dr inż. Waldemar Korłub
Employment
Research fields
Publications
Filters
total: 40
Catalog Publications
Year 2020
-
Automated Classifier Development Process for Recognizing Book Pages from Video Frames
PublicationOne of the latest developments made by publishing companies is introducing mixed and augmented reality to their printed media (e.g. to produce augmented books). An important computer vision problem that they are facing is classification of book pages from video frames. The problem is non-trivial, especially considering that typical training data is limited to only one digital original per book page, while the trained classifier...
Year 2017
-
Metody i aplikacje zdalnego szkolenia mieszkańców inteligentnych miast
PublicationSTRONA GŁÓWNAOBSZARY TEMATYCZNERADA NAUKOWARECENZENCIREDAKCJAINFORMACJE DLA AUTORÓWRECENZJAKONTAKT Strona główna > Numer 14/2017 > Metody i aplikacje zdalnego szkolenia mieszkańców inteligentnych miast METODY I APLIKACJE ZDALNEGO SZKOLENIA MIESZKAŃCÓW INTELIGENTNYCH MIAST Jerzy Balicki, Piotr Dryja, Waldemar Korłub, Maciej Tyszka Rozwój nowego rodzaju miast i regionów nazywanych smart cities pociąga za sobą nowy sposób...
-
Metody zwiększania dostępności i efektywności informatycznej infrastruktury w inteligentnym mieście
PublicationW pracy omówiono metody zwiększania dostępności i efektywności informatycznej infrastruktury w inteligentnym mieście. Sformułowano dwa kryteria do oceny rozmieszczenia kluczowych zasobów w systemie smart city. Zobrazowano proces wyznaczania rozwiązań kompromisowych spośród rozwiązań Pareto-optymalnych. Omówiono metaheurystyki inteligencji zbiorowej, w tym roju cząstek, kolonii mrówek, roju pszczół oraz ewolucji różnicowej, za pomocą...
-
Optymalizacja strategii sieci inteligentnych agentów za pomocą programowania genetycznego w systemie rozproszonym realizującym paradygmat volunteer computing
PublicationDynamicznie rosnąca złożoność i wymagania w odniesieniu do rozproszonych systemów informatycznych utrudnia zarządzanie dostępnymi zasobami sprzętowymi i programistycznymi. Z tego powodu celem rozprawy jest opracowanie wielokryterialnej metody programowania genetycznego, która pozwala na optymalizację strategii zespołu inteligentnych agentów programistycznych w zakresie zarządzania systemem realizującym paradygmat volunteer computing....
-
Uczenie maszynowe do samoorganizacji systemów rozproszonych w zastosowaniach gospodarczych
PublicationW pracy omówiono uczenie maszynowe do samoorganizacji systemów rozproszonych w zastosowaniach gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem sieci neuronowych do predykcji finansowych oraz szacowania ratingu przedsiębiorstw. Oprócz sieci neuronowych, istotną rolę w przygotowaniu i testowaniu informatycznych systemów finansowych może pełnić programowanie genetyczne. Z tego powodu omówiono uczenie maszynowe w aplikacjach konstruowanych...
Year 2016
-
Depth Images Filtering In Distributed Streaming
PublicationIn this paper, we propose a distributed system for point cloud processing and transferring them via computer network regarding to effectiveness-related requirements. We discuss the comparison of point cloud filters focusing on their usage for streaming optimization. For the filtering step of the stream pipeline processing we evaluate four filters: Voxel Grid, Radial Outliner Remover, Statistical Outlier Removal and Pass Through....
-
DEPTH IMAGES FILTERING IN DISTRIBUTED STREAMING
PublicationIn this paper we discuss the comparison of point cloud filters focusing on their applicability for streaming optimization. For the filtering stage within a stream pipeline processing we evaluate three filters: Voxel Grid, Pass Through and Statistical Outlier Removal. For the filters we perform series of the tests aiming at evaluation of changes of point cloud size and transmitting frequency (various fps ratio). We propose a distributed...
-
Harmony Search for Data Mining with Big Data
PublicationIn this paper, some harmony search algorithms have been proposed for data mining with big data. Three areas of big data processing have been studied to apply new metaheuristics. The first problem is related to MapReduce architecture that can be supported by a team of harmony search agents in grid infrastructure. The second dilemma involves development of harmony search in preprocessing of data series before data mining. Moreover,...
-
Harmony Search for Self-configuration of Fault–Tolerant and Intelligent Grids
PublicationIn this paper, harmony search algorithms have been proposed to self-configuration of fault-tolerant grids for big data processing. Self-configuration of computer grids lies in the fact that new computer nodes are automatically configured by software agents and then integrated into the grid. A base node works due to several configuration parameters that define some aspects of data communications and energy power consumption. We...
