W związku z niekorzystnym trendem stabilizującym liczbę ofiar śmiertelnych (25.100 ofiar śmiertelnych w 2018 roku) w ciągu ostatnich lat na drogach UE, należy podjąć skuteczne działania, które umożliwią zmianę tego trendu. Brak znaczącego spadku liczby ofiar śmiertelnych w ostatnich latach wskazuje, zgodnie z raportem Komisji Europejskiej z dnia 4 IV 2019 roku na duży problem, jaki napotkała UE w realizacji przyjętego celu: redukcji ofiar śmiertelnych oraz ciężko rannych o 50% do roku 2020. Komisja podkreśla potrzebę podjęcia przez państwa członkowskie szybkich i skutecznych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Jednym z kluczowych elementów mogących znacząco wpłynąć na redukcję liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych jest poprawa, zmiana podejścia w RISM. Stagnacja w poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego wymusiła opracowanie Dyrektywy 2019/1936/EC, zmieniającej Dyrektywę 2008/96/WE w RISM. Jedną z głównych zmian jest objęcie zasięgiem RISM wszystkich autostrad, dróg ekspresowych, ważniejszych dróg w danym kraju oraz wszystkich dróg finansowanych lub współfinansowanych ze środków UE. Jest to znacząca zmiana do poprzednich zapisów, które obejmowały obligatoryjnie zasięgiem tylko sieć TEN-T.
Głównym celem projektu jest podniesienie wiedzy i kompetencji kadry zarządzającej infrastrukturą drogową w zakresie wdrażania metod i narzędzi zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej, zgodnie z Dyrektywą 2019/1936/EC. Dla osiągnięcia tego celu należy podjąć działania długoterminowe, dające trwały efekt.
Grupy celowe projektu to:
• Studenci wyższych uczelni, z dyscypliny naukowej inżynieria lądowa i transport, którzy będą w przyszłości projektować infrastrukturę drogową, pracować w zarządach drogowych lub innych instytucjach związanych z brd;
• Kadra zarządów drogowych jako jednostek odpowiedzialnych za wdrażanie metod i narzędzi Dyrektywy 2019/1936/EC;
• Pracownicy naukowi i specjaliści w zakresie brd, zajmujący się zawodowo tematyką brd, w tym szczególnie RSIM.
Informacje szczegółowe
- Akronim projektu:
- EuroS@P
- Program finansujący:
- ERASMUS +
- Instytucja:
- Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
- Okres realizacji:
- 2020-09-01 - 2023-08-31
- Kierownik projektu:
- dr inż. Wojciech Kustra
- Członkowie zespołu:
-
- Prowadzący zadanie PR3 przygotowanie materiałów dydaktycznych dla ZBID dr inż. Marcin Budzyński
- Prowadąca zadanie PR2 - Dyrektywa 2019/1936EN Zarządzanie BID - perspektywa międzynarodowa dr inż. Joanna Wachnicka
- Prowadzący zadanie PR4 - przygotowanie materiałów dydaktycznych dla ZBPP mgr inż. Tomasz Mackun
- wykonawca dr hab. Daniel Kaszubowski
- wykonawca dr inż. Aleksandra Romanowska
- wykonawca dr hab. inż. Jacek Oskarbski
- wykonawca dr inż. Krystian Birr
- Realizowany w:
- Katedra Inżynierii Transportowej
- Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie: -
- BAUHAUS-UNIVERSITAET WEIMAR (Niemcy)
- European road assessment association (Belgia)
- SVEUCILISTE U ZAGREBU (Chorwacja)
- University of Catania (Włochy)
- Wartość projektu:
- 389 970.00 EUR
- Typ zgłoszenia:
- Międzynarodowy Program Edukacyjny
- Pochodzenie:
- Projekt zagraniczny/międzynarodowy
- Weryfikacja:
- Brak weryfikacji
wyświetlono 238 razy