Badanie i analiza dokładności estymacji położenia obiektów ruchomych w hybrydowym systemie lokalizacyjnym
Abstract
W niniejszej rozprawie dyskusji poddano dokładność lokalizacji poruszających się osób w środowiskach wewnątrzbudynkowych. W świetle bieżących oczekiwań służb państwowych, czy też podmiotów gospodarczych znajomość położenia osób wewnątrz budynków jest niezwykle ważna, lecz jego określenie jest problematyczne np. z racji utrudnionej propagacji sygnałów radiowych. W rozprawie przedstawiono propozycję budowy hybrydowego systemu lokalizacyjnego, przeznaczonego do pracy w środowisku wewnątrzbudynkowym, w którym możliwe jest zwiększenie dokładności estymacji położenia poruszającej się osoby, integrując dane pozycyjne w postaci estymat położenia wyznaczonych z zastosowaniem algorytmu nawigacji inercyjnej z wynikami radiowych pomiarów odległości, również w przypadku dostępności mniej niż trzech węzłów referencyjnych. Efektywność zaproponowanej metody sprawdzono w trakcie badań symulacyjnych oraz pomiarowych. Opracowanie modeli symulacyjnych źródeł danych pomiarowych poprzedzono przeprowadzeniem analizy działania algorytmu nawigacji inercyjnej oraz radiowych pomiarów odległości realizowanych w szerokopasmowym interfejsie radiowym UWB (Ultra-Wide Band), w celu określenia charakteru i rodzaju występujących błędów w obu źródłach danych pozycyjnych. Analiza uzyskanych wyników posłużyła do opracowania dwóch modeli symulacyjnych stosowanych w trakcie sprawdzania efektywności zaproponowanej metody. Przeprowadzone w kolejnym etapie badania pomiarowe z użyciem urządzeń, wytworzonych podczas realizacji projektu badawczo-rozwojowego, umożliwiły zebranie oryginalnego materiału pomiarowego, jednocześnie sprawdzając efektywność funkcjonowania zaproponowanej metody w warunkach rzeczywistych. W uzupełnieniu do badań symulacyjnych i pomiarowych przeprowadzono także teoretyczną analizę możliwej dokładności zaproponowanej metody, w odniesieniu do jednego ze znanych w literaturze algorytmów radiolokalizacji, wyznaczając dolną granicę Cramera Rao.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- Copyright (Author(s))
Keywords
Details
- Category:
- Thesis, nostrification
- Type:
- praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2017
- Bibliography: test
-
- P. Rajchowski: Badanie i analiza dokładności estymacji położenia obiektów ruchomych w hybrydowym systemie lokalizacyjnym 135 Spis literatury open in new tab
- Abdel Meniem M. H., Hamad A. M., Shaaban E., Fast and Accurate Practical Positioning Method Using Enhanced -Lateration Technique and Adaptive Propagation Model in GSM Mode, International Journal of Computer Science Issues, Vol. 9, Issue 2, No 1, 188 -193, 3/2012
- AdeunisRF, Narrow Band NB868-500mW RF Module v.2.2.5, 2014
- Advanced Navigation, ORIENTUS OEM Reference Manual v.1.1, 2013 open in new tab
- Advanced Navigation, SPATIAL OEM Reference Manual v.2.7, 2013 open in new tab
- Analog Devices, Compact, Precision Ten Degrees of Freedom Inertial Sensor ADIS16448, 2013 open in new tab
- Bach. W. i inni, An Iterative Quality -Based Localization Algorithms for Ad-Hoc Networks, University of Twente, Netherlands, 11/2002 open in new tab
- Bachrach J., Taylor C., Localization in Sensor Networks, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, 11/20047 open in new tab
- Barlett D., Essentials of Positioning and Location Technology, The Cambridge Wireless Essentials Series, 2013 open in new tab
- Bellusci G., Ultra -Wideband Ranging for Low -Complexity Indoor Positioning Applications, Proedschrift, Universita degli Studi di Pisa, 6/2011 open in new tab
- Callagham T. i inni, Correlation-Based Radio Localization in an Indoor Environment, EURASIP -JWCN, 2010 open in new tab
- Callaway E. H. Jr., Wireless Sensor Networks, Auerbach Publications, 2003 open in new tab
- Chang C., Sahai A., Cramer-Rao Type Bounds for Localization, EURASIP Journal of Applied Signal Processing, Vol. 2006, 01/2006 open in new tab
- Cheung K. W. i inni, Least Squares Algorithms for Time -of -Arrival -Based Mobile Location, IEEE Transactions on Signal Processing, Vol 52, No 4, 1121 -1128, 4/2004 open in new tab
- Cwalina K., Rajchowski P., Realizacja samoorganizującej się radiowej sieci ad hoc dedykowanej do pracy w środowiskach zamkniętych, Przegląd Telekomunikacyjny i Wiadomości Telekomunikacyjne, 540 -543, 6/2016
- Dalce R., Van den Bosshe A., Val T., An Experimental Performance Study of an Original Ranging Protocol Based on an IEEE 802.15.4a UWB Testband, HAL Id: hal- 01147259, 4/2015 open in new tab
