Abstrakt
Publiczne szkolnictwo wyższe w Polsce, wziąwszy pod uwagę zagrożenia wynikające z sytuacji demograficznej, wymaga analizowania efektywności jego funkcjonowania. W artykule przedstawiono model do pomiaru i oceny efektywności uniwersytetów, uwzględniając pięć podstawowych obszarów ich działalności: badań, rozwoju kadry, dydak-tyki, jakości i finansowania. Zastosowano metodę Data Envelopment Analysis (DEA). Wadą konwencjonalnych modeli DEA jest przypisywanie zerowych wag do zmiennych charak-teryzujących nakłady i rezultaty. Stąd zastosowano model Assurance Region Global z ogra-niczeniami na wagi, który poprawia siłę dyskryminacji. Na podstawie dostępnych danych z roku 2011, dokonano oceny efektywności 17 polskich uniwersytetów publicznych oraz wskazano kierunki pożądanych zmian, prowadzące do uzyskania pełnej efektywności przez uczelnie nieefektywne.
Cytowania
-
3
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.15611/pn.2014.348.33
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU
strony 361 - 370,
ISSN: 1899-3192 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2014
- Opis bibliograficzny:
- Szuwarzyński A.: Model DEA do oceny efektywności funkcjonowania publicznych uniwersytetów w Polsce// PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU. -., nr. 348 (2014), s.361-370
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.15611/pn.2014.348.33
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 121 razy