Publications
Filters
total: 484
Catalog Publications
-
Multi Parameter Sliding Test Result Evaluation for The Selection of Material Pair for Wear Resistant Components of a Hydraulic motor Dedicated for Use With Environmentally Friendly Working Fluids
PublicationIn the paper the method and results are presented of the testing of tribological performance of a number of hard materials available commercially. The tests consisted in unidirectional sliding with liquid lubrication. The load and velocity regime chosen were similar to a standard four-ball lubricity test with constant velocity and load increasing over time. The regime was modified in such a way that over the initial part of the...
-
Pomioary hałasu drogowego
PublicationCiągły rozwój motoryzacji i związanej z nią infrastruktury drogowej niesie ze sobą oprócz wielu niekwestionowanych korzyści również zagrożenia dla środowiska naturalnego i zdrowia człowieka. Obok emisji szkodliwych substancji do atmosfery jednym z najistotniejszych zagrożeń związanych z pojazdami i ruchem drogowym jest obecnie hałas. Jest on najbardziej odczuwalny w pobliżu głównych ciągów komunikacyjnych oraz przy trasach szybkiego...
-
Ocena sił koniecznych do ciągnięcia węża gumowego z wodą
PublicationPrzeprowadzono analizę obciążeń działających na pracownika podczas wleczenia węża gumowego z wodą oraz wykonano doświadczalne badania wartości sił występujących podczas realizacji tego zadania. Dokonano krytycznej oceny wyników pod względem zgodności zmierzonych wartości sił z wymaganiami przepisów prawa obowiązujących w odniesieniu do BiHP.
-
Ocena przyczyn awarii robota BT-1000
PublicationPrzeprowadzono analizy kinematyki ruchu elementów głowicy robota oraz obliczenia symulacyjne stanu obciążeń połączeń ruchowych w celu oceny rzeczywistego stanu pracy tych elementów. Oceniono modyfikacje konstrukcyjne i sformułowano wnioski odnośnie możliwości zwiększenia trwałości najbardziej obciążonych elementów.
-
Opinia techniczna dotycząca bezpieczeństwa eksploatacji przenośnych, pneumatycznych wytwornic piany myjącej
PublicationPrzeprowadzono analizę porównawczą ręcznych pneumatycznych wytwornic piany do mycia powierzchni płaskich oraz elementów wyposażenia w zakładzie przetwórstwa żywności. Celem analizy było określenie wymagań formalnych, których spełnienie jest konieczne podczas eksploatacji urządzeń oraz, czy konstrukcja każdego z porównywanych urządzeń pozwala na bezpieczną eksploatację.
-
Wstępna analiza i opracowanie założeń do badań szczegółowych procesu produkcji wybranego typu odwłoka śmieciarki EKOCEL
PublicationPrzeprowadzono analizy wstępne obecnego procesu produkcji głównych spawanych elementów konstrukcyjnych zabudów śmieciarek w celu opracowania założeń do szczegółowych analiz, które są niezbędne do opracowania i wdrożenia nowych procesów produkcji ww. elementów pozwalających zwiększyć wydajność produkcji przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów.
-
ANALIZA I OPRACOWANIE METOD USPRAWNIENIA PROCESU TECHNOLOGICZNEGO WYTWARZANIA STALOWEGO KORPUSU SPAWANEGO ODWŁOKA ŚMIECIARKI EKOCEL MEDIUM XL-S
PublicationSzczegółowo przeanalizowano i opisano istniejący proces produkcji odwłoka śmieciarki Ekocel Medium XL-S. Opracowano własny zmodernizowany proces produkcji. Przeprowadzono doświadczalne próby spawania elementów odwłoka. Sprecyzowano założenia niezbędne do wprowadzenia zrobotyzowanego stanowiska spawalniczego zwiększającego wydajność i jakość produkcji odwłoków.
-
Effect of the Presence of the Lifting Pocket on The THD Performance of a Large Tilting-Pad Thrust Bearing
PublicationIn this paper, an attempt was taken to study the effect of the lifting pocket on THD performance of a large tilting-pad thrust bearing of Itaipu power plant. B3earing performance was evaluated including recess shape for several cases of its depth. The results show, that hydrostatic recess changes calculated bearing properties quite significantly, especially in the vicinity of the pocket
-
KOMPLEKSOWY PROJEKT ZAMOCOWANIA RUROCIĄGÓW 4” WT 0,3” CT X70 NA ZMODERNIZOWANEJ PLATFORMIE PETROBALTIC
PublicationW ramach realizowanej pracy przeprowadzono analizę kilku koncepcji zawieszenia rurociągów na platformie wydobywczej Lotos Petrobaltic. Wykonano obliczenia sprawdzające oraz opracowano kompleksowy projekt technicznych obejmujący dokumentację warsztatową oraz instrukcję montażu i eksploatacji. Zastosowane unikatowe rozwiązanie uchwytów rur CT.
-
ANALIZA SYSTEMU ELASTYCZNEGO RUROCIĄGU BOI PRZELEWOWEJ PB-1 ORAZ PROJEKT I DOKUMENTACJA TECHNICZNA NOWEGO SYSTEMU PODWIESZENIA ŁĄCZNIKA KR ORAZ PODWODNEJ BOI WYPOROWEJ
PublicationW pierwszej części pracy wykonano szczegółową analizę statycznej linii ugięcia oraz sił występujących w podwodnym rurociągu elastycznym łączącym rurociąg flowline z nawodną boją przelewową. Zoptymalizowano układ rurociągów pod kątem ugięcia rur oraz obciążeń rozrywających. Zaprojektowano nowy zespół podwodnej boi wyporowej i wykonano kompletną dokumentację wykonawczą oraz montażową nowej konstrukcji.
-
OBLICZENIA ŁOŻYSKA TYPU „Y” TURBOZESPOŁU EC BĘDZIN
PublicationW pracy przeprowadzono analizę geometrii łożyska antywibracyjnego typu Y przeznaczonego do zainstalowania w turbinie parowej. Wykonano obliczenia wpływu ukształtowania klinów smarowych na właściwości filmu olejowego. Wytypowano geometrię łożyska przeznaczoną do wdrożenia.
