Publikacje
Filtry
wszystkich: 2551
wyświetlamy 1000 najlepszych wyników Pomoc
Katalog Publikacji
Rok 2019
-
Ocena emisyjności i środowiskowego bezpieczeństwa napędu rozdrabniaczy biomasy
PublikacjaOpracowano model matematyczny emisyjności napędu rozdrabniania biomasy wykorzystywanej energetycznie. Wykazano, że możliwe jest utworzenie modelu uwzględniającego środowiskowe bezpieczeństwo eksploatacji i zastosowanie go do analizy, oceny i rozwoju napędu rozdrabniaczy biomasy energetycznej. Określono też jak zmienne sterujące maszyny rozdrabniającej wpływają na bilans i ocenę ekologiczną procesu. Opracowano również autorski wskaźnik...
-
Porównanie wybranych typów elektrowni jądrowych z reaktorem HTGR
PublikacjaWśród interesujących rozwiązań elektrowni jądrowych USA, Rosja i Chiny proponują zastosowanie tzw. pływających morskich elektrowni nuklearnych. Wchodzi w rachubę wyposażenie ich w reaktor wysokotemperaturowy typu HTGR, chłodzony gazem. Przeprowadzono rozważania i obliczenia sprawności dla bloków 560 MW parowej elektrowni jądrowej i elektrowni z turbiną gazową. Wyższa sprawność turbin parowych nie dyskredytuje możliwości zastosowania...
-
Post-failure fracture surface analysis of notched steel specimens after bending-torsion fatigue
Publikacja -
POSZUKIWANIE RELACJI DIAGNOSTYCZNYCH POMIĘDZY USZKODZENIAMI W KANALE SPALIN WYLOTOWYCH SILNIKA O ZS A SZYBKOZMIENNĄ TEMPERATURĄ SPALIN
PublikacjaTemperatura spalin wylotowych tłokowego silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym, mierzona w charakterystycznych przekrojach kontrolnych jego układu cieplno-przepływowego, może stanowić cenne źródło informacji diagnostycznej o stanie technicznym elementów ograniczających wydzielone w ten sposób przestrzenie robocze, wraz z układem turbodoładowania, ale także jego układu zasilania paliwem i wymiany czynnika roboczego. W standardowych...
-
Preference-based evolutionary multi-objective optimization in ship weather routing
PublikacjaIn evolutionary multi-objective optimization (EMO) the aim is to find a set of Pareto-optimal solutions. Such approach may be applied to multiple real-life problems, including weather routing (WR) of ships. The route should be optimal in terms of passage time, fuel consumption and safety of crew and cargo while taking into account dynamically changing weather conditions. Additionally it must not violate any navigational constraints...
-
Preliminary Results of a System-theoretic Assessment of Maritime Autonomous Surface Ships' Safety
PublikacjaWhile a system‐theoretic approach to the safety analysis of innovative socio‐technical systems gains a growing acceptance among academia, safety issues of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) remain largely unexplored. Therefore, we applied a System‐Theoretic Process Analysis to develop and analyze a preliminary model of the unmanned shipping system in order to elaborate safety recommendations for...
-
PRZEGLĄD DZIAŁALNOŚCI NAUKOWO-DYDAKTYCZNEJ KATEDRY SIŁOWNI MORSKICH I LĄDOWYCH WYDZIAŁU OCEANOTECHNIKI I OKRĘTOWNICTWA POLITECHNIKI GDAŃSKIEJ
PublikacjaW artykule zaprezentowanoprofil statutowej działalnościKatedry Siłowni Morskich i Lądowych Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiejw zakresie badań naukowych oraz dydaktyki. Przybliżono, specyfikę funkcjonowania Katedry, którątradycyjnie charakteryzują bliskiezwiązkiz marynarką wojenną(początkowo niemiecką, a następnie polską), dla której zawsze stanowiła ważnezapleczeintelektualne...
