie autorka, opierając się na analizie dostępnych danych źródłowych przytacza te wyniki badań, które obrazują główne obszary problemowe w każ-dym z ogniw tego systemu: przedsiębiorstwach, jednostkach B+R oraz instytu-cjach otoczenia biznesu. W dalszej części artykułu autorka...
-
Greenwashing sins - the indicators of ecological marketing immaturity
PublicationThe paper presents the main features of so called "green washing". Unethical aspects of that new phenomena are presented and some corrective actions are proposed by the authors.
-
How to adapt Lean Six Sigma to improve performance of SMEs of manufacturing sector
PublicationThe main objective of the paper is to present the utilitarian effect of the adaptation of the Lean Six Sigma concept and its implementation in the small and medium-sized enterprises of the manufacturing sector. The original methodology was developed on the basis of research carried out in the Polish and French enterprises from 2009 to 2011. In the case of SMEs, the use of the concept of Lean Six Sigma is much less common, as...
-
Implementing a CSR Strategy in a Small Enterprise - a Case Study
PublicationAs a result of employees’ meetings conducted according to Kaizen workshops formula and seeking new development directions for the company (including CSR actions) various product and service innovations have been implemented. Also a market niche has been discovered, and as a consequence the company gained another profitable aspect of the business activity. The atmosphere and contribution in performing tasks have improved among...
-
Interdyscyplinarny projekt integracji środowisk oraz wymiany wiedzy w obszarach produkcji, jakości oraz zarządzania środowiskowego
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty zarządzania projektami w kontekście interdyscyplinarnych projektów wymiany wiedzy. Autorzy omówili projekt, którego cele obejmują integrację środowisk oraz propagowanie wiedzy z zakresu produktywności, jakości oraz zarządzania środowiskowego.
-
INVESTIGATION OF SOUR SUBSTANCES BY FIVE-CHANNEL POTENTIOMETRIC TASTE SENSOR CONTAINING ALL-SOLID-STATE- ELECTRODES (ASSEs)
PublicationAn elaboration of taste sensor for discrimination of different food products is of great importance for food industry. Potentiometric taste sensor containing ion selective electrodes with lipid/polymer membranes has already been applied commercially in food industry. However, time-consuming and demanding preconditioning method of ions selective electrodes as well as maintenance of electrodes’ bodies are disadvantages of this taste...
-
Investigation of sour substances by five-channel potentiometric taste sensor containing all-solid-state-electrodes ( ASSEs)
PublicationAn elaboration of taste sensor for discrimination of different food products is of great importance for food industry. Potentiometric taste sensor containing ion selective electrodes with lipid/polymer membranes has already been applied commercially in food industry. However, time-consuming and demanding preconditioning method of ions selective electrodes as well as maintenance of electrodes’ bodies are disadvantages of this taste...
-
Kluczowe determinanty łańcucha wartości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych
PublicationCelem niniejszego artykułu jest identyfikacja składowych tworzących łańcuch usług turystycznych wraz z analizą hierarchii ważności dla poszczególnych grup turystów.
-
Konkurencyjność i oferta produktowa Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych na tle sektora bankowego
PublicationW artykule przedstawiono konkurencyjność usług oferowanych przez Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe na tle sektora bankowego. Opisano istotne czynniki wpływające na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej przez instytucje finansowe. Przybliżono najważniejsze strategie produktowo-rynkowe, ze szczególnym uwzględnieniem szans i zagrożeń, jakie można zaobserwować we współczesnych organizacjach. Opisano genezę powstania...
-
Kryteria jakości usług turystycznych z uwzględnieiem specyfiki regionalnej
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty jakości usług turystycznych. Autorzy zdefiniowali kluczowe obszary tego typu usług oraz na podstawie przeprowadzonych badań zaprezentowali kluczowe czynniki wpływające na postrzeganie jakości usług turystycznych przez klientów. Wszelkie analizy zawarte w niniejszym rozdziale wiążą się z identyfikacją kryteriów jakości usługi turystycznej z uwzględnieniem specyfiki regionalnej.
