Abstrakt
Tematyka funkcjonowania szkolnictwa dla dorosłych w Polsce od ponad 20 lat wydaje się zapomniana. Wprawdzie podejmowane są nieliczne prace ukazujące wspierający charakter edukacyjny szkół dla dorosłych wobec uczących się w nich słuchaczy, jednak instytucje te nie cieszą się uznaniem społeczeństwa. Celem oddanej w ręce czytelnika monografii jest zweryfikowanie tej oceny na podstawie badania efektów uczenia w szkołach dla dorosłych w postaci wyników egzaminów maturalnych.
Podjęte badania diagnostyczne wycinka rzeczywistości edukacyjnej stanowią przyczynek do dyskusji dotyczącej efektywności formalnego systemu kształcenia osób dorosłych na poziomie ponadpodstawowym. Celem głównym pracy jest więc identyfikacja czynników istotnych dla efektywności procesu kształcenia w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych, wyrażonej wynikami egzaminu maturalnego, oraz identyfikacja obszarów największych trudności edukacyjnych absolwentów tych liceów. Tak postawiony problem badawczy implikuje zastosowanie triangulacyjnych metod badań. Metody jakościowe umożliwiły wyłonienie czynników, które utrudniają słuchaczom proces kształcenia w liceum ogólnokształcącym oraz dostrzeżenie barier, które są powodem jego niskiej efektywności. Metody ilościowe pozwoliły odpowiedzieć na pytanie o skalę problemu oraz określenie obszarów największych trudności edukacyjnych słuchaczy uczących się w publicznych liceach ogólnokształcących dla dorosłych.
Publikacja wpisuje się w szeroką dyskusję nad problemami całożyciowego uczenia się osób dorosłych. Dotyka problemu, który jest traktowany marginalnie – formalnego niezawodowego kształcenia dorosłych, realizowanego na poziomie ponadpodstawowym. Poziomie wymaganym do skutecznego włączenia się w rynek pracy oraz ograniczającym problem marginalizacji społecznej dostrzeganej w przypadku osób nisko wykształconych.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja monograficzna
- Typ:
- Publikacja monograficzna
- Rok wydania:
- 2021
- Opis bibliograficzny:
- Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej; e-isbn: 978-83-66879-08-9
- Weryfikacja:
- Brak weryfikacji
wyświetlono 48 razy
Publikacje, które mogą cię zainteresować
Infografika - aktywizujące środowisko edukacyjne
- A. Ren-kurc,
- M. Roszak,
- W. Kowalewski
- + 2 autorów