-
Reference-free determination of debonding length in reinforced concrete beams using guided wave propagation
PublikacjaThis paper presents theoretical and experimental investigations of guided wave propagation in reinforced concrete beams, with pre-existing debonding between steel rebars and concrete blocks, for the purpose of damage detection. The primary aim of these investigations was a detailed analysis of the possible applications of wave propagation in single and multiple debonding detection in reinforced concrete structures and reference-free...
-
REVIEW OF WEATHER FORECAST SERVICES FOR SHIP ROUTING PURPOSES
PublikacjaWeather data is nowadays used in a variety of navigational and ocean engineering research problems: from the obvious ones like voyage planning and routing of sea-going vessels, through the analysis of stability-related phenomena, to detailed modelling of ships’ manoeuvrability for collision avoidance purposes. Apart from that, weather forecasts are essential for passenger cruises and fishing vessels that want to avoid the risk...
-
RMS-based damage detection in reinforced concrete beams: numerical simulations
PublikacjaImage-based damage detection methods using guided waves are well known and widely applied approaches in structural diagnostics. They are usually utilized in detection of surface damages or defects of plate-like structures. The article presents results of the study of applicability of imaging wave-based methods in detection in miniscule internal damage in the form of debonding. The investigations were carried out on numerical models...
-
Selected Issues of Hybrid Outboard Motors
PublikacjaThe aim of the research reported in the article was designing a hybrid drive system based on an outboard internal combustion engine offered by a selected producer and testing its operating characteristics. The article presents different designs of this type of drive which can be found in the literature and are available in the market. The designed hybrid outboard drive system was tested both on the laboratory test rig and in real...
-
Selected Problems of Experimental Testing Marine Stern Tube Bearings
PublikacjaThis paper presents typical methods for conducting experimental tests on main shaft slide bearings. There are described their possible testing capabilities, advantages, drawbacks and limitations. Various testing methods were analyzed to find a solution able of providing a wide range of possible investigations at possibly acceptable limitations.
-
Shot peening intensity effect on bending fatigue strength of S235, S355 and P460 structural steels
Publikacja -
SPECTRAL DYNAMIC ANALYSIS OF A STATIONARY JACK-UP PLATFORM
PublikacjaThe paper refers to the dynamic short-term response analysis of the Baltic steel drilling platform (see Fig.2) in a random sea-state represented by one-dimensional wave spectrum proposed by Striekalov and Massel and it is recommended for the Baltic Sea area. The Baltic drilling platform is a jack-up type platform for the exploration and exploitation of oil under the Baltic Sea. The analysis presented deals with the stationary...
-
STATYSTYKA F ROZKŁADU FISHERA-SNEDECORA JAKO NARZĘDZIE DO OCENY ISTOTNOŚCI WPŁYWU MOCY SILNIKA O ZS NA WYBRANE MIARY DIAGNOSTYCZNE
Publikacjaniniejszym opracowaniu przedstawiono zastosowanie statystyki F rozkładu Fishera-Snedecora do oceny istotności wpływu obciążenia silnika o ZS, na obserwowany parametr diagnostyczny, wyznaczany na podstawie pomiarów szybkozmiennej temperatury spalin w kanale wylotowym, jakim jest entalpia właściwa strumienia spalin wylotowych w zakresie jednego cyklu pracy silnika. Przedstawiono plan badań eksperymentalnych przeprowadzonych na jednocylindrowym...
-
Structural Reliability Assessment Of Corroded Tanker Ship Based On Experimentally Estimated Ultimate Strength
PublikacjaThis work deals with the reliability assessment of a tanker ship hull structure subjected to a vertical bending moment and corrosion degradation. The progressive collapse and ultimate load carrying capacity are estimated based on experimentally tested scaled box-shaped-specimens. The translation of the strength estimate of the scaled specimen to the real tanker ship hull structure is performed based on the dimensional theory developing...
-
The Analysis of Overall Ship Fuel Consumption in Acceleration Manoeuvre using Hull-Propeller-Engine Interaction Principles and Governor Features
PublikacjaThe problem of reduction of greenhouse gas emissions in shipping is currently addressed by many research works and related industries. There are many existing and visionary technologies and ideas, which are conceptually defined or practically realised. This goal can be achieved in different ways, and reducing fuel consumption is one of the major methods. In these circumstances, the aim of this study is to analyse the possibility...
