dr inż. Waldemar Korłub
Employment
Research fields
Publications
Filters
total: 40
Catalog Publications
-
Superkomputery do wspomagania procesów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem sektora bankowego
PublicationW artykule omówiono wykorzystanie superkomputerów do wspomagania procesów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem sektora bankowego. Odniesiono się do wybranych projektów wspierających rozwój gospodarczy w oparciu o superkomputery. W szczególności zaproponowano zastosowanie HPC do implementacji wybranych metod sztucznej inteligencji w bankowości, w tym oceny ryzyka wybranych przedsięwzięć. Zaproponowane podejście umożliwia...
-
Using Rule-Based System for Monitoring Marine Navigation Data Processing
PublicationProcessing marine navigational data requires sophisticated software solutions. Typically, specialized tools called processors are analyzing raw data from different sensors. It becomes important to create the monitoring software that is able to validate and verify processing components integrated into the final system. Drools®business rule management platform provides a core business rules engine, web authoring and rules management...
-
Inteligentne superkomputery wirtualne do prognozowania trendów w finansach
PublicationW pracy zaproponowano wykorzystanie infrastruktury superkomputerów wirtualnych do obliczeń inteligentnych w finansach. Ponieważ zaawansowane metody wymagają dużych mocy obliczeniowych, omówiono gridy obliczeniowe rozumiane jako superkomputery wirtualne ze szczególnym uwzględnieniem środowiska obliczeniowego dla cyberwaluty Bitcoin. Ponadto zaproponowano programowanie genetyczne do opracowania strategii inwestycji giełdowych. Na...
-
Metoda ewolucyjno-neuronowa oraz metoda wektorów nośnych w bankowości
PublicationW pracy omówiono wykorzystanie metody ewolucyjno-neuronowe do oceny wiarygodności kredytobiorców. Ponadto, doprecyzowano zastosowanie metody wektorów wspierających do prognozowania kryzysów bankowych. Na zakończenie odniesiono się do alternatywnych metod sztucznej inteligencji, które stosowane są w bankowości.
-
Metaheurystyki sztucznej inteligencji w wybranych grach komputerowych
PublicationW pracy omówiono trzy metaheurystyki sztucznej inteligencji, które mogą stać się źródłem inspiracji dla projektantów gier komputerowych. Pokazano, w jaki sposób zastosowano algorytm mrówkowy, algorytm genetyczny i algorytm tabu search w grach komputerowych zaprojektowanych przez studentów Politechniki Gdańskiej. W szczególności, odniesiono się do problematyki wyznaczania trajektorii przemieszczających się obiektów...
-
Health monitoring services based on off-the-shelf mobile devices
PublicationDevelopment of health monitoring systems usually involves usage of dedicated devices with provided guarantees in terms of their reliability. Those devices raise the cost of the whole system, because of which such platforms are limited only to specific areas and constrained number of users. Usage of off-the- shelf devices could lower the cost and bring those systems to the masses. The paper covers possible uses of common off-the-shelf...
-
Metody sztucznej inteligencji do wspomagania bankowych systemów informatycznych
PublicationW pracy opisano zastosowania nowoczesnych metod sztucznej inteligencji do wspomagania bankowych systemów informatycznych. Wykorzystanie w systemach informatycznych algorytmów ewolucyjnych, harmonicznych, czy sztucznych sieci neuronowych w połączeniu z nowoczesną technologią mikroprocesorową umożliwiają zasadniczy wzrost konkurencyjności banku. Dlatego w pracy omówiono wybrane zastosowania bankowe ze szczególnym uwzględnieniem zbliżeniowych...
-
Adjusting Game Difficulty by Recreating Behavioral Trees of Human Player Actions
PublicationThis paper presents a proposition of a method for adjusting game difficulty to the current level of player's skills in one-on-one games. The method is based on recognition of human player's actions and recording of those actions in the form of behavioral trees. Such trees are later used to drive behaviors of computer-controlled opponents so that human player has beat hit own strategy and improve on it, to win subsequent games....
-
Dynamic Content Internationalization in Web Applications
PublicationThis paper shows a concept for providing dynamic internationalization to web applications. Presented work is based on the Java Web Platform but described concepts can be successfully implemented on other platforms. It shows how textual data being part of web pages static and dynamic content can be localized dynamically during application runtime. All concepts presented were or are still being developed in an existing conference...
-
Some Optimization Methods for Simulations in Volunteer and Grid Systems
PublicationIn this chapter, some optimization methods have been presented for improving performance of simulations in the volunteer and grid computing system called Comcute. Some issues related to the cloud computing can be solved by presented approaches as well as the Comcute platform can be used to simulate execution of expensive and energy consuming long-term tasks in the cloud environment. In particular, evolutionary algorithms as well...
