dr hab. inż. Arkadiusz Lewicki
Zatrudnienie
- Profesor uczelni w Katedra Automatyki Napędu Elektrycznego i Konwersji Energii
Publikacje
Filtry
wszystkich: 123
Katalog Publikacji
Rok 2008
Rok 2007
-
Bezczujnikowe sterowanie maszyną indukcyjną zasilaną z falownika prądu
Publikacja.
-
Modulacja szerokości impulsów w falownikach prądu
Publikacja -
Modulacja szerokości impulsów w falownikach prądu
PublikacjaW pracy zaproponowano nową metodę modulacji szerokości impulsów dla falowników prądu. Prezentowana metoda modulacj pozwala na eliminację przepięć związanych z obecnością pojemności pasożytniczych tranzystorów mocy i posożytniczymi indukcyjności w obwodzie komutacyjnym. Dodatkowo umożliwia zwiększenie dokładności pomiarów zmiennych wykorzystywanych w układzie sterowania maszyną elektryczną
-
Modulacja szerokości impulsów w falownikach prądu
PublikacjaW pracy zaproponowano nową metodę modulacji szerokości impulsów dla falowników prądu. Prezentowana metoda modulacj pozwala na eliminację przepięć związanych z obecnością pojemności pasożytniczych tranzystorów mocy i posożytniczymi indukcyjności w obwodzie komutacyjnym. Dodatkowo umożliwia zwiększenie dokładności pomiarów zmiennych wykorzystywanych w układzie sterowania maszyną elektryczną
-
Nieliniowe sterowanie silnikiem indukcyjnym zasilanym z falownika prądu
Publikacja.
-
Nowy sposób generowania wektora napięcia wyjściowego w falowniku napięcia
PublikacjaW artykule przedstawiono metodę modulacji szerokości impulsów,w której wyeliminowano problemy związane z kompensacją wpływu czasu martwego w zakresie niskich częstotliwości napięcia wyjściowego. W algorytmie modulacji skorygowane zostały błędy generowania napięcia wyjściowego związane z pojemnościami pasożytniczymi tranzystorów mocy.
-
Zmodyfikowane sterowanie silnikiem indukcyjnym zasilanym z falownika prądu
Publikacja.
Rok 2006
-
Dokładne generowanie wektora napięcia wyjściowego w falowniku napięcia z modulacją szerokości impulsów
PublikacjaW artykule dokonano analizy wpływu parametrów tranzystorów mocy wykorzystanych do budowy falownika napięcia na dokładność generowania wektora napięcia wyjściowego. Zaproponowano metodę modulacji szerokości impulsów, w której zredukowany został wpływ zjawisk związanych z właściwościami tranzystorów mocy na napięcie generowane w falowniku. Przedstawiono przebiegi prądów fazowych falownika, w którym zaimplementowano proponowane rozwiązanie.
-
Exact generation of voltage vector in voltage inverter with pulse width modulation
PublikacjaW artykule zaproponowano metodę modulacji szerokości impulsów dla falownika napięcia. Proponowana metoda rozwiązuje problemy związane z kompensacją czasów martwych oraz kompensacją wpływu parametrów łączników energolelektronicznych na napięcie wjściowe falownika. W artykule zaprezentowano metodę kompensacji między innymi pojemności pasożytniczych tranzystorów, dyskretyzacji czasów załączeń tranzystorów. Przedstawiona metoda modulacji...
-
Properties of sensorless control systems based on multiscalar models of the induction motors
PublikacjaCelem artykułu jest opracowanie ogólnych postaci multiskalarnych modeli silnika indukcyjnego i zaprezentowanie właściwości bezczujnikowych układów regulacji opartych na takich modelach. Poprzednio prezentowane modele multiskalarne silnika indukcyjnego oparte na wykorzystaniu wektorów prądu stojana i strumienia wirnika zostły uogólnione jako model typu 1. Nowy model typu 2 zdefiniowany został dla wektora prądu stojana i innego wektora...
-
Przetwornica dc-dc z miękką komutacją tranzystorów
PublikacjaW artykule zaprezentowano wyniki badań eksperymentalnych przetwornicy DC-DC o mocy 20[kW], w której ograniczenie komutacyjnych strat mocy zapewniono poprzez wykorzystanie dławika z odczepem oraz dodatkowego obwodu rezonansowego. Przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych wpływu wartości parametrów poszczególnych elementów układu przetwornicy na zachowanie warunków miękkiej komutacji.
Rok 2005
-
Eliminacja czasów martwych w algorytmie sterującym modulacją szerokości impulsów
PublikacjaW artykule przedstawiono metodę modulacji szerokości impulsów, w której wyeliminowano konieczność wprowadzania czasów martwych do sekwencji sterującej tranzystorami.Przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych falownika, w którym wykorzystano zaprezentowaną metodę modulacji.
