Wykorzystanie sieciowego modelu DEA do pomiaru efektywności wydziałów Politechniki Warszawskiej - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Wykorzystanie sieciowego modelu DEA do pomiaru efektywności wydziałów Politechniki Warszawskiej

Abstract

W artykule podjęto temat efektywności publicznych szkół wyższych oraz zaprezentowano wstępne wyniki badania w zakresie efektywności dla 18 wydziałów Politechniki Warszawskiej przeprowadzonego w roku akademickim 2014/2015. W analizie za rezultaty przyjęto: liczbę absolwentów (działalność dydaktyczna), liczbę punktów za publikacje („teoretyczna” działalność naukowa) oraz liczbę projektów realizowanych przez wydziały („praktyczna” działalność naukowa). Po stronie nakładów uwzględniono liczbę nauczycieli akademickich. Do obliczenia efektywności wydziałów wykorzystano nieradialny model sieciowy SBM (network SBM) oraz klasyczny SBM.

Citations

Authors (2)

Cite as

Full text

download paper
downloaded 15 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-NC-ND open in new tab

Details

Category:
Magazine publication
Type:
Magazine publication
Published in:
Edukacja no. 3, edition 142, pages 83 - 93,
ISSN: 0239-6858
Publication year:
2017
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) https://doi.org/10.24131/3724.170306
Bibliography: test
  1. Acemoglu, D. i Angrist, J. (2000). How large are the social returns to education? Evidence from com- pulsory schooling laws. NBER Macroeconomics Annual, 15, 9-59. open in new tab
  2. Agasisti, T. i Pohl, C. (2012). Comparing German and Italian public universities: convergence or divergence in the higher education landscape? Managerial and Decision Economics, 33(2), 71-85. open in new tab
  3. Banker, R. D., Charnes, A. i Cooper, W. W. (1984). Some models for estimating technical and scale inefficiencies in data envelopment analysis. Man- agement Science, 30, 1078-1092. open in new tab
  4. Baran, J., Pietrzak, M. i Pietrzak, P. (2015). Efektyw- ność funkcjonowania publicznych szkół wyższych. Optimum. Studia Ekonomiczne,76(4), 169-185. open in new tab
  5. Begg, D., Fischer, S. i Dornbusch, R. (2003). Mikroekono- mia. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  6. Brzezicki, Ł. i Wolszczak-Derlacz, J. (2015). Ocena efektywności działalności dydaktycznej pub- licznych szkół wyższych w Polsce wraz z analizą czynników ją determinujących. Acta Universitatis Nicolai Copernici, 46(1), 123-139. open in new tab
  7. Carlton, D. W. i Perloff J. M. (2005). Modern indus- trial organization. Boston: Addison-Wesley.
  8. Charnes, A., Cooper, W. W. i Rhodes, E. (1978). Mea- suring the efficiency of decision making units. Euro- pean Journal of Operational Research, 6(2), 429-444. open in new tab
  9. Chodakowska, E. (2015). An example of network dea - assessment of operating efficiency of universities. Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych, 16(1), 75-84.
  10. Cooper, W. W., Seiford, L. M. i Tone, K. (red.). (2007). Data envelopment analysis. a comprehensive text with models, applications. references and DEA- solver software. New York: Springer. open in new tab
  11. Ćwiąkała-Małys, A. (2010). Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie akademickim. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  12. Färe, R. (1991) Measuring Farrell efficiency for a firm with intermediate inputs. Academia Economic Papers, 19(2), 329-340. open in new tab
  13. Färe, R. i Grosskopf, S. (1996a) Intertemporal produc- tion frontiers with dynamic DEA. Boston: Kluwer. open in new tab
  14. Färe, R. i Grosskopf, S. (1996b) Productivity and intermediate products: a frontier approach. Eco- nomics Letters, 50(1), 65-70. open in new tab
  15. Färe, R. i Grosskopf, S. (2000) Network DEA. Socio- economic Planning Sciences, 34(1), 35-49. open in new tab
  16. Farrell, M. J. (1957). The measurement of productive efficiency. Journal of the Royal Statistical Society. Series A (General), 120(3), 253-281. open in new tab
  17. Flegg, A. T., Allen, D. O., Field, K. i Thurlow, T. W. (2004). Measuring the efficiency of British univer- sities: a multi-period data envelopment analysis. Education Economics, 12(3), 231-249. open in new tab
  18. Główny Urząd Statystyczny (2015). Szkoły wyższe i ich finanse w 2014 roku. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
  19. Główny Urząd Statystyczny (2016). Szkoły wyższe i ich finanse w 2015 roku. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
  20. Kao, C. (2014), Network data envelopment analysis: a review. European Journal of Operational Research, 239(1), 1-16. open in new tab
  21. Kozuń-Cieślak, G. (2011). Wykorzystanie metody DEA do oceny efektywności w usługach sektora publicznego. Wiadomości Statystyczne, 3, 14-42.
  22. Kozuń-Cieślak, G. (2013). Efektywność -roz- ważania nad istotą i typologią. Studia i prace -Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego, 16(4), 13-42. open in new tab
  23. Kulawik, J. (2010). Efektywność przedsiębiorstw wielkotowarowych w rolnictwie. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej, 324(3), 39-67.
  24. Leja, K. (2000). Uniwersytet nie jest enklawą. Pobrano z https://forumakademickie.pl/fa-archi- wum/archiwum/2000/12/08.html
  25. Lochner, L. i Moretti, E. (2004). The effect of edu- cation on crime: evidence from prison inmates, arrests, and self-reports. American Economic Review, 94(1), 155-189. open in new tab