- P. Rajchowski: Badanie i analiza dokładności estymacji położenia obiektów ruchomych w hybrydowym systemie lokalizacyjnym 136 open in new tab
- Dardari D., Falletti E., Luise M., Satellite and Terrestrial Radio Positioning Techniques: A Signal Processing Perspective, Academic Press, 2012 open in new tab
- Dargie W., Poellabauer C., Fundamentals of Wireless Sensor Networks: Theory and Practice, Wiley & Sons, 2010 open in new tab
- De Angelis A. i inni, Indoor Positioning by Ultra Wideband Radio Aided Inertial Navigation, XIX IMEKO World Congress Fundamental and Applied Metrology, Lisbon, 8/2009 open in new tab
- Deca Wave, DWM1000 User Manual v. 2.07, 2016
- Deca Wave, ScenSor, Designing the First Commercial IEEE 802.15.4a chip, 11/2012
- Djaja-Jośko V., Kołakowski J., A New Method for Wireless Synchronization and TDOA Error Reduction in UWB Positioning System, IEEE 21st International Conference on Microwave, Radar and Wireless Communications (MIKON), Kraków, 05.2016 open in new tab
- Duan Ch. i inni, A Non -Coherent 802.15.4a UWB Impulse Radio, Mitsubishi Electronics Research Laboratories, 9/2007
- ETSI, Universal Mobile Telecommunications System (UMTS); Evaluation of the Inclusion of Path Loss Based Location Technology in the UTRAN, Technical Report TR 125 907, V9.0.1, 02/2010 open in new tab
- Flenninken W. S., Modeling Inertial Measurement Units and Analyzing the Effects of Their Errors in Navigation Applications, Master Thesis, Auburn University, 8/2005 open in new tab
- Gadka P., Badanie dokładności określania odległości w środowisku zamkniętym przy użyciu modemów UWB w standardzie 802.15.4-2011, Przegląd Telekomunikacyjny i Wiadomości Telekomunikacyjne, 220-224, 4/2015 open in new tab
- Gezicki S. i inni, Localization via Ultra-Wideband Radios, A Look at Positioning Aspects of Future Sensor Networks, IEEE Signal Processing Magazine, 70 -84, 7/2015 open in new tab
- Gomez-Gil j. i inni, A Kalman Filter Implementation for Precision Improvement in Low- Cost GPS Positioning of Tractors, Sensors, 15308 -15323, 11/2013
- Gong F., Qing W. i inni, A New Distance Based Algorithms for TDOA Localization in Cellular Networks, Southwest University Nanjing, China, 502 -505, 2010
- Gosiewski Z., Ortył R., Strapdown Inertial Navigation System Part 2 -Error Models, Journal of Theoretical and Applied Mechanics, 937 -962, 1998 open in new tab
- Grewal M. S., Weil L. R., Andrews A. P., Global Positioning Systems, Inertial Navigation and Integration, Wiley & Sons 2007 open in new tab
- P. Rajchowski: Badanie i analiza dokładności estymacji położenia obiektów ruchomych w hybrydowym systemie lokalizacyjnym 137 open in new tab
- Grewal, M. S., Andrews A. P., Kalman Filtering, Theory and Practice Using MATLAB, Third Edition, Wiley & Sons, 2008 open in new tab
- Groves P. D., Principles of GNSS, Inertial, and Multisensor Integrated Navigation Systems, Second Edition, Artech House, 2013
- Haupt S., Haupt R., Genetic Algorithms and Their Applications in Environmental Sciences, Utah State University, Logan, 2002 open in new tab
- Hol J. D. i inni, Tightly Coupled UWB / IMU Pose Estimation, Linkoping University, Sweeden, 6/2009 open in new tab
- Humayun K., Kohno R., A Hybrid TOA-Fingerprinting Based Localization of Mobile Node Using UWB Signaling for Non Line -of -Sight Conditions, Sensors, 11187 -11204, 12/2012
- IEEE Computer Society, Part 15.4: Wireless Medium Access Control (MAC) and Physical Layer (PHY) Specifications for Low-Rate Wireless Personal Area Networks (WPANs), 8/2007 open in new tab
- IEEE Standards Association, IEEE Standard for Local and Metropolitan Area Networks -Part 15.4: Low -Rate Wireless Personal Area Networks (LR-WPANs), 9/2011 open in new tab
- Jagodzińska K., Cwalina K., Rajchowski P., Badanie i analiza anten PCB w zastosowaniu ich w urządzeniach o ograniczonych rozmiarach, Przegląd Telekomunikacyjny i Wiadomości Telekomunikacyjne, 645 -648, 6/2016
- Kalkan Y., Cramer-Rao Bounds for Target Position and Velocity Estimations for Widely Separated MIMI Radar, Radioengineering, Vol. 22, No. 4, 12/2013
- Kaniewski P. T., Struktury, modele i algorytmy w zintegrowanych systemach pozycjonujących i nawigacyjnych, Wojskowa Akademia Techniczna, 2010
- Kardaś M., Mikrokontrolery AVR, Język C -podstawy programowania, Helion, 2015
- Katulski R. J., Propagacja fal radiowych w telekomunikacji bezprzewodowej, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności WKŁ, 2010
- Kay, S. M., Fundamentals of Statistical Signal Processing Estimation Theory, Prentice Hall PTR, 1993
- Khan S., Pathan A. S., Alrajeh N. A., Wireless Sensor Networks: Current Status and Future Trends, CRC Press, 2016 open in new tab
