Publikacje
Filtry
wszystkich: 386
Katalog Publikacji
Rok 2012
-
Determinanty obszaru poprawy jakości i bezpieczeństwa w kontekście akredytacji szpitali w Polsce
PublikacjaW niniejszej publikacji zaprezentowano podstawowe aspekty ciągłego doskonalenia jakości usług zdrowotnych z uwzględnieniem obszaru poprawy jakości i bezpieczeństwa jako jednego ze standardów akredytacyjnych. Głównym celem było dokonanie charakterystyki standardów elementarnych tego obszaru oraz zaprezentowanie wyników badań związanych z określeniem hierarchii ważności tych standardów z perspektywy pacjentów.
-
Determinanty percepcji jakości usług edukacyjnych w perspektywie grup interesariuszy
PublikacjaW nieniejszej publikacji zaprezentowano specyfikę usług edukacyjnych. Autorzy omówili kluczowe cechy tego typu usług, a nastepnie dokonali identyfikacji grup interesariuszy (wewnętrznych i zewnętrznych). Dla poszczególnych grup określone zostały oczekiwania jak i implikacje i wnioski dla realizacji usługi edukacyjnej.
-
Doskonalenie jakości usług poprzez wykorzystanie controllingu w obszarze logistyki w zakładach opieki zdrowotnej
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy przyjęli jako cel prezentację podstaw doskonalenia jakości usług zdrowotnych z wykorzystaniem controllingu logistyki. zaprezentowano zarówno specyfikę usług zdrowotnych, jak i obszary controllingu logistyki na przykładzie szpitali i przychodni. Omówiono także podstawowe efekty doskonalenia z wykorzystaniem tego typu interdyscyplinarnego podejścia.
-
Efekty zastosowania planowania kroczącego na przykładzie fabryki mebli
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki badań zmian zdolność produkcyjne, po zasto-sowaniu opracowanego modelu planowania kroczącego w stosunku do planowania w cyklach tygodniowych. Obszarem badań był wydział montażowy Fabryki Mebli, którą charakteryzuje produkcja seryjna na zamówienie z dużą opcją wyboru. Wyniki badań dały bardzo obiecujące wyniki (np. redukcja nadgodzin o 70% dla procesów krzeseł, szczególnie dla procesów produkcji...
-
Factors that strengthen and weaken the identity of the cluster structures
PublikacjaThe main aim of this paper is the application of "identity" to the issues related to "clustering process" and particularly - to the cooperation in the clusters and the cluster initiatives. The authors distinguish these factors that have the greatest influence on the formation and maintenance of identity in mentioned networks of cooperation.
-
Hierarchizacja składnikowa determinant percepcji jakości usług turystycznych w obszarze wyżywienia
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali wybrane zagadnienia z zakresu doskonalenia jakości usług turystycznych w obszarze wyżywienia. Z wykorzystaniem czteroskładnikowego modelu jakości usług poddano hierarchizacji zarówno składowe obszaru wyżywienia podczas wyjazdów turystycznych jak i determinant elementarnych w każdej z czterech składowych.
-
Identification of advanced manufacturing systems change factors - methodical aspects
PublikacjaCelem publikacji jest przedstawienie założeń metodyki identyfikacji kluczowych czynników zmian zaawansowanego systemu produkcyjnego. W publikacji przedstawiono zmiany występujące w otoczeniu przedsiębiorstwa związane z następującymi procesami globalizacji, wirtualizacji, sieciowości i narastającym znaczeniem inteligentnych organizacji. Wyróżniono wielowymiarowe przestrzenie otoczenia, zarówno tego szerszego, jak i bezpośredniego...
-
Identyfikacja regionalna i branżowa a rozwój inicjatywy klastrowej na przykładzie Ciechocińskiego Klastra Uzdrowiskowego ''Dolina Zdrowia'' - wyniki badań
PublikacjaNiniejszy artykuł poświęcony został analizie Ciechocińskiego Klastra Uzdrowiskowego "Dolina Zdrowia". Autorka, w oparciu o przeprowadzone badania wśród uczestników inicjatywy klastrowej wskazała na czynniki, które decydują o sukcesie lub porażce tego typu przedsięwzięć, dużo miejsca poświęcając na identyfikację branżową i regionalną członków inicjatywy oraz współpracę sieci z władzami lokalnymi i regionalnymi. Słabe zaangażowanie...
