Publications
Filters
total: 590
Catalog Publications
Year 2006
-
Wykorzystanie pomiarów toru drezyną EM-120 do śledzenia tempa jego deformacji
PublicationW prezentowanym artykule przedstawiono metodykę synchronizacji pomierzonych nierówności geometrycznych w różnych przedziałach czasowych. Tak opracowane pomiary umożliwiły dokonanie analizy trendu deformacji toru na kilku liniach kolejowych.
Year 2003
-
Aspekte der Montage von Stahlkonstruktionen in der Gegend von Szczecin.
PublicationSzczecin jest historycznym i współczesnym centrum handlowym i kulturowym regionu zachodniopomorskiego. Miasto usytuowane jest w delcie rzeki Odry, będącej historycznym szlakiem komunikacyjnym dla dużej aglomeracji z istniejącym portem i stocznią w jej centrum. Miejski i zewnętrzny system komunikacyjny spowodowały konieczność budowy kilku nowych mostów, których technologię montażu przedstawiono w artykule. Montaż wszystkich prezentowanych...
-
Badania eksperymentalne słupów CSFT pod kątem wytężenia i nośności.IV Konferencja Naukowa Doktorantów Wydziałów Budownictwa.
PublicationPrzedstawiono wyniki badań niszczących słupów CFST wykonanych jako pierwszy etap pracy doktorskiej. Omówiono zgodność nośności słupów otrzymanych eksperymentalnie z nośnością obliczoną teoretycznie. Zamieszczono wykresy obrazujące wytężenie słupów w poszczególnych fazach obciążenia aż do zniszczenia.
-
Badania poligonowe eksploatowanych sprężonych prefabrykatów mostowych typu BSK.
PublicationProblemy z obiektami zbudowanymi z belek strunobetonowych typu korytkowego (BSK) stały się dokuczliwe już po kilkunastu latach ich eksploatacji, co w rezultacie doprowadziło do zakazu ich użytkowania. Szereg konstrukcji uległo degradacji, uniemożliwiającej niejednokrotnie bezpieczną eksploatację. Przedstawiono niektóre wyniki poligonowych badań belek strunobetonowych typu BSK. Badania pozwoliły na ocenę ich wartości użytkowej,...
-
Ciekawy przypadek wiaduktu sprężonego, którego nie wzmocniono.
PublicationW ramach ekspertyzy dotyczącej nośności zarysowanych bloków oporowych nowego wiaduktu sprężonego, wykonano sprawdzające obliczenia statyczne rzeczywistej konstrukcji z uwzględnieniem wpływu sposobu modelowania przęseł na jego teoretyczne wytężenie. Wykonano również numeryczną analizę nośności konstrukcji bloków oporowych oraz przeprowadzono badania wiaduktu ''in situ''. W wyniku przeprowadzonych analiz i badań stwierdzono wystarczjającą...
-
Czy kolejowe przewozy międzyregionalne mają przyszłość w Polsce?
PublicationW artykule przedstawiono funkcjonowanie kolei międzyregionalnych w Europie i w Polsce. Zaprezentowano szanse i możliwości konkurencji kolei z innymi środkami transportu w warunkach polskich.
-
Czynniki warunkujące wybór standardowej wysokości modernizowanych peronów osobowych na sieci PKP PLK S.A.
PublicationPrzedstawiono czynniki decydujące o doborze odpowiedniej wysokości peronów na modernizowanych liniach kolejowych w Polsce. Przedstawione czynniki uwzględniają najważniejsze - zdaniem Autorów - zagadnienia, jakimi są obowiązujące normatywy dotyczące infrastruktury i taboru, względy ergonomiczne i ekonomiczne oraz europejskie standardy budowy peronów osobowych.
-
Degradacja nawierzchni w świetle pomiarów drezyną EM-120
PublicationW referacie przedstawiono możliwości wykorzystania wyników pomiarów drezyną EM-120 do określania tempa zmian w położeniu toków szynowych w płaszczyźnie pionowej i poziomej. Zaprezentowana analiza umożliwia właściwy monitoring i planowanie terminów przeprowadzania regulacji położenia toru.
-
Increasing rail life by forecasting fatigue failure.
