Publikacje
Filtry
wszystkich: 174
Katalog Publikacji
Rok 2006
-
Universities in a knowledge-based society - their role and challenges they have to face
PublikacjaArtykuł opisuje rolę instytucji edukacyjnych wraz z problemami i wyzwaniami, którym muszę one sprostać w gospodarce opartej na wiedzy.
-
Universities in a knowledge-based society - their role and challenges they have to face
PublikacjaW artykule przedstawiono zagadnienia związane z uczelniami wyższymi we współczesnym społeczeństwie opatym na wiedzy. Wciąż zmieniające się środowisko uniwersyteckie wymaga od uczelni szybkiego dostosowywania się do nowych wymagań studentów, ich rodziców, czy pracodawców. W artykule zawarto opis zmian dotyczących popytu na edukację, współpracy między uczelnią i środowiskiem biznesowym, a także internacjonalizacji i globalizacji...
-
Uniwersytet przyszłości organizacją fraktalną?
PublikacjaAutor proponuje wdrożenie idei organizacji fraktalnej do realiów uniwersytetu, w celu ograniczenia znaczenia barier kulturowych i organizacyjnych i przekształcenia uczelni w kierunku elastycznej organizacji. Takie cechy organizacji fraktalnej jak samoorganizacja, samopodobieństwo, witalność, dynamika i nawigowanie odniesiono do realiów współczenej uczelni wskazując ich znaczenie dla wsparcia rozwoju uczelni w społeczeństwie wiedzy....
-
Uniwersytet: tradycyjny-przedsiębiorczy-oparty na wiedzy
PublikacjaCelem artykułu jest przedstawienie transformacji uniwersytetów od modelu klasycznego, przez uniwersytet przedsiębiorczy, do uniwersytetu - organizacji podporządkowanej wiedzy. Pierwsza część zawiera rys historyczny, który jest, zdaniem Autora, bardzo istotny, gdyż pozwala uzmysłowić sobie złożoność czynników mających wpływ na kierunki ewolucji współczesnych uczelni. W drugiej części, odnoszącej się do przyszłości uniwersytetu,...
-
Zarządzanie ''środek-góra-dół'' w uczelni
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono propozycję adaptacji modelu zarządzania ''środek - góra - dół'', autorstwa Nonaki i Takeuchiego, do realiów uczelni. Celem autora jest próba wykazania, że model ten korzystnie może wpływać na przepływ wiedzy we współczesnej uczelni określanej przez Mintzberga jako profesjonalna biurokracja. Sprzyja on bowiem w znacznie większym stopniu niż modele ''góra - dół'' i ''dół - góra'' doskonaleniu kultury organizacyjnej...
-
Zarządzanie wiedzą w uczelni publicznej
PublikacjaAutor przedstawia uczelnie publiczne jako organizacje, które odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu społeczeństwa wiedzy oraz współtworzeniu gospodarki opartej na wiedzy. Omawia cechy współczesnej uczelni jako organizacji aspirującej do miana podporządkowanej wiedzy (opartej na wiedzy). Wskazuje na bariery kulturowe i organizacyjne utrudniające przepływ wiedzy w uczelni i proponuje ewolucję uczelni w kierunku organizacji hiperteksto-wej,...
-
Zmiany w uczelni - ku organizacji hipertekstowej
PublikacjaW opracowaniu pokrótce przedstawiono wyzwania stające wobec współczesnych uczelni - organizacji aktywnie współtworzących społeczeństwo wiedzy. Uznano, że obecne struktury organizacyjne uczelni nie sprzyjają efektywnemu przepływowi wiedzy. Zaproponowano zorganizowanie uczelni wykorzystując model organizacji hipertekstowej autorstwa Nonaki i Takeuchiego. W konkluzji uznano, że poszukiwanie nowych rozwiązań organizacyjnych w uczelniach...
Rok 2005
-
Analiza redystrybucji środków finansowych przeznaczonych na działalność B+R (na przykładzie wybranej uczelni)
PublikacjaAutor zwraca uwagę na wyjątkowo niskie finansowanie działalności B+R w Polsce na tle innych krajów nowo przyjętych do UE. Przeprowadza analizę redystrybucji tych skromnych środków w skali Polski oraz na przykładzie konkretnej uczelni. Dostrzega dwa charakterystyczne zjawiska, określona jako asymetrie. Pierwsze-dotyczące podziału tych środków między szkoły wyższe, jednostki badawczo-rozwojowe i placówki PAN. Drugie - dotyczące struktury...
