Abstrakt
The paper presents a method for creating a personalized animation of avatar utilizing fuzzy inference. First the user designs a prototype version of animation, with keyframes only for important poses, roughly describing the action. Then animation is enriched with new motion phases calculated by the fuzzy inference system using descriptors given by the user. Various degrees of motion fluency and naturalness are possible to achieve. The proposed algorithm of the animation enrichment based on fuzzy description is thoroughly presented. The first part consists of creating fuzzy rules for the algorithm using results of subjective evaluation of the animated movement, the second one utilizes input descriptors for new motion phases calculation, which are finally added to the animation. Results of subjective evaluation of obtained animations are presented. Referat przedstawia nową metodę tworzenia spersonalizowanych animacji wirtualnych postaci zwanych awatarami. Wykorzystuje ona wnioskowanie rozmyte. W pracy z przygotowanym systemem, animator projektuje prototypową wersję animacji, zawierającą klatki kluczowe dla najważniejszych póz postaci. Następnie animacja ta jest wzbogacana o nowe fazy, których parametry wyznaczane są w procesie wnioskowania rozmytego, z uwzględnieniem wartości opisowych zmiennych lingwistycznych podanych przez użytkownika. Możliwe jest uzyskiwanie ruchu o różnym stopniu płynności i naturalności, zgodnie z oczekiwaniami użytkownika. W referacie opisano sposób działania algorytmu. Pierwsza część wymaga analizy cech animacji ocenianych subiektywnie w celu wygenerowania bazy reguł. Następnie animacja prototypowa jest parametryzowana i w procesie wnioskowania rozmytego wyznaczane są nowe fazy ruchu, które są automatycznie wstawiane do animacji. Uzyskane w ten sposób animacje zostały poddane ocenie subiektywnej w celu potwierdzenia skuteczności modyfikacji charakteru animowanego ruchu.
Cytowania
-
4
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Aktywność konferencyjna
- Typ:
- materiały konferencyjne indeksowane w Web of Science
- Tytuł wydania:
- International Conference on Man-Machine Interactions (ICMMI 2009) strony 435 - 443
- Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2009
- Opis bibliograficzny:
- Szczuko P., Kostek B., Czyżewski A..: New method for personalization of avatar animation, W: International Conference on Man-Machine Interactions (ICMMI 2009), 2009, Springer,.
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.1007/978-3-642-00563-3_46
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 116 razy