prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski
Employment
- Professor at Katedra Wytrzymałości Materiałów
Publications
Filters
total: 262
Catalog Publications
Year 2019
-
2-D constitutive equations for orthotropic Cosserat type laminated shells in finite element analysis
PublicationWe propose 2-D Cosserat type orthotropic constitutive equations for laminated shells for the purpose of initial failure estimation in a laminate layer. We use nonlinear 6-parameter shell theory with asymmetric membrane strain measures and Cosserat kinematics as the framework. This theory is specially dedicated to the analysis of irregular shells, inter alia, with orthogonal intersections, since it takes into account the drilling...
-
Badania systemów powstrzymujących pojazd przed wypadnięciem z drogi - cz. I
PublicationTransportation systems are designed and used so as to effectively and safely relocate people, goods and services. Despite this there are numerous hazards that disrupt or damage these systems. Risks such as extreme weather conditions, terrorist threats, landsliders or earthquakes are difficult to predict, manage and mitigate. One of the hazards for transportation systems are accidents, and their impact on the transport functioning...
-
Badania systemów powstrzymujących pojazd przed wypadnięciem z drogi - cz. II
PublicationW artykule zaprezentowana została tematyka systemów powstrzymujących pojazd przed wypadnięciem z drogi. Podczas codziennego użytkowania dróg występuje szereg zagrożeń, które wpływają na bezpieczeństwo. Badanie, identyfikacja i klasyfikacja zagrożeń stanowią istotny element utrzymania dróg. Artykuł stanowi drugą część podjętej problematyki. Pierwsza została opublikowana w magazynie Mosty nr 3-4/19 str. 66-68.
-
Dynamic tests of composite footbridge segment – experimental and numerical studies
PublicationExperimental dynamic tests and numerical simulations of a 3 meters long segment of a footbridge made of polymer composites are presented in the paper. The span-length is reduced, however dimensions of cross-section are the same as the target footbridge. The segment structure is made of sandwich panels, which consist of fibre reinforced polymer (GFRP) laminates (skins) and a PET foam (core). The first part of the paper contains...
-
Elektrownia Ostrołęka C w budowie a „momentum-FSI”
PublicationMimo przeszkód, trwa budowa elektrowni Ostrołęka C. O tym zapewniają nas główni decydenci – Jarosław Małkowski, Prezes Elektrowni Ostrołęka, czy Sławomir Żygowski, Prezes GE Power, firmy odpowiedzialnej projekt, wykonanie i budowę. Możemy o tym dowiedzieć się w mediach społecznościowych. Ale te same media informują również, że 31 lipca 2019 r. Sąd okręgowy w Poznaniu stwierdził nieważność uchwały Walnego Zebrania Akcjonariuszy...
-
Estimation of wind pressure acting on the new palm house in Gdansk
PublicationThis paper deals with the problem of numerical simulations of wind loads acting on a Palm House with complex geometry. Flow simulations with aid of computational fluid dynamics procedures have been performed to check if the pressure distributions for the structure are greater than those calculated using the standard design codes with assumption that the Palm House horizontal cross sections are described by smooth cylinders.
-
Experimental and numerical analysis of the modified TB32 crash tests of the cable barrier system
PublicationRoad restraint systems, including safety barriers, are one of the means used to improve road safety. Currently, they can be allowed to general use after passing the specific crash tests. However, it is always important and desirable to evaluate their performance under various realistic conditions, which can happen on the roads. In this study, the behaviour of the cable barrier system in impact conditions different than assumed...
Year 2016
-
3 Hz – WYMÓG KONIECZNY?
PublicationReferat jest pewnym przyczynkiem do dyskusji nad formalnymi uwarunkowaniami ujętymi w różnych dokumentach, a dotyczących wymagań z zakresu dynamiki mostów. W szczególności zapisu cyt.: ,,Stany graniczne użytkowania uważa się za przekroczone, jeżeli wymagania użytkowe dotyczące konstrukcji obiektu nie są dotrzymane. Oznacza to, że w konstrukcji obiektu nie powinny wystąpić: … 4) drgania własne o częstotliwości mniejszej niż 3 Hz”;...
-
Analizy obliczeniowe przebudowywanej sieci ciepłowniczej w ramach realizacji zadania „Nowy przebieg drogi krajowej nr 91 – odcinek Trasy Wschodniej od pl. Daszyńskiego do ul. Grudziądzkiej w Toruniu”
PublicationOpracowanie zawiera wyniki analiz obliczeniowych dot. sieci ciepłowniczych wykonanych z rurociągów klasy C.
-
Analizy obliczeniowe sieci ciepłowniczej w ramach realizacji nowego odcinka Al. Niepodległości w Białymstoku na osiedlach: Starosielce, Zielone Wzgórza i Leśna Dolina
PublicationOpracowanie zawiera wyniki analiz obliczeniowych dot. sieci ciepłowniczych wykonanych z rurociągów klasy C.
-
BADANIA KOMPOZYTOWEGO MOSTU DLA PIESZYCH
PublicationOpracowany w ramach konsorcjum FOBRIDGE kompozytowy most pieszo-rowerowy jest pierwszym na świecie zwartym jednoelementowym obiektem o konstrukcji powierzchniowym, który wytworzony jest w całości w jednym cyklu produkcyjnym, uformowanym z powłoki sandwiczowej w technologii infuzji. Technologia infuzji polega na podciśnieniowym przesycaniu żywicą ułożonej na formie tzw. suchej konstrukcji (całego dźwigara w przypadku obiektu FOBRIDGE)....
-
Badania numeryczne zderzenia autobusu w układzie bariera i kratownicowa konstrukcja wsporcza
PublicationZdarzenia spowodowane wypadnięciem pojazdu z trasy stanowią 20 – 30 % ogółu zdarzeń niebezpiecznych na drogach. Najczęściej występującymi przeszkodami i niebezpiecznymi obiektami przy drodze, w które uderza wypadający z niej pojazd są: bariery na autostradach i drogach ekspresowych oraz drzewa, słupy i znaki drogowe na innych szlakach. Do opracowania metody projektowania, tj. doboru lokalizacji i rodzaju urządzeń bezpieczeństwa...