-
Dwustopniowe studia ekonomiczne na uczelni technicznej
Publikacja -
Knowledge and information management in contemporary organizations - theoretical considerations
PublikacjaW artykule zaprezentowano teoretyczne rozważania dotyczące wiedzy oraz zarządzania wiedzą we współczesnych organizacjach. Podkreślono w nim rolę zarządzania wiedzą jako źródła przewagi konkurencyjnej, a także zamieszczono pewne wytyczne odnośnie wprowadzania zarządzania wiedzą w organizacji.
-
Knowledge and knowledge management in agro-food systems
PublikacjaArtykuł prezentuje zmiany, które się dokonały w systemach rolno-spożywczych, postrzeganych jako złożone sieci wzajemnie na siebie oddziałujących graczy. W artykule opisano również wyzwania, jakim te systemy muszą sprostać. Ponadto, zaprezentowano koncepcję zarządzania wiedzą i jej zastosowanie w systemach rolno-spożywczych.
-
Knowledge and knowledge management in agro-food systems
PublikacjaW artykule przedstawiono zagadnienia związane z zarządzaniem wiedzą w systemach rolno-spożywczych, a także możliwości zastosowania tej koncepcji w rozwoju zrównoważonym.
-
Marketing w organizacjach niedochodowych
PublikacjaAutor w tynm rozdziale podręcznika prezentuje rolę organizacji niedochodowych (publicznych i pozarządowych) omawiając klasyfikacje i źródła finansowania tych organizacji, ich otoczenie, determinaty marketingu oraz elementy marketingu relacji. Przedstawia też wolontariuszy jako szczególny zasób organizacji niedochodowych oraz przyszłość tych organizacji.
-
Pracownicy wiedzy - ich rola we współczesnej organizacji i problemy w zarządzaniu nimi
PublikacjaArtykuł przedstawia wybrane zagadnienia związane z pracownikami wiedzy oraz zarządzaniem nimi. W pierwszej jego części zamieszczono przegląd literatury związanej z tym rodzajem pracowników, a w drugiej dokonano analizy wybranych problemów związanych z zarządzaniem pracownikami wiedzy.
-
Produktywność eksploatacji maszyn i urządzeń technicznych
PublikacjaW artykule przedstawiono nowe podejście do analizy technicznio-ekonomicznej przedsiębiorstwa, ukierunkowane na uzupełnienie sformułowania pojęcia produktywności eksploatacji maszyn i urządzeń technicznych. Po stronie efektów wyróżniono: efekty użytkowania, bezpieczeństwo pracy, jakość produktów uzależnioną od stanu technicznego urządzeń, gotowość techniczną, nieuszkadzalność maszyn i urządzeń technicznych. Po stronie nakładów uwzględniono:...
-
Wybrane elementy zarządzania wiedzą w organizacji publicznej na przykładzie Urzędu Miasta Elbląga
PublikacjaAutorzy podjęli próbę odpowiedzi na pytanie: jakie znaczenie dla podejmowania optymalnych decyzji ma sposób wykorzystania zasobów wiedzy przez wybrany urząd miejski. Opisano w jaki sposób w Urzędzie Miejskim w Elblągu wiedza jest lokalizowana, pozykiwana, rozwijana i rozpowszechniana oraz zachowywana. W opracowaniu wskazano działania, mające ne celu lepsze wykorzystanie wiedzy, co w efekcie wpłnie na doskonalenie relacji między...
-
Zarządzanie organizacjami niekomercyjnymi - propozycja dydaktyczna dla studentów kierunku zarządzanie i marketing
PublikacjaAutor przedstawia cele oraz program przedmiotu Zarządzanie organizacjami niekomercyjnymi, prowadzonego dla studentów kierunku zarządzanie i marketing na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. W programie kształcenia główną uwagę skoncentrowano na wskazaniu studentom rosnącego znaczenia organizacji niekomercyjnych (zarówno publicznych jak i pozarządowych) w Polsce oraz konieczności stopniowego i systemowego wprowadzenia...
