Abstrakt
Celem rozdziału jest przedstawienie koncepcji szacowania przewagi konkurencyjnej w procesie rozwoju nowego produktu. Potrzeba takiego szacunku wynika z przyjęcia założenia mówiącego, że nadrzędnym celem rozwoju nowego produktu jest takie jego kształtowanie, które umożliwi przedsiębiorstwu tworzenie przewagi konkurencyjnej. Planowanie i monitorowanie przewagi konkurencyjnej w projektach nowych produktów wymaga ustalenia, w jaki sposób szacować tę przewagę już w procesie rozwoju nowego produktu. Ta kwestia nie była do tej pory podejmowana w fachowej literaturze, zaś jej rozstrzygnięcie powinno wspomóc praktyki przedsiębiorstw w zakresie kształtowania nowych produktów. W pracy najpierw przedstawiono istotę przewagi konkurencyjnej opartej na produkcie. Następnie, uzasadniono przyjęcie perspektywy zakładającej, że nadrzędnym celem rozwoju nowego produktu powinno być takie jego kształtowanie, które umożliwi przedsiębiorstwu osiąganie przewagi konkurencyjnej. W tej kwestii posłużono się teorią zasobową i metodą dedukcji. W kolejnej części opracowania, na podstawie analizy znaczenia pojęcia przewagi konkurencyjnej, wskazano informacje niezbędne do wyznaczenia tej przewagi. Do nich zaliczono postrzegane korzyści uzyskiwane przez klientów i koszty produktu, zarówno nowego jak i konkurencyjnego. Następnie, stosując dedukcję, przyjęto, że jeśli można wskazać sposoby szacowania wspomnianych informacji już w procesie rozwoju nowego produktu, to można oszacować planowaną przewagę konkurencyjną. Kolejno zaproponowano sposoby określania tychże informacji i zasugerowano, w których fazach procesu rozwoju nowego produktu może wystąpić szacowanie planowanej przewagi konkurencyjnej.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja monograficzna
- Typ:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2022
- Opis bibliograficzny:
- Dąbrowski D.: Szacowanie przewagi konkurencyjnej w procesie rozwoju nowego produktu - ujęcie praktyczne// Zarządzanie organizacjami w społeczeństwie informacyjnym. Strategie - projekty - procesy/ : , 2022, s.67-78
- Źródła finansowania:
-
- Publikacja bezkosztowa
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 115 razy