PublicationReferat poświęcony jest przedłużaniu żywotności szyn i obejmuje zagadnienia prognozowania liczby pęknięć a także planowania szlifowań szyn. Dane pomiarowe pochodzą z wieloletnich badań przeprowadzonych w Katedrze Inżynierii Kolejowej Politechniki Gdańskiej na liniach magistralnych PKP.
-
Iniekcje rys powstałych w blokach oporowych wiaduktu sprężonego.
PublicationPrzedstawiono charakter i genezę uszkodzeń bloków oporowych wiaduktu sprężonego kablobetonowego położonego w ciągu trasy Sucharskiego w Gdańsku. Inwentaryzacja i analiza uszkodzeń umożliwiła opracowanie koncepcji i realizację naprawy przy zastosowaniu średniociśnieniowych technik iniekcji. Zastosowano w tym celu specjalne żywice o małej lepkości (rzadkie) Concretin IHL. Przedstawiono metodykę iniekcji oraz wyniki i parametry uzyskane...
-
Konsekwencje sposobu modelowania mostu na przykładzie drogowego wiaduktu sprężonego.
PublicationW ramach projektu próbnego obciążenia nowego wiaduktu sprężonego wykonano obliczenia statyczne rzeczywistej konstrukcji. Rozbieżności pomiędzy założeniami projektowymi a wynikami własnymi, skłoniły do przeprowadzenia analizy wpływu sposobu modelowania przęseł na jego teoretyczne wytężenie. Analizowano cztery modele MES, rusz belkowy, model powłokowo-belkowy, model powłokowo-bryłowy oraz model bryłowy. Rezultaty odniesiono do wyników...
-
Konstrukcja nawierzchni bezpodsypkowych
PublicationPrzedstawiono konstrukcje nawierzchni bezpodsypkowych stosowanych na świecie od połowy lat 70. XX wieku. Szczególną uwagę zwrócono na nawierzchnie stosowane w Niemczech na liniach wielkich prędkości oraz w miejskim transporcie szynowym. Przedstawiono ekonomiczne aspekty stosowania przedstawionych konstrukcji i ich zalety.
-
Kształtowanie nowoczesnej oferty przewozowej w kolejowym ruchu regionalnym.Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Technicznej Nowoczesne Technologie i Systemy Zarządzania w Kolejnictwie.
PublicationPodjęto próbę wyjaśnienia drastycznego spadku przewozów. Opisano standardy jakościowe obowiązujące w Unii Europejskiej. Wskazano na szereg możliwości podniesienia jakości oferty w kolejowym ruchu regionalnym.
-
Monitoring der ''Brcke des III. Jahrtausends'' in Danzig.
PublicationMost Trzeciego Tysiąclecia im. Jana Pawła II, usytuowany w ciągu Trasy Sucharskiego w Gdańsku został oddany do użytku w listopadzie 2001 r. Jest to obecnie jeden z trzech podwieszonych mostów wybudowanych na przełomie ostatnich dwóch lat w Polsce. Konstrukcja obiektu znajduje się obecnie pod ciągłym monitoringiem z uwagi na obciążenie użytkowe, wiatr oraz temperaturę. Dokonano charakterystyki systemu pomiarowego oraz przedstawiono...
-
Naprawa i wzmocnienie belek korytkowych uszkodzonych wskutek uderzeń pojazdów.
PublicationPrzedstawiono oryginalne rozwiązanie wzmocnienia uszkodzonych udarowo belek strunobetonowych typu korytkowego wiaduktu drogowego w ciągu Obwodowej Trójmiasta. Rozwiązanie polega na wykonaniu naprawy uszkodzonej belki skrajnej poprzez iniekcje i reprofilację, wzmocnienie dźwigara taśmami CFRP, a następnie wykonanie stalowego dźwigara kratowego w położeniu poziomym współpracującego z belkami skrajnymi. W rezultacie uzyskano dźwigar...
-
Ocena dokładności stosowanych metod projektowania układów geometrycznych toru.