-
BADANIA NUMERYCZNE ZDERZENIA AUTOBUSU W UKŁADZIE BARIERA I KRATOWNICOWA KONSTRUKCJA WSPORCZA
PublicationZdarzenia spowodowane wypadnięciem pojazdu z trasy stanowią 20 – 30 % ogółu zdarzeń niebezpiecznych na drogach. Najczęściej występującymi przeszkodami i niebezpiecznymi obiektami przy drodze, w które uderza wypadający z niej pojazd są: bariery na autostradach i drogach ekspresowych oraz drzewa, słupy i znaki drogowe na innych szlakach. Do opracowania metody projektowania, tj. doboru lokalizacji i rodzaju urządzeń bezpieczeństwa...
-
Ekspertyza techniczna dot. belek strunobetonowych typu MG
PublicationOpracowanie ma na celu zaopiniowanie rozwiązań projektowych dotyczących prefabrykowanych (reprezentatywnych) belek strunobetonowych typu MG. Belki mają być stosowane w obiektach zespolonych beton-beton o schematach statycznych swobodniepodpartych, uciąglonych (dwuprzęsłowych) oraz ramowych.
-
Ekspertyza techniczna dot. stref zakotwień kabli sprężających – obiekt MS-6 w ciągu S7
PublicationOpracowanie zawiera wyniki badań i symylacji MES na temat stref zakotwień wewnętrznych kabli sprężenia podłużnego oraz wskazuje na przyczyny przemieszczenia biernych bloków kotwiących wewnętrznych kabli sprężenia podłużnego przęsła 7-8 mostu MS-6 zlokalizowanego w drogi krajowej S-7 na odcinku Miłomłyn – Olsztynek.
-
Ekspertyza techniczna dot. uwarunkowań w zakresie dynamiki mostów
PublicationReferat jest pewnym przyczynkiem do dyskusji nad formalnymi uwarunkowaniami ujętymi w różnych dokumentach, a dotyczących wymagań z zakresu dynamiki mostów. W szczególności zapisu cyt.: ,,Stany graniczne użytkowania uważa się za przekroczone, jeżeli wymagania użytkowe dotyczące konstrukcji obiektu nie są dotrzymane. Oznacza to, że w konstrukcji obiektu nie powinny wystąpić: … 4) drgania własne o częstotliwości mniejszej niż 3 Hz”;...
-
Ekspertyza techniczna dot. wpływu drgań na obiekt „Targ Rakowy i Sienny” w kompleksie Forum Gdańsk
PublicationEkspertyza dotyczy obiektu przekrywającego tory kolejowe w rejonie Targu Siennego i Targu Rakowego w Gdańsku stanowiącego część kompleksu Forum Gdańsk określającej wpływ ruchu kolejowego na konstrukcję oraz na użytkowników obiektu.
-
Ekspertyza techniczna dotycząca drgań konstrukcji mostu w km 26,571/26,578 linii kolejowej nr 4 (CMK) w m. Huta Zawadzka
PublicationOpracowanie zawiera wyniki symulacji obliczeniowych, których celem bylo wyjaśnienie przyczyn nadmiernych drgań wieszaków wiaduktu kolejowego.
-
Experimental tests and numerical simulations of full scale composite sandwich segment of a foot- and cycle- bridge
PublicationIn the paper experimental tests and numerical simulations of a full cross-section segment of ultimately designed foot-and cycle-bridge are presented. The experimental tests were conducted on element with length reduced to 3 m and unchanged (target) cross-section dimensions. The external skin of structure is GFRP laminate while internal core is PET foam. Several quasi-static tests were performed using hydraulic cylinder to generate...
-
Geometrically nonlinear FEM analysis of FGM shells based on neutral physical surface approach in 6-parameter shell theory
PublicationThe paper presents the formulation of the elastic constitutive law for functionally graded materials (FGM) on the grounds of nonlinear 6-parameter shell theory with the 6th parameter being the drilling degree of freedom. The material law is derived by through-the-thickness integration of the Cosserat plane stress equations. The constitutive equations are formulated with respect to the neutral physical surface. The influence of...
Year 2017
-
A novel formulation of 3D spectral element for wave propagation in reinforced concrete
PublicationThe paper deals with numerical simulations of wave propagation in reinforced concrete for damage detection purposes. A novel formulation of a 3D spectral element was proposed. The reinforcement modelled as the truss spectral element was embedded in the 3D solid spectral finite element. Numerical simulations have been conducted on cuboid concrete specimens reinforced with two steel bars. Different degradation models were considered...
-
A novel sandwich footbridge - Practical application of laminated composites in bridge design and in situ measurements of static response
PublicationA novel sandwich composite footbridge is presented in the paper, as an example of practical application of laminated composites in civil engineering. The in situ static load tests of the footbridge before its acceptation for exploitation are shown and discussed. The results are compared with the corresponding ones from a numerical equivalent single layer model of the sandwich structure created within the framework of finite element...
-
BADANIA ODBIOROWE OBIEKTU GRUNTOWO-POWŁOKOWEGO REKORDOWEJ ROZPIĘTOŚCI
PublicationMosty o konstrukcji gruntowo-powłokowej są atrakcyjne nie tylko ze względu na zalety technologiczne i niskie nakłady finansowe, ale także specyficzne walory architektoniczne. Wpływa na fakt, że obiekty tego typu są stosowane coraz częściej, zwłaszcza przy budowie dróg ekspresowych i autostrad. Wiadukt tego typu został również wzniesiony, między innymi, w ciągu drogi krajowej nr 16 Grudziądz – Olsztyn na obwodnicy Ostródy. Charakteryzuje...
-
Composite GFRP U-shaped footbridge
PublicationThe paper presents proposals for the use of glass fiber reinforced polymer composites for the construction of engineering objects, known and commonly used in the shipbuilding industry. An example of a pedestrian footbridge was used in this case, which, despite the considerable thickness of the structural material, was made using infusion technology in one production cycle. The designed and produced footbridge span is durable, dynamically...
-
Composite Sandwich Footbridge – Numerical ESL FEM Calculations vs. In Situ Measurements
PublicationSelected results of the static analysis of composite sandwich footbridge with the corresponding in situ measured values are compared in the paper. The analysed bridge is a research object, which was built in 2015 and is currently located at the Gdańsk University of Technology campus. Since it is a novel structure, a proper definition of the bridge numerical model, allowing its safe design, is very important. Therefore, instead...