-
Instrumentarium zarządzania jakością w projektach badawczo-rozwojowych
PublikacjaW niniejszym rozdziale autor zaprezentował wybrane narzędzia jakości możliwe do wykorzystania w zarządzaniu projektami badawczo - rozwojowymi. Autor odniósł przykładowe narzedzia do trzech kluczowych faz zarządzania projektami którymi są faza przygotowawcza, faza realizacji oraz faza zamknięcia
-
Kaizen - ciągłe doskonalenie przedsiębiorstw
PublikacjaW niniejszej publikacji autor zaprezentował podstawy ciągłego doskonalenia oparte na filozofii Kaizen. Omówono zasady Kaizen oraz kluczowe etapy realizacji działań w podmiotach gospodarczych zgodnie z koncepcją ciągłego doskonalenia.
-
Komputerowe wspomaganie zarządzania projektami innowacyjnymi realizowanym w oparciu o podejście adaptacyjne
Publikacjaopracowanie niniejsze ma na celu przeanalizowanie możliwości komputerowego wspomagania projektów innowacyjnych realizowanych w oparciu o podejście adaptacyjne. aby móc osiągnąć założony cel, przeanalizowano wymogi związane z prowadzaniem tego typu projektów. zidentyfikowane zostaną kluczowe obszary, mające znaczenie dla ich sukcesu. przeanalizowano i zweryfikowano możliwości komputerowych narzędzi, takich jak na przykład microsoft...
-
Kreowanie zmian systemów produkcyjnych
PublikacjaUmiejętność szybkiej identyfikacji czynników zmiany i budowania impulsów sprawczych zmian pozwala na elastyczną adaptację systemu produkcyjnego do warunków globalnego rynku i budowanie przewagi konkurencyjnej. Kreowanie zmian systemów produkcyjnych wspiera metodyka identyfikacji czynników transformacji, której podstawę stanowi badanie wzajemnego wpływu zmian wielowymiarowych przestrzeni otoczenia i elementów systemu produkcyjnego.
-
Obszary projakościowe i prośrodowiskowe podlegające doskonaleniu w usługach gastronomicznych
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali obszary możliwe do doskonalenia zarówno pod kątem jakości jak i środowiska na przykładzie usług gastronomicznych. W tym celu wykorzystany został klasyczny podział działań w zarządzaniu operacyjnym na obszary wejścia, operacji oraz wyjścia.
-
Parki naukowe i inkubatory przedsiębiorczości w teorii i praktyce gospodarczej
PublikacjaW niniejszym rozdziale autorka skupia się na wybranych instytucjach pomostowych bazujących na nieruchomościach - parkach naukowych i inkubatorach przedsiębiorczości. Kolebką wskazanych instytucji są Stany Zjednoczone, gdzie uruchomiono pierwsze parki naukowe, jak również pionierskie programy inkubacji. Bazując na analizie literatury autorka prezentuje definicje parków naukowych i koncepcji pokrewnych - parków technologicznych i...
-
Relacja z panelu dyskusyjnego - Czy polskiej gospodarce potrzebni są doktorzy?dyskusja o współpracy pomiędzy sektorem nauki a przedsiębiorcami
PublikacjaGospodarka oparta na wiedzy, rozwój globalizacji oraz ciągłe a zarazem nagłe zaburzenia równowagi gospodarki światowej zwiększają zapotrzebowanie na specjalistów, posiadających umiejętności analityczne i zdolność do myślenia strategicznego. Współczesne realia gospodarcze wykraczają poza wachlarz kwalifikacji uzyskiwanych na studiach wyższych. Potrzebne jest zdobycie nowej wiedzy i umiejętności rozważania, szukania nowych prawd...
