Abstract
W artykule skupiono uwagę na temacie dotyczącym personalizacji produktu. Celem pracy jest zbadanie zależności pomiędzy cechami demograficznymi a zmiennymi dotyczącymi personalizacji. Cechy demograficzne obejmują: wiek, wykształcenie, osiągany dochód netto, miejsce zamieszkania, a zmienne dotyczące personalizacji zawierają: znajomość personalizacji, chęć dopasowywania produktów do indywidualnych potrzeb, chęć zakupu spersonalizowanych produktów. W artykule scharakteryzowano personalizację produktu uwzględniając istotną rolę klienta w procesie tworzenia produktu. Praca wyjaśnia meritum zjawiska i uwypukla różnice pomiędzy personalizacją i kastomizacją. W artykule przedstawiono wyniki autorskich badań, w których zanalizowano zależności pomiędzy cechami demograficznymi a zmiennymi dotyczącymi personalizacji. Zastosowano współczynnik V-Cramera, który pozwolił określić zależności i ich charakter. Stwierdzono, że silny wpływ na cechy dotyczące personalizacji ma wiek oraz wykształcenie, umiarkowanie na nie oddziałuje dochód, zaś słabe znaczenie ma miejsce zamieszkania.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- Copyright (2017 Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur)
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Handel Wewnętrzny
pages 130 - 139,
ISSN: 0438-5403 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2017
- Bibliographic description:
- Firgolska A.: Związki pomiędzy cechami demograficznymi kobiet a zmiennymi dotyczącymi personalizacji produktu// Handel Wewnętrzny. -., iss. 5(370) (2017), s.130-139
- Bibliography: test
-
- Białecki K. (2006), Instrumenty marketingu, Branta, Warszawa-Bydgoszcz.
- Banyte J., Gadeikiene A., Rutelione A., Kakneviciene I. (2016), Expression of Personalization while Developing Long-Term Relationships with Service Customers, "Inzinerine Ekonomika-Engineering Economics", nr 4. open in new tab
- Flis K. (2015), Personalizacja, rekomendacja, prosumpcja -trzy wymiary dialogu organizacji i konsumenta, "Handel Wewnętrzny", nr 1.
- Gilmore J., Pine J. (1997), The four faces customization, "Harvard Business Review Press", nr 1. open in new tab
- Hoyer W.D., Chandy R., Dorotic M., Krafft M., Singh S.S. (2010), Consumer cocreation in new product development, "Journal of Service Research", nr 13. open in new tab
- Kasanoff B. (2011), Making it Personal, The Perseus Books Group, Massachusetts.
- Kotler, P. (2010), Marketing 3.0. Dobry produkt? Zadowolony klient? Spełniony człowiek! MT Biznes, Warszawa. open in new tab
- Kramer J. (1994), Badania rynkowe i marketingowe, PWE, Warszawa.
- Kramer J. (2011), Konsumpcja -ewolucja ról i znaczeń, "Konsumpcja i Rozwój", nr 1.
- Levesque N., Boeck H. (2017), Proximity Marketing as an Enabler of Mass Customization and Personalization in a Customer Service Experience, (w:) Bellemare J., Carrier S., Nielsen K., Piller F. (red.) Managing Complexity. Springer Proceedings in Business and Economics, Springer, Cham. open in new tab
- Luszniewicz A., Słaby T. (2008), Statystyka. Teoria i zastosowanie., C.H. Beck. Warszawa.
- Maciejewski G. (2016), Konsument w przestrzeni handlu i usług w perspektywie 2020 roku, "Studia Ekonomiczne", tom 270.
- Mitręga M. (2013), Czy prosumpcja w dobie kryzysu to zjawisko jednowymiarowe? Eksploracja wśród użytkowników portali społecznościowych, "Problemy Zarządzania", nr 11. open in new tab
- Mitręga M, Małecka A. (2016), Konsument jako członek organizacji -szersza perspektywa koprodukcji, "Studia i Prace WNEiZ US", nr 43. open in new tab
- Newell F. (1997), The New Rules of Markeitng, McGraw-Hill, Nowy Jork.
- Nowacki, F. (2014), Marketing 4.0 -nowa koncepcja w obliczu przemian współczesnego konsumenta, "Marketing i Rynek", nr 6.
- Piller, F. (2012), Personalization vs Mass Customization -a review of the definitions, http://mass-customization.blogs.com/mass_customization_open_i/2010/10/term-wars- personalization-versus-mass-customization-a-review-of-the-definitions.html [dostęp: 10.03.2017]. open in new tab
- Pine J. (1993), Mass customization: the new frontier in business competition, "Harvard Business Review Press", Boston.
- Rogoś-Turek B. (2011), Podobnie, ale nie to samo -personalizacja i dostosowanie, http://uxbite.com/2011/08/podobnie-ale-nie-to-samo [dostęp: 10.03.2017]. open in new tab
- Szreder M. (2002), Badania opinii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania, Gdańsk.
- Szwarc N. (2010), Od masowej komunikacji marketingowej po personalizację w e-marketingu, "E-mentor", nr 3.
- Wang W., Suri R., Feng S. (2016), The Role of Product Personalization in Effects of Self- Congruity Versus Functional Congruity, (w:) Campbell C., Ma J. (red.), Looking Forward, Looking Back: Drawing on the Past to Shape the Future of Marketing. Developments in Marketing Science: Proceedings of the Academy of Marketing Science, Springer, Cham. open in new tab
- Wieczorkowski J, Jurczyk-Bunkowska M. (2017), Big data jako źródło innowacji zarządzaniu i inżynierii produkcji, Oficyna Wydawnicza PTZP, Opole.
- Wind J. (2011), Customerization: The next revolution in mass customization, "Journal of Interactive Marketing", nr 1. open in new tab
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 113 times