Abstrakt
Przedstawiono przyczyny możliwości zwiększenia trwałości wałów okrętowych, wskutek podwyższenia wytrzymałości zmęczeniowej połączenia wtłaczanego śruba - wał śrubowy przez nagniatanie. Badania wykonano na próbkach o średnicy 25 mm na specjalnie w tym celu zbudowanej maszynie zmęczeniowej MZ 30 z wodnym systemem chłodzenia próbki. Próbki wykonano ze stali C35 a tuleje ze stopu Novoston. Tuleje te zostały wtłoczone na stożek, wytwarzając naciski powierzchniowe o takiej samej wartości jakie stosuje się w połączeniu śruby okrętowej ze stożkiem wału śrubowego. Nagniatanie próbek wykonano krążkami (o średnicy 60mm i promieniu profilu R=20 mm) za pomocą hydraulicznej głowicy trzy-krążkowej. W wyniku badań ustalono, że operacja nagniatania stożka próbki zwiększa trwałą wytrzymałość zmęczeniową o ok.30% w stosunku do operacji szlifowania.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja monograficzna
- Typ:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Tytuł wydania:
- Współczesne problemy w technologii obróbki przez nagniatanie. - Tom 4 strony 104 - 118
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2014
- Opis bibliograficzny:
- Przybylski W.: BADANIA NAGNIATANYCH POŁĄCZEŃ WTŁACZANYCH NA WAŁACH OKRĘTOWYCH// Współczesne problemy w technologii obróbki przez nagniatanie. - Tom 4/ ed. Włodzimierz Przybylski Gdańsk: Katedra Technologii Maszyn i Automatyzacji Produkcji Wydział Mechaniczny Politechniki Gdańskiej, 2014, s.104-118
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 120 razy