-
Harmony Search to Self-Configuration of Fault-Tolerant Grids for Big Data
PublicationIn this paper, harmony search algorithms have been proposed to self-configuration of fault-tolerant grids for big data processing. Some tasks related to big data processing have been considered. Moreover, two criteria have been applied to evaluate quality of grids. The first criterion is a probability that all tasks meet their deadlines and the second one is grid reliability. Furthermore, some intelligent agents based on harmony...
-
Metody neuronowe do prognozowania finansowego
PublicationSztuczne sieci neuronowe mogą być stosowane do prognozowania kursów akcji na giełdzie, oceny wiarygodności kredytobiorców czy prognozowania kryzysów bankowych. W referacie omówiono zasady współpracy sieci neuronowych z algorytmami ewolucyjnymi oraz metodą wektorów wspierających. Ponadto, odniesiono się do pozostałych metod sztucznej inteligencji, które stosowane są w finansach.
Year 2015
-
Big Data Processing by Volunteer Computing Supported by Intelligent Agents
PublicationIn this paper, volunteer computing systems have been proposed for big data processing. Moreover, intelligent agents have been developed to efficiency improvement of a grid middleware layer. In consequence, an intelligent volunteer grid has been equipped with agents that belong to five sets. The first one consists of some user tasks. Furthermore, two kinds of semi-intelligent tasks have been introduced to implement a middleware...
-
Collective citizens' behavior modelling with support of the Internet of Things and Big Data
PublicationIn this paper, collective human behaviors are modelled by a development of Big Data mining related to the Internet of Things. Some studies under MapReduce architectures have been carried out to improve an efficiency of Big Data mining. Intelligent agents in data mining have been analyzed for smart city systems, as well as data mining has been described by genetic programming. Furthermore, artificial neural networks have been discussed...
-
Improving Effectiveness of SVM Classifier for Large Scale Data
PublicationThe paper presents our approach to SVM implementation in parallel environment. We describe how classification learning and prediction phases were pararellised. We also propose a method for limiting the number of necessary computations during classifier construction. Our method, named one-vs-near, is an extension of typical one-vs-all approach that is used for binary classifiers to work with multiclass problems. We perform experiments...
-
Inteligentne superkomputery wirtualne do prognozowania trendów w finansach
PublicationW pracy zaproponowano wykorzystanie infrastruktury superkomputerów wirtualnych do obliczeń inteligentnych w finansach. Ponieważ zaawansowane metody wymagają dużych mocy obliczeniowych, omówiono gridy obliczeniowe rozumiane jako superkomputery wirtualne ze szczególnym uwzględnieniem środowiska obliczeniowego dla cyberwaluty Bitcoin. Ponadto zaproponowano programowanie genetyczne do opracowania strategii inwestycji giełdowych. Na...
-
Inteligentne systemy agentowe w systemach zdalnego nauczania
PublicationW pracy omówiono inteligentne systemy agentowe w systemach zdalnego nauczania. Po krótkim przedstawieniu ewolucji systemów zdalnego nauczania i ich wybranych zastosowań, scharakteryzowano inteligentne agenty edukacyjne. Omówiono wykorzystanie programowania genetycznego oraz algorytmów neuro-ewolucyjnych do implementacji oprogramowania tej klasy. Ponadto, nawiązano do modelu Map-Reduce, który efektywnie wspiera architekturę nowoczesnego...
-
Metoda ewolucyjno-neuronowa oraz metoda wektorów nośnych w bankowości
PublicationW pracy omówiono wykorzystanie metody ewolucyjno-neuronowe do oceny wiarygodności kredytobiorców. Ponadto, doprecyzowano zastosowanie metody wektorów wspierających do prognozowania kryzysów bankowych. Na zakończenie odniesiono się do alternatywnych metod sztucznej inteligencji, które stosowane są w bankowości.
-
Using Rule-Based System for Monitoring Marine Navigation Data Processing
PublicationProcessing marine navigational data requires sophisticated software solutions. Typically, specialized tools called processors are analyzing raw data from different sensors. It becomes important to create the monitoring software that is able to validate and verify processing components integrated into the final system. Drools®business rule management platform provides a core business rules engine, web authoring and rules management...
Year 2014
-
Big Data Paradigm Developed in Volunteer Grid System with Genetic Programming Scheduler
PublicationArtificial intelligence techniques are capable to handle a large amount of information collected over the web. In this paper, big data paradigm has been studied in volunteer and grid system called Comcute that is optimized by a genetic programming scheduler. This scheduler can optimize load balancing and resource cost. Genetic programming optimizer has been applied for finding the Pareto solu-tions. Finally, some results from numerical...
