Publikacje
Filtry
wszystkich: 191
Katalog Publikacji
-
Corporate Social Responsibility Culture in the University of Technology – Polish Students Perspective
PublikacjaPurpose: The view on CSR concept is constantly broadening and still the new perspective is needed. New challenges are imposed by social, environmental and economic changes. A stakeholder approach defining organizations’ responsibility is no more valid. There is a need to redefine CSR concept and its role in sustainable development. Higher education and its role in shaping future attitudes towards corporate social responsibility...
-
New Challenges in Management and Economics in 21st century. Selected studies and examples
PublikacjaIn Chapter 1 authors describe the method used to assess the level of readiness of an organization to introduce the Lean Six Sigma concept supporting the Quality 4.0 assumptions, which is gaining more and more interest not only in large organizations, but also in the SME sector. Its use will be illustrated by the example of a small service company. Chapter 2 presents the characteristics of blockchain technology applications in the...
-
Kultura jakości i czynniki ją kształtujące w szkołach wyższych
PublikacjaW artykule przedstawiono rozważania dotyczące kultury jakości w instytucjach szkolnictwa wyższego. Szczególną uwagę zwrócono na czynniki, które wspierają rozwój kultury jakości w uczelniach oraz na te, które stanowią bariery jej pozytywnego rozwoju. Zagadnienie to zostało zaprezentowane na tle różnych wyników badań dotyczących kultury jakości jako specyficznej subkultury organizacyjnej.
-
Rozwój polskiego winiarstwa w latach 2000–2017
PublikacjaW artykule przedstawiono historie polskiego winiarstwa. Na podstawie danych zawartych w raportach Agencji Rynku Rolnego przedstawiono kształtowanie się liczby winnic oraz powierzchni upraw winorośli i zbioru winogron w latach 2009–2018. Dane z portalu winogrodnicy.pl posłużyły do scharakteryzowania liczby winnic wraz z ich lokalizacją oraz powierzchnią. Z przeprowadzonej analizy wynika, że polskie winiarstwo od ponad 20 lat przeżywa...
-
Jakość w pomorskim Modele doskonałości jako podstawa promocji jakości. Przegląd rozwiązań światowych - cz.1.
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono model Nagrody im W.E. Deminga stosowany do oceny doskonałości organizacyjnej
-
Lean management in higher education institutions
PublikacjaThe 22nd QMOD-ICQSS Conference 2019 Krakow, Poland, 13-15 October 2019 Leadership and Strategies for Quality, Sustainability and Innovation in the 4th Industrial Revolution
-
Outsourcing w wybranych podmiotach leczniczych województwa pomorskiego.
PublikacjaCelem badawczym, przyjętym w niniejszej pracy jest identyfikacja procesów zlecanych na zewnątrz w badanej populacji wraz z czynnikami warunkującymi ich skuteczność. Celem utylitarnym jest opracowanie narzędzia umożliwiającego dobór dostawców oraz ocenę procesów poddanych outsourcingowi. W rozdziale pierwszym pracy omówiono pojęcie outsourcingu oraz jego wykorzystanie w zarządzaniu procesami organizacji. Zidentyfikowano również...
-
LSS Plutus - Lean Six Sigma dla małych i średnich przedsiębiorstw
PublikacjaKsiążka w przystępny sposób prezentuje metodykę adaptującą koncepcję Lean Six Sigma do potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Autorzy pracy zwracają jednocześnie uwagę na specyfikę tego sektora w naszym kraju, przedstawiając jednocześnie przykłady dobrych praktyk stosowanych z powodzeniem w przedsiębiorstwach francuskich.
-
Jakość jako przedmiot badań naukowych i kierunek rozwoju gospodarki
PublikacjaW artykule przedstawiono rozważania dotyczące włączenia kategorii jakości do nowego wykazu dyscyplin naukowych w Polsce. Podkreślono znaczenie rozwoju problematyki jakości w kontekście społecznym i gospodarczym.
