dr inż. Przemysław Kalitowski
Employment
- Assistant professor at Department of Engineering Structures
Publications
Filters
total: 32
Catalog Publications
-
Nondestructive Testing of the Miter Gates Using Various Measurement Methods
PublicationWhen any problems related to civil engineering structures appear, identifying the issue through the usage of only one measuring method is difficult. Therefore, comprehensive tests are required to identify the main source. The strains and displacement measurements, as well as modal identification, are widely used in the nondestructive testing of structures. However, measurements are usually carried out at several points and confirm...
-
Control of the bridge span vibration with high coefficient passive damper. Theoretical consideration and application
PublicationThe research was carried out due to the problem of vibration on the lively pedestrian drawbridge across the Motlawa River in the city of Gdansk. In the design stage, the main span of the footbridge showed unfavorable dynamic properties, which may create a comfort problem for pedestrians. The first vertical bending eigenfrequency was recognized as 1.64 Hz. The original design of the footbridge was equipped with a driving cylinder...
-
Moment resistance of I-section end-plate roof girder splices; a case study
PublicationThis article deals with the problem of determining the resistance of end-plate connections. A nonlinear FEM model of the joint was constructed in order to predict its carrying capacity. A standard code procedure was done as well. The analyses have been done to assess atypical end-plate joints designed and constructed as a part of roof structures.
-
Przęsło łukowe kolejowego obiektu mostowego. Wpływ schematu statycznego i rozwiązań konstrukcyjnych na właściwości dynamiczne
PublicationW pracy przedstawiono kompleksową analizę optymalizacyjną kolejowego wiaduktu łukowego. Szczególną uwagę zwrócono na zachowanie dynamiczne konstrukcji. Odpowiedź dynamiczna przęsła pod obciążeniem taboru Kolei Dużych Prędkości (KDP) jest jednym z kluczowych elementów podlegających ocenie przy projektowaniu obiektów wzdłuż KDP. Drgania przęsła ograniczane są ze względu na trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji oraz komfort pasażerów....
-
Konstrukcje z gruntu zbrojonego geosyntetykami odciążające przyczółki - Analiza temperatur
PublicationW artykule podjęto, bardzo istotny z punktu widzenia bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji, temat zachowania się w czasie przyczółków mostowych, które zaprojektowano z wykorzystaniem konstrukcji odciążających z gruntu zbrojonego geosyntetykami. Na dwóch przykładach przeanalizowano zmienność temperatur wewnątrz bloku z gruntu zbrojonego. Temperatura w otoczeniu geozbrojenia syntetycznego może mieć istotny wpływ na jego trwałość.
-
Analiza następstw potencjalnej awarii wanty mostu podwieszonego w Bydgoszczy
PublicationMost Uniwersytecki został zamknięty po siedmiu latach od oddania do użytkowania. Powodem były widoczne gołym okiem objawy znacznego przeciążenia w obrębie zakotwień. Krytyczne elementy konstrukcji mostu zostały wzmocnione i przywrócono go do ruchu. W artykule przedstawiono nieliniowe analizy statyczne i dynamiczne wykonane na modelu MES, prezentujące cztery scenariusze przebiegu zachowania konstrukcji po utracie nośności mocowania...
-
Most Uniwersytecki w Bydgoszczy. Teoretyczne podstawy decyzji o wyłączeniu obiektu z ruchu
PublicationW artykule przedstawiono ogólny opis konstrukcji podwieszonego mostu Uniwersyteckiego nad rzeką Brdą w Bydgoszczy. Opisano również prace eksperckie dotyczące oceny nośności konstrukcji. W wyniku badań i analiz obiekt został uznany za niebezpieczny dla użytkowników i wycofany z eksploatacji. W artykule przedstawiono zasadnicze przesłanki, które doprowadziły zarządcę do podjęcia głównych decyzji i postępowania naprawczego.
-
Aktualizacja modelu teoretycznego Mostu Rędzińskiego na podstawie pomiarów konstrukcji, po 10 latach eksploatacji
PublicationW roku 2020 zrealizowano prace badawcze, które miały na celu ocenę stanu konstrukcji Mostu Rędzińskiego we Wrocławiu po 10 latach eksploatacji. W ramach badań eksperckich wykonano pomiary sił w wantach mostu metodą wibracyjną, dokonano pomiarów geodezyjnych przęseł i pylonu oraz zbudowano model numeryczny. Model posłużył do oceny aktualnego stanu wytężenia elementów konstrukcji. Konieczne było przeprowadzenie aktualizacji pierwotnego...
-
Ocena nośności konstrukcji pylonu Mostu Rędzińskiego po 10 latach eksploatacji. Propozycje działań utrzymaniowych
PublicationPylon mostu podwieszonego jest głównym elementem konstrukcyjnym przenoszącym niemal całe obciążenie z przęseł na fundamenty. W Moście Rędzińskim bardzo ważną rolę w pracy pylonu odgrywa rygiel dolny. Jest to żelbetowy element obciążony rozporem wynikającym z pochylenia nóg pylonu oraz reakcjami z przęseł. Jest zatem silnie rozciąganą i zginaną belką, ekscentrycznie sprężoną. Po ujawnieniu zarysowań w ryglu przystąpiono do kompleksowej...
-
Zagrożenie katastrofą budowlaną Mostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy. Analiza i badania
PublicationMost Uniwersytecki został zamknięty po 7 latach od oddania do użytku. Powodem były błędy projektowe ujawnione w przeglądzie w roku 2020, potwierdzone teoretycznymi analizami nośności. Bezpośrednim powodem zamknięcia przeprawy było stwierdzenie zagrożenia katastrofą budowlaną. W roku 2021, zgodnie z zaleceniem i koncepcją ekspercką, krytyczne elementy konstrukcji mostu zostały wzmocnione. W styczniu 2022 most został przywrócony...