-
Genetic Programming for Interaction Efficient Supporting in Volunteer Computing Systems
PublicationVolunteer computing systems provide a middleware for interaction between project owners and great number volunteers. In this chapter, a genetic programming paradigm has been proposed to a multi-objective scheduler design for efficient using some resources of volunteer computers via the web. In a studied problem, genetic scheduler can optimize both a workload of a bottleneck computer and cost of system. Genetic programming has been...
-
Possible uses of crisis situation aiding system in virtual world simulation
PublicationMany of the real world crisis situations like spreading fire, hostile units attack, flood, and etc. are commonly used in computer games where a simulation of extensive virtual world is crucial. This paper presents some ideas for possible uses of existing crisis situation aiding system in such environments. Moreover, it shows how this kind of system can be taught during subsequent games with a large number of players. As an example...
-
Superkomputery do wspomagania procesów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem sektora bankowego
PublicationW artykule omówiono wykorzystanie superkomputerów do wspomagania procesów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem sektora bankowego. Odniesiono się do wybranych projektów wspierających rozwój gospodarczy w oparciu o superkomputery. W szczególności zaproponowano zastosowanie HPC do implementacji wybranych metod sztucznej inteligencji w bankowości, w tym oceny ryzyka wybranych przedsięwzięć. Zaproponowane podejście umożliwia...
-
Volunteer Computing System Comcute with Smart Scheduler
PublicationIn this paper, a volunteer grid called Comcute is studied. Moreover, the harmony search scheduler is proposed. This scheduler has been designed for efficient using some resources of volunteer grid. The harmony search scheduler optimizes both a workload of a bottleneck computer and the cost of grid. Finally, some experiment outcomes have been discussed.
Year 2013
-
Adjusting Game Difficulty by Recreating Behavioral Trees of Human Player Actions
PublicationThis paper presents a proposition of a method for adjusting game difficulty to the current level of player's skills in one-on-one games. The method is based on recognition of human player's actions and recording of those actions in the form of behavioral trees. Such trees are later used to drive behaviors of computer-controlled opponents so that human player has beat hit own strategy and improve on it, to win subsequent games....
-
Dynamic Content Internationalization in Web Applications
PublicationThis paper shows a concept for providing dynamic internationalization to web applications. Presented work is based on the Java Web Platform but described concepts can be successfully implemented on other platforms. It shows how textual data being part of web pages static and dynamic content can be localized dynamically during application runtime. All concepts presented were or are still being developed in an existing conference...
-
Genetic Programming with Negative Selection for Volunteer Computing System Optimization
PublicationVolunteer computing systems like BOINC or Comcute are strongly supported by a great number of volunteers who contribute resources of their computers via the Web. So, the high efficiency of such grid system is required, and that is why we have formulated a multi-criterion optimization problem for a volunteer grid system design. In that dilemma, both the cost of the host system and workload of a bottleneck host are minimized. On...
-
Health monitoring services based on off-the-shelf mobile devices
PublicationDevelopment of health monitoring systems usually involves usage of dedicated devices with provided guarantees in terms of their reliability. Those devices raise the cost of the whole system, because of which such platforms are limited only to specific areas and constrained number of users. Usage of off-the- shelf devices could lower the cost and bring those systems to the masses. The paper covers possible uses of common off-the-shelf...
-
Metaheurystyki sztucznej inteligencji w wybranych grach komputerowych
PublicationW pracy omówiono trzy metaheurystyki sztucznej inteligencji, które mogą stać się źródłem inspiracji dla projektantów gier komputerowych. Pokazano, w jaki sposób zastosowano algorytm mrówkowy, algorytm genetyczny i algorytm tabu search w grach komputerowych zaprojektowanych przez studentów Politechniki Gdańskiej. W szczególności, odniesiono się do problematyki wyznaczania trajektorii przemieszczających się obiektów...
-
Metody sztucznej inteligencji do wspomagania bankowych systemów informatycznych
PublicationW pracy opisano zastosowania nowoczesnych metod sztucznej inteligencji do wspomagania bankowych systemów informatycznych. Wykorzystanie w systemach informatycznych algorytmów ewolucyjnych, harmonicznych, czy sztucznych sieci neuronowych w połączeniu z nowoczesną technologią mikroprocesorową umożliwiają zasadniczy wzrost konkurencyjności banku. Dlatego w pracy omówiono wybrane zastosowania bankowe ze szczególnym uwzględnieniem zbliżeniowych...