-
Perspektywa jakości w szkolnictwie wyższym. O modelu QualHE
PublikacjaKategoria jakości w szkolnictwie wyższym, choć tak ważna dla zapewnienia oczekiwanego tempa rozwoju państw i społeczeństw, ciągle jeszcze nie znajduje odpowiadającego jej randze odzwierciedlenia w pracach przedstawiających tę problematykę w sposób holistyczny, w odniesieniu do stale zmieniających się możliwości i wyzwań. Oddawana do rąk Czytelników monografia wnosi wkład w wypełnianie wspomnianej luki, przede wszystkim poprzez:...
-
Zastosowanie Modelu Pomorskiej Nagrody Jakości w organizacjach produkcyjnych na przykładzie Konkursu o Pomorską Nagrodę Jakości
PublikacjaWspółczesne organizacje, konkurując na rynkach globalnych, muszą uwzględniać coraz większą liczbę czynników determinujących ich pozycję i szanse rozwoju. Do czynników tych należą m.in.: nasycenie rynku, rosnące wyzwania ze strony otoczenia społeczno-ekonomicznego związane ze specyfiką Przemysłu 4.0, skracające się cykle życia produktów, czy też konieczność uwzględnienia wielu ograniczeń wynikających z przyjęcia ogólnoświatowych...
-
Społeczna odpowiedzialność biznesu w branży odzieżowej - perspektywa polskiego konsumenta
PublikacjaPrzesunięcie produkcji do krajów dotkniętych ubóstwem towarzyszy podejściu kładącemu nacisk na szybkie odpowiedzialność i tanie udostępnianie trendów modowych konsumentom oraz systemowi wytwarzania opartemu na popycie biznesu, w przemyśle odzieżowym. W artykule zwrócono uwagę na: świadomość, postawy, zachowania etyczne oraz zrównoważony sposób postrzegania jakości produktów „fast fashion” w perspektywie społecznej odpowiedzialności....
-
Konkurs o Pomorską Nagrodę Jakości w czasach Gospodarki Opartej na Wiedzy
PublikacjaCelem autorki jest analiza wpływu aspektu zarządzania wiedzą u uczestników XXII edycji Konkursu o Pomorską Nagrodę Jakości na wynik oraz uzyskanie wyróżnienia. Konkurs składa się z kilku etapów, m.in. samooceny oraz weryfikacji w siedzibie uczestnika przeprowadzonej przez ekspertów Polskiego Rejestru Statków. Po udziale w konkursie organizacja biorąca w nim udział, poza aspektami marketingowymi uzyskuje informacje zwrotną w postaci...
-
Wykorzystanie wybranych normatywnych systemów zarządzania w instytucjach szkolnictwa wyższego
PublikacjaW artykule przedstawiono wybrane modele systemów zarządzania opisane w normach międzynarodowych możliwe do wykorzystania w instytucjach szkolnictwa wyższego. Systemy te mogą stanowić bowiem korzystną alternatywę dla obarczonych wieloma mankamentami mechanizmów przyjmowanych przez kadrę kierowniczą uczelni w odniesieniu do kluczowych procesów tych instytucji.
-
Metodyka systematycznego przeglądu literatury w zakresie konkursów o nagrody jakości opartych na modelach doskonałości
PublikacjaModel doskonałości można zdefiniować jako zbiór zasad kompleksowej oceny organizacji , który często wykorzystywany jest jako podstawa konkursów jakości. Celem niniejszego referatu jest systematyczny przegląd literatury o tematyce konkursów jakości opartych na modelach doskonałości, szczególnie związanych z modelem EFQM – modelem europejskim. Podczas badań wykorzystano trzy bazy literaturowe dostępne na Politechnice Gdańskiej –...
-
Developing Methods for Building Intelligent Systems of Information Resources Processing Using an Ontological Approach
PublikacjaThe problem of developing methods of information resource processing is investigated. A formal procedure description of processing text content is developed. A new ontological approach to the implementation of business processes is proposed. Consider that the aim of our work is to develop methods and tools for building intelligent systems of information resource processing, the core of knowledge bases of which are ontology’s, and...
