Publikacje
Filtry
wszystkich: 387
Katalog Publikacji
Rok 2011
-
Doskonalenie jakości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych
PublikacjaW publikacji zaprezentowano zmieniające się podejście klientów do usług turystycznych. Autorzy zaprezentowali obszary składowe usługi turystycznej wraz ze zidentyfikowanym poziomem ich ważności dla klientów. Na podstawie badań własnych dokonano także identyfikacji kierunków zmian co do wymogów wobec oferty usługowej przez turystów.
-
Determinanty elementarne rdzenia usługi turystycznej w perspektywie klientów
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty zarządzania jakością w usługach turystycznych. Autorzy na podstawie przeprowadzonych badań dokonali identyfikacji cech charakterystycznych dla usług branży turystycznej wraz z identyfikacją determinant elementarnych. Zostały one przydzielone do obszarów ogólnych oraz poddane szczegółowej charakterystyce ze szczególnym uwzglednieniem rdzenia usługi turystycznej.
-
Czynniki satysfakcji młodych pracowników z zatrudnienia czasowego
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali wybrane zagadnienia z zakresu zarządzania jakością w kontekście identyfikacji oczekiwań młodych pracowników wobec pracy sezonowej i dorywczej. Autorzy zdefiniowali miejsce i rolę pracownika z punktu widzenia filozofii Kompleksowego Zarządzania Jakością. W celu identyfikacji i charakterystyki determinant wykorzystane zostały dwuetapowe badania empiryczne przeprowadzone przez autorów...
-
Aspekty projakościowe w mechanizmach budowy satysfakcji klientów
PublikacjaW niniejszym rozdziale autor zaprezentował kluczowe aspekty związane z oceną poziomu satysfakcji konsumentów z zakupu wyrobów i usług, w zwiazku z zaspokojeniem indywidualnych potrzeb. W tym celu skonstruowano algorytm postępowania oceny poziomu satysfakcji z realizacji działań służących zaspokojeniu potrzeb przez człowieka a następnie dokonano charakterystyki poszczególnych faz tego algorytmu z uwzglednieiem kroków postepowania.
-
Analiza porównawcza systemów produkcji opartych na koncepcji typu push oraz koncepcji typu pull
PublikacjaW niniejszym rozdziale autorzy przybliżyli podstawowe zasady funkcjonowania systemów produkcji opartych na koncepcji typu push oraz pull. Dokonano również identyfikacji kluczowych kryteriów wykorzystanych do analizy porównawczej zarówno funkcjonowania jak i najczęściej występujących odmian tych systemów takich jak MRP oraz kanban.
-
Akredytacja zakładów opieki zdrowotnej jako uwarunkowanie sukcesu usług medycznych
PublikacjaW niniejszej publikacji przedstawiono podstawowe aspekty doskonalenia jakości usług zdrowotnych poprzez akredytację szpitali. Zaprezentowano standardy akredytacyjne wraz z opinią pacjentów na temat akredytacji oraz uwzględnieniem wpływu jej posiadania na wybór szpitala przez klienta. Całość rozważań została poparta badaniami własnymi z wykorzystaniem kwestionariusza ankietowego.
-
Adaptacyjne podejmowanie decyzji na szczeblu operacyjnym w zakładzie ceramiki budowlane
Publikacjaw opracowaniu poruszono zagadnienia związane z procesami adaptacyjnego podejmowania decyzji na szczeblu operacyjnym. Podjęto próbę zweryfikowania istnieją-cego w przedsiębiorstwie rozwiązania w oparciu model "pętli OODA". Model ten, który zyskuje sobie popularność w świecie naukowym i w działalności gospodarczej, tym różni się od innych, że ma dwa ośrodki decyzyjne. Zwrócono uwagę na takie jego atrybuty jak: zdolność dostosowywania...
