Innowacyjne zastosowanie betonu jamistego PERVIA, jako warstwy odsączającej w tunelu na węźle MPL Okęcie w Warszawie
Abstrakt
Choć beton jamisty jest stosowany w budownictwie od wielu lat, to mimo swoich wyjątkowych właściwości filtracyjnych jest często niedocenianym elementem budowlanym. Wynika to z jego niewystarczającej wytrzymałości, która spowodowana jest brakiem frakcji piaskowej. Patrząc na problem z drugiej strony, właściwe odwodnienie nawierzchni komunikacyjnych jest podstawowym zadaniem, które musi rozwiązać projektant. Szybkie odprowadzenie wody z powierzchni drogi jest niezbędne, gdyż odpowiada za prawidłową przyczepność opony do nawierzchni, a tym samym za bezpieczeństwo ruchu drogowego. W przedstawionym w niniejszej pracy tunelu, ze względu na uwarunkowania konstrukcyjne, w tym niewielką wysokość skrajni drogowej, poszukiwano rozwiązania, które będzie optymalne zarówno pod względem szybkiego odprowadzania wody, jak i zapewnienia odpowiedniej wytrzymałości i zapobiegania powstawaniu kolein w nawierzchni. Zdecydowano się na zastosowanie betonu jamistego PERVIA jako podbudowy i warstwy filtracyjnej jezdni asfaltowej. To innowacyjne rozwiązanie nie tylko rozwiązało problem przesiąkania wody przez płytę denną, ale także sprzyja odpowiedzialnej gospodarce wodnej, zwiększając poziom wód gruntowych i zachowując równowagę ekologiczną.
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- Copyright (2022 Politechnika Wrocławska)
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Aktywność konferencyjna
- Typ:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2022
- Opis bibliograficzny:
- Kałużyński M., Banaś A., Kuryłowicz A.: Innowacyjne zastosowanie betonu jamistego PERVIA, jako warstwy odsączającej w tunelu na węźle MPL Okęcie w Warszawie// / : , 2022,
- Źródła finansowania:
-
- Publikacja bezkosztowa
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 112 razy