-
Curb-to-Barrier Face Distance Variation an a TB51 Bridge Barrier Crash Test Simulation
PublicationThis paper addresses the problem of road safety regarding barrier placement as relative to the curb. A short summary of existing regulations is presented. Numerical simulations using the explicit finite element system Ls- Dyna are shown. In the analysis, variable distance between the barrier and the curb is assumed. The obtained result reveals that the distance has little impact on the working width of the barrier.
-
Damage Analysis of Tensioning Cable Anchorage Zone of a Bridge Superstructure, Using CDP Abaqus Material Model
PublicationNumerical analysis of the tensioning cables anchorage zone of a bridge superstructure is presented in this paper. It aims to identify why severe concrete cracking occurs during the tensioning process in the vicinity of anchor heads. In order to simulate the tensioning, among others, a so-called local numerical model of a section of the bridge superstructure was created in the Abaqus Finite Element Method (FEM) environment. The...
-
DYNAMIC RESPONSE OF FORUM GDANSK STRUCTURE DUE TO RAIL TRAFFIC
PublicationThe paper presents the study of the impact of vibration induced by the movement of the railway rolling stock on the Forum Gdańsk structure. This object is currently under construction and is located over the railway tracks in the vicinity of the Gdańsk Główny and Gdańsk Śródmieście railway stations. The analysis covers the influence of vibrations on the structure itself and on the people within. The in situ measurements on existing...
-
Ekspertyza na temat określenia przyczyn powstania spękań poprzecznych nawierzchni
PublicationCelem opracowania jest określenie prawdopodobnych przyczyn powstania spękań poprzecznych przy dylatacjach obiektów inżynierskich położonych w ciągu odcinków drogi ekspresowej S8 oraz drogi krajowej nr 63, których przebudowa była objęta kontraktem „Przebudowa do parametrów drogi ekspresowej S8, odcinek Wyszków-Białystok, odc. Jeżewo-Choroszcz-Białystok, obw. m. Zambrów i m. Wiśniewo.” Zakres ekspertyzy obejmował analizę dokumentacji...
-
Ekspertyza techniczna dotycząca dynamiki mostu MD7 w ciągu S-7 nad rzeką Wisłą
PublicationCelem opracowania jest analiza odpowiedzi dynamicznej mostu podwieszonego MD7 w ciągu S-7 nad rzeką Wisłą wraz z estakadami dojazdowymi pod kątem interpretacji wyników pozyskanych z badań pod próbnym obciążeniem dynamicznym, wyników symulacji numerycznych oraz danych pomiarowych z systemu monitoringu technicznego.
-
High meniscal slope angle as a risk factor for meniscal allograft extrusion
PublicationA meniscal graft extrusion is still an unresolved problem that affects most patients after a meniscal transplantation. Despite the advances in surgical techniques, together with the improved methods for a meniscal allograft sizing, success is only observed in up to 75% of patients after they experience a meniscal allograft transplantation. Because a meniscal extrusion is associated with a cartilage deterioration and the progression...
Year 2015
-
Analiza drgań kładki kompozytowej wywołanych działaniem wiatru
PublicationW pracy omówiono sposób przeprowadzenia uproszczonej, numerycznej analizy drgań kładki kompozytowej wywołanych działaniem wiatru. Rozważaniom poddano swobodnie podpartą konstrukcję o rozpiętości 16 m i przekroju w kształcie litery U. W pierwszej kolejności przeprowadzono dwuwymiarową analizę opływu niepodatnego kształtu przekroju kładki w poziomym strumieniu wiatru o prędkości 10 m/s. Obliczenia numeryczne przeprowadzono programem...
-
Badania doświadczalne segmentu walidacyjnego kompozytowej kładki pieszo-rowerowej
PublicationW artykule przedstawiono zakres badań zrealizowanych na segmencie walidacyjnym o długości ~3 m będącym wycinkiem docelowej kompozytowej, powłokowej kładki pieszo-rowerowej. Wykonane testy statyczne i dynamiczne pozwoliły na ocenę pracy konstrukcji i potwierdziły przyjęte na etapie projektowania założenia teoretyczne.
-
BADANIA KOMPOZYTOWEGO MOSTU DLA PIESZYCH
PublicationThe paper presents in situ load testing of the innovative footbridge of FOBRIDGE grant mounted at Gdansk University of Technology. The span of composite sandwich structure (GFRP skins, PET core) and the scope of static and dynamic tests are presented. The selected, representative results of in situ measurements and data obtained from the SHM monitoring system are discussed. Besides the standard testing procedures on the full scale...
-
Ekspertyza techniczna dot. odpowiedzi dynamicznej obiektu „Targ Rakowy i Sienny” – CZĘŚĆ 1 - BADANIA
PublicationZakres wykonanej ekspertyzy obejmował wykonanie odpowiedzi dynamicznej istniejącej części Forum Gdańsk wywołanej poruszającym się taborem kolejowym.
-
Ekspertyza techniczna dot. określenia przyczyn awarii konstrukcji kładki otwieralnej nad kanałem portowym w Porcie Ustka
PublicationCelem opracowania części B ekspertyzy jest zidentyfikowanie przyczyn nieprawidłowej pracy konstrukcji obrotowej kładki dla pieszych nad kanałem portowym w Porcie Ustka zaobserwowanym w na początku lipca 2015r. oraz ich wpływu na konstrukcję i wskazanie możliwości naprawy.
-
EKSPERTYZA TECHNICZNA DOTYCZĄCA ANALIZ OBLICZENIOWYCH SIECI CIEPŁOWNICZEJ W BIAŁYMSTOKU
PublicationCelem opracowania jest wykonanie obliczeń projektowanych rurociągów klasy C w sieciach ciepłowniczych eksploatowanych przez MPEC Sp. z o.o. w Białymstoku.
-
Ekspertyza techniczna dotycząca koncepcji demontażu i ponownego montażu mozaiki Kina Neptun w Gdańsku
PublicationPrzedmiotem ekspertyzy było opracowanie koncepcji demontażu i ponownego montażu mozaiki Kina Neptun znajdującej się na jego zewnętrznej stronie od ulicy Lektykarskiej.