Rok 2012
-
Zielone linie jako doskonalenie jakości usług gastronomicznych z uwzględnieniem orientacji na klienta
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy przedstawili badania ukazujące postrzeganie żywności ekologicznej oraz lokali gastronomicznych przygotowujących potrawy wytwarzane z produktów ekologicznych w ramach ''zielonych linii''. Badania uzupełnione zostały o wnioski dotyczące postrzegania żywności ekologicznej na rynku europejskim oraz czynników skłaniających konsumentów do jej zakupu a także zagadnień zwiazanych z bezpieczeństwem żywności.
-
Zarządzanie własnością intelektualną w publicznej uczelni wyższej
Publikacja -
Zarządzanie projektem innowacyjnym
PublikacjaW poniższym rozdziale autorka prezentuje cykl życia projektu innowacyjnego, dzieląc go na cztery główne fazy: rozpoczęcia, planowania i organizowania, wykonawstwa i zakończenia, a następnie na mniejsze działania zawarte w każdej z tych faz. Dodatkowo autorka przedstawia zbiór wykorzystywanych metod i narzędzi oraz rezultaty podejmowanych prac w każdym z opisanych etapów realizacji projektu.
-
ZARZĄDZANIE ADAPTACYJNE NA PRZYKŁADZIE PROGRAMU „POMORSKA KOLEJ METROPOLITALNA”
PublikacjaW opracowaniu poruszono zagadnienia związane z zarządzaniem adaptacyjnym projektu infrastrukturalnego. Celem opracowania jest zaprezentowanie związków adaptacji, jako zasady zarządzania, oraz wiedzy o sytuacji, która jest krytycznym czynnikiem sukcesu złożonych projektów realizowanych w warunkach niepewności. Stosowane razem, konsekwentnie i systematycznie mogą przesądzać o powodzeniu programów i projektów infrastrukturalnych....
-
Usprawnienie zagospodarowania przestrzennego procesu produkcyjnego - studium przypadku
Publikacjaw opracowaniu przedstawiono etapy projektowania nowego zagospodarowania przestrzennego procesu produkcyjnego fabryki mebli, z wykorzystaniem elementów ela-stycznej struktury produkcyjnej. w pierwszej kolejności omówiony został stan zastany (obecny), na bazie którego zostały przeprowadzone zostały zmiany. nowy układ prze-strzenny maszyn znacząco udoskonalił procesy obróbki maszynowej części, czego efektem było skrócenie procesów...
-
TQM - Kompleksowe Zarządzanie Jakością w doskonaleniu przedsiębiorstw
PublikacjaW niniejszym artykule zaprezentowano podstawowe aspekty Kompleksowego Zarządzania Jakością. Omówiono podstawowe cechy takie jak orientacja na klienta, ciągłe doskonalenie, a także powszechne uczestnictwo.
-
The project of pull system for storehouse and production line in a company provides electronics
PublikacjaThe chapter below presents how to reduced delivery of the material to production by using a "Kanban schedule board" and related tools from 48 hours and 59 minutes to 41 minutes in a company provides electronics. The solution was found through analysis of the current way of supplying stands and using Just In Time idea, the reduction of ''muda''. To solve the problem was used Kanban card", which has the shape of two triangles joined...
-
The new concept of product. Cooling band
PublikacjaThe chapter below presents the innovative solution consist in applying the cooling band to help holding the hot object. The solution was found through substitute inputs analysis and brain storm method. The new product was submitted in Polish Patent Office under the No. W.120905.
-
The new concept of material.Material "przekryciowo-izolacyjny" "Cover & insulation" material
Publikacja -
Środowiskowe aspekty wdrażania koncepcji lean manufacturing
PublikacjaZ uwagi na rosnące zainteresowanie tematyką nowoczesnego i niskokosztowego zarządzania środowiskowego w artykule przedstawiono główne obszary wykorzystania narzędzi Lean Manufacturing w procesie doskonalenia zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwach produkcyjnym. Zdefiniowano pojęcie aspektu środowiskowego w ujęciu wymagań normy ISO14001. Opisano budowę środowiskowej wartości dodanej Lean Manufacturing. Podjęto próbę udowodnienia...