PublicationW pracy poddano szczegółowej analizie trzy wybrane zagadnienia z zakresu projektowania układów geometrycznych toru kolejowego. Pierwsze z nich, to błąd, jaki powstaje w wyniku stosowania uproszczonego sposobu wyznaczania rzędnych poziomych na podstawie równania krzywizny. Zaproponowano tutaj nowe rozwiązanie, z zastosowaniem rachunku operatorów. Drugie rozpatrywane zagadnienie to określenie zakresu stosowalności rozwiązań analitycznych...
-
Ocena nośności betonowych dźwigarów taśmowych systemu Mullera.
PublicationPraca przedstawia analizę numeryczną dźwigarów typu Mullera przeprowadzoną za pomocą metody elementów skończonych. Analiza pozwoliła ocenić fazy pracy dźwigara typu Mullera oraz ocenić skuteczność wzmocnienia mostów z zastosowaniem dźwigarów omawianego typu. Ponadto przedstawiono wyniki dokonanego porównania modelu numerycznego z rzeczywistymi modelami wykonanymi w laboratorium.
-
Ocena nośności oraz naprawy zarysowanych bloków oporowych wiaduktu sprężonego.
PublicationW trakcie prac wykończeniowych na nowym wiadukcie sprężonym zauważono, wzbudzające niepokój, rysy w okolicach bloków oporowych kabli sprężających. Przedstawiono metodykę i wyniki badań nad określaniem nośności zakotwień oraz sposób naprawy występujących tam rys. Od strony teoretycznej przeprowadzono numeryczne symulacje wytężenia bloków stref zakotwień. Wyniki teoretyczne uzupełniono badaniami obiektu in situ. Dla określenia...
-
Organizacja kolejowego ruchu regionalnego
PublicationW artykule zaprezentowano podstawowe elementy i parametry służące ocenie pasażerskiego transportu regionalnego w wybranych miejscowościach województwa pomorskiego. Przedstawiono metody powiązań transportu autobusowego i transportu kolejowego. Wskazano kierunki rozwoju organizacji transportu publicznego w regionach.
-
Stan nauki w dziedzinie dróg kolejowych - diagnoza i rozwój
PublicationPrzedstawiono stan nauki w dziedzinie dróg kolejowych w ostatnich 20 latach. Przedstawiono kierunki w jakich zmierzały badania naukowe i osiągnięcia. Zaprezentowano najważniejsze problemy z jakimi spotyka się kolejnictwo, jako problemy do rozpatrzenia przez specjalistów z dziedziny dróg kolejowych.
-
Szanse kolei aglomeracyjnej w Polsce
PublicationPoruszono problem funkcjonowania kolei aglomeracyjnych polskich miastach. Zaprezentowano problemy organizacyjno-techniczne kolei aglomeracyjnych: dostępność, częstotliwość kursowania, integrację fizyczną i taryfową. Przedstawiono również politykę transportową państwa w zakresie przewozów aglomeracyjnych.
-
Techniczne zagrożenia w transporcie kolejowym po okresie transformacji kolei. Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Technicznej Nowoczesne Technologie i Systemy Zarządzania w Kolejnictwie.
PublicationW artykule przedstawiono zagrożenia w w warunkach eksploatacji jakie niosą ze sobą przemiany strukturalne w transporcie kolejowym. Wcześniejsza identyfikacja tych zagrożeń pozwoli na podjęcie działań zapobiegających i określenie efektywności działań profilaktycznych. Dla pełnego rozpoznania skali tych zagrożeń i ustalenie ich wpływu na sprawność techniczną transportu kolejowego powinny być włączone wszystkie ośrodki zajmujące...
-
Teoretyczne i empiryczne aspekty metody wymuszonych przemieszczeń poprzecznych toru kolejowego.
PublicationPraca zawiera ogólną charakterystykę pracy szyny, wyginanej w trakcie procesu regulacji geometrycznej toru kolejowego, z punktu widzenia analizy wytrzymałościowej konstrukcji. Omówiono efekty zastosowania wybranych programów polowych oraz własne rozwiązanie, wykorzystujące model toru składający się z elementów skupionych oraz metodę energetyczną Lagrange´a. Określono również założenia dla wyznaczania krzywizny toru podczas pracy...