  26. Mancebon, M-J. i Bandres, E. (1999). Efficiency eval- uation in secondary schools: the key role of model specification and of "ex post" analysis of results. Education Economics, 7(2), 131-152.
  27. McMahon, W. W. (2002). Education and develop- ment. Measuring the social benefits. Oxford: Oxford University Press.
  28. Mongiało, Z., Pasewicz, W. i Świtłyk, M. (2010). Efektywność kształcenia w publicznych uczelniach technicznych w latach 2001-2005. Folia Pomera- nae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oecono- mica, 282(60), 85-102.
  29. Morawski, R. Z. (1999). Kryteria efektywności insty- tucji akademickich. W: J. Woźnicki (red.), Model zarządzania publiczną instytucją akademicką. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
  30. Nazarko, J., Komuda, M., Kuźmicz, K., Szubzda, E. i Urban, J. (2008). Metoda DEA w badaniu efektywności instytucji sektora publicznego na przykładzie szkół wyższych. Badania Operacyjne i Decyzje, 4, 89-105.
  31. Paliszkiewicz, J. O. (2010). Scenariusze i strategie roz- woju szkolnictwa wyższego w Polsce i za granicą. Analiza foresightów i dokumentów strategicz- nych. Pobrano z http://www.akademickiemazow- sze2030.pl/Data/File/54.pdf open in new tab
  32. Pasewicz, W., Słabońska, T. i Świtłyk M. (2009).
  33. Ocena kształcenia w publicznych uczelniach rolni- czych w latach 2001-2005. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej, 318(1), 57-72. open in new tab
  34. Piasecka, A. (2013). Postrzeganie efektywności w szkołach wyższych w warunkach społeczeństwa informacyjnego. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, 32, 259-269.
  35. Pietrzak, P. (2015). Wykorzystanie metody DEA do oceny i poprawy efektywności funkcjonowania wydziałów nauk przyrodniczych i rolniczych. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 17(5), 205-212. open in new tab
  36. Pietrzak, M., Pietrzak, P. i Baran, J. (2016). Efficiency assessment of public higher education with the application of data envelopment analysis: the evidence from Poland. Online Journal of Applied Knowledge Management, 4(2), 59-73. open in new tab
  37. Sprawozdanie Rektora z działalności Politechniki War- szawskiej w okresie: 1.09.2014-31.08.2015. (2015). open in new tab
  38. Pobrano z https://www.bip.pw.edu.pl/Sprawozda- nia/Sprawozdania-Rektora Szuwarzyński, A. (2006). Metoda DEA pomiaru efektywności działalności dydaktycznej szkół wyż- szych. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 28(2), 78-88. open in new tab
  39. Szuwarzyński, A. i Julkowski, B. (2014). Wykorzy- stanie wskaźników złożonych i metod niepara- metrycznych do oceny i poprawy efektywności funkcjonowania wyższych uczelni technicznych. Edukacja, 128(3), 54-74. open in new tab
  40. Szymańska, E. (2010). Efektywność przedsiębiorstw -definiowanie i pomiar. Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G, 97(2), 152-164.
  41. Tone, K. (2001). A slack-based measure of efficiency in data envelopment analysis. European Journal of Operational Research, 130(3), 498-509. open in new tab
  42. Tone, K. i Tsutsui M. (2009). Network DEA: a slacks- based measure approach. European Journal of Operational Research, 197, 243-252. open in new tab
  43. Tsutsui, M. i Goto, M. (2009). A multi-division effi- ciency evaluation of U.S. electric power companies using a weighted slacks-based measure. Socio- -Economic Planning Sciences 43(3), 201-208. open in new tab
  44. Wilkin, J. (2009). Ekonomiczno-finansowe uwa- runkowania rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce. W: Z. Morawski (red.), Polskie szkol- nictwo wyższe: stan, uwarunkowania i perspek- tywy. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  45. Wolszczak-Derlacz, J. i Parteka, A. (2010). Produk- tywność naukowa wyższych szkół publicznych w Polsce -bibliometryczna analiza porównawcza. Pobrano z http://www.ey.com/Publication/vwLU- Assets/Produktywnosc_naukowa.pdf/$FILE/ ATTVYNOZ.pdf Wolszczak-Derlacz, J. (2013). Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożenia publicznych szkół wyż- szych w Polsce. Gdańsk: Wydawnictwo Politech- niki Gdańskiej. open in new tab
  46. Tekst złożony 20 stycznia 2017 r., zrecenzowany 5 kwietnia 2017 r., przyjęty do druku 24 maja 2017 r. Application of the network DEA method to measure the efficiency of faculties at the Warsaw University of Technology The paper discusses the efficiency of public higher education institutions and presents the results of efficiency research for 18 faculties of the Warsaw University of Technology in the 2014/2015 academic year. The outputs of the model included: the number of graduates (reflecting activity in teaching), the number of publication points (reflecting activity in "theoretical" scientific work) and the number of research projects (reflecting activity in "practical" scientific work). Inputs were measured by the number of academic staff. The analysis was conducted using the non-radial network SBM model and traditional SBM model. The results show that five faculties were efficient using the SBM model. In using the network SBM model, we found that four faculties were efficient in terms of teaching activities and one faculty was efficient in the activities of "theoretical" and "practical" scientific work. Keywords: higher education institutions; efficiency; DEA; network DEA. open in new tab
Verified by:
No verification

seen 29 times

Recommended for you

Meta Tags