-
Ekspertyza techniczna dotycząca symulacji obliczeniowych odpowiedzi statycznej i dynamicznej projektowanego wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku
PublicationEkspertyza dotyczy nowoprojektowanego wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku. Jest to konstrukcja łukowa, drogowa, dwujezdniowa, z jazdą dołem.
-
Elastoplastic law of Cosserat type in shell theory with drilling rotation
PublicationWithin the framework of six-parameter non-linear shell theory, with strain measures of the Cosserat type, we develop small-strain J2-type elastoplastic constitutive relations. The relations are obtained from the Cosserat plane stress relations assumed in each shell layer, by through-the-thickness integration employing the first-order shear theory. The formulation allows for unlimited translations and rotations. The constitutive...
-
Geometrically nonlinear FEM analysis of 6-parameter resultant shell theory based on 2-D Cosserat constitutive model
PublicationWe develop the elastic constitutive law for the resultant statically and kinematically exact, nonlinear, 6-parameter shell theory. The Cosserat plane stress equations are integrated through-the- thickness under assumption of the Reissner-Mindlin kinematics. The resulting constitutive equations for stress resultant and couple resultants are expressed in terms of two micropolar constants: the micropolar modulus Gc and the micropolar...
Year 2014
-
Analiza drgań kładki kompozytowej wywołanych działaniem wiatru
PublicationW pracy omówiono sposób przeprowadzenia uproszczonej, numerycznej analizy drgań kładki kompozytowej wywołanych działaniem wiatru. Rozważaniom poddano swobodnie podpartą konstrukcję o rozpiętości 16m i przekroju w kształcie litery U. W pierwszej kolejności, przeprowadzono dwuwymiarową analizę opływu niepodatnego kształtu przekroju w poziomym strumieniu wiatru o prędkości 10m/s. Obliczenia numeryczne przeprowadzono programem ANSYS...
-
Analiza MES detalu konstrukcji zbiornika na gaz
PublicationCelem niniejszego opracowania jest wykonanie analizy MES detalu konstrukcji dachu zbiornika na gaz płynny zlokalizowany w terminalu regazyfikacyjnym PLNG w Świnoujściu. Analizowany detal obejmuje części konstrukcji dachu opisane w dokumentacji wykonawczej obiektu jako „podpora wieszaka typ D”. W projekcie wykonawczym obiektu ujęto dodatkowe żeberka usztywniające środniki krokwi w strefie podwieszenia. Żeberek tych w niektórych...
-
Assessment of tensile forces in Sopot Forest Opera membrane by in situ measurements and iterative numerical strategy for inverse problem
PublicationAssessment of tensile forces in newly build Sopot Forest Opera roofing membrane is presented. The procedure is based on in situ measurements and solution of the inverse problem by an iterative procedure. The goal of the analysis is to determine whether the stress state of the membrane is consistent with the design assumptions. The paper contains the description of measurements, used instruments, applied loadings, numerical investiga-tions...
-
BADANIA WALIDACYJNE BELEK PRZEKŁADKOWYCH W PROCESIE PROJEKTOWANIA KŁADKI KOMPOZYTOWEJ
PublicationW pracy zaprezentowano badania walidacyjne dotyczące projektu kompozytowego przęsła mostu dla pieszych, opracowywanego w ramach projektu badawczego Fobridge. Projektowana kładka ma rozpiętość 16 m oraz szerokość użytkową 2,5 m. Konstrukcja będzie wykonana z laminatu polimerowego (GRFP) oraz rdzenia piankowego z politereftalanu etylenu (PET). Proponowane rozwiązanie jest zgodne ze współczesnymi tendencjami w inżynierii mostowej...
-
Design and numerical testing of 5-box gfrp shell footbridge
PublicationThe paper formulates new design conditions for composite footbridges, taking into account the material and structural specificity of these objects, i.e. the strength condition, the serviceability condition and the frequency condition. A GFRP composite footbridge labelled with CFB2 code has been designed, with the original superstructure in the form of an opened-closed 5-box girder. The foot and cycle track bridge is simply supported,...
-
Dynamic FE simulations of buckling process in thin-walled cylindrical metal silos
PublicationW artykule przedstawiono wyniki dynamicznej analizy wyboczeniowej cienkościennych silosów metalowych o przekroju kołowym. Analizy MES wykonano dla wstępnych imperfekcji geometrycznych o różnym kształcie i amplitudzie. Wyniki analizy dynamicznej porównano z analizami statycznymi.
-
EKSPERTYZA TECHNICZNA DOTYCZĄCA ANALIZ OBLICZENIOWYCH RUROCIĄGÓW CIEPŁOWNICZYCH
PublicationW ramach opracowania wykonano z wykorzystaniem MES obliczenia sprawdzające dot. podziemnych preizolowanych sieci cieplnych zgodne z wytycznymi normy PN-EN 13941:2010.
-
EKSPERTYZA TECHNICZNA NT. TECHNOLOGII MONTAŻU MOSTU PRZEZ WISŁĘ W KAMIENIU
PublicationAnalizie poddano rozważane sposoby montażu mostu przez Wisłę w m. Kamień. W celu odzwierciedlenia pracy konstrukcji wykonano z wykorzystaniem MES wykonano szereg modeli obliczeniowych o różnych poziomach dokładności.
-
Elastoplastic material law in 6-parameter nonlinear shell theory
PublicationWe develop the elastoplastic constitutive relations for nonlinear exact 6-parameter shell theory. A J2-type theory with strain hardening is formulated that takes into account asymmetric membrane strain measures. The incremental equations are solved using implicit Euler scheme with closest point projection algorithm. The presented test example shows the correctness of the proposed approach. Influence of micropolar material parameters...
-
Equivalent 4-node enhanced assumed strain and hybrid stress shell elements in 6-parameter theory
PublicationWe discuss the equivalence of semi-enhanced assumed strain (EAS) and semi-hybrid stress (SEM) shell finite elements. We use the general nonlinear 6-field shell theory with kinematics composed of generalized displacements composed of the translation field and the rotation field. Due to the presence of rotation tensor the elements have naturally six nodal engineering degrees of freedom. We propose interpolation for a strain field...