-
Pomiar sił w wantach mostu podwieszonego
PublicationW artykule przedstawiono metodę oraz wyniki badań sił w wantach Mostu III Tysiąclecia im. Jana Pawła II w Gdańsku. Do identyfikacji sił wykorzystano trzy metody: wibracyjną; z wykorzystaniem siłownika jednosplotowego (lift-off) oraz pomiaru strzałki ugięcia. Przedstawione wyniki badań dowodzą, że wszystkie metody mogą być z powodzeniem wykorzystywane do identyfikacji rzeczywistej siły w wancie. Każda z metod ma jednak ograniczenia...
-
Estakada E1 w ciągu obwodnicy Wałcza. Konsekwencje przyjętej technologii sprężenia
PublicationW referacie opisano przypadek liniowej i nieliniowej analizy sprężonego dźwigara mostowego. W czasie budowy zauważono zarysowania na spodniej stronie dźwigara. Były to miejscowe zjawiska zlokalizowane w okolicy połączeń technologicznych. Analiza liniowa modelu belkowego nie dostarczyła informacji o ryzyku zarysowania. Liniowa analiza modelu powłokowego ujawniła naprężenia większe niż wytrzymałość betonu przy rozciąganiu. Nieliniowa...
-
Niekonwencjonalna metoda korekty siły w wieszaku drogowego wiaduktu łukowego
PublicationArtykuł dotyczy wiaduktu łukowego zlokalizowanego w Słupsku w ciągu nowo budowanej łącznicy DK 6 i DK 21. Jako wieszaki na obiekcie zastosowano typowy system sworzniowy bez możliwości naciągania (nie ma mufy i nakrętek). Odpowiednie siły w cięgnach miały pojawić się w sposób naturalny po zwolnieniu przęsła z podpór montażowych. Jak się okazało, jeden z wieszaków został pozbawiony naciągu. W artykule przedstawiono sposób identyfikacji...
-
Ocena pracy dźwigara zadaszenia Hali Blanika w Gdańsku
PublicationWartykule przedstawiono kompleksowe sprawdzenie nośności stalowej konstrukcji zadaszenia Hali Leszka Blanika w Gdańsku. Dokonano oceny wpływu otworów dużej średnicy w środnikach dźwigara na jego nośność. Oszacowano nośność nietypowego, zginanego styku doczołowego łączącego elementy dwuteowe klasy 4. Obliczenia wykonano na podstawie norm i analiz modeli MES.
-
Identyfikacja własności dynamicznych cięgien jako element diagnostyki wybranych konstrukcji mostowych
PublicationW artykule opisano doświadczenia autorów związane z identyfikacją siły w cięgnach mostów. Główna uwaga poświęcona została sprężeniu zewnętrznemu w mostach betonowych. Rozpatrzono wpływ błędów pomiarowych występujących w trakcie badań identyfikujących siłę na podstawie parametrów modalnych. Zwrócono wpływ trudności związanych z określeniem długości cięgna, jego masą i warunkami brzegowymi. Opisany przypadek uszkodzonego kabla sprężającego...
-
Przyczółki mostowe wspomagane konstrukcjami z gruntu zbrojonego
Publication.
-
Most zwodzony przez Martwą Wisłę w Gdańsku-Sobieszewie - wybrane zagadnienia dynamiczne
PublicationW artykule opisano analizę zachowania dynamicznego elementów podwieszenia mostów. Algorytm i rezultaty przedstawiono na przykładzie nowego mostu zwodzonego w Gdańsku-Sobieszewie.Wprowadzono uproszczenia na bazie rezultatów uzyskanych z analizy statycznej, stworzono linię wpływu przemieszczeń dla obciążenia samochodem ciężarowym. Następnie wygenerowano funkcję przemieszczeń w czasie dla punktów zamocowania cięgna, w której uwzględniono...
-
Wybrane przykłady analizy przęseł mostów stalowych
PublicationPomimo silnego trendu związanego z budownictwem betonowym przęsła stalowe w dalszym ciągu znajdują zastosowanie w Europie i Polsce. W referacie przedstawiono wybrane przykłady historyczne i współcześnie zrealizowanych lub będących w budowie obiektów mostowych. Zwrócono uwagę na odejście od standardowych rozwiązań. Pokazano wybrane przykłady modelowania ostatnio realizowanych mostów. Zwrócono uwagę na nietypowe rozwiązania projektowe.
-
Footbridges. Dynamic Design – Selected Problems
PublicationModern footbridges create challenge in esthetic and structural design. Breaking the proven canons is a recipe for architectural success. However esthetic form has to be also a functional pedestrian bridge. Therefore a good FEM modeling is a key element in engineering part of design. The paper presents selected problems related to the modeling of the dynamic construction of footbridges. Several basic dynamic problems concerning...
-
USZKODZONA BELKA TYPU T WIADUKTU DROGOWEGO. OCENA USZKODZEŃ I NAPRAWA
PublicationW rozdziale opisano metodę wzmocnienia uszkodzonej belki prefabrykowanej typu T. Dźwigar wiaduktu drogowego został uderzony przez wozidło, co spowodowało jego zarysowanie i ubytki. Zaproponowano naprawę poprzez dobetonowanie dodatkowej belki. W procesie budowy belki zastosowano balastowanie płytami betonowymi w celu wciągnięcia nowego dźwigara do przenoszenia obciążeń od ciężaru własnego obiektu. Przewidziano połączenie starego...
seen 1906 times