Abstrakt
Praca zawiera krótką ocenę stanu technicznego, opis przeprowadzonych badań nieniszczących in-situ oraz wykonanych modeli MES, służących do przeprowadzenia analiz na poziomie globalnym jak i lokalnym. Przedstawiono i omówiono wyniki analiz numerycznych, wykorzystanych do oceny stanu konstrukcji i mających na celu rozwiązanie sformułowanych problemów badawczych. Wykonane obliczenia na poziomie globalnym z uszczegółowieniem w obrębie fragmentu skrajnego przęsła dostarczyły wyjaśnienia przyczyny nie wystąpienia awarii, która miałaby być spowodowana brakami w spoinie czołowej blach płyty ortotropowej. Wykazano, że styk pozostaje w równowadze i nie ulega rozwarciu, ponieważ występują w nim jedynie naprężenia ściskające i blachy „zakleszczają” się wzajemnie. Znaleziono również przyczynę powstania gwałtownego przyrostu wartości na wykresie naprężeń w przekroju poprzecznicy. W wyniku analizy przeprowadzonej na modelu lokalnym, wykonanym w programie ABAQUS wykazano, że przyczyną wystąpienia „skoku” wartości był fakt lokalizacji punktów pomiarowych odkształceń (naprężeń) w strefie silnej koncentracji naprężeń. Co istotne, podczas analizy zagadnienia i wprowadzanych do modeli numerycznych modyfikacji, zaaplikowano z sukcesem uproszczony sposób modelowania połączenia nitowanego, wykorzystujący częściowo techniki modelowania numerycznego stosowane zwykle w analizach na poziomie globalnym, a pozwalający uzyskiwać zadowalające wyniki w analizach lokalnych. Uzyskane wyniki mają duże znaczenie na polu możliwości oceny pracy konstrukcji mostowych z płytą ortotropową. Etapowe dochodzenie do rozwiązania problemu od modelu numerycznego globalnego do szczegółowego, co więcej z wykorzystaniem wyników badań in-situ, mogą stanowić wytyczne do oceny stanu analogicznych do badanego obiektów mostowych.
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- Copyright (2022 Politechnika Wrocławska)
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Aktywność konferencyjna
- Typ:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2022
- Opis bibliograficzny:
- Zembrzuski J., Sobczyk B., Miśkiewicz M.: Diagnostyka i wyjaśnienie aktualnego stanu 40-letniego wiaduktu kolejowego// / : , 2022,
- Źródła finansowania:
-
- Publikacja bezkosztowa
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 122 razy