-
Metody zwiększania dostępności i efektywności informatycznej infrastruktury w inteligentnym mieście
PublicationW pracy omówiono metody zwiększania dostępności i efektywności informatycznej infrastruktury w inteligentnym mieście. Sformułowano dwa kryteria do oceny rozmieszczenia kluczowych zasobów w systemie smart city. Zobrazowano proces wyznaczania rozwiązań kompromisowych spośród rozwiązań Pareto-optymalnych. Omówiono metaheurystyki inteligencji zbiorowej, w tym roju cząstek, kolonii mrówek, roju pszczół oraz ewolucji różnicowej, za pomocą...
-
Optymalizacja równoważenia obciążeń w systemach klasy grid
PublicationZaprezentowano techniki równoważenia obciążeń testowane w systemie rozproszonym Comcute o architekturze typu grid. Omówiono niezbędne uwarunkowania środowiska prowadzenia obliczeń w zestawie laboratoryjnym Politechniki Gdańskiej, a także odniesiono się do kryteriów kierunkujących równoważenie obciążeń. Przedstawiono wielopoziomową metodę równoważenia obciążeń.
-
Techniki audytowania zabezpieczeń sieci bezprzewodowej z wykorzystaniem systemów klasy grid
PublicationZaprezentowano efektywne zasady weryfikacji zabezpieczeń sieci bezprzewodowych z wykorzystaniem oprogramowania Back/Track w dystrybucji systemu Linux. Omówiono algorytmy RC4, MIC i AES, które wspierają techniki zabezpieczeń WEP, WPA i WPA2 wchodzące w skład protokołu IEEW 802.11. Zamieszczano także opis wykorzystania systemu rozproszonego Comcute o architekturze typu grid do prowadzenia audytu bezprzewodowej sieci.
-
Efektywne zrównoleglanie obliczeń w systemie klasy grid na przykładzie hipotezy Collatza
PublicationZaprezentowano problem Collatza oraz sposób jego adaptacji, pozwalający na realizację obliczeń w systemie typu grid. Zidentyfikowano również pożądane cechy problemów obliczeniowych, dzięki którym mogą one zostać zrównoleglone w sposób efektywny w systemach typu grid i porównano je z cechami zadań realizowanych typowo przy użyciu klastrów obliczeniowych.
-
Possible uses of crisis situation aiding system in virtual world simulation
PublicationMany of the real world crisis situations like spreading fire, hostile units attack, flood, and etc. are commonly used in computer games where a simulation of extensive virtual world is crucial. This paper presents some ideas for possible uses of existing crisis situation aiding system in such environments. Moreover it shows how this kind of system can be taught during subsequent games with a large number of players.
-
Genetic Positioning of Fire Stations Utilizing Grid-computing Platform
PublicationA chapter presents a model for determining near-optimal locations of fire stations based on topography of a given area and location of forests, rivers, lakes and other elements of the site. The model is based on principals of genetic algorithms and utilizes the power of the grid to distribute and execute in parallel most performance-demanding computations involved in the algorithm.
-
Genetic Programming for Workload Balancing in the Comcute Grid System
PublicationA genetic programming paradigm is implemented for reliability optimization in the Comcute grid system design. Chromosomes are generated as the program functions and then genetic operators are applied for finding Pareto-suboptimal task assignment and scheduling. Results are compared with outcomes obtained by an adaptive evolutionary algorithm.
-
Mersenne Number Finding and Collatz Hypothesis Verification in the Comcute Grid System
PublicationIn this chapter, some mathematic applications have been described to test scalability of the Comcute grid system. Especially, a verification of the Collatz hypothesis and finding Mersenne numbers were applied to prove the scalability and high performance of this grid system. Results were compared with outcomes obtained by the other grid systems.
-
A proposition for integrating elements of game universe by means of behavioral trees
PublicationModern computer games often involve autonomous beings collaborating and competing with each other to reach their objectives in the game universe. It seems only natural to use agent-oriented approach in such cases. This article identifies the rules of building a game universe as an environment for executing agents. The paper also covers a method for decomposing compound behaviors into behavioral trees. Dividing complex behaviors...
-
Smooth start for strategry game development supported by XNA framework
PublicationTo attract young and casual game developers, Microsoft created a set of libraries oriented towards easier game development and end-product management. The aim of XNA Framework is to provide a unified software development environment for creating games for both PC's and dedicated platforms like XBOX consoles or mobile phones capable of 3D acceleration. The use of modern, object oriented languages available for the .NET platform...
seen 1597 times