-
ANALIZA WARUNKÓW PRACY ŁOŻYSKA NR 1 TURBINY AR 1,6MW ORAZ MODERNIZACJA UKŁADU SMAROWANIA I POMIARU TEMPERATURY
PublicationCelem pracy było wykonanie analizy warunków pracy łożyska nr 1 turbozespołu AR 1,6MW oraz modernizacja układu pomiaru temperatury. Przeprowadzono analizę budowy węzła łożyskowego, wykonano obliczenia właściwości filmu olejowego oraz opracowano projekt modernizacji łożyska i układu pomiarowego.
-
Symulacyjne badanie efektywności ekonomicznej pojazdów w logistycznej sieci dystrybucji
PublicationEfektywny dobór wyposażenia pojazdu w przyczepę oraz urządzenia dźwignicowe może być przeprowadzony w drodze symulacji komputerowej. Poprzez ocenę porównawczą różnych wersji rozwiązania, w różnych warunkach eksploatacji można dostosować także eksploatowany sprzęt transportowy do wymagań rynku dystrybucyjnego.
-
Loading pattern effects on fatigue resistance of slide bearing lining
PublicationPrzedstawiono relacje pomiędzy przebiegami obciążeń dynamicznych a stanem naprężeń w warstwie nośnej łożysk ślizgowych. Porównano przebiegi naprężeń dla maszyny badawczej MWO (z wirującym wektorem obciążenia) do naprężeń charakterystycznych dla maszyny SMOK (z jednokierunkowym zmiennym wektorem obciążenia).
-
Investigation of the IC engine lubricating oil effects on journal bearing life
PublicationPrzedstawiono wyniki modelowych badań eksperymentalnych wytrzymałości zmęczeniowej warstwy ślizgowej łożysk silników spalinowych. W szczególności oceniono wpływ właściwości oleju smarowego na tę wytrzymałość.
-
Dydaktyka PKM w Katedrze Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn na Wydziale Mechanicznym Politechniki Gdańskiej
PublicationW referacie przedstawiono strukturę przedmiotu PKM wykładanego na Wydz. Mechan. PG. Przedstawiono przykłady zadań projektowych, charakterystykę przedmiotu, warunki zaliczeń.
-
Testing of fatigue strength limit of slide bearing materials
PublicationPrzedstawiono wyniki badań wytrzymałości zmęczeniowej wybranych trójwarstwowych łożysk cienkościennych. Zaprezentowano zdjęcia typowych pęknięć zmęczeniowych warstwy stopu łożyskowego. Obliczono i oceniono krytyczne wartości naprężeń stycznych warstwy ślizgowej.
-
Logistyka miękka oraz logistyka twarda. Sfery kompetencyjne
PublicationPoprawne rozwiązania logistyczne wymagają wiedzy ekonomicznej, organizacyjnej i zarządczej oraz technicznej. Na przykładzie doboru urządzeń eksploatowanych w węźle logistycznym wykazano wagę współpracy pomiędzy logistykami HL oraz SL.
-
Montaż jako końcowa faza wytwarzania
PublicationPrzedstawiono przypadek montażu zewnętrznego dużego urządzenia dźwignicowego przerwanego z powodu katastrofy. Na tym przykładzie omówiono techniczno-logistyczne zagadnienia montażu zewnętrznego.
-
Verpa bohemica (Krombh.) Schroet. (Morchellaceae) w Gdańsku.
PublicationNa obszarze Jaśkowego Lasu graniczącego z gdańskim Osiedlem Morena, w kwietniu 1997 roku stwierdzono stanowisko rzadkiego, ściśle chronionego gatunku grzyba - naparstniczki (smardzówki) czeskiej Verpa bohemica; nie był on dotąd notowany na Pomorzu Gdańskim. Gatunek został umieszczony na ''Czerwonej liście'' grzybów w kategorii ''narażone'' [V - vulnerable].
-
Ginące i zagrożone gatunki grzybów wielkoowocnikowych w Lasach Oliwskich.
PublicationPrzedstawiono listę gatunków grzybów wielkoowocnikowych, stwierdzonych na obszarze Lasów Oliwskich, które zostały umieszczone na polskiej ''Czerwonej liście'' grzybów zagrożonych: 6 gatunków należy do klasy Ascomycetes, a 38 do Basidiomycetes. 5 gatunków zaliczono do wymierających [E - endangered], 14 narażonych na wyginięcie [V - vulnerable], 15 rzadkich [R - rare], a 10 o nieokreślonym statusie zagrożenia.
-
Mechanizmy generowania hałasu opon.
PublicationPrzedstawiono podstawowe informacje dotyczące mechanizmów generowania hałasu podczas współpracy opony pneumatycznej z nawierzchnią jezdni. Poruszono również zagadnienia związane z możliwością wpłynięcia na te mechanizmy, w celu zmniejszenia hałasu emitowanego do otoczenia. Omówiono następujące mechanizmy generowania hałasu: promieniowanie i styczne drgania elementów bieżnika drgania ścianek bocznych i pasa bieżnika, slipstick,...
-
Metoda porównawczej oceny dźwignic w sieci dystrybucji.
PublicationPrzedstawiono podział logistyki na sfery kompetencyjne SL, HL. Sklasyfikowano podstawowe grupy utb w dystrybucji. Omówiono wpływ rozwiązań technicznych na efektywność organizacji logistycznej. Przedstawiono konstrukcję mierników jakości dźwignic.
-
Identyfikacja krytycznych uszkodzeń ścianek rurociągów na podstawie analizy MDCR w oparciu skaning ultradźwiękowy.
PublicationW pracy przedstawiono system ultradźwiękowych tłoków pomiarowych wysokiej rozdzielczości dostarczający informacji o parametrach geometrycznych wykrytych ubytków metalu w ściankach badanego rurociągu. Informacje te pozwalają na oszacowanie MDCR uznanego za jeden z podstawowych wskaźników pozwalających na bezpieczną eksploatację rurociągów.
-
Układy hydrauliczne stosowane w samochodach osobowych''. Część II.
PublicationOpisano : hydrauliczny układ zapobiegania blokowania kół, położenie spoczynkowe, fazę utrzymania ciśnienia, zmniejszania ciśnienia. Całość publikacji podsumowano omawiając rolę poszczególnych elementów układu hydraulicznego napędu poszczególnych podzespołów.
-
Montaż zewnętrzny jako krytyczna faza produkcji urządzeń dźwignicowych.
PublicationOpisano przypadek montażu urządzenia do rozładunku statków, zakończonego katastrofą. Podano wyniki analizy przyczyn katastrofy. Przedstawiono zmiany rozwiązania konstrukcyjnego urządzenia oraz skorygowaną technologię montażu.
