dr hab. inż. Jacek Kropiwnicki
Zatrudnienie
- Kierownik zakładu w Zakład Ekoinżynierii i Silników Spalinowych
- Prodziekan ds. rozwoju w Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa
- Profesor uczelni w Instytut Energii
Publikacje
Filtry
wszystkich: 78
Katalog Publikacji
Rok 2002
-
The possibilities of using of the engine multidimensional charakteristics in fuel consumption prediction
PublikacjaDokument przedstawia możliwości prognozowania zużycia paliwa z wykorzystaniem wielowymiarowej charakterystyki zużycia silnika. Zdefiniowane zostały charakterystyki wielowymiarowe silnika.
Rok 2004
-
Bilans energetyczny w pojeździe hybrydowym z napędem szeregowym.
PublikacjaPrzedstawiono model pojazdu hybrydowego z napędem szeregowym sformułowany przy użyciu grafów wiązań (GW) i równań stanu (RS). Podano składowe bilansu energetycznego hybrydowego układu napędowego i zdefiniowano najważniejsze sprawności, które mogą posłużyć do oceny ogólnej sprawności eksploatacji pojazdu. Krótko opisano pojazd hybrydowy zbudowany w Politechnice Gdańskiej w celu przeprowadzenia weryfikacji eksperymentalnej modelu...
-
Model silnika spalinowego w formie grafów wiązań (GW).A model of the IC engine in the form of the bond graph (BG).
PublikacjaPrzedstawiono uzasadnienie użycia metody grafów wiązań do do modelowania silnika spalinowego jako źródła energii w systemach energetycznych składających się z elementów o różnej naturze fizycznej, na przykład w pojazdach hybrydowych. Przedstawiono propozycję formalizacji charakterystyki silników spalinowych wynikającą z przyjętej metody modelowania. Analityczną formę charakterystyki przedstawiono jako wielowymiarową funkcję wektorową....
-
Wyznaczanie sygnału sterowania silnikiem dla zadanych parametrów ruchu pojazdu.
PublikacjaW pracy zaprezentowano model układu napędowego pojazdu w formie grafów wiązań i równań stanu. Przedstawiono również model oporów ruchu pojazdu. Wyszczególniono parametry sterowania pojazdem oraz parametry określające ruch pojazdu. W pracy zawarto schemat wyznaczania parametru sterowania silnikiem, którego uzyskanie dla zadanych parametrów ruchu pojazdu jest niezbędnym elementem badań symulacyjnych i weryfikacyjnych opracowywanych...
Rok 2005
-
Charakterystyka wielowymiarowa silnika spalinowego jako elementu hybrydowego układu napędowego pojazdu
PublikacjaCharakterystyka wielowymiarowa przypisuje kazdemu punktowi pracy silnika wektor, którego składowymi są, w rozważanym przypadku, jednostkowe zużycie paliwa ge oraz emisja jednostkowa toksycznych składników spalin: tlenku węgla CO, węglowodorów HC i tlenków azotu NOx. W referacie opisano stanowisko badawcze umożliwiające wykonanie pomiarów niezbędnych do wyznaczenia charakterystyki wielowymiarowej silnika spalinowego przeznaczonego...
-
Model procesu hamowania w pojeździe hybrydowym
PublikacjaW tradycyjnym procesie hamowania cała energia kinetyczna pojazdu jest rozpraszana do otoczenia w postaci energii cieplnej. W pojazdach hybrydowych istnieje możliwość odzyskania części tej energii przez przekazanie do akumulatorów i wykorzystania jej do napędu pojazdu. W pracy przedstawiono model energetyczny procesu hamowania pojazdu hybrydowego w układzie szeregowym, stosując metodę grafów wiązań (GW). Stosując konwencję GW podano...
-
Pośrednie metody pomiaru chwilowego zużycia paliwa w silniku ZI o wtrysku pośrednim
PublikacjaW artykule przedstawiono przegląd metod zużycia paliwa w silnikach spalinowych. Szczególną uwagę poświęcono metodzie pomiaru czasu otwarcia wtryskiwacza. Opisano kalibrację tej metody.