- Kok M., Hol D. K. Schon T., Indoor Positioning Using Ultrawideband and Inertial Measurements, Uppsala University, 2/2015 open in new tab
- P. Rajchowski: Badanie i analiza dokładności estymacji położenia obiektów ruchomych w hybrydowym systemie lokalizacyjnym 138 open in new tab
- Kong X., Inertial Navigation System Algorithms for Low Cost IMU, Department of Mechanical and Mechatronics Engineering, The University of Sydney, 8/2000
- Kosz P., Implementacja zintegrowanego systemu kursowego w systemie nawigacji inercyjnej, Przegląd Telekomunikacyjny i Wiadomości Telekomunikacyjne, 289 -292, 6/2016
- Kubale M., Łagodne wprowadzenie do algorytmów, Politechnika Gdańska, 2013
- Kuper A., Mobile Services, Summer Term -Positioning, Technische Universitat Berlin, 2010
- Laaraiedh M. Avrillon S., Uguen B., Hybrid Data Fusion Techniques for Localization in UWB Networks, HAL Id: hal-00375238, 4/2009 open in new tab
- Larin V. B., Tunik A. A., On Inertial-Navigation System Without Angular-Rate Sensors, International Applied Mechanics, Vol. 49, 488 -499, 2013 open in new tab
- Mainwaring A., Polaste J., Wireless Sensor Networks for Habitat Monitoring, WSNA '02 Proceedings of the 1st ACM International Workshop on Wireless sensor Networks and Applications, 88 -97, 2002 open in new tab
- Markowska A. S., Models and Algorithms for Ultra-Wideband Localization in Single and Multi -Robot Systems, PhD Thesis No 5746, Ecole Polytechnique Federale de Lausanne, 2013
- Mitchell M., An Introduction to Genetic Algorithms, The MIT Press, 1998 open in new tab
- Mochnacki W., Kody korekcyjne i kryptografia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 1997
- Modelski J., Analiza stanu oraz kierunki rozwoju elektroniki i telekomunikacji, Monografia, Komitet Elektroniki i Telekomunikacji Polskiej Akademii Nauk, 2009 open in new tab
- Molins R., Development and Optimization of a Simulation Framework for Data Fusion in Hybrid Localization Systems, Bachelor Thesis, Karlsruhe Institute of Technology, Fakultat fur Elektrotechnik, 7/2015
- Monge A., Synchronized MAC Layer for Ultra -Wideband Wireless Sensor Network, Design, Implementation, Analysis and Evaluation, Degree project in Communication Systems Second level, KTH Royal Institute of Technology, 3/2013
- Nam Y. S. i inni, Wireless Synchronized One -Way Ranging Algorithm With Active Mobile Nodes, ETRI Journal, Vol. 31, No 4, 8/2009 open in new tab
- Nam Y. S., Location Estimation of Mobile Devices in CSS WPANs, International Journal of Multimedia and Ubiquitous Engineering, Vol. 9, No 3, 31 -40, 3/2014
- P. Rajchowski: Badanie i analiza dokładności estymacji położenia obiektów ruchomych w hybrydowym systemie lokalizacyjnym 139 open in new tab
- Nanotron Technologies GMBH, Real Time Location Systems (RTLS) v. 1.02, 5/2007 open in new tab
- Narkiewicz J., Podstawy układów nawigacyjnych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1999
- Nassar S., Improving Inertial Navigation System (INS) Error Model for INS and INS/DGPS Applications, UCGE Report num. 20183 Calgary University, 2003 open in new tab
- Nilsson J., Skog I., ,Foot-Mounted INS for Everybody -An Open-Source Embedded Implementation", IEEE Position Location and Navigation Symposium (PLANS), open in new tab
- Noureldin A., Karamat T. B., Georgy J., Fundamentals of Inertial Navigation, Satellite- Based Positioning and Their Integration, Springer Science & Business Media, 2012 open in new tab
- Olson F., Rantakokko J. i inni, Cooperative Localization Using a Foot-Mounted Inertial Navigation System and Ultrawideband Ranging, 2014 International Conference on Indoor Positioning and Indoor Navigation, 10/2014 open in new tab
- Olsson F., Cooperative Localization Using Foot-Mounted Inertial Navigation and Ultrawideband Ranging, a Simulation Study, Uppsala Universitat, UPTEC-F14046, 10/2014 open in new tab
- Pedley M., Electronic Compass: Tilt Compensation and Calibration, Circuit Cellar, issue 265, 8/2012 open in new tab
- Piotrowski P., Zieliński R.: Algorytm określania momentu rozpoczęcia odbioru sygnału użytecznego na potrzeby pomiaru odległości w systemach radiowych, Przegląd Telekomunikacyjny i Wiadomości Telekomunikacyjne, 143 -146, 4/2015 open in new tab
- Piotrowski P., Zieliński R.: Przegląd komercyjnych rozwiązań systemów lokalizacji osób i mienia, Przegląd Telekomunikacyjny i Wiadomości Telekomunikacyjne, 452 -455, 4/2008
- Rajchowski P., Cwalina K., Badanie i analiza algorytmów cyfrowego przetwarzania sygnałów w systemie nawigacji inercyjnej, Przegląd Telekomunikacyjny i Wiadomości Telekomunikacyjne, 1296 -1301, 8-9/2015 open in new tab