-
Standardy akredytacyjne w obszarze praw pacjenta jako niefinansowy generator kreujący zaufanie do usług zdrowotnych
PublikacjaW niniejszej publikacji autor zaprezentował podstawowe aspekty dotyczące akredytacji usług zdrowotnych w Polsce. Omówiony został obszar praw pacjenta wraz z charakterystyką standardów elementarnych. Autor zaprezentował także badania własne dotyczące postrzegania przez pacjentów ważności tego typu standardów w kontekście jakości usług zdrowotnych.
-
Sterowanie produkcją z wykorzystaniem koncepcji MRP
PublikacjaW niniejszej publikacji zaprezentowano podstawy sterowania produkcją z wykorzystaniem koncepcji MRP jako jednej z form opartej na koncepcji push. Dokonano identyfikacji danych zewnętrzych i wewnętrznych niezbędnych do realizacji harmonogramu MRP oraz strukturę tego typu harmonogramów.
-
Sterowanie zapasami oparte na koncepcji ''push''
PublikacjaW niniejszej publikacji autor dokonał charakterystyki podstawowych założeń sterowania zapasami opartych na koncepcji typu push. Zaprezentowano podstawowe cechy oraz kroki postępowania przy tworzeniu systemu sterowania zapasami według tej koncepcji
-
Środowiskowe aspekty wdrażania koncepcji lean manufacturing
PublikacjaZ uwagi na rosnące zainteresowanie tematyką nowoczesnego i niskokosztowego zarządzania środowiskowego w artykule przedstawiono główne obszary wykorzystania narzędzi Lean Manufacturing w procesie doskonalenia zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwach produkcyjnym. Zdefiniowano pojęcie aspektu środowiskowego w ujęciu wymagań normy ISO14001. Opisano budowę środowiskowej wartości dodanej Lean Manufacturing. Podjęto próbę udowodnienia...
-
Środowiskowe aspekty wdrażania koncepcji lean manufacturing
PublikacjaZ uwagi na rosnące zainteresowanie tematyką nowoczesnego i niskokosztowego zarządzania środowiskowego w artykule przedstawiono główne obszary wykorzystania narzędzi Lean Manufacturing w procesie doskonalenia zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwach produkcyjnym. Zdefiniowano pojęcie aspektu środowiskowego w ujęciu wymagań normy ISO14001. Opisano budowę środowiskowej wartości dodanej Lean Manufacturing. Podjęto próbę udowodnienia...
-
The new concept of material.Material "przekryciowo-izolacyjny" "Cover & insulation" material
Publikacja -
The new concept of product. Cooling band
PublikacjaThe chapter below presents the innovative solution consist in applying the cooling band to help holding the hot object. The solution was found through substitute inputs analysis and brain storm method. The new product was submitted in Polish Patent Office under the No. W.120905.
-
The project of pull system for storehouse and production line in a company provides electronics
PublikacjaThe chapter below presents how to reduced delivery of the material to production by using a "Kanban schedule board" and related tools from 48 hours and 59 minutes to 41 minutes in a company provides electronics. The solution was found through analysis of the current way of supplying stands and using Just In Time idea, the reduction of ''muda''. To solve the problem was used Kanban card", which has the shape of two triangles joined...
-
TQM - Kompleksowe Zarządzanie Jakością w doskonaleniu przedsiębiorstw
PublikacjaW niniejszym artykule zaprezentowano podstawowe aspekty Kompleksowego Zarządzania Jakością. Omówiono podstawowe cechy takie jak orientacja na klienta, ciągłe doskonalenie, a także powszechne uczestnictwo.
-
Usprawnienie zagospodarowania przestrzennego procesu produkcyjnego - studium przypadku
Publikacjaw opracowaniu przedstawiono etapy projektowania nowego zagospodarowania przestrzennego procesu produkcyjnego fabryki mebli, z wykorzystaniem elementów ela-stycznej struktury produkcyjnej. w pierwszej kolejności omówiony został stan zastany (obecny), na bazie którego zostały przeprowadzone zostały zmiany. nowy układ prze-strzenny maszyn znacząco udoskonalił procesy obróbki maszynowej części, czego efektem było skrócenie procesów...