-
Fretting w elementach maszyn.
PublicationOpisano fretting jako złożony proces zużywania warstw wierzchnich elementów maszyn.Podano definicje i uwarunkowania frettingu, jego klasyfikację i występowanie. Przedstawiono szczegółową charakterystykę procesu destrukcji warstw wierzchnich we frettingu, miejsce tego procesu w ogólnej klasyfikacji procesów zużywania oraz skutki i znaczenie frettingu.Przedstawiono analizę wpływu wymuszeń, warunków otoczenia i struktury węzłów tribologicznych...
-
Sprzęgło kołnierzowe umożliwiające precyzyjne osiowanie wałów hydrozespołu.
PublicationW artykule przedstawiono unikatowy sposób dokładnego i pewnego osiowania wałów generatora i turbiny. Głównym problemem przy montażu hydrozespołu jest odpowiednio dokładne i pewne wyosiowanie wału w celu uniknięcia załamania osi wału. Regulacja współosiowości odbywa się zazwyczaj za pomocą skrobania kołnierzy lub podkładania cienkich podkładek, wsuwanych pomiędzy kołnierze sprzęgła. Metoda skrobania wymaga od pracowników dużego...
-
Układy hydrauliczne stosowane w samochodach ciężarowych.
PublicationOpisano: Retarder: zintegrowany układ hamowania samochodu SCANIA, poszczególne funkcje działania dla przypadków hamowania oraz momentu gdy ma zakończyć hamowanie. Przedstawiono schemat budowy retardera wraz z jego podzespołami gdy jest rozłączony i w przypadku rozpoczęcia hamowania.
-
Badania wytrzymałości zmęczeniowej stopów łożyskowych przy wirującym wektorze obciążenia.
PublicationW pracy przedstawiono wyniki zmęczeniowych badań warstw ślizgowych z wybranych stopów łożyskowych obciążonych wirującą reakcją łożyskową. Prezentowane przypadki pęknięć zmęczeniowych panwi łożyskowych uzyskano w testach zmęczeniowych prowadzonych na stanowisku MWO w laboratorium tribologicznym Politechniki Gdańskiej.
-
Logistyka HL w intermodalnych węzłach logistycznych przepływu towarów sypkich.
PublicationPrzedstawiono sposób rozwiązania problemu przemieszczania towarów sypkich z magazynów na przenośnikowe ciągi transportu wewnętrznego. Podano sposób inwestycyjnego doboru ładowarek do pracy w określonych warunkach eksploatacyjnych, spośród ofert wybranych producentów.
-
Przyczynek do poznania śluzowców (Myxomycetes) Lasów Oliwskich (Trójmiejski Park Krajobrazowy).
PublicationWyszczególniono 12 gatunków oraz 12 rodzajów śluzowców występujących w Lasach Oliwskich. Przedstawiono krótką charakterystykę wymienionych gatunków, opisano ich mikrobiotopy, wyszczególniono rodzaje zbiorowisk leśnych. Zwrócono uwagę na zjawisko ustępowania tych organizmów wskutek działalności człowieka m.in. skażenie środowiska oraz usuwanie martwego drewna z obszaru lasu.
-
Stoplamek zaniedbany Dacylorhiza praetermissa (Druce) Soó (Orchidaceae) w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym (TPK) i problem ochrony jego stanowisk.
PublicationOpisano dwa stanowiska bardzo rzadkiego gatunku storczyka - stoplamka zaniedbanego Dactylorhiza Praetermissa. Położone są one w granicach Trójmiasta na obszarze TPK, w dnach polodowcowych dolin. Pierwsze ze stanowisk znane od 1988 r. zlokalizowano w Dolinie Czystej Wody w rejonie Starej Oliwy. Drugie stwierdzono w Leśnictwie Gołębiewo, na podmokłej łące bez nazwy. Wcześniej zauważono tu inny ściśle chroniony gatunek - kosaćca syberyjskiego...
-
Nowoczesne urządzenia do badania tekstury nawierzchni drogowej
PublicationDokonano przeglądu urządzeń do badania tekstury nawierzchni drogowej różnymi metodami. Opisano urządzenia dawniej stosowane (badania metodą wolumetryczną oraz metodą wypływu cieczy), natomiast szerzej przedstawiono nowoczesne metody badań metodą profilometryczną. Zaprezentowano także nowoczesne urządzenia trójwymiarowe do pomiaru tekstury - system T3D. Przeanalizowano wady i zalety poszczególnych urządzeń do różnych zastosowań.
-
Badanie wpływu olejów smarowych na wytrzymałość zmęczeniową stopu łożyskowego.
PublicationZbadano wpływ oleju smarowego na wytrzymałość zmęczeniową warstwy ślizgowej panwi łożyskowych wykonanych ze stopu AlSn11Cu1,2 przy wymuszeniach odpowiadających różnym wartościom współczynnika asymetrii cyklu R. Stwierdzono uzależnienie wytrzymałości zmęczeniowej stopu od rodzaju oleju i wartości R.
-
Urządzenia do badania oporu toczenia nawierzchni drogowej
PublicationOmówiono metody badania oporu toczenia nawierzchni drogowych. Przedstawiono unikatową przyczepę doświadczalną zbudowaną w Katedrze Pojazdów i Maszyn Roboczych Politechniki Gdańskiej, umożliwiającą badanie oporu toczenia nawierzchni drogowej metodą przyczepową. Mając dobrane opony testowe (wzorcowe, referencyjne) można klasyfikować nawierzchnie drogowe pod względem ich oporu toczenia.
-
Analiza poziomu hałasu generowanego przez samochód osobowy oparta na modelu VENOM.
PublicationPrzedstawiono w dużym zarysie model VENOM, opisujący hałas samochodu osobowego, opracowany w Katedrze Pojazdów i Maszyn Roboczych Politechniki Gdańskiej przy współpracy ze szwedzkim instytutem VTI. Zaprezentowano wyniki dotyczące generowanego hałasu przez cztery wybrane pojazdy dla różnych warunków ruchu, uzyskane na drodze symulacji. W dalszej kolejności poddano szczegółowej analizie poziomy hałasu generowanego przez pojazdy podczas...
-
Methods of Tire Rolling Resistance Measurements
PublicationTire rolling resistance is one of the factors related to tire/road interaction that has important influence on road vehicles performance. Raising fuel price and increased concern related to the environmental changes result in growing interest in reduction of tire rolling resistance that influences fuel consumption, especially in free-flowing highway traffic with moderate speeds. There are several methods of tire rolling resistance measurements....