- Rajchowski P., Cwalina K., Badanie i analiza metod lokalizacyjnych zaimplementowanych w hybrydowym systemie lokalizacyjnym, Przegląd Telekomunikacyjny i Wiadomości Telekomunikacyjne, 293 -296, 6/2016 open in new tab
- Rajchowski P., Cwalina K., Sadowski J., Research and Analysis of Accuracy of Location Estimation in Inertial Navigation System. Applied Mechanics and Materials Vol. 817: 308 -316, 2016 open in new tab
- ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________
- P. Rajchowski: Badanie i analiza dokładności estymacji położenia obiektów ruchomych w hybrydowym systemie lokalizacyjnym 140 open in new tab
- Rajchowski P., Cwalina K., Stanowisko badawcze nawigacji radiowej hybrydowego systemu lokalizacyjnego, Elektronika: konstrukcje, technologie, zastosowania, 21 -23, 10/2016, open in new tab
- Rajchowski P., Stanowisko do badania algorytmów stosowanych w nawigacji inercyjnej, Przegląd Telekomunikacyjny i Wiadomości Telekomunikacyjne, 1448 -1452, 12/2014 open in new tab
- Rajchowski P., Zwiększanie dokładności estymacji położenia obiektów w systemie nawigacji inercyjnej poprzez wykorzystanie radiowych pomiarów odległości, Przegląd Telekomunikacyjny i Wiadomości Telekomunikacyjne, 341 -344, 4/2015 open in new tab
- Robinson S. i inni, Professional C#, 3rd Edition, Wiley & Sons, 2004 open in new tab
- Ross. P., Corne D., Applications of Genetic Algorithms, AISB Quarterly on Evolutionary Computation, Paper No. 94-007, 2007
- Sadowski J., Projektowanie sieci radiokomunikacyjnych, Materiały dydaktyczne, Politechnika Gdańska, 2011
- Sadowski J., Rajchowski P., Cwalina K., Tracking Body Movement for Radio Channel Measurements in BAN With Indoor Positioning System, IEEE 2016 URSI Asia-Pacific Radio Science Conference (URSI AP-RASC), Seoul, 1380 -1382, 8/2016 open in new tab
- Sadowski J. i inni, Raport końcowy z realizacji projektu nr DOBR- BIO4/058/13045/2013 finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Politechnika Gdańska, 2016
- Sadowski J., Stefański J., Rajchowski P., Cwalina K., Gilski P., Magiera J., System do zdalnego monitoringu położenia osób w środowiskach zamkniętych, Przegląd Telekomunikacyjny i Wiadomości Telekomunikacyjne, 365 -368 6/2016
- Sathyan T. Humprey D., Hedley M., WASP -A System and Algorithms for Accurate Radio Localization Using Low-Cost Hardware, IEEE Transactions on Systems, Man and Cybernetics -Part C, Applications and Review, 1 -13, 2010 open in new tab
- Savarese C., Rabaey J. M., Beutel J., Location in Distributed Ad-Hoc Wireless Sensor Networks, IEEE International Conference on Acoustics, Speech and Signal Processing, Vol. 4, 2037 -2040, 2001 open in new tab
- Savioli A. i inni, Low Complexity Indoor Localization in Wireless Sensor Networks by UWB and Inertial Data Fusion, University of Pavia, 3/2013
- Scanell B., Precision MEMS Sensors Enable New Navigation Applications, Analog Devices, Massachusetts 2011 open in new tab
- P. Rajchowski: Badanie i analiza dokładności estymacji położenia obiektów ruchomych w hybrydowym systemie lokalizacyjnym 141 open in new tab
- Seybold J. S., Introduction to RF Propagation, Wiley & Sons, 2014 open in new tab
- Seyed A., Handbook of Position Location, Theory Practice and Advances, Wiley & Sons, 2012 open in new tab
- Shuai H., Dong X., Lu S., Asynchronous Time Difference of Arrival Positioning System, Department of Electronical and Computer Engineering, University of Victoria, Canada, 2012
- Simić M., Pejović P., Cellular Networks -Positioning, Performance Analysis, Reliability -Positioning in Cellular Networks, University of Belgrade, Serbia, 6/2012 open in new tab
- Sirola N., Closed-Form Algorithms in Mobile Positioning: Myths and Misconceptions, IEEE 7th Workshop on Positioning, Navigation and Communication WPNC, Drezno, 03.2010 open in new tab
- ST Microelectronics, STM32F405xx -STM32F407xx Datasheet -Production Data, Rev. 5, 3/2015 open in new tab
- ST Microelectronics, STM32L151x6/8/B -STM32L152x6/8/B Datasheet -Production Data, Rev. 11, 1/2015 open in new tab
- ST Microelectronics, STM32L152DISCOVERY, Rev. 3, 1/2013 open in new tab
- ST Microelectronics, STM32F407DISCOVERY Rev. 1, 9/2011 open in new tab
- Stefański J., Badanie metod i projektowanie usług lokalizacyjnych w sieciach radiokomunikacyjnych, Politechnika Gdańska, 2012
- Sung H. i inni, One -Way Ranging Technique for CSS -Based Indoor Localization, The IEEE International Conference on Industrial Informatics, Korea, 7/2008
- Syska J., Metoda największej wiarygodności i informacja Fisher'a w fizyce i ekonofizyce, Skrypt dla studentów ekonofizyki, 2012