-
Narzędzia podnoszenia produktywności (ebook)
Publication -
Narzędzia przyczynowo - skutkowe w doskonaleniu jakości realizacji projektów
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowane zostały możliwości wykorzystania narzędzi przyczynowo - skutkowych w doskonaleniu projektów na każdym etapie ich realizacji. Autor zaproponował odniesienie do klasycznej klasyfikacji narzędzi jakości, a następnie przedstawił wykorzystanie głównych narzędzi przyczynowo - skutkowych w fazach przygotowawczych, realizacji oraz zamknięcia projektu.
-
Obszary zmian w wymiarach jakości usług
PublicationCelem niniejszego opracowania jest identyfikacja ogólnych wymiarów jakości usług występujących w usłudze dowolnego rodzaju, a następnie analiza zmian wpływających na te poszczególne wymiary, wraz z odpowiedzią na pytanie, jak zmiany te przełożą się na charakter każdego ze zidentyfikowanych wcześniej wymiarów usług.
-
Oferta instytucji otoczenia biznesu w Polsce
PublicationPrezentowany rozdział poświęcony jest analizie sektora otoczenia biznesu w Polsce. Autorka, bazując na dostępnych statystykach i raportach z badań przedstawia ofertę, zakres realizowanych działań oraz potencjał ludzki, techniczny i finansowy poszczególnych typów instytucji okołobiznesowych: ośrodków innowacji (w tym struktur parkowych, inkubatorów i centrów transferu technologii), ośrodków przedsiębiorczości (przede wszystkim ośrodków...
-
Old Problems - New Solutions: Conversion of Capitals as a Tool for Shaping the Competitive Position in the Economic Field
PublicationThe acts and operations any social actor effectuates in each of the logically distinguished spheres of reality are conditioned by many factors, among which a reliable analysis of the strengths and weaknesses of an agent should be considered of utmost importance. The concept of capitals presented in this article divides the quantity of resources available to all acting agents into four main categories (which allows for determining...
-
Organizacja przepływu jednej sztuki w gnieździe (e-book)
Publication -
Orientacja na klienta. Fundamentalna zasada doskonalenia jakości
PublicationW niniejszym artykule zaprezentowano podstawowe aspekty doskonalenia jakości w odniesieniu do kluczowej zasady doskonałości jaką jest orientacja na klienta. Autor odniósł się do takich aspektów jak przewidywanie potrzeb, identyfikacja i zrozumienie oczekiwań, dostosowanie oferty do potrzeb klienta oraz pomiar satysfakcji.
-
Parki technologiczne jako pomost pomiędzy nauką a biznesem na przykładzie Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego
PublicationGłównym celem niniejszego rozdziału jest przedstawienie idei funkcjonowania parków technologicznych w gospodarce, a w szczególności omówienie roli parków w budowaniu sieci współpracy między światem nauki a biznesu. Parki technologiczne w dużym stopniu umożliwiają zbliżenie nauki do biznesu, a tym samym poprawę warunków dla innowacyjnej przedsiębiorczości i transferu technologii. Autorki na przykładzie Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego...
-
Percepcja jakości usług noclegowych w uwarunkowaniach regionalnych Pomorza i Lubelszczyzny
PublicationW niniejszym rozdziale podjęto próbę przedstawienia podstawowych kryteriów postrzegania jakości usług hotelarskich i parahotelarskich, w konsekwencji determinujących decyzję wyboru i zakupu konkretnej usługi z uwzględniniem specyfki regionalnej.
-
Percepcja jakości usług SPA&Wellness zperspektywy klienta
PublicationW niniejszym rozdziale aurorzy zaprezentowali specyficzny charakter usług typu SPA&Wellness wraz z głównymi formami usług oferowanych w wybranych placówkach. Na podstawie badań zaprezentowano główne determinanty wpływające na percepcję jakości tego typu usług z perspektywy klienta.
