Issue of changes in technical states of a diesel engiene as the result of wear of its tribological systems
Abstrakt
Wskazano na konieczność rozpatrywania procesów obciążeń i zużywania układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym (a zatem również zmiany ich stanów) w warunkach rzeczywistych jako procesów losowych. Oznacza to, że matematycznymi modelami tych procesów mogą być funkcje losowe o argumencie, którym jest czas (t) i o wartościach, którymi są zmienne losowe takie jak obciążenia i zużycia poszczególnych układów tribologicznych. Przedstawiono właściwości obciążeń wspomnianych układów tribologicznych jako głównych przyczyn ich uszkodzeń. Zasygnalizowano, że między obciążeniem mechanicznym a cieplnym należy spodziewać się związku stochastycznego, którego natężenie (siłę) można określić za pomocą współczynnika zbieżności Czuprowa. Zaproponowano, aby przyjąć, że obciążenie układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym jest procesem stacjonarnym o przyrostach asymptotycznie niezależnych. Uzasadnienie tych propozycji zostało przedstawione w formie odpowiednich hipotez i przykładowego schematu przebiegu zmian ciśnienia i temperatury w cylindrze silnika zachodzących podczas jego pracy. Zasygnalizowano także, że modelami procesów zużycia układów tribologicznych mogą to być procesy stochastyczne o szczególnych właściwościach nazywane procesami semimarkowskimi. Własności zużycia tych układów zostały wyjaśnione także w formie odpowiednich hipotez.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie
strony 77 - 82,
ISSN: 1733-8670 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2012
- Opis bibliograficzny:
- Girtler J.: Issue of changes in technical states of a diesel engiene as the result of wear of its tribological systems// Zeszyty Naukowe / Akademia Morska w Szczecinie. -., nr. nr 31(103) (2012), s.77-82
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 89 razy