-
Wpływ odbiorników energii elektrycznej pojazduna parametry silnika spalinowego
PublikacjaW artykule przedstawiono model systemu energetycznego pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym w postaci grafów wiązań (GW). W modelu tym uwzględniono szczególnie część elektryczną systemu składającą się z generatora, akumulatora elektrochemicznego i odbiorników energii elektrycznej. Podano zależności na podstawowe parametry systemu energetycznego w konwencji GW. W oparciu o przedstawioną w pracy [11] wielowymiarową charakterystykę...
-
Wykorzystanie matematycznego modelu silnika w zadaniach optymalizacji sterowania układem napędowym pojazdu
PublikacjaW Katedrze Silników Spalinowych i Sprężarek od wielu lat prowadzone są prace na temat wykorzystania modelu silnika w optymalizacji statycznej i dynamicznej. Dzięki użyciu takich narzędzi jak model silnika i pojazdu możliwe jest ograniczenie zużycia paliwa przy jednoczesnym obniżeniu lub zachowaniu poziomu emisji związków szkodliwych w spalinach. Na rysunku 1 zamieszczono schemat wykorzystania modelu matematycznego silnika, pojazdu...
-
Zastosowanie metody grafów wiązań do modelowania układów chłodzenia silników spalinowych
PublikacjaW artykule uzasadniono celowość stosowania metody grafów wiązań (GW) do modelowania układów chłodzenia silników spalinowych. Przedstawiono koncepcję układu chłodzenia nowej generacji. Rozwinięto energetyczny model silnika spalinowego w postaci GW uwzględniając napęd pompy cieczy chłodzącej za pomocą silnika elektrycznego. Model układu chłodzenia przedstawiono w postaci połączonych modeli układu hydraulicznego i modelu wymiany...
Rok 2006
-
Improved calculation of damage due creep by more accurate time to rupture data representation
PublikacjaReguła Robinsona (Linear Life Fraction Damage Rule) jest stosunkowo łatwa w użyciu dla różnorodnych warunków obciążenia. Z tego powodu jest ona powszechnie akceptowana i używana. Potencjalne możliwości poprawy dokładności obliczeń tą metodą daje zastosowanie specjalnych funkcji do aproksymacji wyników badań wytrzymałości czasowej. W pracy zaproponowano zastosowanie funkcji typu Spline oraz bardzo elastycznej funkcji Spline3D do...
Rok 2007
-
Koncepcja nowego testu energetycznego dla pojazdów samochodowych
PublikacjaW pracy zaproponowana została koncepcja nowego testu energetycznego dla pojazdów samochodowych, którego wyniki będą reprezentatywne dla pełnego zakresu warunków ruchu spotykanych przez użytkowników pojazdów. Głównym zastosowaniem takiego testu będzie możliwość obiektywnej oceny efektywności energetycznej badanego pojazdu. Pełen zakres eksploatacji badanego pojazdu zostanie uwzględniony dzięki długoterminowej rejestracji parametrów...
-
Selected problems of estimation of road and marine transport resources operation fuel consumption = Wybrane problemy oceny eksploatacyjnego zużycia paliwa w środkach transportu drogowego i morskiego
PublikacjaW referacie przedstawiono metody oceny eksploatacyjnego zużycia paliwa w środkach transportu drogowego. Omówiono testy zużycia paliwa prowadzone przez producentów pojazdów oraz zaprezentowano problematykę ich reprezentatywności dla dzisiejszych warunków ruchu. W drugiej części referatu przedstawiono problematykę prognozowania zużycia paliwa statków towarowych ze szczególnym uwypukleniem odmienności opisu warunków eksploatacji środków...
-
Wstępna ocena wyników nadzorowanej eksploatacji autobusów miejskich w Słupsku zasilanych paliwem E95
PublikacjaPrzedstawiono uwarunkowania, które doprowadziły do produkcji przez koncern Scania autobusów miejskich z silnikami o zapłonie samoczynnym zasilanymi pali-wem etanolowym E95. Podano zmiany konstrukcyjne silników oraz zalety i wady etanolu jako paliwa. Przedstawiono problemy związane z eksploatacją w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Słupsku autobusów Scania OmniLink z takimi silnikami. Opisano warunki pracy autobusów w ramach wykonywanych...