-
The CFD analysis of influence the start of fuel injection (SOI) on combustion parameters and exhaust gas composition of the marine 4-stroke engine
PublikacjaThe paper presents a theoretical analysis of the impact of injection timing on the parameters of the combustion process and the composition of exhaust gas from a 4-stroke engine designed to shipbuilding. The analysis was carried out based on a three-dimensional multi-zone model of the combustion process. This model has been prepared on the basis of properties of the research facility. The input data to the model were obtained through...
-
The delocalization of production to Poland
Publikacja -
The Influence of Iron Doping on Performance of SrTi1-XFexO3-δ Perovskite Oxygen Electrode for SOFC
PublikacjaSolid Oxide Fuel Cells (SOFC) are based on electrolytes and mixed ionic and electronic conductivity (MIEC) materials. The need to reduce costs causes an increase in interest of new compounds suitable for operating temperatures between 600 °C and 800 °C. The SrTi1-xFexO3 (STF) perovskite material is a perspective material that could be used for the oxygen electrodes. In this work STF materials with different content of iron (x =...
-
Thermal efficiency investigations on the self-ignition test engine fed with marine low sulfur diesel fuels
PublikacjaWithin the article an issues of implementing the new kinds of marine diesel fuels into ships’ operation was described taking into ac-count restrictions on the permissible sulphur content introduced by the International Maritime Organization. This is a new situation for ship owners and fuel producers, which forces the necessity to carry out laboratory research tests on especially adapted engine stands. How to elaborate the method...
-
Toward a hybrid model of ship performance in ice suitable for route planning purpose
Publikacja -
Toward a Method Evaluating Control Actions in STPA-Based Model of Ship-Ship Collision Avoidance Process
Publikacja -
Uncertainty assessment of ultimate strength of corroded stiffened plates subjected to different maintenance actions
PublikacjaThe study deals with the uncertainty assessment of different governing factors related to the ultimate strength of the corroded stiffened plates. The load-carrying capacity is predicted with the use of the nonlinear Finite Element Method. The most influencing governing factors in the non-linear FE analysis, such as material properties and initial imperfections are modeled and analysed as stochastic variables. The ultimate strength...
-
Wpływ produkcji butelek z tworzyw sztucznych na środowisko naturalne. Cz. I. Zastosowanie metody oceny ReCiPe 2016 w celu identyfikacji problemów środowiskowych
PublikacjaDokonano oceny wpływu opakowań na środowisko naturalne. Głównym celem było przeprowadzenie analizy cyklu życia (LCA) butelki do napojów wykonanej z poli(tereftalanu etylenu) (PET). Za jednostkę funkcjonalną przyjęto łącznie 1000 szt. butelek PET o pojemności 1 L. Granica przyjętego systemu obejmowała kroki od momentu dostarczenia preform do zakładu produkcyjnego aż do ich prawidłowego ukształtowania w procesie produkcyjnym. Z systemu...
-
Wytwarzanie powłok hydroksyapatytowych z osłoną biologiczną na stopie tytanu
PublikacjaObecnie powłoki hydroksyapatytowe wytwarzane na implantach ze stopów tytanu nie w pełni spełniają stawiane im wymagania. Charakteryzują się dużą grubością i słabą adhezją do metalicznego podłoża. Ponadto nie posiadają właściwości antybakteryjnych, a tworzenie biofilmu na powierzchni implantu jest jedną z głównych przyczyn odrzucenia implantu i potrzeby jego rewizji. Celem naukowym pracy było określenie wpływu składu roztworu oraz...
Rok 2018
-
A concept for reducing PM 10 emissions for car brakes by 50%
PublikacjaWith regard to airborne particles with an aerodynamic diameter of less than 10 μm (PM10), in countries in the European Union, the mass of brake emissions equals approximately 8–27% of the total traffic-related emissions. Using a research methodology combining tests at different scale levels with contact mechanics simulations and PM10 chemical characterization, the REBRAKE EU-financed project had the following aims: i) to demonstrate...
