Abstract
Artykuł prezentuje dwa modele przedsiębiorczości: tradycyjny (kauzalny) i efektuacyjny. Zgodnie z modelem kauzalnym najważniejszymi czynnikami sukcesu firmy jest strategiczne planowanie i konkurencyjność. W modelu efektuacyjnym znaczenie mają posiadane przez przedsiębiorcę zasoby, elastyczne reagowanie na szanse pojawiające się w otoczeniu i budowanie relacji biznesowych z otoczeniem. Celem artykułu jest ocena efektuacyjności mentalnego modelu przedsiębiorczości, czyli ocena czy i w jakim stopniu model mentalny przedsiębiorczości prezentowany przez badanych studentów jest koherentny z efektuacyjnym modelem przedsiębiorczości. Model efektuacyjny jest stosunkowo rzadko wykorzystywany w polskiej literaturze, co podkreśla wartość realizowanego celu. W przeprowadzonych badaniach nacisk położono na cztery elementy modelu mentalnego przedsiębiorczości: opracowanie strategii, wykorzystanie zasobów, postawy wobec ryzyka i wobec pozostałych uczestników rynku. Wykorzystano 39-itemowy kwestionariusz, w którym proszono studentów o ocenę, jak bardzo dane stwierdzenia odnoszą się do efektywnego przedsięwzięcia biznesowego. Wyniki wskazują, że modele mentalne studentów odpowiadają założeniom modelu tradycyjnego. Jedynie w odniesieniu do planowania strategii integrują one elementy obu modeli. Modele mentalne mężczyzn w odniesieniu do strategii firmy są bardziej efektuacyjne niż kobiet. Kobiety bardziej efektuacyjnie myślą o budowaniu relacji biznesowych. Wyniki badań posłużyły do opracowania rekomendacji dla kształtowania efektuacyjnych postaw przedsiębiorczych studentów, szczególnie w zakresie koopetycji, traktowania ryzyka jako hamulca bezpieczeństwa i koncentrowania się na posiadanych zasobach.
Citations
-
2
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Authors (4)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach
- Published in:
-
Przedsiębiorczość - Edukacja
pages 59 - 69,
ISSN: 2083-3296 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2019
- Bibliographic description:
- Krawczyk-Bryłka B., Stankiewicz K., Ziemiański P., Tomczak M.: Efektuacyjność modelu mentalnego przedsiębiorczości// Przedsiębiorczość - Edukacja -,iss. 2 (2019), s.59-69
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.24917/20833296.152.4
- Sources of funding:
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 166 times