Rok 2008
-
Chapter 8 : Possibilities of operating fuel consumption estimation of vehicles
PublikacjaPrzedstawiona w pracy metoda umożliwia ocenę eksploatacyjnego zużycia paliwa pojazdu samochodowego dzięki porównaniu zarejestrowanego zużycia paliwa z referencyjnym dla tych samych warunków eksploatacji. Warunki te mogą wynikać zarówno z lokalnej specyfiki ruchu pojazdów jak również ze sposobu prowadzenia auta przez kierowcę. Zgodnie z przyjętą metodą warunki te mogą zostać w bardzo prosty sposób zarejestrowane w czasie codziennej...
-
Możliwości parametrycznej identyfikacji warunków eksploatacji pojazdu samochodowego
PublikacjaW pracy zaprezentowana została nowa metoda parametrycznej identyfikacji warunków eksploatacji pojazdu samochodowego. Warunki eksploatacji pojazdu identyfikowane będą za pomocą parametru, który obejmuje zarówno wpływ warunków zewnętrznych jak również styl jazdy kierowcy. Ilość energii mechanicznej przekazywanej kołom napędowym w czasie cyklu pomiarowego może wynikać w równym stopniu z zaistniałych warunków ruchu pojazdów, co ze...
-
Uwagi o adekwatności warunków testów emisyjnych ISO 8178 w odniesieniu do rzeczywistych warunków eksploatacji silników okrętowych
PublikacjaW referacie przedstawiono ogólną charakterystykę testów badawczych NOx silników jednostek pływających, ocenę trudności realizacji cykli badawczych silników głównych napędzających śrubę o skoku ustalonym podczas morskich prób zdawczych a także uwagi i ocenę adekwatności obciążeń zalecanych poszczególnymi testami w stosunku do obciążeń występujących podczas eksploatacji statków różnych typów.
Rok 2009
-
Influence of traffic conditions on the operating fuel consumption
PublikacjaPrzedstawiona w pracy metoda umożliwia ocenę warunków eksploatacji pojazdu. Warunki te mogą wynikać zarówno z lokalnej specyfiki ruchu pojazdów jak również ze sposobu prowadzenia auta przez kierowcę. W pracy zamieszczono przykłady oceny zarejestrowanych w normalnej eksploatacji warunków ruchu pojazdu i ich wpływu na przebiegowe zużycie paliwa.
-
The conception of exploitation efficiency of autonomic energy systems ofland vehicles and ships = Koncepcja sprawności eksploatacyjnej układów energetycznych autonomicznych pojazdów lądowych i jednostek pływających
PublikacjaW referacie przedstawiono oryginalną koncepcję i możliwości określenia sprawności eksploatacyjnej układów energetycznych pojazdów samochodowych, lokomotyw spalinowych, i jednostek pływających czyli obiektów, które cechuje autonomiczność energetyczna. Sformuowano zasady sytuowania granicy bilansowej układów energetycznych, których zadaniem jest zasilanie odbiorników i grup odbiorników energią mechaniczną, elektryczną i cieplną....
Rok 2010
-
Estimation of vehicle operational fuel consumption
PublikacjaW pracy przedstawiono metodę umożliwiającą wyznaczenie referencyjnego zużycia paliwa dla zarejestrowanych warunków eksploatacji. Warunki eksploatacji opisane są rozkładem energochłonności jednostkowej, która obejmuje zarówno wpływ warunków zewnętrznych jak również styl jazdy kierowcy. W pracy przedstawiono zestawienie wyników uzyskanych dla przejazdów wykonanych na terenie Gdańska, w regularnym ruchu miejskim. Przedstawiono także...
-
Evaluation of the reference fuel consumption and CO2 emission of vehicle with using of the map of operating conditions for selected agglomeration
PublikacjaZaproponowana w pracy metoda tworzenia mapy warunków eksploatacji dla wybranej aglomeracji może zostać przeprowadzona przy wykorzystaniu tanich i prostych w obsłudze urządzeń. Podstawowym urządzeniem badawczym jest pojazd samochodowy wyposażony w system pomiaru położenia GPS z układem korekty wskazań wysokości i rejestracji parametrów jazdy. Zamieszczony w pracy przykład wykorzystania mapy warunków eksploatacji pokazuje możliwości...