-
A Framework of A Ship Domain-Based Near-Miss Detection Method Using Mamdani Neuro-Fuzzy Classification
PublikacjaSafety analysis of navigation over a given area may cover application of various risk measures for ship collisions. One of them is percentage of the so called near- miss situations (potential collision situations). In this article a method of automatic detection of such situations based on the data from Automatic Identification System (AIS), is proposed. The method utilizes input parameters such as: collision risk measure based...
-
A higher order transversely deformable shell-type spectral finite element for dynamic analysis of isotropic structures
PublikacjaThis paper deals with certain aspects related to the dynamic behaviour of isotropic shell-like structures analysed by the use of a higher order transversely deformable shell-type spectral finite element newly formulated and the approach known as the Time-domain Spectral Finite Element Method (TD-SFEM). Although recently this spectral approach is reported in the literature as a very powerful numerical tool used to solve various...
-
A pin-on-disc study of airborne wear particle emissions from studded tyre on concrete road contacts
PublikacjaStudded tyres wear surfaces of winter roads, generating inhalable airborne particles. In this study, four concrete road materials and two stud geometries were investigated in terms of wear, road material hardness and airborne particle concentration. The sliding contact between studded tyres and road materials was studied using a pin-on-disc machine in a clean chamber. The results show that the normal load and the stud size have...
-
A quantitative approach for risk assessment of a ship stuck in ice in Arctic waters
Publikacja -
A Ship Domain-Based Method of Determining Action Distances for Evasive Manoeuvres in Stand-On Situations
PublikacjaA ship encounter can be considered safe if neither of ships’ domains (defined areas around ships) is intruded by other ships. Published research on this includes optimising collision avoidancemanoeuvres fulfilling domain-based safety conditions.However, until recently there was no method, using ship’s domain to determine exact moment when a particular collision avoidance manoeuvre can still be successfully performed. The authors...
-
Analiza i ocena poprawności działania węzła tarcia w aspekcie II zasady termodynamiki
PublikacjaW artykule przedstawiono autorską metodę sprawdzania poprawności działania węzła tarcia traktowanego jako układ tribologiczny w aspekcie II zasady termo-dynamiki na podstawie analizy i oceny wyników badań laboratoryjnych wykonanych na stanowisku badawczym. Jako stanowisko wykorzystany został zmodyfikowany węzeł tarcia aparatu czterokulowego T-02. Zaprezentowano algorytm, według którego zostały wykonane badania empiryczne. Wykazano,...
-
ANALIZA I OCENA WADLIWOŚCI DZIAŁANIA WĘZŁA TARCIA W ASPEKCIE II ZASADY TERMODYNAMIKI
PublikacjaW artykule przedstawio no autorską metodę sprawdzania wadliwości działania układ u tribologicznego , którym był węzła tarcia badany w aparacie czterok ulowym T- 02 znajdującym się w Laboratorium Paliw i Smarów. Badania zostały przeprowadzone w aspekcie II zasady termodynamiki na podstawie analizy i oceny wyników badań laboratoryjnych wykonanych na stanowisku badawczym z aparatem T- 02 . Badania...
-
ANALIZA METOD STOSOWANYCH PRZY PROJEKTOWANIU OKRĘTOWYCH INSTALACJI GRZEWCZYCH
PublikacjaW artykule przedstawiono wybrane problemy dotyczące etapów projektowania instalacji grzewczych. Przedstawiono metody doboru zapotrzebowania na ciepło na statkach morskich podczas wstępnego projektowania oraz technikę sporządzania bilansu ciepła.
-
Analiza możliwości i celowości wykorzystania ciepła odpadowego silników głównych pogłębiarek ssących nasiębiernych
PublikacjaArtykuł przedstawia analizę możliwości i celowości wykorzystania ciepła odpadowego silników głównych na pogłębiarkach ssących nasiębiernych. Skoncentrowano się na cieple w spalinach wylotowych i w wodzie chłodzącej silnik. Wykorzystując wyniki własnych badań eksploatacyjnych pogłębiarek, określono zapotrzebowania na energię cieplną oraz na wodę słodką dla 6 hipotetycznych pogłębiarek ssących nasiębiernych o różnych wielkościach,...