-
Experimental Tests Of Sandwich Beams In The Design Process Of GFRP Shell Footbridge Structure
PublicationThe paper includes selected aspects of the study to elaborate architectural, material and construction design of pedestrian footbridge spans made of composite materials. The considered footbridge is a sandwich-type shell structure. The cooperation of PET foam core with outer lining surfaces is crucial for its load bearing capacity. The paper is aimed to experimental investigation of sandwich beams subjected to bending loading....
-
Failure Analysis of footbridge made of composite materials
PublicationFinite element method analysis of a pedestrian footbridge made of sandwich material is presented. The internal structure of the material is modelled as a structural shell assuming the Equivalent Single Layer approach (ESL). Two FEM commercial codes are employed. The response of the structure is studied in order to determine the load level that activates Hashin and Tsai-Wu failure criteria. Some practical aspects of designing footbridges...
-
Geometrically Nonlinear Analysis of Functionally Graded Shells Based on 2-D Cosserat Constitutive Model
PublicationIn this paper geometrically nonlinear analysis of functionally graded shells in 6-parameter shell theory is presented. It is assumed that the shell consists of two constituents: ceramic and metal. The mechanical properties are graded through the thickness and are described by power law distribution. Formulation based on 2-D Cosserat constitutive model is used to derive constitutive relation for functionally graded shells. Numerical...
Year 2012
-
Analiza mostu kolejowego przez rzekę Martwa Wisła w Gdańsku
PublicationOpracowanie dotyczy konstrukcji nowoprojektowanego mostu kolejowego przez rzekę Martwa Wisła w Gdańsku budowanego w ramach zadania "Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk" (most + dwutorowa linia kolejowa). Celem opracowania jest przeprowadzenie analizy obliczeniowej mostu na podstawie jego charakterystyk dostarczonych przez Zleceniodawcę - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku w formie projektu architektoniczno-budowlanego....
-
ARCHED VIADUCT OVER PKP TRACKTS IN TCZEW
PublicationPraca stanowi streszczenie artykułu dotyczącego nietypowego wiaduktu łukowego z jednym dźwigarem głównym. Omówiono konstrukcję, technologię wznoszenia modele obliczeniowe,analizy teoretyczne oraz metodykę i wyniki przeprowadzonych badań in situ obiektu.
-
Awaria wiaduktu nad autostradą A2
PublicationW pracy przedstawiono opis awarii i działań naprawczych drogowego wiaduktu po uderzeniu przejeżdżającej pod nim koparki. zwrócono uwagę na skutki uderzenia, ich wpływ na wytężenie konstrukcji. przedstawiono wyniki teoretycznych analiz statyczni-wytrzymałościowych wiaduktu w stanie poawaryjnym. omówiono sposób doraźnego zabezpieczenia i naprawy obiektu oraz warunki dalszej jego eksploatacji. przedstawiono wyniki dodatkowych badań...
-
Conventional and advanced bending strength analysis of common and castellated, homogeneous and hybrid I-beams
PublicationAnaliza wytrzymałości na zginanie belek dwuteowych
-
Damage detection of a T-shaped panel by wave propagation analysis in the plane stress
PublicationW pracy zaprezentowano podejście obliczeniowe do analizy propagacji fal w płaskim stanie naprężenia. Problem brzegowo-początkowy podlega przestrzennej aproksymacji z użyciem wielowęzłowych, izoparametrycznych, czworobocznych elementów klasy C0. Macierze elementowe są całkowane numerycznie za pomocą kwadratury Gauss-Legendre-Lobatto. Aproksymację w dziedzinie czasu wykonano za pomocą algorytmu Newmarka. Symulacje numeryczne przeprowadzono...
-
Diagnostyka betonowych belek poddanych zginaniu z zastosowaniem propagacji fal sprężystych
PublicationW artykule przedstawiono badania eksperymentalne i symulacje numeryczne propagacji fal sprężystych w belce betonowej zginanej trójpunktowo przeprowadzone na potrzeby diagnostyki ultradźwiękowej. W eksperymencie wykorzystano zjawisko propagacji fal generowanych wzbudnikiem piezoelektrycznym i ich pomiar za pomocą odbiornika piezoelektrycznego umieszczonego po przeciwległej stronie belki. Porównanie danych pomiarowych z wynikami...
-
Ekspertyza techniczna wiaduktu kolejowego w km 368,461 linii 121 Chorzów Batory - Tczew nad ul. Grunwaldzką w Bydgoszczy
PublicationPraca jest ekspertyzą określającą aktualny stan techniczny, nośność oraz warunki dalszej eksploatacji wiaduktu kolejowego w ciągu linii Chorzów Batory - Tczew nad Grunwaldzką w Bydgoszczy.W pracy przedstawiono i zawarto:* wyniki szczegółowych oględzin obiektu wraz z dokumentacją fotograficzną ilustrującą aktualny stan techniczny,* projekt weryfikującego próbnego obciążenia,* wyniki badań in situ obiektu podczas próbnego obciążenia...
Year 2018
-
Analiza przyczyn powstawania uszkodzeń na gzymsach obiektu GM 1-2 wykonanego w ramach zadania „Budowa drogi publicznej drogowej trasy średnicowej Katowice - Gliwice, część „zachód" od ul. Baildona w Gliwicach do terenu miasta Zabrze od km 4+037,37 do km 5+320,00 (odcinek nr G2/4)", roboty gwarancyjne
PublicationCelem opracowania jest określenie przyczyn powstania uszkodzeń (zarysowania i zacieki) na gzymsach obiektu GM1-2 wykonanego w ramach zadania „Budowa drogi publicznej drogowej trasy średnicowej Katowice - Gliwice, część „zachód" od ul. Baildona w Gliwicach do terenu miasta Zabrze od km 4+037,37 do km 5+320,00 (odcinek nr G2/4)".
-
Analiza wpływu zerwania kabla sprężenia zewnętrznego estakady wschodniej E5 w ciągu drogi krajowej nr 25 Trasy Bursztynowej w Koninie na nośność konstrukcji
PublicationCelem opracowania jest analiza wpływu zerwania kabla sprężenia zewnętrznego estakady wschodniej E5 w ciągu drogi krajowej nr 25 Trasy Bursztynowej w Koninie na nośność konstrukcji.