-
Środowiskowe aspekty wdrażania koncepcji lean manufacturing
PublikacjaZ uwagi na rosnące zainteresowanie tematyką nowoczesnego i niskokosztowego zarządzania środowiskowego w artykule przedstawiono główne obszary wykorzystania narzędzi Lean Manufacturing w procesie doskonalenia zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwach produkcyjnym. Zdefiniowano pojęcie aspektu środowiskowego w ujęciu wymagań normy ISO14001. Opisano budowę środowiskowej wartości dodanej Lean Manufacturing. Podjęto próbę udowodnienia...
-
Sterowanie zapasami oparte na koncepcji ''push''
PublikacjaW niniejszej publikacji autor dokonał charakterystyki podstawowych założeń sterowania zapasami opartych na koncepcji typu push. Zaprezentowano podstawowe cechy oraz kroki postępowania przy tworzeniu systemu sterowania zapasami według tej koncepcji
-
Sterowanie produkcją z wykorzystaniem koncepcji MRP
PublikacjaW niniejszej publikacji zaprezentowano podstawy sterowania produkcją z wykorzystaniem koncepcji MRP jako jednej z form opartej na koncepcji push. Dokonano identyfikacji danych zewnętrzych i wewnętrznych niezbędnych do realizacji harmonogramu MRP oraz strukturę tego typu harmonogramów.
-
Standardy akredytacyjne w obszarze praw pacjenta jako niefinansowy generator kreujący zaufanie do usług zdrowotnych
PublikacjaW niniejszej publikacji autor zaprezentował podstawowe aspekty dotyczące akredytacji usług zdrowotnych w Polsce. Omówiony został obszar praw pacjenta wraz z charakterystyką standardów elementarnych. Autor zaprezentował także badania własne dotyczące postrzegania przez pacjentów ważności tego typu standardów w kontekście jakości usług zdrowotnych.
-
Relacja z panelu dyskusyjnego - Czy polskiej gospodarce potrzebni są doktorzy?dyskusja o współpracy pomiędzy sektorem nauki a przedsiębiorcami
PublikacjaGospodarka oparta na wiedzy, rozwój globalizacji oraz ciągłe a zarazem nagłe zaburzenia równowagi gospodarki światowej zwiększają zapotrzebowanie na specjalistów, posiadających umiejętności analityczne i zdolność do myślenia strategicznego. Współczesne realia gospodarcze wykraczają poza wachlarz kwalifikacji uzyskiwanych na studiach wyższych. Potrzebne jest zdobycie nowej wiedzy i umiejętności rozważania, szukania nowych prawd...
-
Parki naukowe i inkubatory przedsiębiorczości w teorii i praktyce gospodarczej
PublikacjaW niniejszym rozdziale autorka skupia się na wybranych instytucjach pomostowych bazujących na nieruchomościach - parkach naukowych i inkubatorach przedsiębiorczości. Kolebką wskazanych instytucji są Stany Zjednoczone, gdzie uruchomiono pierwsze parki naukowe, jak również pionierskie programy inkubacji. Bazując na analizie literatury autorka prezentuje definicje parków naukowych i koncepcji pokrewnych - parków technologicznych i...
-
Obszary projakościowe i prośrodowiskowe podlegające doskonaleniu w usługach gastronomicznych
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali obszary możliwe do doskonalenia zarówno pod kątem jakości jak i środowiska na przykładzie usług gastronomicznych. W tym celu wykorzystany został klasyczny podział działań w zarządzaniu operacyjnym na obszary wejścia, operacji oraz wyjścia.
-
Kreowanie zmian systemów produkcyjnych
PublikacjaUmiejętność szybkiej identyfikacji czynników zmiany i budowania impulsów sprawczych zmian pozwala na elastyczną adaptację systemu produkcyjnego do warunków globalnego rynku i budowanie przewagi konkurencyjnej. Kreowanie zmian systemów produkcyjnych wspiera metodyka identyfikacji czynników transformacji, której podstawę stanowi badanie wzajemnego wpływu zmian wielowymiarowych przestrzeni otoczenia i elementów systemu produkcyjnego.