-
PRZEDELĄD HAŁAŚLIWOŚCI NAWIERZCHNI DROGOWYCH W POLSCE I W INNYCH KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ
PublicationW pracy przedstawiono szczegółowo dwiemetody badania hałaśliwości nawierzchni drogowych (SPB i CPX) i zaprezentowano wyniki pomiarów przeprowadzonych metodą CPX na nawierzchniach drogowych na przestrzeni ostatnich 14 lat. Pomiary przeprowadzono na 154 odcinkach zlokalizowanych na terenie Polski oraz na 419 odcinkach na terenie innych państw europejskich. Dokonano oceny hałaśliwości warstw scieralnych występujących w naszym kraju...
-
TARCIE PRZY RUCHU POSTĘPOWO-ZWROTNYM W TECHNICE EKSPLOATACYJNEJ
PublicationTarcie ślizgowe w ruchu postępowo-zwrotnym występuje powszechnie w różnych obiektach technicznych. Wielkość amplitudy ruchu decyduje tym, czy występować może specyficzny proces niszczący skojarzone powierzchnie - fretting (przy bardzo małych amplitudach), czy też inne procesy zużycia zachodzące przy oscylacyjnym ślizganiu. Przedstawiono wyniki badań różnych skojarzeń materiałowych, przeprowadzonych na modelowych skojarzeniach,...
-
Reduction of Tire Rolling Resistance by Optimization of Road Surfaces and Tires
PublicationDuring interaction between tire and road surface three very important phenomena are always in effect. One of them (very desirable) is friction that is important for traction, braking and cornering. Two other phenomena are not desirable at all, that is rolling resistance and noise. This paper discusses relations between road surface and tire parameters versus tire rolling resistance. Road surface texture, porosity, impedance, strength...
-
Noise measurements on low noise pavements - problems with inhomogeneity of wearing course
PublicationDuring the last several years, when performing numerous CPX noise measurements on low noise pavements,significant inhomogeneity of the wearing course was observed in numerous cases. Similar problems were almost not existing regarding to the dense pavements.In general three main reasons of inhomogeneity can be defined. The first one are imperfections in technology of production of a asphalt mix or/and errors made already during...
-
WSTĘPNA OCENA PRAWIDŁOWOŚCI DOBORU BARYŁKOWEGO ŁOŻYSKA PRZESIEWACZA I MOŻLIWYCH PRZYCZYN JEGO PRZYSPIESZONEGO ZUŻYCIA
PublicationW pracy przedstawiona analizę przyczyn awarii baryłkowych łożysk tocznych zainstalowanych w wibracyjnych sortownikach węgla. Podczas analizy poddano oględzinom uszkodzone łozysko i wykonano obbliczenia sprawdzające. Istotnym czynnikiem któy przyczynił się do powstania przedwczesnej awarii były zanieczyszczenia i stosowanie nieodpowiedniego gatunku smaru plastycznego.
-
BADANIA MATERIAŁOWE USZKODZONEJ RURY COIL TUBING RISERA Z1
PublicationW ramach ekspertyzy wykonano analizę materiałową i określono przyczyny uszkodzenia rury risera wody zatłaczającej.
-
Tilting pad thrust bearing with novel material selection - experimental comparison of low and medium speed operation
PublicationThe advances in material engineering led to the development of hard carbon based coatings applied in numerous applications in order to prevent or minimize wear of the parts in contact. With Triondur® coatings, the bearing company Schaeffler has succeeded in halving the friction losses in the valve trains of passenger cars. The coatings are optimized for high abrasive wear protection and low sliding friction moments. Altogether...
-
CDIO IN GDANSK: PEOPLE-ORIENTED STRATEGY
PublicationThe CDIO system implementation in Poland meets problems and Gdansk University of Technology (GUT) is still a single higher education institution in Poland accepted as the member of CDIO Initiative. The paper detects and characterizes the existing problems to be solved. In particular, the different groups of people are considered as supporters or fighters against CDIO idea, their attitudes being considered and applied strategy demonstrated. The...
-
HOW EFFICIENT IS NOISE LABELING OF TIRES?
PublicationSince 2012 all new tires in Europe must be labeled. The label contains general information about tire performance concerning rolling resistance (that corresponds to fuel economy), noise emission and wet grip (only for passenger car tires). Measurements of noise performance of tires must be performed according to the Annex 3 of the Regulation No 117 of the Economic Commission for Europe of the United Nations. The regulation specifies...
-
Effect of Coating Material Properties on Tilting-pad Thrust Bearing Performance
PublicationPolymer lined tilting-pad bearings demonstrate many advantages over traditional bearing systems. Bearings with a polymer layer in comparison with a babbitted layer show, for example: lower value of friction coefficient (important during start/stops), higher fatigue strength of the coating, better distribution of the load on individual pads due to lower elasticity of the polymers, wider range of operational temperatures or the ability...
-
ANALIZA KONSTRUKCJI I GEOMETRII ŁOŻYSK WZDŁUŻNO-POPRZECZNYCH TURBOSPRĘŻARKI A1.3001 typ 3M65 KONCEPCJA ZMODERNIZOWANEGO ŁOŻYSKA.
PublicationW wyniku rozpoznania problemu niezadowalającej trwałości łożysk wałka I i II stopnia turbosprężarki oraz wykonaniu analizy obliczeniowej wielu wariantów łożysk promieniowych i osiowych zaproponowano nowe koncepcje łożysk, które odpowiednio zaprojektowane i wykonane powinny zapewnić długotrwałą pracę.
-
LOW NOISE TIRES FOR HYBRID AND ELECTRIC VEHICLES
PublicationLow Emission Vehicles that are hybrid and electric cars may benefit from specially designed tires that are optimized for driving conditions typical for such vehicles. It is possible that in the future Low Emission Vehicles, especially passenger cars, will substitute conventional vehicles in all applications, however for the time being they are mostly used in urban and suburban areas. Urban traffic has a rather low demand for grip...
-
Łożyska ślizgowe smarowane wodą
PublicationW rozdziale scharakteryzowano, budowę podział i historię hydrodynamicznych łożysk ślizgowych smarowanych wodą oraz opisano ich rozwój od pierwszego udokumentowanego drożenia po dzień dzisiejszy. Przedstawiono wady, zalety, metodykę ich projektowania oraz wybrane wyniki badań doświadczalnych.