-
ZARZĄDZANIE ADAPTACYJNE NA PRZYKŁADZIE PROGRAMU „POMORSKA KOLEJ METROPOLITALNA”
PublikacjaW opracowaniu poruszono zagadnienia związane z zarządzaniem adaptacyjnym projektu infrastrukturalnego. Celem opracowania jest zaprezentowanie związków adaptacji, jako zasady zarządzania, oraz wiedzy o sytuacji, która jest krytycznym czynnikiem sukcesu złożonych projektów realizowanych w warunkach niepewności. Stosowane razem, konsekwentnie i systematycznie mogą przesądzać o powodzeniu programów i projektów infrastrukturalnych....
-
Zarządzanie projektem innowacyjnym
PublikacjaW poniższym rozdziale autorka prezentuje cykl życia projektu innowacyjnego, dzieląc go na cztery główne fazy: rozpoczęcia, planowania i organizowania, wykonawstwa i zakończenia, a następnie na mniejsze działania zawarte w każdej z tych faz. Dodatkowo autorka przedstawia zbiór wykorzystywanych metod i narzędzi oraz rezultaty podejmowanych prac w każdym z opisanych etapów realizacji projektu.
-
Zarządzanie własnością intelektualną w publicznej uczelni wyższej
Publikacja -
Zielone linie jako doskonalenie jakości usług gastronomicznych z uwzględnieniem orientacji na klienta
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy przedstawili badania ukazujące postrzeganie żywności ekologicznej oraz lokali gastronomicznych przygotowujących potrawy wytwarzane z produktów ekologicznych w ramach ''zielonych linii''. Badania uzupełnione zostały o wnioski dotyczące postrzegania żywności ekologicznej na rynku europejskim oraz czynników skłaniających konsumentów do jej zakupu a także zagadnień zwiazanych z bezpieczeństwem żywności.
Rok 2011
-
Adaptacyjne podejmowanie decyzji na szczeblu operacyjnym w zakładzie ceramiki budowlane
Publikacjaw opracowaniu poruszono zagadnienia związane z procesami adaptacyjnego podejmowania decyzji na szczeblu operacyjnym. Podjęto próbę zweryfikowania istnieją-cego w przedsiębiorstwie rozwiązania w oparciu model "pętli OODA". Model ten, który zyskuje sobie popularność w świecie naukowym i w działalności gospodarczej, tym różni się od innych, że ma dwa ośrodki decyzyjne. Zwrócono uwagę na takie jego atrybuty jak: zdolność dostosowywania...
-
Akredytacja zakładów opieki zdrowotnej jako uwarunkowanie sukcesu usług medycznych
PublikacjaW niniejszej publikacji przedstawiono podstawowe aspekty doskonalenia jakości usług zdrowotnych poprzez akredytację szpitali. Zaprezentowano standardy akredytacyjne wraz z opinią pacjentów na temat akredytacji oraz uwzględnieniem wpływu jej posiadania na wybór szpitala przez klienta. Całość rozważań została poparta badaniami własnymi z wykorzystaniem kwestionariusza ankietowego.
-
Analiza porównawcza systemów produkcji opartych na koncepcji typu push oraz koncepcji typu pull
PublikacjaW niniejszym rozdziale autorzy przybliżyli podstawowe zasady funkcjonowania systemów produkcji opartych na koncepcji typu push oraz pull. Dokonano również identyfikacji kluczowych kryteriów wykorzystanych do analizy porównawczej zarówno funkcjonowania jak i najczęściej występujących odmian tych systemów takich jak MRP oraz kanban.
-
Aspekty projakościowe w mechanizmach budowy satysfakcji klientów
PublikacjaW niniejszym rozdziale autor zaprezentował kluczowe aspekty związane z oceną poziomu satysfakcji konsumentów z zakupu wyrobów i usług, w zwiazku z zaspokojeniem indywidualnych potrzeb. W tym celu skonstruowano algorytm postępowania oceny poziomu satysfakcji z realizacji działań służących zaspokojeniu potrzeb przez człowieka a następnie dokonano charakterystyki poszczególnych faz tego algorytmu z uwzglednieiem kroków postepowania.
