Abstrakt
Wprowadzane są do eksploatacji nowoczesne pojazdy z przekształtnikami energoelektronicznymi, które pracują równolegle z dotychczas eksploatowanymi pojazdami klasycznymi. Rozprawa naświetla pewien aspekt związany z eksploatacją nowoczesnych pojazdów trakcyjnych i ich współpracą z układem zasilania, mówiący o możliwości wystąpienia oscylacji napięć i prądów, wywołanych zmianą parametrów LC systemu trakcyjnego, wynikającą z obecności filtrów wejściowych w pojazdach.Filtry te, stanowią dodatkowy element rezonansowy o dość dużych wartościach indukcyjności i pojemności, a należy zwrócić uwagę, że układy zasilające konstruowano w okresie, gdy w eksploatacji były jedynie pojazdy klasyczne. Nie były zatem, podczas projektowania systemu trakcyjnego, uwzględniane czynniki wynikające z parametrów i charakteru pracy pojazdów z rozruchem impulsowym czy wyposażonych w energoelektroniczny napęd przekształtnikowy. Jednym z zagrożeń, jakie mogą wystąpić podczas eksploatacji nowoczesnych pojazdów trakcyjnych z napędem przekształtnikowym jest ewentualność pojawienia się oscylacji napięcia i prądu w układzie zasilania podczas pracy pojazdu w trybie regulacji P = const. Reakcja układu sterowania na zmianę parametrów zasilania może w pewnych okolicznościach zmiany te pogłębić i spowodować, że obwód rezonansowy wpadnie w drgania oscylacyjne. Jako przykład może posłużyć odpowiedź układu na obniżenie wartości napięcia zasilającego. Układ sterowania, usiłując utrzymać wartość mocy pobieranej na stałym poziomie wymusi większy pobór prądu powodując dalszy spadek napięcia. Tego rodzaju reakcja na zaburzenie jest w stanie pobudzić układ do drgań. Cele rozprawy: opracowanie uniwersalnych modeli symulacyjnych umożliwiających badanie procesów występujących podczas pracy nowoczesnych pojazdów trakcyjnych, sprecyzowanie parametrów układu zasilania, przy których mogą wystąpić oscylacje napięcia i prądu niebezpieczne dla funkcjonowania pojazdów trakcyjnych, opracowanie metod unikania tych zagrożeń, mających na celu poprawę niezawodności i obniżenie kosztów eksploatacji pojazdów trakcyjnych.Zakres rozprawy: analiza literatury związanej z tematem rozprawy, wykonanie obliczeń matematycznych stanowiących bazę teoretyczną do dalszego badania zagadnienia, budowa modeli komputerowych umożliwiających badanie zagadnienia, analiza wybranych stanów dynamicznych występujących podczas współpracy różnych rodzajów pojazdów trakcyjnych z układem zasilającym, analiza wzajemnych uzależnień pomiędzy czynnikami odpowiedzialnymi za powstawanie tych stanów, zaproponowanie metody zapobiegania bądź przeciwdziałania skutkom występowania tych stanów.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Doktoraty, rozprawy habilitacyjne, nostryfikacje
- Typ:
- praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2004
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 99 razy
Publikacje, które mogą cię zainteresować
Modelowanie i symulacja napędów elektrycznych kolejowych pojazdów trakcyjnych z silnikami indukcyjnymi
- S. Judek,
- K. Karwowski,
- L. Lipiński
- + 1 autorów