-
Badanie jakości wybranych produktów
PublikacjaW monografii „Badania jakości wybranych produktów” scharakteryzowano siedem grup produktów żywnościowych oraz dwie grupy produktów nieżywnościowych i opisano badania pozwalające na ocenę ich jakości, które można wykonać w laboratorium Katedry Nauk o Jakości Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Są to: pieczywo, tłuszcze jadalne, mleko i płynne produkty mleczne, jaja i produkty jajeczne, wody pitne, gazowane napoje...
-
Kultura jakości, doskonałości i bezpieczeństwa w organizacji
PublikacjaKultura jakości, bezpieczeństwa oraz doskonałości to ważne, kategorie zasobów każdej organizacji, decydujące o jej niepowtarzalności. Kształtują one nie tylko tożsamość danej organizacji, ale także mają wpływ na jej zdolność do spełniania potrzeb różnych grup interesariuszy oraz na szeroko rozumianą reputację na rynku. Każda z tych kultur wyraża się poprzez swoiste założenia, normy, wartości oraz artefakty. Stanowią one fundament...
-
Oczekiwania interesariuszy usług edukacyjnych w ujęciu relacyjnym
PublikacjaPrzedstawiono relacyjne ujęcie oczekiwań interesariuszy usług edukacyjnych
-
Relacja mistrz – uczeń – w jaki sposób kształtować doskonałość akademicką, na przykładzie postaci prof. dr. hab. inż. Romualda Kolmana
PublikacjaW niniejszym artykule skoncentrowano się na zagadnieniu fundamentalnym w kontekście edukacji i rozwoju badań naukowych – relacji mistrz – uczeń. W nawiązaniu do wielowiekowej tradycji instytucji akademickich przedstawiono istotę i znaczenie tych relacji, wskazując pożądane cechy mistrza jako osoby kształtującej oczekiwane ze względów społecznych postawy swoich podopiecznych. Jako przykład postaci mistrza w obszarze nauk o jakości...
-
Proces ciągłego doskonalenia wśród laureatów XXIII edycji Konkursu o Pomorską Nagrodę Jakości
PublikacjaModel doskonałości można zdefiniować jako zbiór zasad kompleksowej oceny organizacji, który często wykorzystywany jest jako podstawa konkursów jakości. Europejski Model Doskonałości EFQM pozwala na doskonalenie organizacji m.in. poprzez kompleksowe podejście, identyfikację mocnych i słabych stron organizacji czy zwiększenie zaangażowania pracowników w doskonalenie. Celem niniejszego referatu jest analiza działań doskonalących...
-
Koncepcja Lean Management w uczelniach - przegląd wyników badań międzynarodowych
PublikacjaW artykule przedstawiono rozważania dotyczące zastosowań koncepcji Lean Management w instytucjach szkolnictwa wyższego. Zaprezentowano odniesienia do charakterystycznych elementów i zasad tej koncepcji, przedstawione w piśmiennictwie międzynarodowym. Przedstawiono także szereg informacji wiążących się z LeanHE – rozwijającym się dynamicznie nurtem dotyczącym zastosowań Lean Management w szkolnictwie wyższym.
-
Czynniki definiujące jakość usług edukacyjnych w ujęciu grupy interesariuszy - studentów (badanie pilotażowe)
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano kluczowe aspekty usług edukacyjnych, jak również jej elementy. Przedstawiono również jedną z grup interesariuszy, jaką są studenci. Autorzy zaprezentowali metodykę badawczą oraz wyniki badań pilotażowych związanych z identyfikacją determinant elementarnych usługi edukacyjnej w percepcji studentów, a także hierarchię ważności tych determinant.
-
Doskonalenie jakości usług edukacyjnych poprzez ocenę wyniku działalności instytucji akademickiej
PublikacjaW niniejszym opracowaniu autorzy zaprezentowali podstawowe aspekty usług edukacyjnych. Dokonano charakterystyki podstaw zarządzania jakością w tym sektorze, jak również poddano analizie role klientów oraz głównych grup interesariuszy w doskonaleniu jakości usług edukacyjnych. Podstawową częścią niniejszego opracowania jest charakterystyka Indeksu Wyceny Rynkowej Absolwenta, któy może okazać się pomocny w pomiarze wyniku działalności...