-
Czynniki satysfakcji młodych pracowników z zatrudnienia czasowego
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali wybrane zagadnienia z zakresu zarządzania jakością w kontekście identyfikacji oczekiwań młodych pracowników wobec pracy sezonowej i dorywczej. Autorzy zdefiniowali miejsce i rolę pracownika z punktu widzenia filozofii Kompleksowego Zarządzania Jakością. W celu identyfikacji i charakterystyki determinant wykorzystane zostały dwuetapowe badania empiryczne przeprowadzone przez autorów...
-
Determinanty elementarne rdzenia usługi turystycznej w perspektywie klientów
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty zarządzania jakością w usługach turystycznych. Autorzy na podstawie przeprowadzonych badań dokonali identyfikacji cech charakterystycznych dla usług branży turystycznej wraz z identyfikacją determinant elementarnych. Zostały one przydzielone do obszarów ogólnych oraz poddane szczegółowej charakterystyce ze szczególnym uwzglednieniem rdzenia usługi turystycznej.
-
Doskonalenie jakości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych
PublikacjaW publikacji zaprezentowano zmieniające się podejście klientów do usług turystycznych. Autorzy zaprezentowali obszary składowe usługi turystycznej wraz ze zidentyfikowanym poziomem ich ważności dla klientów. Na podstawie badań własnych dokonano także identyfikacji kierunków zmian co do wymogów wobec oferty usługowej przez turystów.
-
Gospodarka cyfrowa a lokalizacja: wpływ ICT na funkcjonowanie klastrów
PublikacjaCelem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie głównych możliwości, związanych z zastosowaniem nowoczesnych ICT w klastrach. Dodatkowo autorzy rozważają potencjalne zagrożenia dla funkcjonowania gron w we współczesnej gospodarce cyfrowej.
-
Identification and classification model of the quality perception determinants and tourist services attributes
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano model identyfikacji oraz klasyfikacji zarówno determinant percepcji jakości jak i cech charakterystycznych dla usług turystycznych. Wykorzystano w tym celu zarówno cechy charakterystyczne dla usług dowolnego rodzaju zaadaptowane na potrzeby usług turystycznych jak i te które są specyficzne wyłącznie dla tej branży.
-
Integration of natural and artificial intelligence in production systems
PublikacjaIntegration processes play an increasingly important role in modern economy, and seriously co-decide about the effectiveness of the company. Integration phase occurs in the system life cycle by preceding the final stages of its implementation and activation. In turn, used in software engineering (SE) iteration-evolutionary models, such as spiral model make that the integration activities can occur in varying degrees in all phases...
-
Kaizen-zarządzanie wiedzą w teorii i praktyce
PublikacjaKaizen to nie tylko sposób kreatywnego myślenia o zarządzaniu i przedsiębiorstwie, ale również sposób działania każdego członka organizacji ukierunkowany na proces ciągłego doskonalenia. Współcześnie Kaizen stanowi jedno z najważniejszych pojęć w japońskim modelu zarządzania. Tworzy atmosferę, w której przedsiębiorstwa mogą z łatwością rozwiązywać swoje wewnętrzne problemy w oparciu o wzajemną współpracę. Pozytywne jest to,...
-
Klaster, inicjatywa klastrowa, powiązanie kooperacyjne - rozróżnienie pojęć
PublikacjaCelem niniejszego artykułu jest przedstawienie i omówienie podstawowych terminów używa-nych w praktyce gospodarczej, związanych z koncepcją klastrów: "inicjatywy klastrowej" i "po-wiązania kooperacyjnego". Terminy powyższe wymagają - zdaniem autorów - ciągłych refleksji ze względu na nierzadkie, niewłaściwe ich stosowanie. Autorzy artykułu odwołują się do powyż-szych pojęć, przedstawiają ich definicje i starają się w precyzyjny,...
-
Klastry i inicjatywy klastrowe w gospodarce
PublikacjaNiniejszy artykuł stanowi naukową refleksję nad doprecyzowaniem podstawowych pojęć z problematyki klasteringu. Autorzy dokonują prze-glądu i próby strukturyzacji najważniejszych podejść teoretycznych doty-czących gron oraz proponują ustalenie granic i warunków poprawnej używalności pojęć "klaster" i "inicjatywa klastrowa". Zdaniem autorów koncepcja klastra wymaga dopracowania teoretycznego, a przede wszyst-kim jednoznacznego określenia...
