Publications
Filters
total: 517
Catalog Publications
-
Identyfikacja terenu za pomocą autonomicznego robota
PublicationW pracy rozważane jest zagadnienie identyfikacji nieznanego terenuprzy pomocy autonomicznego robota o ograniczonym zasięguwidzialności. Przyjęty model matematyczny zakłada, że teren mapostać ograniczonej dwuwymiarowej mapy podzielonej na identycznekwadratowe obszary (pola) przylegające do siebie bokami. Zadaniemautonomicznego robota, którego zasięg widzialności ogranicza siedo pól przylegających do miejsca, w którym się znajduje,...
-
Aplikacja wspomagająca przetwarzanie sekwencji dna: moduł dopasowań
PublicationBiologia molekularna jest obecnie bardzo dynamicznie rozwijającą się dziedziną nauki. Wzrost mocy obliczeniowej komputerów pozwala na coraz szybszą i dokładniejszą analizę wielocząsteczkowych biologicznych polimerów. Poniższy artykuł przedstawia jeden z modułów programu AlignGator - modułowego systemu przeznaczonego do analizy DNA. Omawiany moduł pozwala na tworzenie, oraz edycję wielodopasowań. W początkowej części artykułu opisane...
-
Grafowy model macierzy ultrametrycznej i jego zastosowania w filogenezie i t-kolorowaniu
PublicationW pracy podano definicję macierzy ultrametrycznej i jej reprezentację grafową. Macierz ta jest wykorzystywana głównie w filogenezie, do budowy drzew ultrametrycznych. W pracy opisano jeden z algorytmów słuzący do konstrukcji takich drzew. Ponadto, omówiono inne możliwe zastosowania modelu grafowego macierzy, tym razem dla problemu przydziału częstotliwości dla nadajników. Zaproponowano również rozwiązanie tego problemu w szczególnym...
-
Sztuczne systemy immunologiczne w optymalizacji dyskretnej
PublicationSztuczne systemy immunologiczne to modele komputerowe oparte na niektórych właściwościach systemu odpornościowego kręgowców. Znajdują one szereg zastosowań m. in. w optymalizacji dyskretnej. Praca ta przedstawia informacje na temat trzech modeli obliczeniowych inspirowanych funkcjonowaniem układu immunologicznego, ich podstaw biologicznych i moŜliwych zastosowań. Artykuł zawiera opis algorytmu selekcji klonalnej w wersji optymalizacyjnej...
-
On some ramsey and turan-type numbers for paths and cycles
PublicationUdowodniono, że R(P_3,C_k,C_k)= R(C_k,C_k)= 2k - 1, dla nieparzystych k. Udowodniono, że R(P_4,P_4,C_k) = k + 2 oraz R(P_3,P_5,C_k) = k + 1 dla k > 2.
-
Wyszukiwanie cykli w grafach przy użyciu cykli Hopfielda
PublicationPrzedstawiono przykłady zastosowania sieci neuronowej Hopfielda do rozwiązywania trudnych obliczeniowo problemów kombinatorycznych.
-
Przechwytywanie obiektów poruszających się z ograniczoną prędkością
PublicationKrawędziowa liczba przeszukiwawcza grafu informuje nas ilu mobilnych agentów, przykładowo jednostek policji, jest niezbędnych do przechwycenia poruszającego się z dowolnie dużą prędkością uciekiniera w danym grafie. Podczas praktycznych zastosowań modelu w systemach bezpieczeństwa rzadko jednak spotyka się jednostki poruszające się z nieograniczoną prędkością. W pracy tej pokazujemy, że agenci mogą wykorzystać fakt ograniczonej...
-
Model formalny dla problemu lokalizacji błędów w kodzie programu
PublicationIstnieje szereg sposobów badania poprawności programów komputerowych. W niniejszym referacie podejmujemy problem automatycznego testowania oprogramowania przy założeniu, iż dany jest zbiór testów (asercji) dla poszczególnych fragmentów kodu. Dla uproszczenia analizy zakładamy, że badany fragment kodu zawiera dokładnie jeden błąd, co nie zmniejsza ogólności rozważań. W artykule analizujemy praktyczne aspekty powyższego problemu...
-
Heurystyczne algorytmy szeregowania zadań wieloprocesorowych na procesorach dedykowanych
PublicationProblem szeregowania zadań wieloprocesorowych na procesorach dedykowanych można zaprezentować przy pomocy modelu kolorowania krawędzi hipergrafów. Hipergrafem nazywamy pewne uogólnienie grafu, w którym krawędzie mogą zawierać dowolnie wiele wierzchołków. Model taki pozwala symulować rozmaite zjawiska praktyczne oraz teoretyczne. Kolorowanie hiperkrawędzi hipergrafów jest uogólnieniem kolorowania krawędzi grafów, zatem jest problemem...
