Abstract
elem każdego ćwiczenia w laboratorium studenckim jest zmierzenie pewnych wielkości, a następnie ob- liczenie na podstawie tych wyników pomiarów wartości wielkości badanej. Rezulta- tem końcowym badań jest nie tylko otrzymany wynik liczbowy. Nie mniej ważne jest dokonanie oceny dokład- ności pomiaru oraz opraco- wanie wniosków końcowych. Warto zadać sobie pytanie: czy to, co zostało zmierzone, ma sens i co z tego wynika? Aby wnioski były wiarygod- ne, należy przeprowadzić analizę niepewności i błę- dów pomiaru. Wielkość nie- pewności pomiaru pozwala na ocenę rezultatu naszych badań. Niepewność względ- na pomiaru mieszcząca się w granicach od 0,1% do 10% jest typowa dla doświadczeń w laboratoriach studenckich. Niepewność rzędu kilkudzie- sięciu procent zmusza do za- stanowienia, czy można ten pomiar wykonać dokładniej (inne przyrządy?, inna me- toda?, może warto odrzucić któryś z pomiarów, jeśli wy- raźnie odbiega od pozosta- łych?). Wartość niepewności mniejsza niż 0,1% też jest nie- pokojąca, ponieważ taki i lep- szy poziom dokładności moż- na uzyskać w najlepszych laboratoriach naukowych. Dlatego jeśli wartość nie- pewności względnej pomiaru jest mniejsza niż 0,1%, warto zweryfikować prawidłowość obliczeń.
Authors (2)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
LAB Laboratoria, Aparatura, Badania
no. 5,
pages 26 - 35,
ISSN: 1427-5619 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2014
- Bibliographic description:
- Bochentyn B., Kusz B.: Metodyka wykonywania pomiarów oraz ocena niepewności i błędów pomiaru// LAB Laboratoria, Aparatura, Badania. -Vol. 5., (2014), s.26-35
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 247 times