-
Komputerowe wspomaganie zarządzania projektami innowacyjnymi realizowanym w oparciu o podejście adaptacyjne
Publikacjaopracowanie niniejsze ma na celu przeanalizowanie możliwości komputerowego wspomagania projektów innowacyjnych realizowanych w oparciu o podejście adaptacyjne. aby móc osiągnąć założony cel, przeanalizowano wymogi związane z prowadzaniem tego typu projektów. zidentyfikowane zostaną kluczowe obszary, mające znaczenie dla ich sukcesu. przeanalizowano i zweryfikowano możliwości komputerowych narzędzi, takich jak na przykład microsoft...
-
Kaizen - ciągłe doskonalenie przedsiębiorstw
PublikacjaW niniejszej publikacji autor zaprezentował podstawy ciągłego doskonalenia oparte na filozofii Kaizen. Omówono zasady Kaizen oraz kluczowe etapy realizacji działań w podmiotach gospodarczych zgodnie z koncepcją ciągłego doskonalenia.
-
Instrumentarium zarządzania jakością w projektach badawczo-rozwojowych
PublikacjaW niniejszym rozdziale autor zaprezentował wybrane narzędzia jakości możliwe do wykorzystania w zarządzaniu projektami badawczo - rozwojowymi. Autor odniósł przykładowe narzedzia do trzech kluczowych faz zarządzania projektami którymi są faza przygotowawcza, faza realizacji oraz faza zamknięcia
-
Identyfikacja regionalna i branżowa a rozwój inicjatywy klastrowej na przykładzie Ciechocińskiego Klastra Uzdrowiskowego ''Dolina Zdrowia'' - wyniki badań
PublikacjaNiniejszy artykuł poświęcony został analizie Ciechocińskiego Klastra Uzdrowiskowego "Dolina Zdrowia". Autorka, w oparciu o przeprowadzone badania wśród uczestników inicjatywy klastrowej wskazała na czynniki, które decydują o sukcesie lub porażce tego typu przedsięwzięć, dużo miejsca poświęcając na identyfikację branżową i regionalną członków inicjatywy oraz współpracę sieci z władzami lokalnymi i regionalnymi. Słabe zaangażowanie...
-
Identification of advanced manufacturing systems change factors - methodical aspects
PublikacjaCelem publikacji jest przedstawienie założeń metodyki identyfikacji kluczowych czynników zmian zaawansowanego systemu produkcyjnego. W publikacji przedstawiono zmiany występujące w otoczeniu przedsiębiorstwa związane z następującymi procesami globalizacji, wirtualizacji, sieciowości i narastającym znaczeniem inteligentnych organizacji. Wyróżniono wielowymiarowe przestrzenie otoczenia, zarówno tego szerszego, jak i bezpośredniego...
-
Hierarchizacja składnikowa determinant percepcji jakości usług turystycznych w obszarze wyżywienia
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali wybrane zagadnienia z zakresu doskonalenia jakości usług turystycznych w obszarze wyżywienia. Z wykorzystaniem czteroskładnikowego modelu jakości usług poddano hierarchizacji zarówno składowe obszaru wyżywienia podczas wyjazdów turystycznych jak i determinant elementarnych w każdej z czterech składowych.
-
Factors that strengthen and weaken the identity of the cluster structures
PublikacjaThe main aim of this paper is the application of "identity" to the issues related to "clustering process" and particularly - to the cooperation in the clusters and the cluster initiatives. The authors distinguish these factors that have the greatest influence on the formation and maintenance of identity in mentioned networks of cooperation.
-
Efekty zastosowania planowania kroczącego na przykładzie fabryki mebli
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki badań zmian zdolność produkcyjne, po zasto-sowaniu opracowanego modelu planowania kroczącego w stosunku do planowania w cyklach tygodniowych. Obszarem badań był wydział montażowy Fabryki Mebli, którą charakteryzuje produkcja seryjna na zamówienie z dużą opcją wyboru. Wyniki badań dały bardzo obiecujące wyniki (np. redukcja nadgodzin o 70% dla procesów krzeseł, szczególnie dla procesów produkcji...