- Szumny R., Metoda lokalizacji terminali radiowych wewnątrz budynków, rozprawa doktorska, Politechnika Warszawska, Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych, Warszawa 2008
- Tritterton D., Weston J., Strapdown Navigation Technology, The Institution of Electrical Engineers, 2004 open in new tab
- Tse D., Fundamentals of Wireless Communication, University of California, Berkley, 8/2004 open in new tab
- Walsh M. i inni, A Fully -Coupled Hybrid IEEE 802.15.4a Ultra-Wideband / Inertial Sensor Platform for Wearable Applications, University College Cork, Cork Ireland, 5/2014 open in new tab
- P. Rajchowski: Badanie i analiza dokładności estymacji położenia obiektów ruchomych w hybrydowym systemie lokalizacyjnym 142 open in new tab
- Wang Y., Localization and Communication for UWB -Based Wireless Sensor Networks, Proefschrift, Technische Universiteit Delft, 11/2011
- Wei L., Chunzi W., Jian Z., RSSI -SDS -TWR Estimation Method for Indoor Ranging, Hubei University of Technology, 2/2013 open in new tab
- Wei L., i inni, Kalman Filter Localization Algorithm Based on SDS -TWR Ranging, Telkomnika, Vol. 11, 1436 -1448, No 3, 3/2013 open in new tab
- Werner M., Indoor Location-Based Services: Prerequisites and Foundations, Springer, 2014 open in new tab
- Wesołowski K., Systemy radiokomunikacji ruchomej, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2006
- Win M. Z., Scholz R. A., Characterization of Ultra -Wide Bandwidth Wireless Indoor Channels: A Communication -Theoretic View, IEEE Journal on Selected Areas in Communications, Vol. 20, No 9, 1613 -1627, 12/2002 open in new tab
- Wojnar A., Systemy radiokomunikacji ruchomej lądowej: zasady analizy i syntezy, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1989
- Woodman O. J., An Introduction to Inertial Navigation, University of Cambridge, August 2007 open in new tab
- Yu K., Sharp I., Guo Y. J., Ground-Based Wireless Positioning, Wiley & Sons, 2009 open in new tab
- Zhang D. i inni, Localization Technologies for Indoor Human Tracking, Dalian University of Technology, China, 3/2010 open in new tab
- Zhao F., Gibas L., Wireless Sensor Networks -An Information Processing Approach, Elsevier, 2004
- Zhao S. i inni, Hybrid Ultrawideband Modulations Compatible for Both Coherent and Transmit -Reference Receivers, IEEE Transactions on Wireless Communications, Vol. 6, No. 7, 2551 -2559, 7/2007 open in new tab
- Zheng J., Jamalipour A., Wireless Sensor Networks: A Networking Perspective, Wiley & Sons, 2009 open in new tab
- Zwick T., Weisbeck W., Timmerman J., Adamiuk G., Ultra -Wideband RF System Engineering, Cambridge University Press, 2013 open in new tab
- Zwirello L., Realization Limits of Impulse-Radio UWB Indoor Localization Systems, KIT Scientific Publishing, 2014 open in new tab
- ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________
- P. Rajchowski: Badanie i analiza dokładności estymacji położenia obiektów ruchomych w hybrydowym systemie lokalizacyjnym 143 open in new tab
- Spis rysunków open in new tab
- Rys. 2.1. Proces przetwarzania danych w algorytmie bezkardanowej nawigacji inercyjnej. .................................................................................................................. 26 open in new tab
- Rys. 2.4. Schemat przepływu pakietów oraz procedury radiowego pomiaru odległości dla metody SDS-TWR. ............................................................................................. 32 open in new tab
- Rys. 2.5. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej z widocznymi przyrostowymi błędami orientacji. ................................... 34 open in new tab
- Rys. 3.1. Przykład realizacji radiowych pomiarów odległości w szczelinie TDMA. .............. 51
- Rys. 3.2. Schemat blokowy operacji wykonywanych w hybrydowym systemie lokalizacyjnym. ......................................................................................................... 57 open in new tab
- Rys. 3.3. Schemat blokowy operacji wykonywanych w hybrydowym systemie lokalizacyjnym przy użyciu zaproponowanej metody integracji danych pozycyjnych. ............................................................................................................. 59 open in new tab
- Rys. 3.4. Ilustracja sposobu umieszczania korygowanej estymaty położenia na okręgu stałej odległości do węzła referencyjnego WR. ........................................................ 61 open in new tab
- Rys. 3.5. Ilustracja błędu orientacji kolejno wyznaczonych estymat położenia. ..................... 63 open in new tab
