Abstrakt
Koncepcja badań nad stanem naprężeń w szynach toru kolejowego, przeprowadzonych dotychczas w Politechnice Gdańskiej, polega na wymuszaniu przemieszczeń poziomych całego rusztu torowego za pomocą podbijarki. Podjęto próbę weryfikacji wcześniejszych ustaleń na drodze eksperymentów o bardziej szczegółowym charakterze. Stworzono odpowiednie stanowisko badawcze, usytuowane w eksploatowanym torze. Przyjęto sposób szacowania wielkości krzywizny za pośrednictwem odpowiedniego wskaźnika. Przeprowadzona analiza zależności pomiędzy wielkością sił osiowych w torze a krzywizną pokazuje, że im mniejsza krzywizna przy danym przemieszczeniu, tym siła osiowa jest większa. Ma to istotne znaczenie dla oceny skuteczności procesu regulacji geometrycznej toru, gdyż siły podłużne występujące w szynach wpływają na efekty procesu nasuwania. Operatorzy maszyn torowych mogą dostosowywać sposób sterowania układem podnosząco-nasuwającym podbijarki do aktualnych warunków.
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej
strony 79 - 92,
ISSN: 1897-4007 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2007
- Opis bibliograficzny:
- Grulkowski S., Koc W., Wilk A.: Tor kolejowy w procesie regulacji geometrycznej// Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej. -., nr. [nr] 3 (2007), s.79-92
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 136 razy