-
Analiza możliwości ograniczenia emisji gazów cieplarnianych ze statków dalekomorskich
PublikacjaW artykule przedstawiono możliwości ograniczania emisji gazów cieplarnianych ze statków dalekomorskich. Przedstawiono również analizę tych rozwiązań. W ogólnym zarysie metody ograniczania emisji gazów cieplarnianych sprowadzają się do zwiększenia efektywności energetycznej statków poprzez zwiększenie efektywności działania źródeł energii w tym silników okrętowych, zwiększenie efektywności napędu statku, minimalizowanie zużycia...
-
ANALIZA PORÓWNAWCZA ROZWIĄZAŃ OKRĘTOWYCH INSTALACJI GRZEWCZYCH
PublikacjaW artykule przedstawiono opisy i schematy okrętowych instalacji grzewczych parowych i olejowych. Dokonano przeglądu ich własności oraz przeprowadzono analizę porównawczą z punktu widzenia korzyści eksploatacyjnych.
-
ANALIZA WPŁYWU WŁAŚCIWOŚCI PALIWA ŻEGLUGOWEGO TYPU MGO NA CHARAKTERYSTYKĘ ENERGETYCZNĄ SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO, NIEZAWODNOŚĆ PRACY I ZUŻYCIE JEGO CZĘŚCI
PublikacjaW ramach opracowania przedstawiono wyniki badania silnika laboratoryjnego Farymann Diesel D10 zasilanego paliwem żeglugowym MGO produkowanym przez koncern paliwowy GRUPA LOTOS S.A. Badania miały na celu opracowanie charakterystyk energetycznych i emisyjnych silnika w stanie pracy ustalonej na reprezentatywnych obciążeniach wyznaczanych według charakterystyki śrubowej oraz określenie jego cech dynamicznych w procesie forsownego...
-
ANALIZA WPŁYWU WŁAŚCIWOŚCI PALIWA ŻEGLUGOWEGO TYPU RMD80 NA CHARAKTERYSTYKĘ ENERGETYCZNĄ SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO, NIEZAWODNOŚĆ PRACY I ZUŻYCIE JEGO CZĘŚCI
PublikacjaW ramach opracowania przedstawiono wyniki badania silnika laboratoryjnego Farymann Diesel D10 zasilanego paliwem żeglugowym RMD80 produkowanym przez koncern paliwowy GRUPA LOTOS S.A. Badania miały na celu opracowanie charakterystyk energetycznych i emisyjnych silnika w stanie pracy ustalonej na reprezentatywnych obciążeniach wyznaczanych według charakterystyki śrubowej oraz określenie jego cech dynamicznych w procesie forsownego...
-
ANALIZA WPŁYWU WŁAŚCIWOŚCI PALIWA ŻEGLUGOWEGO TYPU RME180 NA CHARAKTERYSTYKĘ ENERGETYCZNĄ SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO, NIEZAWODNOŚĆ PRACY I ZUŻYCIE JEGO CZĘŚCI
PublikacjaW ramach opracowania przedstawiono wyniki badania silnika laboratoryjnego Farymann Diesel D10 zasilanego paliwem żeglugowym RME180 produkowanym przez koncern paliwowy GRUPA LOTOS S.A. Badania miały na celu opracowanie charakterystyk energetycznych i emisyjnych silnika w stanie pracy ustalonej na reprezentatywnych obciążeniach wyznaczanych według charakterystyki śrubowej oraz określenie jego cech dynamicznych w procesie forsownego...
-
ANALIZA WPŁYWU WŁAŚCIWOŚCI PALIWA ŻEGLUGOWEGO TYPU RMG380 NA CHARAKTERYSTYKĘ ENERGETYCZNĄ SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO, NIEZAWODNOŚĆ PRACY I ZUŻYCIE JEGO CZĘŚCI
PublikacjaW ramach opracowania przedstawiono wyniki badania silnika laboratoryjnego Farymann Diesel D10 zasilanego paliwem żeglugowym RMG380 produkowanym przez koncern paliwowy GRUPA LOTOS S.A. Badania miały na celu opracowanie charakterystyk energetycznych i emisyjnych silnika w stanie pracy ustalonej na reprezentatywnych obciążeniach wyznaczanych według charakterystyki śrubowej oraz określenie jego cech dynamicznych w procesie forsownego...