-
Podstawy metodyki projektowania i wprowadzania koncepcji Lean Six Sigma w sektorze mniejszych organizacji sektora produkcyjnego na przykładzie badań empirycznych
PublicationW opracowaniu przedstawiono najważniejsze spostrzeżenia będące wynikiem badań dotyczących metodyki Lean Six Sigma przeprowadzonych w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw . Na podstawie tych badań sformułowano warunki jakim musi odpowiadać metodyka projektowania i wykorzystania LSS w sektorze MŚP. Szczególną uwagę zwrócono na konieczność zapewnienia trwałości przyjętych rozwiązań metodycznych.
-
Redefining quality and organizational maturity in 21st century
PublicationThe article presents new tendencies in quality management approach in the opinion of the one of the best known European quality expert Professor John Oakland
-
Satysfakcja pracowników. Jak badać i dlaczego? (ebook)
Publication -
SELECTED ASPECTS OF THE EVALUATION OF THE QUALITY OF GRAPE WINE
PublicationDevelopment of the domestic grape wine market has been presented. The number of grape wine producing entities, acreage, and volume of production over last five years are presented. The composition of red grape wine has been discussed involving health promoting aspects. Two methods of wine quality determination: analytical and sensory meth ods have been described. Physicochemical parameters influencing wine quali ty (acidity, sweetness)...
-
Stan obecny i perspektywy rozwoju sektora otoczenia biznesu w Polsce
PublicationW niniejszym rozdziale autorka przedstawia dane dotyczące dynamiki rozwoju sektora otoczenia biznesu w Polsce, wskazując na liczbę, profil i rozkład regionalny poszczególnych rodzajów instytucji pomostowych. Dodatkowo, autorka prezentuje główne założenia nowej strategii UE „Europa 2020”, zwracając uwagę na te priorytety, wytyczne i inicjatywy przewodnie, które w najwyższym stopniu odnoszą się do systemu transferu technologii i...
-
Systemy zarządzania i ich certyfikacja w przedsiębiorstwach spożywczych
PublicationW opracowaniu ukazano rolę obligatoryjnych systemów jakości odpowiedzialnych za bezpieczeństwo żywności z punktu widzenia przedsiębiorcy. W pracy omówiono wybrane systemy (GMP/GHP, HACCP) oraz certyfikację systemu HACCP obowiązującą normą ISO 22000. Przedstawiono również liczbę certyfikacji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności – Wymagania dla organizacji w całym łańcuchu żywnościowym w latach 2007-2011 w Polsce i na świecie,...
-
TASTE QUALITIES ESTIMATION BY TASTE SENSE AND ELECTROCHEMICAL SENSORS
PublicationThe principles of taste sense and kinds of tastes (sweet, salty, sour, bitter, umami and fat) have been described. Food quality estimation by taste sense: organoleptic testing and sensory analysis has been presented. The principle of operation of potentiom etric sensor composed of several Ion Selective Electrodes or All Solid State Electrodes with polymeric membranes and macromolecular chemical compounds sensitive to substances...
-
Tożsamość struktur klastrowych- rozważania teoretyczne i praktyczne implikacje
PublicationCelem niniejszego artykułu jest próba zastosowania pojęcia „tożsamości” do analizy zjawisk i procesów związanych z powstawaniem i funkcjonowaniem klastrów oraz inicjatyw klastrowych. Struktury klastrowe stanowią formę grupy społecznej, dlatego winny podlegać tym samym tendencjom, pod których wpływem pozostają wszystkie inne grupy społeczne. Za jedną z takich najistotniejszych prawidłowości (bezpośrednio powiązanych z tożsamością)...
-
Wsparcie informatyczne koncepcji Lean Management oraz Six Sigma
PublicationW rozdziale tym przedstawiono kluczowe aspekty integracji dwóch najważniejszych obecnie koncepcji optymalizacji procesów w organizacjach produkujących wyroby materialne oraz świadczących usługi – Six Sigma i Lean Manufacturing. Szczególną uwagę zwrócono na uwarunkowania wsparcia informatycznego tych koncepcji w mniejszych organizacjach.