-
BADANIA ODBIOROWE KOMPOZYTOWEJ KŁADKI NAD KANAŁEM RADUNI W PRUSZCZU GDAŃSKIM
PublicationW pracy przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych podczas próby obciążeniowej kładki kompozytowej GFRP w Pruszczu Gdańskim. Badania obejmowały zarówno testy statyczne, jak i dynamiczne. Uzyskane wyniki wskazują na większą niż teoretycznie oczekiwaną sztywność przestrzenną konstrukcji. Wszystkie pomierzone parametry struktury były lepsze podczas pomiarów in-situ, niż wykazały analizy numeryczne.
-
Badania odbiorowe obiektu gruntowo-powłokowego rekordowej rozpiętości
PublicationMosty o konstrukcji gruntowo-powłokowej są atrakcyjne, m.in. ze względu na specyficzne walory architektoniczne. Wiadukt tego typu został wzniesiony między innymi w ciągu drogi krajowej nr 16 Grudziądz - Olsztyn na obwodnicy Ostródy. Charakteryzuje się on unikalnym rozmiarem, niespotykanym dla tego typu konstrukcji. W artykule zaprezentowano wybrane wyniki powierzchniowego pomiaru przemieszczeń 3D z wykorzystaniem skanera laserowego.
-
Composite sandwich footbridge - measured dynamic response vs. FEA
PublicationThe paper describes a process of in situ dynamic tests of a composite sandwich footbridge before its accepta-tion for exploitation in real traffic conditions. It is only a part of a big research task that includes design, manufacture and introduce practical application of the bridge. The in situ measured natural modes and fre-quencies are compared with numerically determined ones. Finite element analysis is established to estimate...
-
Ekspertyza techniczna konstrukcji mostu M-33 wykonywanego w km 12+150,73 drogi S6 w ramach realizacji przedsięwzięcia „Budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa na S-6 wraz z odcinkiem S-11 od węzła „Koszalin” do węzła „Bielice”
PublicationCelem opracowania jest analiza projektu konstrukcji w jezdni prawej mostu M-33P [1] wykonywanego w km 12+150,73 drogi S-6 w ramach realizacji przedsięwzięcia „Budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa na S-6 wraz z odcinkiem S-11 od węzła „Koszalin” do węzła „Bielice”. Podstawą do realizacji ekspertyzy były zauważone przez przedstawicieli Wykonawcy obiektu PORR S.A. nieprawidłowości w pracy konstrukcji mostu M-33P, które pojawiły się...
-
Ekspertyza techniczna określająca przyczyny wystąpienia zarysowań w strefach dylatacji na ekranach zapory czołowej i bocznej zbiornika wodnego Nysa na rzece Nysa Kłodzka
PublicationCelem ekspertyzy technicznej jest określenie przyczyn wystąpienia zarysowań i pęknięć przy dylatacjach płyt żelbetowych, tworzących ekran zapory czołowej i bocznej zbiornika wodnego Nysa oraz prezentacja koncepcji naprawy.
-
Elastoplastic nonlinear FEM analysis of FGM shells of Cosserat type
PublicationThe paper is a continuation of [1] where the formulation of the elastic constitutive law for functionally graded materials (FGM) on the grounds of nonlinear 6-parameter shell theory with the 6th parameter (the drilling degree of freedom) was presented. Here the formulation is extended to the elasto-plastic range. The material law is based on Cosserat plasticity and employs the well-known Tamura-Tomota-Ozawa (TTO) [2] mixture...
-
Finite element method simulations of various cases of crash tests with N2/W4/A steel road barrier
PublicationThe subject of this study is performance of N2/W4/A steel road safety barrier investigated in numerical simulations. System was checked under several types of initial conditions, which were assumed basing on the TB11 and TB32 normative crash tests. The main goal of present study is to investigate the relationship between initial conditions (angle and velocity) of the impact and the severity indices (associated to the vehicle occupant) during...
Year 2008
-
Arch bridges under test loadings
PublicationThis paper illustrates experience in arch bridges test loadings of the research team of Department of Structural Mechanics and Bridge Structures from the Gdansk University of Technology. The presented calculations results constist the analysis of spatial construction schemes made using the finite elements method (FEM) and its comparison to the field studies. Arch bridges with the longest spans, visualisation of the computational...
-
Composite shells in 6-field nonlinear shell theory
PublicationW pracy przedstawiono równanie konstytutywne uwzględniające wielowarstwowość materiału powłoki. Równania wyprowadzono bazując na podejściu Equivalent Single Layer
-
Elastic wave propagation in frame structure in the context of structural health monitoring
PublicationPraca dotyczy propagacji fal sprężystych r konstrukcji ramowej w ośrodku typu belka Timoszenki. Do obliczeń numerycznych wykorzystano wielowęzłowe spektralne elementy skończone klasy C0. Omówiono algorytm całkowania po czasie i sformułowano wnioski dotyczące liczby węzłów na długość fali.
Year 2005
-
Awaria wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi w Gdańsku.
Publication10.10.2004 miała miejsce awaria konstrukcji wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi w ciągu ul. Braci Lewoniewskich w Gdańsku. Jest to stalowa konstrukcja łukowa z podwieszoną jezdnią, na blachach nieckowych i wydzielonym ściągiem. Mechanizm awarii polegał na odspojeniu się ściągu od konstrukcji jezdni na skutek korozji łączników. W wyniku utraty połączenia z konstrukcją podwieszenia, ściąg jako cięgno o długości odpowiadającej...
-
Dynamics based on six-field theory of shells in the context of energy-conserving scheme
PublicationPraca dotyczy zaproponowanego algorytmu zachowującego energię w całkowaniu równań ruchu powłok sprężystych sformułowanych w ramach teorii sześcioparametrowej. Zawiera podstawowe założenia konieczne do formułowania schematów i podstawowe testy numeryczne. Aproksymacja przestrzenna zagadnienia oparta jest o Metodę Elementów Skończonych zaś aproksymacja w czasie wykorzystuje regułę punktu środkowego. Przykłady analizy dynamicznej...