-
Badanie wpływu wybranych czynników na trwałość ceramicznych elementów łożysk tocznych
PublicationMateriały ceramiczne cechują się ogromnymi możliwościami zastosowań w wielu obszarach techniki. Dotyczy to między innymi elementów pracujących w styku skoncentrowanym, ze szczególnym uwzględnieniem elementów łożysk tocznych – zarówno hybrydowych, jak i całoceramicznych. Przewiduje się, że powszechne zastosowanie materiałów ceramicznych może pięciokrotnie zwiększyć trwałość łożysk tocznych w stosunku do obecnie używanych. W niniejszej...
-
Should we seek further improvement of fluid film bearings - what for and how?
PublicationFluid film bearings have been extensively used in the industry because of their unbeatable durability and extremely low friction coefficient. Large bearings supporting shafts of huge and important rotating machines constitute a special group of fluid film bearings since the reliability of crucial systems, like for example electro-energetic system, rely on their trouble-free operation. Large thrust bearings, apart from enormous...
-
PROJEKT I KONSTRUKCJA ŁOŻYSKA "X" O ZWIĘKSZONEJ ZDOLNOŚCI DO TŁUMIENIA DRGAŃ (łożysko nr 2 turbiny TK-78 w El. Jaworzno II)
PublicationProjekt łożyska X2 dla turbiny 13CK70 został wykonany w oparciu o analizę właściwości różnych wariantów geometrii. Porównanie właściwości łożysk cytrynowych z łożyskiem X wykazało uzyskanie wyraźnej poprawy własności dynamicznych nowego łożyska, a szczególnie jego sztywności, zdolności do tłumienia drgań oraz odporności na zmianę kierunku działania obciążenia. W wyniku przeprowadzonego wdrożenie uzyskano znakomitą poprawę stanu...
-
Application of the fluid–structure interaction technique for the analysis of hydrodynamic lubrication problems.
PublicationFluid–structure interaction technique seems to be one of the most promising possibilities for theoretical analysis of lubrication problems. It allows coupling of different physical fields in one computational task, taking into account the interaction between them. In this article, two sets of fluid–structure interaction analyses focusing on the bearing performance evaluation are presented. One analysis was applied to a water-lubricated...
-
Współczynnik wymiarowy Kv w doborze elementów pneumatycznych
PublicationZnanych jest wiele sposobów opisu właściwości przepływowych elementów pneumatycznych. Jednym z nich jest podanie wartości współczynnika wymiarowego Kv zdefiniowanego w normie PN-83/M-74201 (1983). W niniejszej pracy przedstawiono możliwe różnice między wartością przewidywaną a wartością uzyskaną strumienia powietrza przepływającego przez element pneumatyczny w sytuacji, gdy podstawą doboru tego elementu z katalogu była znana dla...
-
KONCEPCJA NAPRAWY SYSTEMU PROWADZENIA KABLI POMIĘDZY WIEŻĄ A JH NR 3 PLATFORMY PETROBALTIC
PublicationW ramach ekspertyzy przeprowadzono analizę stanu technicznego zespołu podwieszenia przewodów wieży wiertniczej platformy wydobywczej Petrobaltic. Sformułowano wnioski oraz opracowano koncepcję naprawy.
-
Możliwoości ograniczania rozprzestrzeniania się pożarów pojazdów, przy zastosowaniu nowego typu nawierzchni drogowej
PublicationW artykule przedstawiono możliwość utrudnienia rozprzestrze niania się pożaru przy wycieku paliwa poprzez zastosowanie specjalnej, porowatej\ nawierzchni drogowej. Poza wieloma niewątpliwymi zaletami nawierzchni wykonywanej m.in. z agregatu powstałego w wyniku recyclingu zużytego ogumie nia samochodowego, możliwość zatrzymania rozlanego paliwa na ograniczonym obszarze i jego późniejsze stopniowe wypalenie się może znacząco przyczynić...
-
3D Computer Model of the Hip Joint Cartilage
PublicationThis paper presents 3D computer model of the hip joint cartilage in the ANSYS program. Model is made on the basis of anatomy and collected data on the material constants of bone and cartilage components. Analysis and comparison of biochemical model, viscoelastic and molecular mixed - aggregation serves to facilitate the creation of the next model of reality, which could be used in the design of joint prostheses. The correctness...
-
Automated Detection of Sleep Apnea and Hypopnea Events Based on Robust Airflow Envelope Tracking in the Presence of Breathing Artifacts. - [IEEE JOURNAL OF BIOMEDICAL AND HEALTH INFORMATICS]
PublicationThe paper presents a new approach to detection of apnea/hypopnea events, in the presence of artifacts and breathing irregularities, from a single channel airflow record. The proposed algorithm, based on a robust envelope detector , identifies segments of signal affected by a high amplitude mo d- ulation corresponding to apnea/hypopnea events. It is show n that a robust airflow envelope - free of breathing artifacts - improves effectiveness...
-
Wpływ implantacji jonowej na wybrane właściwości użytkowe stopu Ti-13Nb-13Zr w aspekcie zastosowania na elementy trące w endoprotezach stawu biodrowego
PublicationOgraniczeniem stosowania stopów tytanu na implanty długookresowe, które podlegają obciążeniom zmiennym jest, oprócz zjawiska metalozy, ich stosunkowo niska odporność na zużycie poprzez tarcie. Zachodzące procesy zużycia tribologicznego na powierzchniach współpracujących elementów pary trącej ograniczają żywotność sztucznych stawów, co najczęściej jest przyczyną operacji rewizyjnych, wskutek obluzowania się elementów nośnych endoprotezy...
-
The oil film parameters of the wankel engine apex seal in aspects of durability of mating elements
PublicationThe Wankel engine is one of only few alternatives to the reciprocating engines. The advantages such as good value of maximum engine power to its mass ratio are still present and can have great sense in selected fields of application, for example General Aviation. Nevertheless the disadvantages of the Wankel engine design have never lost its importance and still pose an obstacle to wider use of the Wankel engine. One of the main...
-
Aktywna metoda neutralizacji butli acetylenowych w środowisku pożarowym
PublicationPraca przedstawia metodę aktywną neutralizacji butli acetylenowych, które zostały podgrzane w środowisku pożarowym. Autorzy opisują właściwości acetylenu, sposoby przechowywania oraz zagrożenia związane z acetylenem w srodowisku pożaru. W pracy przedstawiono podstawowe sposoby postępowania ratowniczo-gaśniczego w przypadku w przypadku ujawnienia butli acetylenowych w trakcie działań. Autorzy skoncentrowali się na metodzie ofensywnej,...