-
Some Optimization Methods for Simulations in Volunteer and Grid Systems
PublicationIn this chapter, some optimization methods have been presented for improving performance of simulations in the volunteer and grid computing system called Comcute. Some issues related to the cloud computing can be solved by presented approaches as well as the Comcute platform can be used to simulate execution of expensive and energy consuming long-term tasks in the cloud environment. In particular, evolutionary algorithms as well...
Year 2012
-
Efektywne zrównoleglanie obliczeń w systemie klasy grid na przykładzie hipotezy Collatza
PublicationZaprezentowano problem Collatza oraz sposób jego adaptacji, pozwalający na realizację obliczeń w systemie typu grid. Zidentyfikowano również pożądane cechy problemów obliczeniowych, dzięki którym mogą one zostać zrównoleglone w sposób efektywny w systemach typu grid i porównano je z cechami zadań realizowanych typowo przy użyciu klastrów obliczeniowych.
-
Genetic Positioning of Fire Stations Utilizing Grid-computing Platform
PublicationA chapter presents a model for determining near-optimal locations of fire stations based on topography of a given area and location of forests, rivers, lakes and other elements of the site. The model is based on principals of genetic algorithms and utilizes the power of the grid to distribute and execute in parallel most performance-demanding computations involved in the algorithm.
-
Genetic Programming for Workload Balancing in the Comcute Grid System
PublicationA genetic programming paradigm is implemented for reliability optimization in the Comcute grid system design. Chromosomes are generated as the program functions and then genetic operators are applied for finding Pareto-suboptimal task assignment and scheduling. Results are compared with outcomes obtained by an adaptive evolutionary algorithm.
-
Integrating heterogeneous systems with high-dependability requirements by means of web services
PublicationWeb services are commonly used on boundaries of heterogeneous components in Service Oriented Architecture (SOA) as they provide a universal communication channel not bound to any particular programming language or run-time platform. This paper describes how web services can be used to integrate heterogeneous systems which serve purposes requiring high dependability, reliability and availability. Examples of such systems include...
-
Mersenne Number Finding and Collatz Hypothesis Verification in the Comcute Grid System
PublicationIn this chapter, some mathematic applications have been described to test scalability of the Comcute grid system. Especially, a verification of the Collatz hypothesis and finding Mersenne numbers were applied to prove the scalability and high performance of this grid system. Results were compared with outcomes obtained by the other grid systems.
-
Optymalizacja równoważenia obciążeń w systemach klasy grid
PublicationZaprezentowano techniki równoważenia obciążeń testowane w systemie rozproszonym Comcute o architekturze typu grid. Omówiono niezbędne uwarunkowania środowiska prowadzenia obliczeń w zestawie laboratoryjnym Politechniki Gdańskiej, a także odniesiono się do kryteriów kierunkujących równoważenie obciążeń. Przedstawiono wielopoziomową metodę równoważenia obciążeń.
-
Possible uses of crisis situation aiding system in virtual world simulation
PublicationMany of the real world crisis situations like spreading fire, hostile units attack, flood, and etc. are commonly used in computer games where a simulation of extensive virtual world is crucial. This paper presents some ideas for possible uses of existing crisis situation aiding system in such environments. Moreover it shows how this kind of system can be taught during subsequent games with a large number of players.
-
Techniki audytowania zabezpieczeń sieci bezprzewodowej z wykorzystaniem systemów klasy grid
PublicationZaprezentowano efektywne zasady weryfikacji zabezpieczeń sieci bezprzewodowych z wykorzystaniem oprogramowania Back/Track w dystrybucji systemu Linux. Omówiono algorytmy RC4, MIC i AES, które wspierają techniki zabezpieczeń WEP, WPA i WPA2 wchodzące w skład protokołu IEEW 802.11. Zamieszczano także opis wykorzystania systemu rozproszonego Comcute o architekturze typu grid do prowadzenia audytu bezprzewodowej sieci.
Year 2011
-
A proposition for integrating elements of game universe by means of behavioral trees
PublicationModern computer games often involve autonomous beings collaborating and competing with each other to reach their objectives in the game universe. It seems only natural to use agent-oriented approach in such cases. This article identifies the rules of building a game universe as an environment for executing agents. The paper also covers a method for decomposing compound behaviors into behavioral trees. Dividing complex behaviors...
-
Smooth start for strategry game development supported by XNA framework
PublicationTo attract young and casual game developers, Microsoft created a set of libraries oriented towards easier game development and end-product management. The aim of XNA Framework is to provide a unified software development environment for creating games for both PC's and dedicated platforms like XBOX consoles or mobile phones capable of 3D acceleration. The use of modern, object oriented languages available for the .NET platform...
seen 2273 times