- Rys. 3.6. Schemat blokowy operacji wykonywanych w opracowanym algorytmie zaproponowanej metody korygującej estymaty położenia wyznaczone z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej przy zredukowanej do dwóch liczbie węzłów referencyjnych. ............................................................................................ 65 open in new tab
- Rys. 4.1. Widok modułu inercyjnego umieszczonego na podbiciu stopy. ............................... 69 open in new tab
- Rys. 4.2. Trasa wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) w środowisku symulacyjnym MATLAB na podstawie parametrów ruchu zarejestrowanych wewnątrz promu MF WAWEL. ......................................... 70 open in new tab
- Rys. 4.3. Trasa wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) w środowisku symulacyjnym MATLAB na podstawie parametrów ruchu zarejestrowanych wewnątrz budynku. ............................................................ 70 open in new tab
- P. Rajchowski: Badanie i analiza dokładności estymacji położenia obiektów ruchomych w hybrydowym systemie lokalizacyjnym 144 open in new tab
- Rys. 4.5. Trasa poruszającej się osoby (kolor czerwony) wyznaczona z użyciem modelu symulacyjnego systemu nawigacji inercyjnej wraz z trasą wzorcową oznaczoną kolorem czarnym. .................................................................................... 73 open in new tab
- Rys. 4.6. Urządzenie pomiarowe podczas testów radiowych pomiarów odległości. ............... 74 open in new tab
- Rys. 4.7. Wyniki radiowych pomiarów odległości wykonanych w warunkach stacjonarnych w środowisku wewnątrzbudynkowym przy bezpośredniej widoczności urządzeń pomiarowych. ....................................................................... 75 open in new tab
- Rys. 4.8. Histogram błędów radiowych pomiarów odległości wykonywanych w warunkach stacjonarnych w środowisku promu pasażerskiego w warunkach LOS. .......................................................................................................................... 76 open in new tab
- Rys. 4.9. Wyniki radiowych pomiarów odległości zrealizowanych podczas poruszania się osoby ruchem jednostajnym w środowisku wewnątrzbudynkowym. ................. 77 open in new tab
- Rys. 4.10. Symulowane wyniki radiowych pomiarów odległości w warunkach statycznych. ............................................................................................................... 78 open in new tab
- Rys. 4.11. Histogram symulowanych błędów radiowych pomiarów odległości dla środowiska wewnątrzbudynkowego i środowiska promu pasażerskiego. ................ 79 open in new tab
- Rys. 4.12. Trasa wyznaczona z użyciem modelu symulacyjnego systemu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) na tle trasy wzorcowej (kolor czarny). ........................ 80 open in new tab
- Rys. 4.13. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) oraz algorytmu radiolokalizacji (kolor zielony) open in new tab
- przy dostępnych czterech węzłach referencyjnych o znanym położeniu. ................. 82
- Rys. 4.14. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) oraz w procesie integracji danych z użyciem filtracji Kalmana (kolor niebieski) przy dostępnych czterech węzłach referencyjnych o znanym położeniu. ........................................................................ 82 open in new tab
- Rys. 4.15. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) oraz algorytmu radiolokalizacji (kolor zielony) open in new tab
- przy dostępnych czterech węzłach referencyjnych o znanym położeniu. ................. 82
- Rys. 4.16. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) oraz w procesie integracji danych z użyciem filtracji Kalmana (kolor niebieski) przy dostępnych czterech węzłach referencyjnych o znanym położeniu. ........................................................................ 82 open in new tab
- Rys. 4.17. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) oraz algorytmu radiolokalizacji (kolor zielony) open in new tab
- przy dostępnych czterech węzłach referencyjnych o wyznaczonym położeniu. ...... 84
- Rys. 4.18. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) oraz w procesie integracji danych z użyciem filtracji Kalmana (kolor niebieski) przy dostępnych czterech węzłach referencyjnych o wyznaczonym położeniu. .............................................................. 84 open in new tab
- Rys. 4.19. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) oraz algorytmu radiolokalizacji (kolor zielony) open in new tab
- przy dostępnych trzech węzłach referencyjnych o znanym położeniu. .................... 85