-
Wpływ czynników eksploatacyjnych na podejmowanie decyzji przy utrzymaniu nawierzchni
PublicationW artykule przedstawiono problem podejmowania decyzji utrzymaniowych przy określonych czynnikach eksploatacyjnych na liniach kolejowych. Zaprezentowano czynniki mające wpływ na aspekt ekonomiczny i handlowy kolei (powiązanie między prędkością rozkładową a ograniczeniami prędkości, oddziaływanie na środowisko). Zaprezentowano możliwe kryteria lokalizacji robót.
-
Wspomaganie decyzji przy utrzymaniu nawierzchni kolejowej.
PublicationW artykule przedstawiono koncepcje wspomagania decyzji przy utrzymaniu nawierzchni kolejowej. Zaprezentowano problemy decyzyjne, użytkowane już systemy wspomagania decyzji oraz ewolucyjny proces powstawania takich systemów.
-
Zagadnienia diagnostyki toru kolejowego z wykorzystaniem metody wymuszonych przemieszczeń poprzecznych.
PublicationW pracy przedstawiono krótki przegląd podejmowanych prób nad znalezieniem efektywnej metody określania wielkości sił podłużnych w szynach toru bezstykowego. W szczególnym stopniu skupiono się nad metodą wymuszonych przemieszczeń poprzecznych. Omówiono wyniki weryfikacji tejże metody przeprowadzonej w Politechnice Gdańskiej. Podstawowe stwierdzenie, jakim było wykazanie celowości skoncentrowania się na przemieszczeniach poziomych,...
-
Zagrożenia awaryjne wiaduktów z belek korytkowych w świetle wyników badań nośności prefabrykatów.
PublicationNa podstawie wieloletnich doświadczeń dotyczących przęseł z belek korytkowych oraz wyników badań prefabrykatów przedstawiono wnioski dotyczące zagrożeń awariami. Znaczna liczba tego typu obiektów sprawia duże problemy eksploatacyjne.
Year 2002
-
Badania mostu III Tysiąclecia im. Jana Pawła II w ciągu Trasy Sucharskiego w Gdańsku
PublicationW pracy przedstawiono zakres oraz wyniki badań podczas próbnego obciążenia drogowego mostu podwieszonego przez rzekę Martwą Wisłę w Gdańsku. Scharakteryzowano metodę pomiarów (aparaturę pomiarową), omówiono wyniki badań statycznych i dynamicznych oraz przedstawiono podsumowanie i wnioski z badań.
-
Inwestycje modernizacyjne na kolejach polskich - próba oceny
PublicationOmówiono program inwestycji infrastrukturalnych na liniach kolejowych w Polsce od roku 1989. Przeanalizowano standardy techniczne linii kolejowych. Przedstawiono sposoby oceny efektywności inwestycji i dostępne fundusze europejskie.
-
Kaszubska Kolej Regionalna (Propozycja dla lokalnej społeczności). Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Technicznej Nowoczesne Technologie i Systemy Usprawniające Zarządzanie w Transporcie Kolejowym.
PublicationW pracy przedstawiono ewolucję poglądów na temat funkcjonowania kolei regionalnych na terenie Pomorza Gdańskiego. Omówiono koncepcję Kaszubskiej Kolei Regionalnej, umożliwiającej mieszkańcom Kaszub bezpośredni dojazd do Gdańska. Wskazano na konieczność przejęcia inicjatywy w tej sprawie przez samorządy lokalne. Pokazano korzystne zmiany w podejściu lokalnych społeczności do rozwiązywania własnych problemów transportowych.
-
Kilka uwag na temat przystosowania historycznego przęsła mostu łukowego do pracy we współczesnych warunkach eksploatacyjnych.
PublicationPraca zawiera wyniki rozważań dotyczących remontu i wzmocnienia przęsła historycznego wiaduktu o konstrukcji z łuków kratowych. Przedstawiono rezultaty analizy statyczno-wytrzymałościowej w dwóch wariantach ze wskazaniem na rozwiązanie gwarantujące największą nośność przy jednoczesnym zachowaniu ogólnego charakteru konstrukcji. Metoda ta może być podejściem typowym dla wzmocnienia historycznych mostów łukowych. W pracy zamieszczono...