-
Współdziałanie koncepcji Lean i Teorii Ograniczeń w dążeniu do sukcesu organizacji
PublicationW niniejszym artykule wskazano czynniki uznawane za czynniki sukcesu organizacji z perspektywy łańcucha dostaw. Scharakteryzowano również wpływ poszczególnych etapów realizacji koncepcji Lean i Teorii Ograniczeń na zidentyfikowane czynniki sukcesu. Przedstawiono ponadto możliwość wzajemnego włączenia zasad każdej z rozważanych koncepcji w schemat prezentujący etapy wdrożenia, co pozwala na uzyskanie dodatkowej poprawy wartości...
-
Yamazumi. Sposób na wyznaczanie celów dla gniazda (ebook)
Publication -
Zaangażowanie i rozwój pracowników każdego szczebla. Kolejna z fundamentalnych zasad doskonalenia jakości
PublicationW niniejszym oracowaniu poddano analizie zaangażowwanie i rozwój pracowników jako podstawę funcjonowania podmiotów dążących do zwiększenia swojej dojrzałości projakościowej. Autor wskazał odniesienia do tego obszaru w teorii Kompleksowego Zarządzania Jakością wraz z podstawowymi uwarunkowaniami zaangażowania proacowników.
-
Zapewnienie jakości kształcenia a Krajowe Ramy Kwalifikacji w odniesieniu do studiów doktoranckich w uczelniach technicznych
PublicationCoraz większa determinacja obywateli do zdobycia wyższego wykształcenia oraz coraz większa dostępność ośrodków akademickich wymusza przyjęcie projakościowej postawy przez uczelnie wyższe. Tendencje te są widoczne zarówno w skali międzynarodowej, na poziomie której opracowane zostały Europejskie Ramy Kwalifikacji, na poziomie krajowym, gdzie opra-cowano Krajowe Ramy Kwalifikacji, jak również na poziomie poszczególnych jednostek...
-
Zarządzanie operacyjne w łańcuchu dostaw
PublicationGlobalny i podlegający dynamicznym zmianom rynek wymaga spojrzenia na zarzą-dzanie operacyjne z perspektywy łańcucha dostaw. W niniejszym rozdziale scharakteryzowano pojęcie łańcucha dostaw, przedstawiono ogólny model zarządzania operacyjnego oraz wskazano odpowiadający mu rodzaj i zakres podejmowanych decyzji. Szczególną uwagę zwrócono na potrzebę spójności i stabilności działań operacyjnych oraz ich efektywnej koordynacji w łańcuchu...
-
Zarządzanie tożsamością w organizacjach na różnych poziomach zagregowania
PublicationNiniejszy artykuł stanowi naukową refleksję nad pojęciem tożsamości grupowej, odnoszonej do przedsiębiorstw oraz ich agregatów, określanych przez autorkę mianem „organizacji na wyższych poziomach zagregowania”. Głównym celem artykułu jest przegląd literatury z zakresu tożsamości przedsiębiorstwa, a na tej podstawie próba ustalenia czym jest taka tożsamość i co się na nią składa. Na wstępie autorka przedstawia definicje tożsamości...
-
Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach
PublicationAby osiągać założone cele w organizacji i wdrażać opracowane strategie, niezbędni są odpowiednio przygotowani pracownicy. To oni są największą siłą każdej organizacji, w których widzi się czynnik przewagi konkurencyjnej i aby ją zdobywać, należy jasno zdiagnozować niezbędne kompetencje zarówno dla poszczególnych pracowników, jak i całej organizacji. Sprawnie funkcjonujące przedsiębiorstwo cechuje się poprawnie zbudowaną strukturą...
-
Zmiany w zarządzaniu operacyjnym w usługach
PublicationCelem niniejszego rozdziału jest identyfikacja czynników zmian w wymiarach jakości usług w odniesieniu do trzech kluczowych składowych występujących w podmiotach gospodarczych, jakimi są: obszar wejścia do działań operacyjnych, działania operacyjne oraz obszar wyjścia.