Abstract
Rozwój Internetu wpłynął na wiele aspektów naszego życia. Pośród wielu z nich zrewolucjonizował sposób komunikacji. Pochodną tego jest zmiana sposobu przekazywania wszelkiego rodzaju wiedzy. Ogromne znaczenie mają przeszukiwane źródła wiedzy, ich jakość i dostępność. W związku z tym, w obecnych czasach, o potencjale naukowym uczelni wyższej stanowią, obok pracowników w nich zatrudnionych, przede wszystkim zgromadzone bazy wiedzy będące efektem ich działalności. Coraz szersze uznanie zyskują ruchy otwartego dostępu (ang. open access) wpisujące się w szerszą inicjatywę otwartej nauki (ang. open science) i będące odpowiedzią na problemy z dostępem do wyników przeprowadzanych badań. Politechnika Gdańska rozpoczęła realizację projektu Multidyscyplinarny Otwarty System Transferu Wiedzy – MOST Wiedzy, w ramach którego będzie udostępniać w trybie otwartego dostępu opracowane na Uczelni zasoby nauki. Platforma MOST Wiedzy to nowoczesne rozwiązanie technologiczne zintegrowane z licznymi zewnętrznymi systemami. Zapewnienie odpowiedniej jakości przetwarzanych danych oraz szeroka otwartość i dostępność zgromadzonych na platformie MOST Wiedzy zasobów w znacznym stopniu usprawni przepływ wiedzy, będzie promować potencjał naukowo-badawczy i edukacyjny Uczelni oraz ułatwi nawiązywanie relacji na linii nauka-nauka i nauka-biznes, a w efekcie powstawanie nowych rozwiązań o charakterze innowacyjnym i komercyjnym.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
EduAkcja. Magazyn Edukacji Elektronicznej
pages 108 - 116,
ISSN: - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2017
- Bibliographic description:
- Lubomski P.: MOST Wiedzy jako narzędzie promocji potencjału naukowo-badawczego uczelni wyższej// EduAkcja. Magazyn Edukacji Elektronicznej. -., nr. 2(14) (2017), s.108-116
- Bibliography: test
-
- Bernstein, D. (2014). Containers and Cloud: From LXC to Docker to Kubernetes. IEEE Cloud Computing, 1(3), 81-84. open in new tab
- Caldwell, B., Cooper, M., Reid, L. G. i Vanderheiden, G. (2008). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0. Pobrano 14 lutego 2017, z: https://www.w3.org/TR/WCAG20 open in new tab
- DCMI Usage Board (2012). DCMI Metadata Terms. Pobrano 16 lutego 2017, z: http://dublincore.org/do- cuments/dcmi-terms open in new tab
- European Research Council (b.d.). Open Access. Pobrano 10 lutego 2017, z: https://erc.europa.eu/funding- -and-grants/managing-project/open-access open in new tab
- Koalicja Otwartej Edukacji (b.d.). Pobrano 7 lutego 2017, z: http://koed.org.pl
- Krawczyk, H. (2015). C2 NIWA -The Centre of Competence for Novel Infrastructure of Workable Appli- cations. TASK Quarterly, 19(4), 357-369 open in new tab
- Lubomski, P. (2017). MOST Wiedzy jako narzędzie promocji otwartych zasobów nauki. Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, 52, 69-72.
- MNiSW (2015). Kierunki rozwoju otwartego dostępu do publikacji i wyników badań naukowych w Polsce, 1-20.
- MOST Wiedzy -Istota projektu (2016). Pobrano 10 lutego 2017, z: http://pg.edu.pl/most/istota-projektu
- Multidyscyplinarny Otwarty System Transferu Wiedzy -MOST Wiedzy (2016). Pobrano 10 lutego 2017, z: http://mostwiedzy.pl
- Star Open Data (b.d.). Pobrano 17 lutego 2017, z: http://5stardata.info/en MOST Wiedzy as a tool for the promotion of the university research and development potential. open in new tab
- Sources of funding:
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 221 times