-
Identyfikacja rzeczywistych warunków eksploatacji samochodu z użyciem energochłonności jednostkowej
PublikacjaW pracy przedstawiono autorską metodę określania warunków pracy pojazdu za pomocą parametru zwanego energochłonnością jednostkową (dla fazy napędowej), który uwzględnia ilość energii wydatkowanej do napędu pojazdu, jego masę oraz przejechany dystans w fazie napędowej. Przyjęto, że energia wydatkowana na napęd pojazdu wynika zarówno z warunków drogowych jak również temperamentu kierowcy i czynniki te są traktowane jako równoważne....
-
Model of the reciprocating engine using iterative procedures of the transient torque calculation
PublikacjaPrzedstawiony w pracy model silnika spalinowego uzależnia wartość dynamicznego momentu od sygnału sterowania po skokowej zmianie nastawy oraz od historii dynamicznej silnika i czasu jaki upłynął od tej zmiany. Przedstawione wyniki badań potwierdzają zasadność takiego opisu modelowanego zjawiska. Można również zauważyć, że po pewnym czasie od chwili rozpoczęcia procesu rozpędzania przebieg momentu dynamicznego będzie przebiegał...
Rok 2011
-
Analysis of the torque response of a car engine to the step change of the control signal
PublikacjaW pracy zamieszczono wyniki badań silnika samochodu osobowego w warunkach nieustalonych. Stan obciążenia silnika wynikał z realizowanego cyklu jezdnego w warunkach drogowych oraz sposobu sterowania układem napędowym. Parametry trakcyjne pojazdu mierzone były za pomocą systemu GPS z fenomenologiczną korektą sygnału wysokości, na której się on znajdował. Wybrane parametry pracy silnika mierzone były za pomocą sytemu komunikującego...
-
Application of FMEA analysis for assessing reliability and risk in biogas-fueled engines operation process
PublikacjaW pracy zamieszczono propozycję wykorzystania analizy FMEA (ang. Failure mode and effects analysis) - analizy rodzajów i skutków możliwych błędów występujących w instalacjach przemysłowych z silnikami spalinowymi. Obserwowany w ostatnich latach rozwój energetyki rozproszonej, opartej na tłokowych silnikach spalinowych jest wynikiem m.in. prowadzonej polityki rozwoju wykorzystania odnawialnych źródeł energii (OŹE) związanej z zagospodarowaniem...
-
Identification analysis of dynamic changes in the composition of biogas and their impact on the operation of internal combustion engines
PublikacjaW pracy zamieszczono wyniki badań składu biogazu pozyskiwanego na komunalnym wysypisku śmieci. Pozyskiwany biogaz jest wykorzystywany do zasilania biogazowych zespołów prądotwórczych wyposażonych w silniki o zapłonie iskrowym dostosowanych do zasilania tym paliwem. Pozyskiwany biogaz powstaje w sposób naturalny w procesie beztlenowej fermentacji zachodzącej przez ok. 20 lat, w organicznej części pryzmy odpadów składowanych na wysypisku...
-
Klasyfikacja warunków eksploatacji pojazdów z wykorzystaniem udziału czasu pracy silnika na biegu jałowym
PublikacjaW pracy przedstawiono przykłady identyfikacji warunków eksploatacji pojazdu samochodowego zarejestrowane na terenie Gdańska, w regularnym ruchu miejskim. Uzyskane wyniki pozwoliły sformułować zasady klasyfikacji warunków eksploatacji pojazdu przy wykorzystaniu takich parametrów jak: średnia energochłonność jednostkowa przejazdu, udział fazy napędowej, udział czasu pracy silnika na biegu jałowym. Jednocześnie stwierdzono, że do...