-
Kompensacja błędu dynamicznego przekładni zębatej w napędzie z silnikiem indukcyjnym
PublikacjaW artykule zaprezentowano metodę detekcji i kompensacji drgań będących efektem błędu transmisji przekładni. Drgania w układzie napędowym zostały zredukowane na drodze generowania odpowiednich składowych momentu elektromagnetycznego w silniku klatkowym, pracującym w bezczujnikowym układzie sterowania.
-
Kompensacja drgań momentu w układzie napędowym z maszyną asynchroniczną
PublikacjaW artykule zaprezentowano metodę detekcji i kompensacji drgań momentu w układzie napędowym z maszyną asynchroniczną. Redukcję oscylacji momentu na wale maszyny obciążającej napęd uzyskano na drodze generowania odpowiednich składowych momentu elektromagnetycznego w silniku klatkowym, pracującym w bezczujnikowym układzie sterowania.
-
Przetwornica dc-dc z miękką komutacją tranzystorów
PublikacjaW artykule zaprezentowano wyniki badań eksperymentalnych przetwornicy DC-DC o mocy 20[kW], w której ograniczenie komutacyjnych strat mocy zapewniono poprzez wykorzystanie dławika z odczepem oraz dodatkowego obwodu rezonansowego. Przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych wpływu wartości parametrów poszczególnych elementów układu przetwornicy na zachowanie warunków miękkiej komutacji.
Rok 2004
-
Control of voltage source inverter without dead-time effects.
PublikacjaW artykule zaproponowano metodę dokładnego generowania wektora napięcia o małej amplitudzie w falowniku napięcia. Zaprezentowano metodę modulacji szerokości impulsów, w której wyeliminowano koniecznosć wprowadzania czasów martwych oraz kompensacji ich wpływu na napięcie wyjsciowe przekształtnika
-
Modelowanie układu przetwornicy rezonansowej dc-dc z miękką komutacją tranzystorów.
PublikacjaW referacie zaprezentowano model matematyczny przetwornicy DC-DC, który umożliwia przeprowadzenie badań symulacyjnych układu przetwornicy oraz dobór parametrów głównych jej elementów.
-
Optimisation of ZVZCS DC/DC converter with tapped inductor.
PublikacjaW artykule zaprezentowano możliwości wykorzystania dławika z odczepem oraz obwodu LC w celu uzyskania warunków miękkiej komutacji kluczy energoelektronicznych w przetwornicy DC-DC.Na podstawie modelu matematycznego zbadany został wpływ wartości elementów na zachowanie miękkiej komutacji.Przedstawiono wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych.
-
Properties of control systems based on nonlinear models of the induction motor.
PublikacjaW artykule przedstawiono zastosowanie obserwatora prędkości kątowej wirnika silnika indukcyjnego w nielinowych układach regulacji. Porównano dwa typy układów sterowania multiskalarnego. Przedstawiono przypadek niestabilnej pracy układu nieliniowego sterowania za pomocą symulacji komputerowej.W artykule przedstawiono dwa układy sterowania silnikiem asynchronicznym klatkowym, zasilanym z falownika napięcia, oparte na modelu multiskalarnym,...
-
Strategia sterowania falownikiem napięcia bez czasów martwych.
PublikacjaW artykule zaprezentowano metodę modulacji szerokości impulsów, w której wyeliminowano koniczność wprowadzania czasów martwych do sekwencji sterujących tranzystorami falownika. Przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych
-
Wpływ parametrów elementów układu przetwornicy rezonansowej dc-dc na zachowanie warunków miękkiej komutacji.
PublikacjaW artykule zaprezentowano topologię układu przetwornicy rezonansowej DC-DC, zapewniającą bezprądową oraz beznapięciową komutację tranzystorów (ZVZCS). Warunki miękkiej komutacji uzyskano dzięki zastosowaniu dławika dzielonego oraz dodatkowego obwodu LC. W oparciu o badania symulacyjne przeanalizowano wpływ parametrów wybranych elementów na pracę przetwornicy DC-DC.
Rok 2003
-
Kompensacja drgań w napędzie z silnikiem klatkowym
PublikacjaW artykule zaproponowano możliwość wykorzystania maszyny elektrycznej do kompensacji drgań momentu transmitowanego do obciążenia za pośrednictwem przekładni zębatej. Redukcje drgań na wale wyjściowym przekładni uzyskano w wyniku generowania odpowiedniej składowej zmiennej momentu elektromagnetycznego w silniku asynchrownicznym. Zaproponowano wykorzystanie bezczujnikowego układu sterowania momentem kompensującym do synchronizacji...
wyświetlono 3715 razy