-
Systemy zarządzania i ich certyfikacja w przedsiębiorstwach spożywczych
PublikacjaW opracowaniu ukazano rolę obligatoryjnych systemów jakości odpowiedzialnych za bezpieczeństwo żywności z punktu widzenia przedsiębiorcy. W pracy omówiono wybrane systemy (GMP/GHP, HACCP) oraz certyfikację systemu HACCP obowiązującą normą ISO 22000. Przedstawiono również liczbę certyfikacji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności – Wymagania dla organizacji w całym łańcuchu żywnościowym w latach 2007-2011 w Polsce i na świecie,...
-
Corporate social responsibility in reference to environmental statements within EMAS system in small and medium enterprises
PublikacjaAccording to the corporate social responsibility concept, organisations should apply any mechanisms available supporting their business actions contributing i.e. to the improvement of natural environment. Among them is EMAS eco-management and audit scheme. The prove of its implementation is environmental statement and entering the organisation into a national EMAS register. The aim of the statement is informing the society and...
-
Podstawy metodyki projektowania i wprowadzania koncepcji Lean Six Sigma w sektorze mniejszych organizacji sektora produkcyjnego na przykładzie badań empirycznych
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono najważniejsze spostrzeżenia będące wynikiem badań dotyczących metodyki Lean Six Sigma przeprowadzonych w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw . Na podstawie tych badań sformułowano warunki jakim musi odpowiadać metodyka projektowania i wykorzystania LSS w sektorze MŚP. Szczególną uwagę zwrócono na konieczność zapewnienia trwałości przyjętych rozwiązań metodycznych.
-
Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach
PublikacjaAby osiągać założone cele w organizacji i wdrażać opracowane strategie, niezbędni są odpowiednio przygotowani pracownicy. To oni są największą siłą każdej organizacji, w których widzi się czynnik przewagi konkurencyjnej i aby ją zdobywać, należy jasno zdiagnozować niezbędne kompetencje zarówno dla poszczególnych pracowników, jak i całej organizacji. Sprawnie funkcjonujące przedsiębiorstwo cechuje się poprawnie zbudowaną strukturą...
-
How to adapt Lean Six Sigma to improve performance of SMEs of manufacturing sector
PublikacjaThe main objective of the paper is to present the utilitarian effect of the adaptation of the Lean Six Sigma concept and its implementation in the small and medium-sized enterprises of the manufacturing sector. The original methodology was developed on the basis of research carried out in the Polish and French enterprises from 2009 to 2011. In the case of SMEs, the use of the concept of Lean Six Sigma is much less common, as...
-
Implementing a CSR Strategy in a Small Enterprise - a Case Study
PublikacjaAs a result of employees’ meetings conducted according to Kaizen workshops formula and seeking new development directions for the company (including CSR actions) various product and service innovations have been implemented. Also a market niche has been discovered, and as a consequence the company gained another profitable aspect of the business activity. The atmosphere and contribution in performing tasks have improved among...
-
Investigation of sour substances by five-channel potentiometric taste sensor containing all-solid-state-electrodes ( ASSEs)
PublikacjaAn elaboration of taste sensor for discrimination of different food products is of great importance for food industry. Potentiometric taste sensor containing ion selective electrodes with lipid/polymer membranes has already been applied commercially in food industry. However, time-consuming and demanding preconditioning method of ions selective electrodes as well as maintenance of electrodes’ bodies are disadvantages of this taste...
-
Redefining quality and organizational maturity in 21st century
PublikacjaThe article presents new tendencies in quality management approach in the opinion of the one of the best known European quality expert Professor John Oakland
-
Greenwashing sins - the indicators of ecological marketing immaturity
PublikacjaThe paper presents the main features of so called "green washing". Unethical aspects of that new phenomena are presented and some corrective actions are proposed by the authors.
-
INVESTIGATION OF SOUR SUBSTANCES BY FIVE-CHANNEL POTENTIOMETRIC TASTE SENSOR CONTAINING ALL-SOLID-STATE- ELECTRODES (ASSEs)
PublikacjaAn elaboration of taste sensor for discrimination of different food products is of great importance for food industry. Potentiometric taste sensor containing ion selective electrodes with lipid/polymer membranes has already been applied commercially in food industry. However, time-consuming and demanding preconditioning method of ions selective electrodes as well as maintenance of electrodes’ bodies are disadvantages of this taste...