-
Koncepcja określania charakterystyk mechanicznych toru bezstykowego podczas procesu regulacji geometrycznej
PublicationW referacie zaprezentowano koncepcję wyznaczania sił osiowych występujących w szynach toru bezstykowego oraz możliwości oceny oporów podsypki. Omówiono możliwości wykorzystania oprzyrządowania podbijarki torowej dla pomiarów charakterystyk toru. Przedstawiono wyniki badań toru z użyciem maszyn torowych wykorzystywanych w bieżącym utrzymaniu toru.
-
Modelowanie procesów decyzyjnych przy utrzymaniu nawierzchni kolejowej. Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Technicznej Nowoczesne Technologie i Systemy Usprawniające Zarządzanie w Transporcie Kolejowym.
PublicationReferat przedstawia próbę identyfikacji i modelowania procesów decyzyjnych w utrzymaniu nawierzchni kolejowej dla określenia możliwości wspomagania ich komputerowymi systemami doradczymi i wskazuje jakie obszary powinny one obejmować.
-
Montaż mostu podwieszonego przez Martwą Wisłę w Gdańsku - projekt i realizacja
PublicationReferat opisuje montaż mostu wantowego przez Martwą Wisłę w Gdańsku. Szczególną uwagę zwraca na metodę montażu wspornikowego. Przegląd problematyki projektowej oraz zagadnień występujących w trakcie budowy w tym system kontroli montażu, to najważniejsze z elementów poruszonych w referacie.
-
Most przez Regalicę w Szczecinie jako element trasy miejskiej
PublicationReferat zawiera opis mostu przez odnogę Odry - Regalicę w Szczecinie. Nowa miejska trasa komunikacyjna w Szczecinie, w ciągu której zlokalizowano most, stanowi przedłużenie w kierunku wschodnim centralnej arterii miejskiej Szczecina nazywanej Trasą Zamkową. Opisany most ma odciążyć istniejący Most Cłowy wybudowany w latach 60-tych XX wieku. Umożliwi to wykonanie kompleksowego remontu tego mostu, który nie był możliwy dotychczas...
-
Nowa metoda projektowania układów geometrycznych toru kolejowego
PublicationW pracy przedstawiono metodę ewolucyjną modelowania krzywizny w układach geometrycznych toru kolejowego. Kształtowanie krzywizny układu torowego traktowane jest jako zadanie optymalizacyjne mające na celu znalezienie rozwiązania spełniającego warunki konieczne nakładane na każdy układ geometryczny oraz specyficzne wymagania projektanta. Jako jedno z podstawowych kryteriów optymalizacyjnych przyjęto minimalizację oddziaływań dynamicznych...
-
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście jako przewoźnik aglomeracyjny
PublicationW artykule przedstawiono rys historyczny, charakteystykę infrastruktury, stan obecny i perspektywy rozwoju SKM w Trójmieście.
-
Problems of reinforcement designing for plates
PublicationPrzedstawiono problem projektowania zbrojenia nietrajektorialnego płyt w aspekcie ich odkształcalności. Na podstawie niektórych wyników badań doświadczalnych, przeprowadzonych na żelbetowych płytach skręcanych, zweryfikowano procedury wymiarowania. Analiza wykazuje, że pomimo formalnego zapewnienia nośności przekroju płyt nietrajektorialnie zbrojonych, ich odkształcalność znacznie wzrasta. Aby zapewnić im sztywność na poziomie...
-
Third millennium bridge, Gdansk, Poland
PublicationMost drogowy jest elementem Trasy Sucharskiego w Gdańsku, łączącej ul. Elbląską od strony południowej nad Martwą Wisłą z węzłem Wosia Budzysza i dalej portem Północnym. Most jest jednopylonową podwieszoną konstrukcją o długości całkowitej 381,0 m i szerokości pomostu 20,31 m. W przekroju poprzecznym pomost zespolony składa się z dwóch dźwigarów stalowych oraz współpracującej płyty pomostu grubości 23 cm. Pylon zaprojektowano jako...
-
Wpływ różnych cięgien na właściwości statyczne i dynamiczne kładki podwieszonej
PublicationPrzedstawiono analizę wpływu rodzaju cięgna na cechy statyczne i dynamiczne konstrukcji podwieszonej kładki dla pieszych. Rozważano pręty lite, liny zwite i sploty 7*č5.