The resistance investigation of the marine engine exchaust valve using the modelling chamber = Badania odporności zaworów wylotowych silnika okrętowego w komorze modelowej
Abstrakt
We współczesnej technice szereg części urządzeń i instalacji pracuje w długich okresach czasu i w złożonych warunkach obciążenia mechanicznego, termicznego i chemicznego. Próby wprowadzenia nowych rozwiązań technicznych muszą być poprzedzone szczegółowymi badaniami, które stwierdzą przydatność do konkretnych zastosowań. Problemem występującym w przemyśle okrętowym, a dokładniej w procesie eksploatacji silników okrętowych jest trwałość jednego z kluczowych elementów tj. zaworów wylotowych. Z punktu widzenia eksploatacji największą uwagę poświęca się wąskiej powierzchni przylgni zaworu, której dokładność dopasowania decyduje o jego szczelności. Pomimo stosowania stali wysokostopowych obrobionych cieplnie trwałość zaworów jest często niewystarczająca. Aby zwiększyć ich trwałość stosuje się pokrycie przylgni stopami charakteryzującymi się większą odpornością w wyżej wymienionych warunkach pracy. Stopy i technologie powinny także umożliwiać nie tylko wytwarzanie warstw na nowych zaworach, ale także umożliwiać ich regenerację. Ponieważ zawory silników okrętowych są przykładem części silnie obciążonych zarówno mechanicznie jak i chemicznie a czasy ich eksploatacji liczy się w tysiącach godzin stąd pożyteczne wydaje się zastosowanie specjalnie zaprojektowanej komory, w której wykonane różnymi metodami warstwy będą podlegać oddziaływaniu spalin, a podwyższona temperatura będzie dodatkowym czynnikiem przyspieszającym proces degradacji. Jednakże istotna jest ocena na ile przyspieszone procesy w komorze odpowiadają rzeczywistym procesom degradacji. W pracy przedstawiono schemat komory modelowej oraz wyniki badań dla zaworów poddanych korozji w komorze oraz ich porównanie ze zużytymi zaworami po eksploatacji w silniku okrętowym podczas normalnej eksploatacji. Do badań wykorzystano metody badań metalograficznych oraz pomiary mikrotwardości.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Journal of KONES
nr 15,
strony 255 - 262,
ISSN: 1231-4005 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2008
- Opis bibliograficzny:
- Kończewicz W., Smoleńska H.: The resistance investigation of the marine engine exchaust valve using the modelling chamber = Badania odporności zaworów wylotowych silnika okrętowego w komorze modelowej// Journal of KONES. -Vol. 15., iss. nr 4 (2008), s.255-262
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 71 razy
Publikacje, które mogą cię zainteresować
Regeneracja zaworów silników okrętowych metodą napawania laserowego
- H. Smoleńska,
- W. Kończewicz,
- J. Łabanowski
Regeneracja zaworów silników okrętowych metodą napawania plazmowego
- H. Smoleńska,
- W. Kończewicz,
- J. Łabanowski