-
Influence of IED Explosion on Lateral Dynamics of a Vehicle
PublicationThe paper describes field test results of heavy vehicle tire blow-outs. Both civilian and military vehicles are subjected to sudden loss of inflation pressure in one or more wheels, often accompanied by serious tire damage. Selected results related to the lateral dynamic of vehicle during and just after explosive tire destruction are reported
-
Laboratoryjne badania oporu toczenia i temperatury opon do pojazdów specjalnych
PublicationW pracy przedstawiono wyniki laboratoryjnych badań oporu toczenia i temperatury opon do pojazdów specjalnych. Współczynnik oporu toczenia tych opon jest silnie uzależniony od ciśnienia pompowania. Po utracie nadciśnienia w oponie, gdy następuje styk wewnętrznej powierzchni bieżnika z wkładką Run-Flat, opór toczenia wzrasta około 7-8 razy w stosunku do sytuacji gdy ciśnienie pompowania jest wyregulowane do jazdy po drogach utwardzonych...
-
Realizacja eksplozyjnego niszczenia opon wieloosiowego pojazdu specjalnego
PublicationRealizacja programu badań nad zachowaniem się pojazdów w warunkach eksplozyjnego uszkodzenia opon pojazdów kołowych wymaga aby proces utraty ciśnienia będący rezultatem lokalnego zniszczenia ścian bocznych, lub bieżnika opony przebiegał bardzo gwałtownie. Postulat ten może być zrealizowany na kilka sposobów. Najważniejsze z nich to: zniszczenie mechaniczne za pomocą noża lub penetratora, zniszczenie za pomocą "pocisku" miotanego...
-
Optymalizacja: sztuka czy rzemiosło?
PublicationW pracy przedstawiono przyczyny niewielkiego zainteresowania zastosowaniem optymalizacji w praktyce inżynierskiej oraz przykłady jej skutecznego zastosowania. Wyciągnięto wniosek, że najskuteczniejszym sposobem spopularyzowania tego narzędzia jest tworzenie specjalistycznego oprogramowania wykorzystującego inżynierską wiedzę ekspercką.
-
Modyfikacja programu szkolenia kierowców wieloosiowych pojazdów specjalnych, uwzględniająca wyniki badań eksperymentalnych i symulacyjnych eksplozyjnego uszkodzenia opon
PublicationAktualnie obowiązujący program szkolenia kierowców specjalnych pojazdów wojskowych obejmuje zagadnienia związane z budową pojazdu, zasadami jego poprawnej eksploatacji i techniką jazdy w podstawowym zakresie. Program porusza, co prawda również problemy związane z prawidłowym postępowaniem przy wystąpieniu awarii układu napędowego, ale nie obejmuje kompleksowo techniki jazdy w przypadku poważnego uszkodzenia jednego lub więcej kół...
-
Wpływ obciążenia siłowego na dynamikę napędu pneumatycznego
PublicationPrzedstawione wyniki wskazują na możliwość kształtowania charakteru ruchu roboczego pneumatycznego napędu liniowego poprzez dobór siły obciążającej (przeciwdziałającej ruchowi roboczemu) oraz parametrów pracy siłownika (wartości ciśnień zasilania dla komór siłownika). Wartości tych wielkości zależą od parametrów konstrukcyjnych napędu takich jak: długość skoku i masa elementów ruchomych siłownika
-
Modele strumienia powietrza w pneumatyce
PublicationPraca porusza problematykę modelowania strumienia masy i strumienia objętości w zadaniach analizy i syntezy w pneumatyce. W szczególności skoncentrowano się na możliwości wykorzystania w tych zagadnieniach modelu strumienia masy powietrza opisanego w normie ISO 6953. Jest to model zdefiniowany w dziedzinie ciśnień statycznych i wykorzystujący do określenia oporności elementu pneumatycznego cztery parametry (współczynniki przepływu):...
-
Assessment of possible application of water lubricated sintered brass slide bearing for marine propeller shaft
PublicationW artykule przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych smarowanego wodą łożyska poprzecznego z panwią wykonaną ze spieku brązu.Przedstawiono wyniki pomiarów rozkładu ciśnienia w filmie smarnym, trajektorie osi wału oraz oporów ruchu.Przeprowadzono ocenę przydatności tego typu łożyska do łożyskowania okrętowych wałów śrubowych.
-
Fretting wear of materials - methodological aspects of research
PublicationW artykule przedstawiono metodyczne aspekty frettingowego zużywania materiałów. Rezultaty badań przeprowadzonych na stanowisku typu ''pin on disc'' wykonanym w Katedrze Inżynierii Materiałowej i Biomedycznej Politechniki Białostockiej potwierdziły decydujący wpływ amplitudy oscylacji i wartości obciążenia na przebieg i charakter procesu zużywania. Wzrost wartości amplitudy powodował zmiany w warunkach tarcia. Wzrost wartości obciążenia...
-
Wstępna ocena warunków pracy łożysk ślizgowych turbiny parowej tg2 i ich wpływu na stan dynamiczny turbozespołu EC Gdańsk
PublicationGłównym celem ekspertyzy była wstępna analiza możliwości poprawy stanu dynamicznego turbozespołu TG2 pracującego w EC Gdańsk poprzez poprawę własności dynamicznych łożysk. Sformułowano przyczyny wywołujące drgania czopa w łożysku nr 1. Opracowano zalecenia i wymagania związane z planowaną modernizacją łożysk.
-
Opinia dotycząca wykonania łożysk ślizgowych
PublicationWykonano ekspertyzę sądową związaną z wadliwym wykonaniem łożysk ślizgowych. W pracy przedstawiono wymagania stawiane łożyskom ślizgowym turbin parowych oraz dokonano oględzin materiału dowodowego. Przeprowadzono analizę dokumentacji oraz oceniono jakość wykonanych łożysk na podstawie specjalistycznych norm branżowych EU. Wskazano przyczyny wadliwego wykonania.
-
New Generation of Water lubricated Foil bearing - Numerical Models and Experimental Verification
PublicationIn the paper a new idea of foil water lubricated bearing and methodology of hydrodynamic characteristics calculations is presented. To assesses the theoretical characteristics of these bearings two different computer models were built. First is structural model coupled with fluid model. It takes into account: fluid flow in the deformed fluid gap, specific design of bearing support and friction in bearing support. The second is...