-
Measurement of engine and vehicle parameters using onboard CAN network
PublikacjaWspółczesne samochody wyposażane są w dużą liczbę układów elektronicznych, które wymagają wzajemnej wymiany informacji. Techniczne problemy niezależnego łączenia ze sobą dużej liczby sterowników doprowadziły do powstania pokładowych sieci wymiany danych. Do najpopularniejszych z nich zalicza się obecnie system CAN. W pracy przedstawiono metodę rozpoznawania ramek wiadomości transmitowanych w pokładowej sieci CAN pojazdu przez sterowniki....
-
Możliwości wyznaczania kąta nachylenia drogi z wykorzystaniem systemu GPS
PublikacjaW pracy przedstawiona została metoda korekty sygnału wysokości pochodzącego z systemu GPS umożliwiająca wyeliminowanie nagłych zmian wysokości, które nie występują w rzeczywistości, a są następstwem odbić lub zaniku sygnału pochodzącego z nadajników satelitarnych. Parametrem charakteryzującym zakres korekty oryginalnego sygnału jest kąt dopuszczalnego pochylenia drogi, który powinien być dobierany ze względu na analizowany typ...
-
Ocena efektywności energetycznej pojazdów samochodowych z silnikami spalinowymi. - J. Kropiwnicki.
PublikacjaW pracy podjęto problem dostosowania procedur pomiarowych do rzeczywistych warunków pracy układów napędowych pojazdów w aglomeracji miejskiej. Przedstawiono nową metodę identyfikacji rzeczywistych warunków eksploatacji pojazdów, która obejmuje zarówno wpływ warunków ruchu strumienia pojazdów, jak również styl jazdy kierowcy (czynnik nie uwzględniany dotychczas w testach). Zaprezentowano również nową metodę wyznaczania prognozowanego...
-
Prediction of CO2 emissions of a car using the discrete map of the operating conditions
PublikacjaW pracy przedstawiono propozycję opisu warunków eksploatacji pojazdów w wybranej aglomeracji miejskiej z użyciem dyskretnej mapy warunków eksploatacji. Mapa taka umożliwia prognozowanie wybranych parametrów eksploatacyjnych pojazdów dla przyjętych dróg przejazdu oraz różnych jednostek napędowych. Głównymi parametrami wyznaczanymi z użyciem dyskretnej mapy warunków eksploatacji są: całkowita energia przeznaczana do napędu wybranego...
-
Trasa przejazdu jako czynnik determinujący warunki eksploatacji pojazdu
PublikacjaW pracy przedstawiona została metoda opisu warunków eksploatacji pojazdu przy użyciu założonej trasy przejazdu. Proponowana metoda może być użyta do łatwej oceny efektywności ekonomicznej układów napędowych autobusów miejskich, w warunkach eksploatacji charakterystycznych dla danego miasta, uwzględniających takie czynniki jak warunki klimatyczne, ukształtowanie terenu, warunki ruchu drogowego, liczbę przewożonych pasażerów.
Rok 2012
-
Comparison of energy efficiency of vehicles powered by different fuels
PublikacjaNajpopularniejsza metoda oceny efektywności energetycznej pojazdów samochodowych polega na porównywaniu przebiegowego zużycia paliwa osiągniętego w warunkach wybranego testu homologacyjnego. Warunki eksploatacji, zdefiniowane za pomocą przebiegów prędkości w czasie, dotyczą najczęściej tylko dwóch kategorii: jazdy miejskiej i pozamiejskiej. Problemy wynikające z takiego sposobu postępowania zostały omówione na przykładzie analizy...
-
Evaluation of energy efficiency of vehicles powered by different fuels
PublikacjaW pracy przedstawiono nową metodę oceny efektywności energetycznej pojazdów zasilanych różnymi paliwami. Analizę można wykonać na podstawie jednego przejazdu w regularnym ruchu miejskim z rejestracją podstawowych parametrów silnika i pojazdu. Warunki eksploatacji identyfikowane są przy użyciu energochłonności jednostkowej, która uwzględnia zarówno wpływ warunków zewnętrznych jak również styl jazdy kierowcy.
-
Investigation of a Stirling engine as a micro-CHP system
PublikacjaW pracy przedstawiono przegląd konstrukcji silników Stirlinga, które mogą być stosowane w układach mikro-kogeneracyjnych. Zaprezentowano również wyniki badań silnika Stirlinga przeprowadzonych przy różnych obciążeniach cieplnych i elektrycznych układu.