-
TASTE QUALITIES ESTIMATION BY TASTE SENSE AND ELECTROCHEMICAL SENSORS
PublikacjaThe principles of taste sense and kinds of tastes (sweet, salty, sour, bitter, umami and fat) have been described. Food quality estimation by taste sense: organoleptic testing and sensory analysis has been presented. The principle of operation of potentiom etric sensor composed of several Ion Selective Electrodes or All Solid State Electrodes with polymeric membranes and macromolecular chemical compounds sensitive to substances...
-
Wsparcie informatyczne koncepcji Lean Management oraz Six Sigma
PublikacjaW rozdziale tym przedstawiono kluczowe aspekty integracji dwóch najważniejszych obecnie koncepcji optymalizacji procesów w organizacjach produkujących wyroby materialne oraz świadczących usługi – Six Sigma i Lean Manufacturing. Szczególną uwagę zwrócono na uwarunkowania wsparcia informatycznego tych koncepcji w mniejszych organizacjach.
-
SELECTED ASPECTS OF THE EVALUATION OF THE QUALITY OF GRAPE WINE
PublikacjaDevelopment of the domestic grape wine market has been presented. The number of grape wine producing entities, acreage, and volume of production over last five years are presented. The composition of red grape wine has been discussed involving health promoting aspects. Two methods of wine quality determination: analytical and sensory meth ods have been described. Physicochemical parameters influencing wine quali ty (acidity, sweetness)...
-
Informatyczne wspomaganie systemów zarządzania jakością z uwzględnieniem potrzeb sektora MŚP
PublikacjaW opracowaniu zarysowano trendy rozwojowe dotyczące systemów informatycznych wspomagających zarządzanie jakością w małych i średnich przedsiębiorstwach. Szczególny nacisk połozono na wsparcie metodyki statystycznego nadzorowania procesów oraz ich modelowania.
-
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia jako podstawa realizacji strategii projakościowej szkół wyższych na przykładzie Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono przykład struktury wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia opartego na zaleceniach ENQA, jaką stworzono na Wydziale Zarządzania i Ekonomii PG adaptując stosowane tu dobre praktyki i metody. Szczególną uwagę zwrócono na praktyczne uwarunkowania związane z wprowadzaniem elementów tego systemu, których świadomość w polskim szkolnictwie wyższym jest ciągle bardzo niewielka.
-
Jakość, bezpieczeństwo, ekologia w sektorze rolno-spożywczym. Kierunki rozwoju
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono najważniejsze informacje dotyczące cyklicznej konferencji na temat jakości organizowanej przez zespół prof. Małgorzaty Wiśniewskiej z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego.
-
Model integracji koncepcji Lean Management i Six Sigma w sektorze MŚP
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono propozycję metodyki wprowadzania i wykorzystania elementów koncepcji Lean Six Sigma w sektorze MŚP. Metodyka została poddana weryfikacji w średniej wielkości francuskiej firmie produkcyjnej. Wnioski płynace z tej weryfikacji przyczyniły się do udoskonalenia proponowanych rozwiązań
-
Quality Assurance of Educational Processes as the Foundation of the Quality Management System in Gdansk University of Technology
PublikacjaThe paper presents a model of quality management system (QMS) developed by the author in Gdansk University of Technology (GUT). The core of the model is internal quality assurance system of educational processes based on the ENQA guidelines. Next described in the paper steps of GUT QMS development are the implementation of one of the normative QMS models (e.g. ISO 9001, ISO/IEC 17025) in selected organizational units of GUT and...
-
Kaizen-zarządzanie wiedzą w teorii i praktyce
PublikacjaKaizen to nie tylko sposób kreatywnego myślenia o zarządzaniu i przedsiębiorstwie, ale również sposób działania każdego członka organizacji ukierunkowany na proces ciągłego doskonalenia. Współcześnie Kaizen stanowi jedno z najważniejszych pojęć w japońskim modelu zarządzania. Tworzy atmosferę, w której przedsiębiorstwa mogą z łatwością rozwiązywać swoje wewnętrzne problemy w oparciu o wzajemną...