-
Multi parameter sliding test result evaluation for the selection of material pair for wear resistant components of a hydraulic motor dedicated for use with environmentally friendly working fluids
PublicationW referacie przedstawiono zastosowanie metody badań tribologicznych pozwalającej na dokonywanie doboru najlepszych skojarzeń tribologicznych z wybranej populacji poprzez parametryczną ocenę wyników z wielu rodzajów testów tribologicznych wykonywanych na identycznych skojarzeniach materiał - smar - materiał.
-
Obliczenia i analiza warunków pracy istniejących łożysk turbozespołu TG-2 EC w Gdańsku
PublicationCelem pracy było wykonanie analizy warunków pracy łożysk 1, 2 i 3 turbozespołu TG-2 EC Gdańsk oraz określenie możliwości modernizacji łożysk w celu uzyskania stabilniejszej pracy turbozespołu. Sformułowano wnioski dotyczące dalszej modernizacji łożysk turbozespołu
-
Obliczenia i projekt nowego łożyska nr 1 turbozespołu TG-2 EC w Gdańsku
PublicationCelem pracy było wykonanie optymalizacji geometrii łożyska nr 1 turbozespołu TG2 w celu uzyskania maksymalnej poprawy własności dynamicznych łożyska. W tym celu przeanalizowano kilkanaście różnych wariantów geometrycznych i wybrano najbardziej optymalne dla tego przypadku rozwiązanie. Opracowano dokumentację techniczną nowego łożyska. Łożysko wdrożono w turbinie parowej EC Gdańsk.
-
Ekspertyza przyczyn awarii turbozespołu nr 5 w Elektrowni Turów
PublicationGłównym celem pracy było określenie przyczyn awarii łożysk nr 4 oraz generatora 50WT20H-100 turbozespołu nr 5 Elektrowni Turów. Opisano przebieg zdarzenia oraz opracowano wnioski zawierające przyczyny zaistniałej awarii łożysk.
-
Wpływ warunków panujących w filmie smarowym na właściwości mechaniczne polimerowych warstw ślizgowych
PublicationCelem pracy było określenie wpływu warunków panujących w filmie smarowym na właściwości mechaniczne materiałów polimerowych stosowanych jako warstwy ślizgowe w łożyskach o tarciu płynnym. Próbki wykonane z PTFE, PVDF oraz UHMWPE zanurzono w oleju w temperaturze 100ºC oraz poddano działaniu oleju pod ciśnieniem 10MPa i temperaturze 100ºC przez okres 200 godzin. Do kondycjonowania wykorzystano olej turbinowy o lepkości ISO VG-32....
-
An Attempt to Develop a Model Selection Algorithm of Computer Simulation during the Design Process of Mechanical Response of Any Mechanical Body
PublicationIn the literature, there are algorithms associated with the design of simulations of technological processes, in which the material model has always been defined previously. However, in none of the studies of computer simulation modelling of technological processes known to the authors of this article, is there a detailed description of how the algorithm, or the selection of plastic model used, is subject to this process. This...
-
CP2015 – zmodyfikowana metodyka przewidywania hałasu powstającego na parkingach, stacjach paliw, MOP-ach i punktach poboru opłat
PublicationW przypadku przedsięwzięć „mogących zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko” pierwszą decyzją, którą należy uzyskać w ramach procedury inwestycyjnej, jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (w skrócie: decyzja środowiskowa, DŚU). Procedura związana z uzyskaniem DŚU została opisana w Ustawie z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie...
-
Określenie miejsca wypadku przy pomocy metody Slibara
PublicationStatystyki dotyczące wypadków drogowych wskazują znaczy udział wypadków z udziałem pieszych. Przebieg zderzenia pojazdu samochodowego z pieszym stanowi złożony proces zależny od wielu czynników takich jak np. prędkość uderzenia, wzrost pieszego, kształt nadwozia, miejsce uderzenia pojazdu w ciało pieszego oraz wiele innych. W celu ustalenia rzeczywistego przebiegu takiego zdarzenia należy posłużyć się odpowiednimi narzędziami obliczeniowymi...
-
Analiza skupień jako metoda wspomagania decyzji zakupu urządzeń prądu stałego do spawania metodą TIG
PublicationW pracy podjęto zagadnienie wspomagania decyzji zakupu odpowiedniego spawalniczego źródła prądu. Zaproponowano rozwiązanie problemu z wykorzystaniem metod analizy skupień. Przedstawiono wyniki klasyfikacji 69 urządzeń prądu stałego do spawania TIG metodami Warda i k-średnich dla odpowiednio dobranego i przygotowanego zestawu cech diagnostycznych. Na podstawie wyników uznano, że analiza skupień może być skuteczną metodą wspomagania...
-
Przegląd programów 2D oraz 3D do fotogrametrii na przykładzie PC- Rect oraz PhotoModeler
PublicationW pracy został podjęty temat przeglądu programów do fotogrametrii. Stwierdzono, że lawinowy rozwój informatyki sprawił, że eksperci zajmujący się zawodowo tematem zdarzeń drogowych pozyskali dostęp do specjalistycznego oprogramowania wspomagającego rekonstrukcję wypadków komunikacyjnych. Różnorodność problematyki rekonstruowania zdarzeń drogowych narzuciła konieczność stworzenia eksperckiego oprogramowania specjalnej grupy aplikacji....
-
Temperature influence on tire/road noise evaluated by the drum method
PublicationAmbient air and road surface temperatures substantially affect the road vehicle noise emission. The temperature influence on tire/road noise depends mainly on tire-road combination. It is different for dense and porous pavements, for bituminous and cement ones. It differs also depending on tires. The correction procedures for temperature effect are still under consideration and preparation. Laboratory experiment was prepared to...
-
IMPULSE NOISE ASSOCIATED WITH FIRING HANDHELD MILITARY WEAPONS
PublicationSports, hunting and military shooting grounds are well known sources of noise that can be disruptive both for people present at those facilities, as well as for people and animals that live nearby. What is more, shooters are also subjected to very painful and dangerous impulse noise. The paper discusses the issues related to the noise immission during firing of small firearms of military type that are typical for Poland. The experiments...
