Abstrakt
W artykule podjęto próbę sprawdzenia, w jakim stopniu wykres strzałek poziomych oddaje rzeczywisty kształt istniejącego toru. Jest to o tyle istotne, że przez dziesiątki lat wykres ten był wykorzystywany w metodach regulacji osi toru i dopiero od stosunkowo niedawna stracił swoje kluczowe znaczenie. Opracowano program komputerowy do symulacji pomiarów za pomocą uniwersalnego strzałkomierza, różniącego się od dostępnych przyrządów pomiarowych możliwością stosowania bazy pomiarowej o dowolnej długości. Podstawę analizy stanowi porównanie wykresów strzałek wygenerowanych dla rzeczywistego kształtu toru (uzyskanego w wyniku pomiarów satelitarnych) przy różnych długościach cięciwy. Umożliwiło to określenie rejonów układu geometrycznego , w których długość cięciwy w istotny sposób wpływa na kształt wykresu strzałek. Stwierdzono, że wykorzystywanie wykresu strzałek miało uzasadnienie jedynie w odniesieniu do długości samego łuku kołowego.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Technika Transportu Szynowego
strony 2563 - 2571,
ISSN: 1232-3829 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2012
- Opis bibliograficzny:
- Koc W., Chrostowski P.: Skuteczność wykorzystywania wykresu strzałek w analizie ukształtowania poziomego toru// TTS Technika Transportu Szynowego. -., nr. nr 9 (2012), s.2563-2571
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 101 razy