-
Wpływ temperatury rozruchu silnika na czas pracy bez uwzględnienia w sterowaniu sygnału z czujnika stężenia tlenu
PublikacjaW pracy omówiono wybrane zagadnienia związane z wpływem temperatury rozruchu silnika spalinowego na emisję związków toksycznych w spalinach. Jednym z czynników powodujących wzrost emisji związków toksycznych podczas zimnego rozruchu jest sterowanie pracą silnika spalinowego bez udziału sygnału z czujnika stężenia tlenu. W pracy przedstawiono wyniki badań wpływu temperatury na czas pracy bez uwzględniania tego ważnego w sterowaniu...
Rok 2013
-
A PROPOSAL OF A DESCRIPTION OF THE OPERATING CONDITIONS OF DIESEL-ELECTRIC LOCOMOTIVES
PublikacjaThe paper presents a proposal of a description of the operating conditions of diesel-electric locomotives. The proposal is a result of the operational experience and the analysis of the locomotive operation. It constitutes a significant simplification in relation to the descriptions currently used by domestic carriers. The paper also presents examples of analyses of the operating conditions of locomotives using the proposed method.
-
Analiza warunków pracy silnika spalinowego lokomotywy na biegu jałowym
PublikacjaW trakcie eksploatacji lokomotyw z silnikami spalinowymi obserwowany jest znaczny udział pracy silnika spalinowego w stanie biegu jałowego. Dlatego też średnia wartość strumienia paliwa zużywanego przez silnik spalinowy lokomotywy w tym stanie będzie miała istotny wpływ na efektywność energetyczną układu napędowego. Wyznaczaniu wartości tego parametru musi towarzyszyć jednoznaczna klasyfikacja warunków pracy układu napędowego lokomotywy....
-
Education at the Faculty of Mechanical Engineering of the Gdańsk University of Technology
PublikacjaFaculty of Mechanical Engineering is one of the largest departments of the Gdańsk University of Technology (GUT), currently educating about 3 000 student. Lectures are conducted in five Chairs, which include 18 Divisions. In 2000 GUT introduced the European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS). Each student should get during one academic year 60 ECTS points. Obtaining a diploma of BEng requires the acquisition of no less...
-
Education at the Faculty of Mechanical Engineering of the Gdańsk University of Technology
PublikacjaFaculty of Mechanical Engineering is one of the largest departments of the Gdańsk University of Technology (GUT), currently educating about 3 000 student. Lectures are conducted in five Chairs, which include 18 Divisions. In 2000 GUT introduced the European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS). Each student should get during one academic year 60 ECTS points. Obtaining a diploma of BEng requires the acquisition of no less...
-
Konstrukcje i zastosowania współczesnych silników Stirlinga
PublikacjaW pracy omówione zostały przyczyny rosnącego zainteresowania komercyjnego wykorzystania silników Stirlinga. Scharakteryzowane zostały podstawowe typy silników Stirlinga ze względu na układ przestrzeni roboczej i cylindrów. W pracy przedstawione zostały przykłady współczesnych konstrukcji tych silników, dokonano również analizy aktualnych i planowanych zastosowań silników Stirlinga. Omówiono podstawowe zalety i wady wykorzystania...
-
Możliwości redukcji przebiegowego zużycia paliwa przy zastosowaniu elektronicznych systemów wspomagających kierowców
PublikacjaElektroniczne systemy wspomagające kierowcę pomagają kierującym kontrolować sytuację na drodze, przekazują sygnały do układu hamulcowego i napędowego, rozpoznają znaki drogowe, pozwalają utrzymać odpowiedni dystans w czasie jazdy w kolumnie, a także kontrolują położenie pojazdu na pasie ruchu. Elek-troniczne systemy wspomagające kierowcę pomagają również zmniejszyć przebiegowe zużycie paliwa, poprzez odpowiednie sterowanie układem...