-
Pomiar jakości usług edukacyjnych z wykorzystaniem metody Kano
PublikacjaJakość jest istotnym czynnikiem w działalności każdej organizacji, również placówek edukacyjnych. Powinna być objęta systematycznym pomiarem, mającym na celu ustalenie stopnia satysfakcji z oferowanych prduktów. Istnieje wiele metod pomiaru jakości usług. Artykuł przedstawia próbę identyfikacji cech jakości usług edukacyjnych z uwzgledneiem metody Kano. W wyniku uwzgledniono wpływ poszczególnych cech na rozmiar całkowitej satysfakcji...
-
Oczekiwania interesariuszy usług edukacyjnych w ujęciu realcyjnym
PublikacjaW niniejszym opracowaniu zaprezentowano wyniki badań pilotażowych przeprowadzonych na kluczowej grupie interesariuszy usługi edukacyjnej, jaką są studenci. Przeprowadzona analiza przedstawia oczekiwania tej grupy jako beneficjentów usługi edukacyjnej wobec pozostałych grup interesariuszy (między innymi pracowników naukowych, pracowników zarządzających uczelnią, pracodawców, władz regionalnych i centralnych), ukazując powstałe między...
-
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z OUTSOURCINGIEM W KONTEKŚCIE ISO 9000 – ANALIZA WIELOKROTNEGO STUDIUM PRZYPADKU
PublikacjaOutsourcing znajduje swoje zastosowanie w celu minimalizacji kosztów a także zwiększenia skuteczności procesów. Zjawisko to notuje się także w przedsiębiorstwach które zaimplementowały zintegrowane systemy zarządzania. Autorzy w niniejszej publikacji podejmują tematykę zagrożeń płynących z outsourcingu dla funkcjonowania systemów zarządzania jakością na przykładzie ISO 9000. Tekst ten jest analizą zagrożeń płynących z implementacji...
-
CERTYFIKACJA SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ I BEZPIECZEŃSTWEM ŻYWNOŚCI - AKTUALNE TRENDY I PERSPEKTYWY
PublikacjaW opracowaniu zaprezentowano uwarunkowania dotyczące certyfikacji systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności. Przedmiotem badań była liczba certyfikatów w przedsiębiorstwach należących do sektora rolno-spożywczego w Polsce. Na podstawie danych, uzyskanych od jednej z wiodących na świecie jednostek certyfikujących, przeprowadzono analizę porównawczą dotyczącą skali certyfikacji, zarówno w odniesieniu do wymagań norm...
-
Stakeholders Satisfaction Index as an Important Factor of Improving Quality Management Systems of Universities in Poland
PublikacjaThe following article analyses the role of stakeholders in selected methods of assessing the quality of educational services of universities and discusses quality management systems according to Common Assessment Framework for education. Furthermore, it presents the example of method of stakeholder satisfaction measurement called Stakeholders Satisfaction Index (SSI) which is an original proposal of an aggregate measure of satisfaction...
-
Rola interesariuszy w działaniach na rzecz projektowania i doskonalenia systemów zarządzania jakością polskich uczelni.
PublikacjaW niniejszym artykule autorzy zaprezentowali analizę roli interesariuszy w istniejących systemach zapewniania jakości na polskich uczelniach wyższych, poprzedzoną analizą najważniejszych grup interesariuszy uczelni wyższych. Obecnie wymagane zapewnianie jakości wydaje się dalece niewystarczające w kontekście istniejących systemów zarzadzania jakością podkreślających rolę ciągłego doskonalenia. Dla instytucji publicznych takich...
-
The risk assessment of adverse events of nursing activities as the element of quality management in healhcare
PublikacjaThe purpose of the paper is to present MedCARVER+Shock method and Pareto analysis and its usability for the risk assessment of adverse events of nursing activities. 888 activities carried out by all 190 nurses working at the District Hospital X located in Poland were taken into account. During the research the qualitative approach was used. As the result sixteen groups of nursing activities causing the highest risk of adverse events...