-
Korzyści funkcjonowania podmiotów w strukturach klastrowych
PublikacjaW niniejszym artykule autorka przedstawiła pozytywne efekty zewnętrzne, uzyskiwane dzięki wspólnej lokalizacji w klastrze, wskazując na aktywne i pasywne oraz popytowe i podażowe korzyści aglomeracji. Autorka skupiła się przede wszystkim na korzyściach związanych z przepływem wiedzy w strukturach klastrowych. Ów proces jest kluczowy dla klastrów, ponieważ stanowi zarazem przyczynę i skutek efektu synergii w klastrach: przepływ...
-
Marnotrawstwo pracy maszyn na placu budowy
PublikacjaW opracowaniu poruszono zagadnienia nieefektywnego wykorzystania maszyn w procesie budowlanym, co w kontekście koncepcji Lean jest marnotrawstwem. Celem opracowania jest zaprezentowanie wytycznych do minimalizacji marnotrawstwa pracy maszyn. Do ich opracowania wykorzystano narzędzia koncepcji Lean, a także rezultaty własnych badań empirycznych. Chociaż mają one charakter wstępny, to w połączeniu z heurystyką oraz podejściem...
-
Marnotrawstwo pracy maszyn na placu budowy
Publikacjaw opracowaniu poruszono zagadnienia nieefektywnego wykorzystania maszyn w procesie budowlanym, co w kontekście koncepcji Lean jest marnotrawstwem. Celem opracowania jest zaprezentowanie wytycznych do minimalizacji marnotrawstwa pracy maszyn. Do ich opracowania wykorzystano narzędzia koncepcji Lean, a także rezultaty własnych badań empirycznych. Chociaż mają one charakter wstępny, to w połączeniu z heurystyką oraz podejściem do...
-
Meandry teorii ograniczeń
PublikacjaW artykule przedstawiono działania, które stanowią podstawę funkcjonowania organizacji zgodnie z filozofią Teorii Ograniczeń. Pozwalają one na osiągniecie podstawowego celu istnienia przedsiębiorstwa, jakim jest zarabianie pieniędzy. Na nich opierają się narzędzia TOC, stosowane w zarządzaniu produkcją, jakimi są metoda werbel-bufor-lina i rachunkowość przerobowa.
-
Methodology of assessing the effectiveness of changes in the planning and control process
PublikacjaNiniejsze opracowanie poświęcone jest problematyce oceny efektywności zmian procesu planowania i sterowania. Jego celem jest opracowanie modelu i scharakteryzowanie sposobu oceny efektywności zmian tego procesu w odniesieniu do jej elementów składowych, jakimi są korzystność, skuteczność i ekonomiczność.
-
Metody określenia i wykorzystania zdolności produkcyjnych w warunkach Mass Customization
Publikacja -
Metodyka oceny poziomu jakości życia w obszarze społecznym na przykładzie województwa pomorskiego
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty metodyki oceny poziomu satysfakcji z jakości życia w obszarze społecznym. Wynikiem dokonanej analizy na podstawie skonstruowanego kwestionariusza ankietowego są oceny stopnia ważnosci oraz poziomu satysfakcji z poszczególnych kryteriów tego obszaru, a także sumaryczna ocena stopnia zadowolenia z jakości życia dla różnych okresów.
-
Możliwości doskonalenia w zarządzaniu jakościowym i środowiskowym w podmiotach gospodarczych
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano problematykę dotyczącą doskonalenia podmiotów gospodarczych w obszarach zwiazanych z zarządzaniem jakością oraz zarządzaniem środowiskowym. Autorzy omówili oba te obszary pod kątem zarówno potrzeby doskonalenia, jak i czynników, które tę potrzebę generują. Dokonano również analiz dotyczących obu tych aspektów w obszarach wejścia do procesu, działań operacyjnych, jak i wyjścia.