-
Zarządzanie wiedzą w urzędzie administracji publicznej - opinie kierowników Urzędu Miejskiegeo w Elblągu
PublikacjaW opracowniu zaprezentowano wyniki badań ankietowych dotyczących identyfikacji posiadanych zasobów wiedzy w Urzędzie Miejskim w Elblągu w opinii kierowników wydziałów tego urzędu. Badania wskazały, że wśród respondentów nie brakuje osób otwartych na zmiany oraz przeświadczonych, że wdrożenie elementów zarządzania wiedzą do codziennej praktyki może wpłynąć na doskonalenie wizerunku urzędu oraz wzrost zaufania do urzędu jako organizacji...
Rok 2004
-
Identyfikacja elementów zarządzania wiedzą w wyższej uczelni.
PublikacjaW artykule przedstawiono propozycję implementacji modelu zarządzania wiedzą opisanego przez Probsta, Rauba i Romhardta do realiów wyższej uczelni. Zwrócono uwagę na konieczność opracownia strategii zarządzania wiedzą w oparciu o ten model. Przeanalizowano przygotowanie kapitału ludzkiego, informacyjnego oraz organizacyjnego do wdrożenia poszczególnych procesów zarządzania wiedzą w wyższej uczelni.
-
Możliwości wdrożenia strategicznej karty wyników w Instytucie Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie.
PublikacjaAutorzy wskazują strategiczną kartę wyników jako instrument doskonalenia zarządzania instytutem naukowo-badawczym, na przykładzie Instytutu Oceanologii PAN w Sopocie. W opracowAniu podjęto próbę implementacji tej metody w zakresie każdej z czterech perspektyw strategicznej karty wyników, formułując uprzednio cele strategiczne IO PAN. Wskazano także związki przyczynowo-skutkowe sformułowanych celów szczegółowych działalności ze...
-
The concept of entrepreneurial university as an answer to the challenges of the 21st century
PublikacjaW rozdziale zaprezentowano główne zmiany w środowisku akademickim wraz z oczekiwaniami i wymaganiami interesariuszy uczelni. Zaproponowano również koncepcję uczelni przedsiębiorczej, która pozwala uczelniom stać się konkurencyjnymi na rynku usług edukacyjnych.
-
Uniwersytet jako wizjonerska organizacja - mity i rzeczywistość.
PublikacjaJakie warunki musi spełnić uczelnia, aby stać się wizjonerską? Czy mity od- noszące się do wizjonerskich organizacji przedstawione w książce J.C. Coll-linsa i J.I. Porrasa, Wizjonerskie organizacje, utrudnidają funkcjonowanie wizjonerskim uczelniom? - to pytania, na które stara się znaleźć odpowiedź autor artykułu.
-
Warunki wastępne opracowania strategii zarządzania wiedzą w szkole wyższej.
PublikacjaAutor podejmuje próbę określenia warunków wstępnych, niezbędnych do opracowania strategii zarządzania wiedzą w szkole wyższej, której ważnymi zadaniami jest kreowanie, wykorzystywanie i rozpowszechnianie wiedzy. Definiuje i opisuje zasoby wiedzy uczelni oraz dwuwymiarową macierz kompetencji, której dokładne przeanalizowanie jest, zadaniem autora, warunkiem koniecznym przygotowania strategii zarządzania wiedza w szkole wyższej....
Rok 2002
-
Strategy, effectiveness and quality of non-profit organisations as exempli-fied by Polish higher Education Institutions. VATT Governement Inst. Econ. Res. C**2002 [nr] 290 s. 189-202, 7 rys. bibliogr. 20 poz. Discussion papers. Workshopon Studies for Nordthern. Kalastajatorrpa,30-31 May 2002. Strategia, efektywność i jakość organizacji non-profit na przykładzie pol- skich wyższych uczelni.
PublikacjaW pracy wskazano, że do oceny jakości i efektywności organizacji niedochodo-wych zasadne jest wykorzystanie metod stosowanych w biznesie. W szczególno-ści zaproponowano zastosowanie metody balanced scorecard, benchmarkingu dooceny efektywności i jakości funkcjonowania instytucji szkolnictwa wyższego.Wskazano na możliwość wykorzystaniania analizy SWOT do opracowania strategiiuczelni.