-
Doskonalenie jakości usług poprzez wykorzystanie controllingu w obszarze logistyki w zakładach opieki zdrowotnej
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy przyjęli jako cel prezentację podstaw doskonalenia jakości usług zdrowotnych z wykorzystaniem controllingu logistyki. zaprezentowano zarówno specyfikę usług zdrowotnych, jak i obszary controllingu logistyki na przykładzie szpitali i przychodni. Omówiono także podstawowe efekty doskonalenia z wykorzystaniem tego typu interdyscyplinarnego podejścia.
-
Determinanty percepcji jakości usług edukacyjnych w perspektywie grup interesariuszy
PublikacjaW nieniejszej publikacji zaprezentowano specyfikę usług edukacyjnych. Autorzy omówili kluczowe cechy tego typu usług, a nastepnie dokonali identyfikacji grup interesariuszy (wewnętrznych i zewnętrznych). Dla poszczególnych grup określone zostały oczekiwania jak i implikacje i wnioski dla realizacji usługi edukacyjnej.
-
Determinanty obszaru poprawy jakości i bezpieczeństwa w kontekście akredytacji szpitali w Polsce
PublikacjaW niniejszej publikacji zaprezentowano podstawowe aspekty ciągłego doskonalenia jakości usług zdrowotnych z uwzględnieniem obszaru poprawy jakości i bezpieczeństwa jako jednego ze standardów akredytacyjnych. Głównym celem było dokonanie charakterystyki standardów elementarnych tego obszaru oraz zaprezentowanie wyników badań związanych z określeniem hierarchii ważności tych standardów z perspektywy pacjentów.
-
Czynniki zmian obszaru wejścia w zarządzaniu operacyjnym usług gastronomicznych
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali aspekty zarzadzania zmiana w usługach gastronomicznych. Omówiono kluczowe elementy zarządzania operacyjnego a nastepnie dla pierwszego elementu jakim jest wejście dla usług gastronomicznych poddano analizie czynniki zmian.
-
Czynniki wspierające i utrudniające ciągłe doskonalenie jakości usług gastronomicznych
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe aspekty związane z ciagłym doskonaleniem usług gastronomicznych. Zaprezentowano wybrane zagadnienia zwiazane z zarządzaniem zmianą jak również czynniki które wpływają napędzajaco oraz spowalniajaco na zmiany a w dalszej konsekwencji na ciągłe doskonalenie tego typu usług
-
Czynniki wpływające na bezpieczeństwo zatrudnienia z perspektywy kobiet
PublikacjaW niniejszej publikacji zaprezentowano czynniki wpływające na bezpieczeństwo zatrudnienia z perspektywy kobiet. Autorzy przeprowadzili badania na terenie województwa pomorskiego których celem było wskazanie czynników najbardziej istotnych dla bezpieczeństwa zatrudnienia.
-
Czynniki pozacenowe wpływające na konkurencyjność łańcucha wartości usług turystycznych
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe aspekty zwiazane z pozacenowymi czynnikami wpływającymi na konkurencyjność usług turystycznych. Zaprezentowano badania własne mające na celu dokonanie identyfikacji czynników pozacenowych występujacych w poszczególnych grupach kreujących całokształt usługi turystycznej a także dokonali hierarchizacji składowych tych czynników z perspektywy klientów.
-
Czynniki generujące zmiany w podnoszeniu konkurencyjności przedsiębiorstw
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe grupy czynników generujących zmiany w podnoszeniu konkurencyjności podmiotów gospodarczych. Uwzgędniono przy tym trzy kluczowe obiekty które mają wpływ na kreowanie tych czynników. Są to dostawcy, firma oraz klienci.
