Zastosowanie sztucznej inteligencji do identyfikacji groźnych wypadków samochodowych - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Zastosowanie sztucznej inteligencji do identyfikacji groźnych wypadków samochodowych

Abstract

Ogromna liczba ofiar wypadków drogowych i ofiar śmiertelnych z tym związanych jest powodem priorytetowego podejścia organizacji światowych do problemu bezpieczeństwa pojazdów samochodowych. Pomimo dużych nakładów finansowych nadal nie powstał system globalnego zarządzania wypadkami. Celem tej pracy jest inteligentny system pokładowy, który na podstawie sygnałów pomiarowych będzie wnioskować o występujących zagrożeniach. W dalszej perspektywie podejmować będzie decyzje zawiadomienia służb ratowniczych, podając pozycję pojazdu oraz przebieg wypadku. W trakcie prac dokonano klasyfikacji zdarzeń drogowych ze względu na ich charakter oraz zaproponowano system przeznaczony do ich identyfikacji. Szczególny nacisk położono na analizę groźnych (złożonych) wypadków o charakterze wywrotek, które mają najwyższy wskaźnik śmiertelności. Wykorzystano technologię MEMS (Micro-Electro-Mechanical Sensors) do pomiaru parametrów kinematycznych; przyspieszeń liniowych i prędkości kątowych. Badania przeprowadzone zostały na dwóch modelach pojazdów (w skali 1:10 i 1:8). Do klasyfikacji wypadków zastosowano elementy Sztucznej Inteligencji: modularne sieci neuronowe i algorytmy genetyczne. Poddano dyskusji podejście analityczne do rekonstrukcji trajektorii ruchu pojazdu jako alternatywnej metody rozpoznawania wypadków.

Cite as

Full text

full text is not available in portal

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
Zeszyty Naukowe Wydziału ETI Politechniki Gdańskiej. Technologie Informacyjne no. T. 10, pages 341 - 356,
ISSN: 1732-1166
Language:
Polish
Publication year:
2006
Bibliographic description:
Kowalczuk Z., Mazurek S., Derebecki D., Gwardyński Ł., Jarzewicz P.: Zastosowanie sztucznej inteligencji do identyfikacji groźnych wypadków samochodowych// Zeszyty Naukowe Wydziału ETI Politechniki Gdańskiej. Technologie Informacyjne. -Vol. T. 10., (2006), s.341-356
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 104 times

Recommended for you

Meta Tags