- Rys. 4.20. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) oraz w procesie integracji danych z użyciem filtracji Kalmana (kolor niebieski) przy dostępnych trzech węzłach referencyjnych o znanym położeniu. ........................................................................ 85 open in new tab
- Rys. 4.21. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) oraz algorytmu radiolokalizacji (kolor zielony) open in new tab
- przy dostępnych trzech węzłach referencyjnych o znanym położeniu. .................... 86
- Rys. 4.22. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) oraz w procesie integracji danych z użyciem filtracji Kalmana (kolor niebieski) przy dostępnych trzech węzłach referencyjnych o znanym położeniu. ........................................................................ 86 open in new tab
- Rys. 4.23. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) oraz algorytmu radiolokalizacji (kolor zielony) open in new tab
- przy dostępnych trzech węzłach referencyjnych o wyznaczonym położeniu. .......... 86
- Rys. 4.24. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) oraz w procesie integracji danych z użyciem filtracji Kalmana (kolor niebieski) przy dostępnych trzech węzłach referencyjnych o wyznaczonym położeniu. .............................................................. 86 open in new tab
- Rys. 4.25. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) skorygowana o kąt or (kolor zielony) przy dostępnych dwóch węzłach referencyjnych o znanym położeniu. ........................... 88 open in new tab
- Rys. 4.26. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) ze skorygowanymi błędami orientacji (kolor open in new tab
- P. Rajchowski: Badanie i analiza dokładności estymacji położenia obiektów ruchomych w hybrydowym systemie lokalizacyjnym 146 open in new tab
- niebieski) przy dostępnych dwóch węzłach referencyjnych o znanym położeniu. .................................................................................................................. 88
- Rys. 4.27. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) skorygowana o kąt or (kolor zielony) przy dostępnych dwóch węzłach referencyjnych o znanym położeniu. ........................... 88 open in new tab
- Rys. 4.28. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) ze skorygowanymi błędami orientacji (kolor niebieski) przy dostępnych dwóch węzłach referencyjnych o znanym położeniu. .................................................................................................................. 88 open in new tab
- Rys. 4.29. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) skorygowana o kąt or (kolor zielony) przy dostępnym jednym węźle referencyjnym o znanym położeniu. ............................... 90 open in new tab
- Rys. 4.30. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) ze skorygowanym błędem orientacji (kolor niebieski) przy dostępnym jednym węźle referencyjnych o znanym położeniu. ...... 90 open in new tab
- Rys. 4.31. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) skorygowana o kąt or (kolor zielony) przy dostępnym jednym węźle referencyjnym o znanym położeniu. ............................... 90 open in new tab
- Rys. 4.32. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) ze skorygowanym błędem orientacji (kolor niebieski) przy dostępnym jednym węźle referencyjnych o znanym położeniu. ...... 90 open in new tab
- Rys. 5.2. Schemat blokowy budowy i wymiany danych w hybrydowym systemie lokalizacyjnym. ......................................................................................................... 95 open in new tab
- Rys. 5.3. Schemat blokowy modułu identyfikacji osobistej MIO. .......................................... 96 open in new tab
- Rys. 5.4. Strona spodnia i wierzchnia obwodu PCB modułu identyfikacji osobistej MIO. .......................................................................................................................... 97 open in new tab
- Rys. 5.6. Strona spodnia i wierzchnia obwodu PCB węzła referencyjnego WR. .................... 99 open in new tab
- Rys. 5.7. Algorytm przetwarzania danych w aplikacji serwer_SRP. ..................................... 101 open in new tab
- Rys. 6.1. Kształty tras przyjętych podczas badań pomiarowych. .......................................... 104 open in new tab
- Rys. 6.2. Sposób umieszczenia modułu identyfikacji osobistej MIO na stopie monitorowanej osoby. ............................................................................................. 106 open in new tab
