Rozwiązania wspierające aktywną mobilność w regionie Morza Bałtyckiego - w niekorzystnych warunkach oświetleniowych i przy różnych warunkach pogodowych
BATS wspiera miasta i gminy we wdrażaniu działań, które skutecznie poprawiają warunki dla całorocznej mobilności aktywnej (chodzenie i jazda na rowerze w niekorzystnych warunkach oświetleniowych i pogodowych).
W BSR z ciemnymi zimami i wieczorami, śniegiem i deszczem, mobilna aktywność maleje. Aby zwiększyć całoroczną mobilność aktywną (YRAM), musi istnieć odpowiednia infrastruktura i sprzęt, a społeczeństwo powinno postrzegać ją jako atrakcyjną i bezpieczną opcję.
Władze publiczne odpowiedzialne za planowanie mobilności potrzebują większej świadomości, wiedzy technicznej i narzędzi, aby poprawić warunki dla YRAM. Przyjęcie kompleksowego podejścia do całorocznej mobilności aktywnej jest czymś nowym.
BATS tworzy, testuje i rozpowszechnia całoroczny zestaw narzędzi do budowania potencjału mobilności aktywnej do wykorzystania przez władze publiczne. Obejmuje on trzy komponenty techniczne: narzędzie diagnostyczne YRAM, które pomaga zidentyfikować czynniki determinujące YRAM, podręcznik rozwiązań YRAM, który oferuje zalecenia techniczne dla lokalnych interwencji, oraz przewodnik po danych YRAM, który wspiera wykorzystanie danych dotyczących mobilności w celu monitorowania postępów w kierunku zwiększenia YRAM. Czwartym komponentem rozwiązania jest przewodnik wdrażania YRAM, który pokazuje nowe sposoby działania.
Celem projektu jest udostępnienie wiedzy teoretycznej i technicznej planistom w gminach poprzez zestaw narzędzi. Partnerzy w projekcie - miasta Hamburg, Lahti, Umea, Gdynia, Kalundborg, Kłajpeda oraz gminy powiatu Harju (reprezentujące 16 gmin Regionu Metropolitalnego Tallin) reprezentują różne perspektywy (poziomy administracyjne i obowiązki operacyjne) lokalnych i regionalnych władz publicznych. Geograficzne rozmieszczenie w BSR zapewnia zróżnicowanie warunków pogodowych i światła dziennego, odpowiednich do testowania różnych środków i wzmacniania ponadnarodowej możliwości wdrażania Zestawu Narzędzi, który zostanie opracowany w ramach projektu.
Trzy uniwersytety (Aalto University, Tallinn University of Technology oraz Politechnika Gdańska) zajmą się badaniami uwzględniającymi opracowanie metodologii i zestawu narzędzi YRAM oraz jego testowaniem. Ponadto Politechnika Gdańska będzie wspierała Miasto Gdynia we wdrożeniu oraz ewaluacji projektów pilotażowych (stymulowanie aktywnej mobilności poprzez dynamiczne sterowanie ruchem z uwzględnieniem priorytetów dla pieszych i rowerzystów oraz utworzenie mikrohubów z rowerami cargo dla dzieci).
Informacje szczegółowe
- Akronim projektu:
- BATS
- Program finansujący:
- Europejska Współpraca Terytorialna 2021-2027
- Instytucja:
- Joint Secretariat Rostock Interreg Baltic Sea Region
- Porozumienie:
- #C053 BATS z dnia 2023-10-16
- Okres realizacji:
- brak danych - brak danych
- Kierownik zespołu badawczego:
- dr hab. inż. Jacek Oskarbski
- Członkowie zespołu:
-
- wykonawca 1 dr hab. Daniel Kaszubowski
- kierownik projektu dr hab. inż. Jacek Oskarbski
- wykonawca mgr inż. Karol Żarski
- wykonawca mgr inż. Konrad Biszko
- Realizowany w:
- Katedra Inżynierii Transportowej
- Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie: -
- Tallinn University of Technology – TalTech (Estonia)
- Gate21 (Dania)
- Aalto University (Finlandia)
- Umea (Szwecja)
- City of Gdynia (Polska)
- City of Lahti (Finlandia)
- Free and Hanseatic City of Hamburg- Borough of Altona (Niemcy)
- Wartość projektu:
- 3 520 368.54 EUR
- Typ zgłoszenia:
- Fundusze Europejskie [w tym Fundusze Strukturalne]
- Pochodzenie:
- Projekt krajowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 84 razy