-
Badanie instytucji pomostowych w kontekście współpracy z sektorem badawczo-rozwojowym w USA
PublikacjaNiniejszy rozdział koncentruje się wokół zagadnień związanych ze współpracą instytucji pomostowych z ośrodkami badawczo-rozwojowymi. Autorka, na podstawie badań przeprowadzonych w USA wskazuje na rolę, jaką powyższe instytucje pełnią w procesach transferu technologii i komercjalizacji wyników prac B+R - analizuje siłę i rodzaj interakcji występujących między parkami naukowymi i inkubatorami przedsiębiorczości oraz ich lokatorami...
-
Analiza zgodności wybranych sieci współpracy z definicyjnymi wyznacznikami klastra
PublikacjaCelem artykułu jest analiza wyróżnionych form współpracy, tj. inicjatyw klastrowych, grup producentów rolnych, parków technologicznych i naukowych oraz sieci opartych na systemach produkcji szczupłej (z ang. Lean Manufacturing) pod kątem ich zgodności z definicyjnymi wyznacznikami klastra.
-
Analiza kapitałów jako narzędzie konkurencyjności przedsiębiorstw w klastrze
PublikacjaNiniejszy artykuł stanowi refleksję nad zagadnieniem konkurencyjności przedsiębiorstw, a ściśle - nad nowym sposobem analizy potencjału firmy, opartym w swych teoretycznych założeniach na teorii kapitałów Pierre'a Bourdieu. Autorzy proponują aplikację koncepcji kapitałów do działań skierowanych na wykonanie analiz potencjału przedsiębiorstw funkcjonujących w klastrach.
Rok 2013
-
Zmiany w zarządzaniu operacyjnym w usługach
PublikacjaCelem niniejszego rozdziału jest identyfikacja czynników zmian w wymiarach jakości usług w odniesieniu do trzech kluczowych składowych występujących w podmiotach gospodarczych, jakimi są: obszar wejścia do działań operacyjnych, działania operacyjne oraz obszar wyjścia.
-
Zarządzanie tożsamością w organizacjach na różnych poziomach zagregowania
PublikacjaNiniejszy artykuł stanowi naukową refleksję nad pojęciem tożsamości grupowej, odnoszonej do przedsiębiorstw oraz ich agregatów, określanych przez autorkę mianem „organizacji na wyższych poziomach zagregowania”. Głównym celem artykułu jest przegląd literatury z zakresu tożsamości przedsiębiorstwa, a na tej podstawie próba ustalenia czym jest taka tożsamość i co się na nią składa. Na wstępie autorka przedstawia definicje tożsamości...
-
Zarządzanie operacyjne w łańcuchu dostaw
PublikacjaGlobalny i podlegający dynamicznym zmianom rynek wymaga spojrzenia na zarzą-dzanie operacyjne z perspektywy łańcucha dostaw. W niniejszym rozdziale scharakteryzowano pojęcie łańcucha dostaw, przedstawiono ogólny model zarządzania operacyjnego oraz wskazano odpowiadający mu rodzaj i zakres podejmowanych decyzji. Szczególną uwagę zwrócono na potrzebę spójności i stabilności działań operacyjnych oraz ich efektywnej koordynacji w łańcuchu...
-
Zarządzanie finansami w projekcie
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono zasadnicze aspekty składające się na zarządzanie finansami w projekcie. W obszarze planowania projektu przedstawiono między innymi metody stosowane w planowaniu kosztów projektu, rodzaje budżetów oraz zasady określania budżet projektu. Ponad-to zasady planowania przepływów środków finansowych w projekcie. W obszarze realizacji projektu od strony finansowej przedstawiono zasady zabezpieczanie źródeł...
-
Zaangażowanie i rozwój pracowników każdego szczebla. Kolejna z fundamentalnych zasad doskonalenia jakości
PublikacjaW niniejszym oracowaniu poddano analizie zaangażowwanie i rozwój pracowników jako podstawę funcjonowania podmiotów dążących do zwiększenia swojej dojrzałości projakościowej. Autor wskazał odniesienia do tego obszaru w teorii Kompleksowego Zarządzania Jakością wraz z podstawowymi uwarunkowaniami zaangażowania proacowników.
-
Yamazumi. Sposób na wyznaczanie celów dla gniazda (ebook)
Publikacja