- Rys. 6.3. Sposób umieszczenia węzłów referencyjnych WR na statywach. .......................... 106 filtracji Kalmana (kolor niebieski) przy dostępnych trzech węzłach referencyjnych o znanym położeniu. ...................................................................... 113 open in new tab
- Rys. 6.14. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) oraz algorytmu radiolokalizacji (kolor zielony) open in new tab
- przy dostępnych trzech węzłach referencyjnych o wyznaczonym położeniu. ........ 114
- Rys. 6.15. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) oraz w procesie integracji danych z użyciem filtracji Kalmana (kolor niebieski) przy dostępnych trzech węzłach referencyjnych o wyznaczonym położeniu. ............................................................ 114 open in new tab
- Rys. 6.16. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) częściowo skorygowana o kąt or (kolor zielony) open in new tab
- przy dostępnych dwóch węzłach referencyjnych o znanym położeniu. ................. 115
- Rys. 6.17. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) częściowo skorygowana o kąt or (kolor zielony) open in new tab
- przy dostępnych dwóch węzłach referencyjnych o znanym położeniu. ................. 115
- Rys. 6.18. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) skorygowana o kąt or (kolor zielony) przy dostępnych dwóch węzłach referencyjnych o znanym położeniu. ......................... 116 open in new tab
- Rys. 6.19. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) ze skorygowanymi błędami orientacji (kolor niebieski) przy dostępnych dwóch węzłach referencyjnych o znanym położeniu. ................................................................................................................ 116 open in new tab
- Rys. 6.20. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) skorygowana o kąt or (kolor zielony) przy dostępnych dwóch węzłach referencyjnych o znanym położeniu. ......................... 116 open in new tab
- Rys. 6.21. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) ze skorygowanymi błędami orientacji (kolor niebieski) przy dostępnych dwóch węzłach referencyjnych o znanym położeniu. ................................................................................................................ 116 open in new tab
- Rys. 6.22. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) skorygowana o kąt or (kolor zielony) przy dostępnych dwóch węzłach referencyjnych o wyznaczonym położeniu. ............... 117 open in new tab
- Rys. 6.23. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) ze skorygowanymi błędami (kolor niebieski) przy dostępnych dwóch węzłach referencyjnych o wyznaczonym położeniu. ............... 117 open in new tab
- Rys. 6.24. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) skorygowana o kąt or (kolor zielony) przy dostępnym jednym węźle referencyjnym o znanym położeniu. ............................. 119 open in new tab
- Rys. 6.25. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) ze skorygowanymi błędami orientacji (kolor niebieski) przy dostępnym jednym węźle referencyjnym o znanym położeniu. .... 119 open in new tab
- Rys. 6.26. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) skorygowana o kąt or (kolor zielony) przy dostępnym jednym węźle referencyjnym o znanym położeniu. ............................. 119 open in new tab
- Rys. 6.27. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) ze skorygowanymi błędami orientacji (kolor niebieski) przy dostępnym jednym węźle referencyjnym o znanym położeniu. .... 119 open in new tab
- Rys. 6.28. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) skorygowana o kąt or (kolor zielony) przy dostępnym jednym węźle referencyjnym o wyznaczonym położeniu. ................... 120 open in new tab
- Rys. 6.29. Trasa poruszającej się osoby wyznaczona z użyciem algorytmu nawigacji inercyjnej (kolor czerwony) ze skorygowanymi błędami orientacji (kolor niebieski) przy dostępnym jednym węźle referencyjnym o wyznaczonym położeniu. ................................................................................................................ 120 open in new tab
- Rys. 6.30. Przemieszczenie poruszającej się osoby wyznaczone w osi OZ. ......................... 121 open in new tab
- Rys. 7.1. Błędy RMSECRLB dla zaproponowanej metody wyznaczania estymat położenia w funkcji parametru beta (kolor czerwony) oraz granica Cramera- open in new tab
- Rao (kolor czarny) dla algorytmu Foya. ................................................................. 129
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 220 times