Abstrakt
Przedstawiono rezultaty badań odporności na korozję naprężeniową stopów aluminium i ich złączy spawanych: AlMg4,5Mn, AlZn5Mg1, AlZn5Mg2CrZr, i stopu Al-Mg ALUSTAR. Ocenę podatności na korozję naprężeniową przeprowadzono dwiema metodami: przy stałej szybkości odkształcania w powietrzu i sztucznej wodzie morskiej oraz przy stałym obciążeniu w powietrzu i 3,5% NaCl. Parametrami mierzonymi były: wytrzymałość na rozciąganie, wydłużenie, przewężenie czas do zniszczenia i energia zniszczenia. Stwierdzono, że podatność na naprężeniowe pękanie korozyjne badanych materiałów zależy od składu chemicznego stopów i technologii spawania. Największą podatność na korozję naprężeniową wykazuje stop AlZn5Mg1. Proces spawania pogarsza odporność na korozję naprężeniową, najbardziej widoczny także dla stopu AlZn5Mg1, jest wyjaśniany czynnikami mechanicznymi i elektrochemicznymi.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Ochrona przed Korozją
nr 45,
strony 495 - 498,
ISSN: 0473-7733 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2002
- Opis bibliograficzny:
- Czechowski M., Zieliński A.: Korozja naprężeniowa stopów aluminium i ich złączy spawanych// Ochrona przed Korozją. -Vol. 45., nr. Wyd. Spec. (2002), s.495-498
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 300 razy