Year 2013
-
Awaria wiaduktu nad obwodnicą Trójmiasta
PublicationOpisano awarię wiaduktu drogowego spowodowaną uderzeniem ponadnormatywnego gabarytowo pojazdu. Zwrócono uwagę na skutki uderzenia, powodujące zniszczenie jednego z przęseł. Przedstawiono wyniki teoretycznych analiz statyczno-wytrzymałościowych wiaduktu w stanie awaryjnym oraz w fazach rozbiórki uszkodzonego przęsła. Omówiono sposób doraźnego zabezpieczenia obiektu, warunki dalszej eksploatacji oraz sposób naprawy.
-
Badania i analizy kolejowych konstrukcji odciążających typu mostowego
PublicationW pracy przedstawiono i omówiono wybrane modele obliczeniowe, wyniki analiz teoretycznych oraz badań trzech typów kolejowych konstrukcji odciążających typu mostowego. Zaprezentowano modele obliczeniowe oraz metodykę badań in situ tego typu konbstrukcji. Przedstawiono wnioski dotyczące zaawansowanych metod obliczeniowych rozszerzonych badań in situ w celu diagnozowania rzeczywistej pracy obiektów mostowych.
-
Badania wiaduktu nad torami kolejowymi przy PGE Arena w Gdańsku podczas jego realizacji
PublicationW pracy przedstawiono badania wiaduktu WD-1 realizowanego w ramach Trasy Słowackiego w Gdańsku. Ze względu na nietypową innowacyjną formę splecionego łukowego dźwigara nośnego Laboratorium DIM (Diagnostyki, Identyfikacji i Monitoringu) działającemu przy Katedrze Mechaniki Budowli i Mostów Politechniki Gdańskiej zlecono opracowanie i realizację badań kontrolnych. Zakresem badań objęto monitoring wezgłowii łuków i sił w wieszakach...
-
DIAGNOSTYKA I MONITORING NOWEGO PRZEKRYCIA OPERY LEŚNEJ W SOPOCIE
PublicationW artykule przedstawiono badania stanu wytężenia membrany nowego przekrycia Opery Leśnej w Sopocie. Diagnostykę membrany wykonano w celu sprawdzenia stanu wytężenia paneli z tkanin technicznych. Obliczenia rzeczywistych sił naciągu tkaniny w kierunku wątku i osnowy wykonano poprzez iteracyjne rozwiązanie problemu odwrotnego bazującego na modelu MES paneli i pomiarach deformacji membrany wykonanej przy pomocy laserów skanujących....
-
Ekspertyza techniczna dotycząca mostu przez rzekę Wisłę im. Grota Roweckiego w Warszawie
PublicationPrzedmiotem ekspertyzy jest wykonanie rozszerzonych analiz statyczno-wytrzymałościowych mostu im. Stefana Grota-Roweckiego w Warszawie w układzie konstrukcyjnym zaprojektowanym w ramach Projektu Wykonawczego Zamiennego Przęseł przez Mosty Gdańsk sp. z o.o. Analizie poddano sposób modyfikacji konstrukcji, który ma zapewnić spełnienie zapisów programu funkcjonalno-użytkowego.
-
Ekspertyza techniczna oraz wielowariantowa koncepcja zabezpieczenia rotundy palmiarni w ogrodzie botanicznym w gdańsku oliwie
PublicationCelem opracowania jest określenie aktualnego stanu technicznego oraz wskazanie możliwych wariantów rozwiązań zabezpieczenia i modernizacji rotundy palmiarni w ogrodzie botanicznym w Gdańsku Oliwie. Potrzeba rozbudowy konstrukcji rotundy palmiarni wynika z wzrostu palmy daktylowej znajdującej się w obiekcie.
-
Historical crane on the redesigned original trestle bridge as a memorial of Gdansk Shipyard
PublicationThe paper includes selected aspects of the study, whose goal is to hold the historical crane 642-24 in its current location after the modification of trestle bridge static scheme. The scope of the paper includes the assessment of current technical condition of the object, a presentation of FEM analyses, a description of the assumed load cases, results of the static calculations, checking the effort of construction elements, global...
Year 2011
-
Awaria wiaduktu w m. Borkowo nad obwodnicą Trójmiasta
PublicationW referacie przedstawiono opis awarii drogowego wiaduktu wywołanej uderzeniem w obiekt ponadnormatywnego gabarytowo pojazdu. Zwrócono uwagę na skutki uderzenia, powodujące zniszczenie konstrukcji jednego z przęseł. Przedstawiono wyniki teoretycznych analiz statyczno-wytrzymałościowych wiaduktu w stanie awaryjnym oraz w fazach rozbiórki uszkodzonego przęsła. Omówiono sposób doraźnego zabezpieczenia obiektu oraz warunki dalszej jego...
-
Ekspertyza techniczna dotycząca uszkodzenia wiaduktu drogowego nr 17 nad Obwodnicą Trójmiasta w km. 349+230 w m. Borkowo
PublicationOpracowanie zawiera rezultaty analiz wykonanych na potrzeby określenia wpływu uderzenia w konstrukcję nośną wiaduktu. Opracowano zalecenia do działań pozwalających na przywrócenie pierwotnego użytkowania obiektu.
-
Ekspertyza techniczna dotycząca uszkodzenia wiaduktu drogowego nr 17 nad Obwodnicą Trójmiasta w km 349+230 w m. Borkowo
PublicationOpracowanie zawiera ocenę stanu konstrukcji po uszkodzeniu oraz rezultaty symulacji numerycznych i wnioski dotyczące możliwości przywrócenia pierwotnego charakteru obiektu.
-
Fem analysis of cosserat plates and shells based on some constitutive relations
PublicationPrzeprowadzono studium doboru mikropolarnych współczynników konstytutywnych w pewnym modelu płyty Cosseratów. Wyznaczono ograniczenia na ich wartości i przeprowadzono parametryczną analizę wpływu tych współczynników na geometrycznie nieliniowe deformacje powłok z ortogonalnymi przecięciami płatów.
Year 2007
-
Badania mostu głównego przez Wisłę w ciągu obwodnicy Płocka
PublicationOpsano zakres, metody pomiarów oraz wyniki badań statycznych i dynamicznych mostu podwieszonego przez Wisłę w ciżgu obwodnicy Płocka. Pomierzone podczas prób wartości ugięć, przemieszczeń oraz odkształceń (naprężeń) okazały się zgodne z wartościami teoretycznymi wyznaczonymi w projekcie i potwierdziły pracę mostu w zakresie sprężystym.
