prof. dr hab. inż. Zbigniew Korczewski
Zatrudnienie
- Profesor w Instytut Budowy Okrętów
Obszary badawcze
Biogram
Prof. dr hab. inż. Zbigniew KORCZEWSKI, absolwent Wydziału Mechaniczno-Elektrycznego Wyższej Szkoły Marynarki Wojennej (obecnie Akademii Marynarki Wojennej) w Gdyni z 1983 r. z tytułem zawodowym magistra inżyniera mechanika w specjalności maszyny i siłownie okrętowe. Stopień naukowy doktora nauk technicznych w dyscyplinie „budowa i eksploatacja maszyn” uzyskany 11.03.1992 r., na podstawie rozprawy doktorskiej pt.: „Metoda diagnozowania części przepływowej okrętowego turbinowego silnika spalinowego w eksploatacji”. Stopień naukowy doktora habilitowanego nauk technicznych w dyscyplinie „budowa i eksploatacja maszyn” uzyskany 28.02.2000 r. na podstawie monografii habilitacyjnej pt.: „Identyfikacja procesów gazodynamicznych w zespole sprężarkowym okrętowego turbinowego silnika spalinowego dla potrzeb diagnostyki”. Tytuł naukowy profesora nauk technicznych nadany decyzją Prezydenta RP z dnia 1.08.2011 r. Aktualnie profesor zwyczajny Politechniki Gdańskiej, komandor rez. Marynarki Wojennej RP. Podczas 30-letniej służby w MW zajmował, między innymi, stanowiska inżyniera mechanika okrętowego oraz metrologa flotylli okrętów. Doświadczenia eksploatacyjne zdobyte podczas służby na okrętach stały się inspiracją do podjęcia działalności naukowo-badawczej: początkowo w Akademii Marynarki Wojennej, a od 1.10.2009 roku w Politechnice Gdańskiej. Będąc nauczycielem akademickim – jako starszy asystent, adiunkt, profesor nadzwyczajny, kierownik zakładu, dyrektor instytutu i dziekan w Akademii Marynarki Wojennej, a obecnie (od 1.07.2012 r.) Kierownik Katedry Siłowni Morskich i Lądowych Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu szeroko rozumianej eksploatacji i diagnostyki siłowni okrętowych. W ramach działalności naukowej realizowanej w Uczelni kieruje zespołem diagnostycznym zajmującym się badaniami energetycznymi napędów okrętowych z turbinowymi i tłokowymi silnikami spalinowymi. Specjalizuje się w niekonwencjonalnych metodach diagnozowania silników okrętowych o ograniczonej podatności kontrolnej. W ramach szerokiego programu badawczego, którym kierował od 2004 roku, możliwe było prowadzenie w Marynarce Wojennej RP eksploatacji według stanu technicznego blisko 130 silników okrętowych. Od 2009 roku prowadzi analogiczne badania w Politechnice Gdańskiej, które obejmują diagnozowanie siłowni statków morskich zlecane przez stocznie remontowe oraz armatorów krajowych i zagranicznych. W dziedzinie diagnostyki technicznej wypromował trzech doktorów. Obecnie prowadzi trzy przewody doktorskie, również w zakresie diagnostyki napędów okrętowych, które realizowane są na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. Jest autorem 4 monografii, ponad 100 opracowań naukowych, głównie raportów projektów badawczych i ekspertyz diagnostycznych oraz blisko 200 artykułów i referatów opublikowanych w wydawnictwach krajowych i zagranicznych. Jest również współautorem 3 patentów, w tym jednego w Unii Europejskiej. Za działalność naukowo-badawczą został 4-krotnie wyróżniony Nagrodą Rektora AMW i Rektora PG. Jest członkiem International Society of Automotive Engineers (USA), Sekcji Technicznych Środków Transportu Komitetu Transportu PAN, Sekcji Podstaw Eksploatacji Komitetu Budowy Maszyn PAN, Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Technicznej oraz Polskiego Towarzystwa Naukowego Silników Spalinowych.
wyświetlono 3888 razy