-
Application of guided waves in the evaluation of steel-concrete adhesive connection
PublikacjaThe aim of the paper is the application of guided waves in the evaluation of a condition state of adhesive connection between steel and concrete. The study concerns a push-out specimen consisting of two steel plates glued to opposite faces of a concrete cube with the use of structural adhesive. Wave propagation in the specimen without external load is investigated both experimentally and numerically. The second stage of the investigation...
-
Application of Rapid Prototyping technology in the manufacturing of turbine blade with small diameter holes
PublikacjaThe article presents the possibilities of using Rapid Prototyping (RP) technology in the manufacturing of turbine blades with small diameter holes. The object under investigation was gas turbine blade with small diameter cooling holes and holes for generating longitudinal vortices. A turbine blade model was produced by means of Direct Metal Laser Sintering (DMLS) technology and subsequently validated in terms of detection and accuracy...
-
BADANIA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ NOWO PRODUKOWANYCH PALIW ŻEGLUGOWYCH Z ZASTOSOWANIEM SILNIKA DIESLA
PublikacjaW artykule prz ybliżono jedno z zagadnień naukowych rozwiązywanych w ramach projektu badawczego finansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Morskiej w Gdańsku, a mianowicie metodę badań energetycznych silnika o zapłonie samoczynnym w warunkach zasilania niestandardowym (modyfikowanym) paliwem żeglugowym. Zaprezentowano reprezentatywne wyniki te stów silnikowych realizowanych...
-
Basic evaluation of limb exercises based on electromyography and classification methods
PublikacjaSymptoms caused by cerebral palsy or stroke deprive a person partially or even completely of his ability to move. Nowadays we can observe more technologically advanced rehabilitation devices which incorporate biofeedback into the process of rehabilitation of such people. However, there is still a lack of devices that would analyse, assess, and control (independently or with limited support) specialised movement exercises. Here...
-
Comparative analysis of thermodynamic cycles of selected nuclear ship power plants with high-temperature helium-cooled nuclear reactor
PublikacjaThis paper presents a comparative analysis of thermodynamic cycles of two ship power plant systems with a high-temperature helium- cooled nuclear reactor. The first of them is a gas system with recuperator , in which classical gas chamber is substituted for a HTGR reactor (High Temperature Gas-cooled Reactor) . The second of the considered cycles is a combined gas-steam system where working medium flux from gas turbine outlet...
-
Comparison analysis of selected nuclear power plants supplied with helium from high-temperature gas-cooled reactor
PublikacjaThe article presents results of efficiency calculations for two 560 MW nuclear cycles with high-temperature gas-cooled reactor (HTGR). An assumption was made that systems of this type can be used in so-called marine nuclear power plants. The first analysed system is the nuclear steam power plant. For the steam cycle, the efficiency calculations were performed with the code DIAGAR, which is dedicated for analysing this type of systems....
-
Damage Control in Warships
PublikacjaAs a result of dynamic quantitative and qualitative developments in the maritime industry its participants face harder and harder challenges pertaining to safety of ships and navigation. Practice has shown that even very well organised fleets are harassed by emergencies and accidents that can be neither predicted nor absolutely avoided. In order to counter the occuring emergencies and accidents, and to minimize their effects damage...
-
Detection of Delamination in Laminate Wind Turbine Blades Using One-Dimensional Wavelet Analysis of Modal Responses
PublikacjaThis paper demonstrates the effectiveness of a nondestructive diagnostic technique used to determine the location and size of delamination in laminated coatings of wind turbine blades. This is realized based on results of numerical and experimental investigations obtained by the use of the finite element method (FEM) and laser scanning vibrometry (LSV). The proposed method is based on the one-dimensional continuous wavelet transform...