Year 2002
-
Badania mostu III Tysiąclecia im. Jana Pawła II w ciągu Trasy Sucharskiego w Gdańsku
PublicationW pracy przedstawiono zakres oraz wyniki badań podczas próbnego obciążenia drogowego mostu podwieszonego przez rzekę Martwą Wisłę w Gdańsku. Scharakteryzowano metodę pomiarów (aparaturę pomiarową), omówiono wyniki badań statycznych i dynamicznych oraz przedstawiono podsumowanie i wnioski z badań.
Year 2003
-
Badania odbiorcze mostu (próbne obciążenie).
PublicationMost III Tysiąclecia im. Jana Pawła II jest elementem Trasy Sucharskiego w Gdańsku, łączącej ul. Elbląską od strony południowej nad Martwą Wisłą z węzłem Wosia Budzysza i dalej portem Północnym. Most oddano do użytku w październiku 2001r. Jego budowa była, z punktu widzenia realizacji, przedsięwzięciem wysoce oryginalnym w skali kraju, gdyż to właśnie tutaj po raz pierwszy w Polsce zastosowano montaż wspornikowy przy budowie mostu...
-
Ciekawy przypadek wiaduktu sprężonego, którego nie wzmocniono.
PublicationW ramach ekspertyzy dotyczącej nośności zarysowanych bloków oporowych nowego wiaduktu sprężonego, wykonano sprawdzające obliczenia statyczne rzeczywistej konstrukcji z uwzględnieniem wpływu sposobu modelowania przęseł na jego teoretyczne wytężenie. Wykonano również numeryczną analizę nośności konstrukcji bloków oporowych oraz przeprowadzono badania wiaduktu ''in situ''. W wyniku przeprowadzonych analiz i badań stwierdzono wystarczjającą...
Year 2009
-
Buckling analysis of shell structures with stochastic imperfections using six parameter nonlinear shell theory
PublicationPrzedstawiono wpływ wstępnych losowych imperfekcji geometrycznych na wartość obciążenia krytycznego powłoki. W obliczeniach zastosowano autorski program MES wykorzystujący 6-cio parametrową nieliniową teorię powłok.
-
Contribution to the capacity analysis of the classic composite girder of Möller
PublicationThe analysis (brief history, experiments, numerical method) of the classic composite girder of Moller has been presented.
-
Formulation of spectral truss element for guided waves damage detection in spatial steel trusses
PublicationW pracy przedstawiono sformułowanie wielowęzłowego elementu spektralnego oraz odpowiedniego schematu całkowania ukierunkowanego na problem propagacji fal w kratownicach przestrzennych o dowolnej geometrii. Zaproponowane podejście nie ogranicza liczby węzłów w elemencie kratowym. Porównawcze rozwiązania numeryczne przeprowadzono dla konstrukcji idealnej (w stanie nieuszkodzonym) oraz dlakonstrukcji z miejscową nieregularnością w...
Year 2024
-
Can we really solve an arch stability problem?
PublicationWe bring attention to the problem of solving nonlinear boundary-value problems for elastic structures such as arches and shells. Here we discuss a classical problem of a shear-deformable arch postbuckling. Considering a postbuckling behaviour of a circular arch we discuss the possibility to find numerically a solution for highly nonlinear regimes. The main attention is paid to the problem of determination of all solutions. The...
Year 2010
-
Discrepancies of energy values in dynamics of three intersecting plates
PublicationW pracy analizuje się lot konstrukcji powłokowej złożonej z trzech przecinających się powłok. Obciążeniem jest przestrzenny układ sił o zadanym trójkątnym przebiegu w czasie. Po ustaniu obciążenia powłoka doświadcza swobodnego lotu. Celem pracy jest dyskusja różnic wartości energii całkowitej układu w locie swobodnym jakie znane są w literaturze przedmiotu. W pracy przedstawiono także przykład weryfikujący zastosowane algorytmy...
-
Ekspertyza techniczna dotycząca uszkodzenia wiaduktu drogowego nr 17 nad Obwodnicą Trójmiasta
PublicationOpracowanie zawiera wyniki zaawansowanej analizy mes konstrukcji wiaduktu, który uległ awarii w wyniku uderzenia pojazdu. wskazano na sposób postępowania w celu przywrócenia obiektu do użytkowania.
Year 2020
-
Dynamic Tests and Technical Monitoring of a Novel Sandwich Footbridge
PublicationA novel sandwich composite footbridge is described in this paper, for the first time after it has been put into operation over the Radunia River in the Pruszcz Gdański municipality. This paper presents results of dynamic tests and describes technical monitoring of the footbridge. The dynamic tests were conducted to estimate pedestrian comfort and were compared with the ones from numerical simulations made in the environment of...
Year 2021
-
Examination of selected failure criteria with asymmetric shear stresses in the collapse analysis of laminated shells
PublicationThe paper is concerned with failure analysis of composite shells performed with the usage of the nonlinear 6‐parameter shell theory with drilling rotation degree of freedom. This special theory embodies naturally unlim-ited translations and rotations and is suitable for analysis of irregular shells for instance with various, partic-ularly orthogonal, intersections. The presence of the drilling rotation is inherently accompanied...
Year 2004
-
Fem and time stepping procedures in non-linear dynamics of flexible branched shell structures.
PublicationW pracy dyskutowano problemy całkowania równań ruchu, sformułowanych w ramach nieliniowej sześcioparametrowej teorii powłok. Główne myśli dotyczą zbieżności rozwiązań uzyskanych w procesie aproksymacji przestrzennej i czasowej oraz analizy stabilności rozwiązań MES.
Year 2006
-
Four-node semi-EAS element in six-field nonlineartheory of shells
PublicationW pracy sformułowano 4-węzłowy powłokowy element skończony dla konstrukcji powłokowych. Element opracowano w ramach nieliniowej 6-parametrowej teorii powłok z niesymetrycznymi miarami odkształceń membranowych. Kinematyka powłoki jest opisana przez dwa pola: translacji i obrotów, przy czym wszystkie trzy parametry obrotu traktowane są jako niezależne. W wyniku tego sformułowany element nadaje się do analizy struktur powłokowych...
seen 6840 times