-
TEST FOR ASSESSING THE ENERGY EFFICIENCY OF VEHICLES WITH INTERNAL COMBUSTION ENGINES
PublikacjaThe most popular method for assessing the energy efficiency of vehicles is to compare the fuel consumption achieved in the conditions of selected approval test. Operating conditions are defined using the speed profiles, usually for only two categories: urban and extra-urban driving. Assessing the energy efficiency of vehicles should be performed using a more detailed classification of conditions. Presented results of comparison...
-
Zastosowanie silników Stirlinga w mikroukładach kogeneracyjnych
PublikacjaW pracy przedstawiono zalety i wady wykorzystania silników Stirlinga w mikroukładach kogeneracyjnych, a także wyniki własnych badań eksperymentalnych (charakterystyki sprawnościowe i emisyjne) modułu 24V DC WhisperGen Personal Station PPS16-24MD z generatorem elektrycznym o mocy 800 W i wydajności cieplnej 5.5 kW.
Rok 2014
-
Analiza zużycia paliwa przez silnik śmieciarki w warunkach cyklu pracy mechanizmu prasującego
PublikacjaW pracy przedstawiono analizę zużycia paliwa przez silnik śmieciarki w warunkach przyjętego cyklu pracy mechanizmu prasującego śmieci. W tym celu wykorzystano model zużycia paliwa silnika śmieciarki, model układu napędowego pompy hydraulicznej mechanizmu prasującego śmieciarki oraz wyniki pomiarów ciśnienia roboczego w siłownikach hydraulicznych mechanizmu prasującego w trakcie jednego pełnego cyklu pracy mechanizmu prasującego...
-
Carbon dioxide potential reduction using Start-Stop system in a car
PublikacjaOperating fuel consumption increases significantly when the vehicle stops frequently while driving or when the engine is idling during braking. In such cases, the internal combustion engine consumes the fuel but the mechanical energy is not used by the drive system. The amount of fuel that is consumed in this time by the engine can potentially be saved if the car is equipped with a Stop-Start system. Start-Stop system automatically...
-
Symulacja pracy mechanizmu prasującego pojazdu do usuwania odpadów z pojemników (PUOP)
PublikacjaW pracy przedstawiono analizę pracy wybranego typu mechanizmu prasującego PUOP oraz wpływ różnych konfiguracji elementów składowych tego urządzenia na energochłonność pracy w warunkach przyjętego cyklu obciążenia. W tym celu wykorzystano model mechanizmu prasującego PUOP w formie grafów wiązań oraz wyniki pomiarów ciśnienia roboczego w siłownikach hydraulicznych mechanizmu prasującego w trakcie jednego pełnego cyklu pracy przeprowadzonych...
-
The initial selection of parameters for dynamic brake for car engine test dynamometer
PublikacjaThe article presents an analysis of the car engine loads. The aim of the analysis was to determine the parameters of the brake / electric motor on an engine test bad. Analysis of loads on the driving tests concerned on chassis dynamo to simulate them on an engine dynamometer. To check the range of dynamometer shaft angular acceleration inertial mass of a car was reduced on the crankshaft axis. The calculations of maximum shaft...
Rok 2015
-
A Model of Thermal Energy Storage According to the Convention of Bond Graphs (BG) and State Equations (SE)
PublikacjaThe main advantage of the use of the Bond Graphs method and State Equations for modeling energy systems with a complex structure (marine power plants, hybrid vehicles, etc.) is the ability to model the system components of different physical nature using identical theoretical basis. The paper presents a method of modeling thermal energy storage, which is in line with basic BG theory. Critical comments have been put forward concerning...
-
Analysis of accumulation possibility of energy dissipated in the braking process of train driven by hybrid locomotive
PublikacjaW tradycyjnym procesie hamowania cała energia kinetyczna lub potencjalna pociągu napędzanego lokomotywą z silnikiem spalinowym jest rozpraszana do otoczenia w postaci energii cieplnej. W lokomotywach hybrydowych istnieje możliwość odzyskania części tej energii przez przekazanie jej do akumulatorów i ponowne wykorzystanie do napędu pociągu. W pracy przedstawiono model układu napędowego lokomotywy hybrydowej z silnikiem spalinowym,...
wyświetlono 2456 razy