-
Noise Generated by Tyres Designet for Electric Vehicles - Results of Laboratory Experiments
PublicationA few years ago, electric and hybrid vehicles were rarely seen on public roads and were considered more as exotic curiosities or even as a sign of extravagance than a practical means of transport. Nowadays the situation has changes significantly. This was caused both by the technical development and legislative actions, as well as the organizational nature promoting the purchace and use of low emission vehicles. Electric vehicles...
-
Nowoczesne systemy bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych
PublicationW artykule został podjęty temat nowoczesnych systemów bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych. Opisane zostały: moduł prędkości zbliżania (CVM), system ostrzegania o poprzecznym ruchu pojazdów (CTA), system informacji o polu martwym (BLIS), lewy boczny oraz prawy boczny moduł wykrywania obiektów (SODL/ SPDR), system ostrzegania kierowcy (DAS) oraz asystent pasa ruchu (LKA).
-
The effect of tire aging on acoustic performance of CPX reference tires
PublicationReduction of tire/road noise is one of the biggest environmental challenges of road traffic. To reduce that noise it is necessary to perform acoustic measurements on the base of wellproven standard procedures. One method of measurements that is in common use, namely the Close Proximity Method (CPX), is described in standard ISO-DIS 11819-2. As this method is used to classify road surfaces regarding their influence on vehicle noise,...
-
Speed dependency of temperature effects on road traffic noise
PublicationRecently, a new literature review on the influence of temperature on tire/road noise became available, based on a compilation of large amounts of data from empirical research. This review showed that the effect of temperature is roughly double of that previously assumed and taken account of in international standards. This makes temperature one of the main sources of error in measurement results. Furthermore, it suggested that...
-
INFLUENCE OF TEST CONDITIONS ON TYRE/ROAD NOISE MEASURED BY THE DRUM METHOD
PublicationTyre/road noise is one of the most important environmental problems related to road traffic. Nowadays a few standard procedures of tyre/road noise measurements are in use. Unfortunately, measurement conditions specified within relevant standards are very different. For example, procedure described in ISO 11819-2 used for pavement investigations requires tyre load of 3200 N and capped inflation pressure of 200 kPa. At the same time...
-
Pojazdy autonomiczne na przykładzie samojeżdżącego samochodu Google`a
PublicationPod pojęciem pojazdu autonomicznego rozumiemy pojazdy zdolne do poruszania się bez udziału człowieka. Nie jest to nowa koncepcja, powstanie samej idei datuje się na lata 20 XX wieku, a początki wprowadzania jej w życie na lata 80. Obecnie istnieją głównie w formie prototypów będących w trakcie testów. Do jednych z najbardziej obiecujących zaliczyć możemy pojazd firmy Google. Pojazdy te zdolne są do wykrywania przeszkód znajdujących...
-
Tyre/road noise of passenger car tyres, including tyres for electric vehicles - road measurements
PublicationThe paper presents the results from CPX measurements of tyre/road noise performed for selected passenger car tyres, including the tyres especially designed for electric vehicles. The tyres have been measured when rolling on several typical road surfaces in Norway and in Poland. In addition, the tyres have been measured on some very low noise road surfaces, such as a the poroelastic road surface (PERS). The measurement results...
-
WRONG WAY! - amerykańskie doświadczenia w oznakowaniu dróg szybkiego ruchu
PublicationOd kilku lat w Polsce mamy już liczącą się sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu, które bez wątpienia są kluczem do szybkiego i bezpiecznego poruszania się pojazdów samochodowych. W związku z rozwojem sieci drogowej pojawił się jednak nowy problem, który jak dotychczas jest w naszym kraju zupełnie - jazda "pod prąd". Niniejszy artykuł dotyczy tego problemu, gdyż regularnie co kilka tygodni dochodzą do nas informacje o poważnych...
-
Programy symulacyjne jako narzędzia wspierające proces rekonstrukcji wypadków drogowych
PublicationObecnie można zauważyć dynamiczny rozwój narzędzi komputerowych wykorzystywanych w procesie rekonstrukcji wypadków drogowych. Artykuł przedstawia i opisuje programy symulacyjne, które stanowią odrębną grupę wśród tego typu oprogramowania. Obejmują swym działaniem całą dyscyplinę wypadków drogowych w przeciwieństwie np. do programów rysunkowych czy fotogrametrycznych skupiających się wyłącznie na wąskim wycinku tej dyscypliny. Dają...
-
Reduction of noise and rolling resistance by horizontal grinding of asphalt pavements
PublicationGrinding of cement concrete pavements to reduce unevenness and noise is common since a long time. Grinding is then made with wheels equipped with diamond blades rotating in the vertical plane. This creates narrow vertical/longitudinal grooves in the pavement. It is not applied to asphalt pavements. In this paper an alternative type of grinding is studied. In this case plates with diamond heads rotate in the same plane as the pavement,...
-
COMPARISON OF THE ABRASION RESISTANCE OF THE SELECTED BIOMATERIALS FOR FRICTION COMPONENTS IN ORTHOPEDIC ENDOPROSTHESES
PublicationRosnące z każdym rokiem zapotrzebowanie na endoprotezy stawów ortopedycznych przy jednoczesnym dążeniu do zwiększenia ich trwałości i wyeliminowania negatywnych skutków ubocznych produktów zużycia, które mogą wywoływać proces zapalny w tkankach determinuje potrzebę poszukiwania nowych biomateriałów, bądź metody modyfikacji ich powierzchni. Nadrzędnym celem prowadzonych przez nas badań było oszacowanie intensywności zużycia ściernego...
-
Wpływ kąta pochylenia koła na opór toczenia opon samochodowych
PublicationW pracy przedstawiono wpływ kąta pochylenia koła na opór toczenia opon do samochodów osobowych. Pomiary oporu toczenia kół toczących się z kątem pochylenia od -6º do +3º wykonano na bębnowej maszynie bieżnej metodą momentową. Wyniki pomiarów przedstawiono w formie zależności współczynnika oporu toczenia oraz przyrostu współczynnika oporu toczenia w funkcji kąta pochylenia badanego koła.
-
Pomiar wartości opóźnienia hamowania dla sprawnego i niesprawnego układu hamulcowego
PublicationW artykule przedstawiono wyniki badań: sprawny układ hamulcowy i niesprawny układ hamulcowy. Pomiary opóźnienia hamowania przeprowadzono na suchej nawierzchni asfaltowej. Wykonano układ, który rozszczelnia przewód hamulcowy przy przednim prawym kole w czasie jazdy. Wykonano symulację wycieku płynu hamulcowego