-
Porównanie heurystyk dla problemu szeregowania zadań czasowo-zależnych o wspólnym podstawowym czasie wykonywania
PublicationW pracy rozważany jest następujący, jednoprocesorowy problem szeregowania zadań czasowo-zależnych. danych jest n+1 zadań o czasach wykonywania postaci pi = a + bisi, gdzie si oznacza czas rozpoczęcia wykonywania i-tego zadania, a > 0, bi > 0, i = 0, 1, ..., n. wszystkie zadania są niepodzielne i dostępne w chwili t0 = 0. należy znaleźć harmonogram minimalizujący łączny czas zakończenia. w pracy przedstawiono algorytm, który, o...
-
The circular chromatic index of some class 2 graphs
PublicationW artykule został wyznaczony cyrkularny indeks chromatyczny dla dwóch rodzin grafów klasy 2. Co więcej, podano nie trywialne oszacowania tego parametru dla snarków Isaacsa i Goldberga. Na koniec artykułu rozważana jest złożoność obliczeniowa problemów związanych z cyrkularnym kolorowaniem krawędzi.
-
Witryna inrenetowa w funkcjonowaniu szkoły
PublicationW artykule przedstawiono problematykę funkcjonowania witryn internetowych w środowisku edukacyjnym. Przeanalizowano aspekty zarówno natury technologicznej jak i informacyjnej. Zaprezentowano technologie informatyczne i internetowe zorientowane na tworzenie witryn www. Przeanalizowano potrzeby funkcjonalne dla witryn szkolnych i edukacyjnych. Zwrócono uwagę na ich ukierunkowanie na grupy odbiorcze. Pokazano reprezentatywne przykłady...
-
Hiperheurystyki w kolorowaniu grafów
PublicationHiperheurystyki to jeden z nowych trendów w technice obliczeniowej. Można je zdefiniować jako algorytmy, które wykorzystują zdefiniowany zbiór prostych heurystyk do znalezienia przybliżonego rozwiązania. Celem algorytmu jest znalezienie takiej sekwencji uruchamiania tych prostych operacji, która będzie dawała najlepsze rozwiązanie dla danej instancji problemu lub danej klasy instancji problemu. W pracy zdefiniowano heurystyki dla...
-
Kształcenie umiejętności pracy w zespole wśród studentów informatyki
PublicationW pracy zaprezentowano przedmiot ''Projekt grupowy'' prowadzony na Wydziale ETI Politechniki Gdańskiej, którego celem jest przekazanie studentom wiedzy i wykształcenie umiejętności w zakresie: pracy zespołowej, prowadzenia rozmów z klientem zlecającym pracę projektowania i wytwarzania produktów z wykorzystaniem najnowszych technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych oraz wytwarzania i utrzymania dokumentacji projektowej. W...
-
Kolorowanie końcówkowe multidrzew
PublicationW pracy przedstawiono nowy model kolorowania grafów, mianowicie kolorowanie końcówkowe. Naszkicowano związki łączące ten model z klasycznymi modelami kolorowania oraz przedstawiono wielomianowy algorytm optymalnie końcówkowo kolorujący multidrzewa.
-
Zastosowania trójkątnych płytek w grafice komputerowej
PublicationPraca opisuje metody pokrywania trójkątnymi płytkami dowolnych powierzchni trójwymiarowych reprezentowanych przez siatki trójkątne. Omówione są znane metody konstruowania i układania trójkątnych płytek oraz ich optymalizacja algorytmami kolorowania grafów. Zaproponowana jest ulepszona hybrydowa metoda, umożliwiająca pokrycie dowolnej powierzchni wzorem, który wymaga kierunkowego uporządkowania.
-
Generating fractal tiles using Voronoi diagrams
PublicationPraca opisuje szczególną klasę podziałów powierzchni n-wymiarowego torusa na komórki o fraktalnym brzegu. Zbiór komórek przejawia nietypowe własności samopodobieństwa, może zostać użyty do wypełnienia przestrzeni R^n w sposób periodyczny lub aperiodyczny ze zmienną gęstością podziałów. Zaproponowany został algorytm do generowania takich podziałów używając diagramów Woronoja. Opisana metoda może mieć zastosowania w grafice komputerowej.
-
Zwarte końcówkowe kolorowanie grafów
PublicationPraca dotyczy jednego z nowych modeli kolorowania grafów, tzw. zwartego końcówkowego kolorowania. Praca zawiera definicję modelu, informacje o jego zastosowaniach, dolne i górne oszacowania na liczbę kolorów oraz wartości dokładne zwartego końcówkowego indeksu dla wybranych klas grafów: ścieżek, cykil, gwiazd, kół, grafów pełnych i innych.
-
Proceduralne modelowanie stworów w Suboceanic
PublicationSuboceanic to niewielki program wykonywalny zajmujący 50 kilobajtów. Został zaprezentowany na party demoscenowym Assembly 2005 w kategorii intro 64k. Efektem działania programu jest multimedialna animacja, w której zarówno obraz jak i dźwięk generowany jest w czasie rzeczywistym. Ta praca opisuje szczegółowo algorytmy opracowane podczas produkcji tego intra do generowania proceduralnych stworów i roślin. Opisana metoda polega na...
-
A polynomial algorithm for some preemptive multiprocessor task scheduling problems.
Publication.