The time of the first transition of the semi-Markov process in the evaluation of diesel engine operation
Abstrakt
W referacie przedstawiono rozwinięcie prezentowanej w literaturze metody ilościowej oceny działania na przykładzie okrętowego silnika głównego z zapłonem samoczynnym. Według tej interpretacji, działanie silnika może zostać przedstawione jako wielkość fizyczna. W tym aspekcie, na przykładzie okrętowego silnika napędu głównego dokonano oceny przydatności tej wielkości do opisu własności niezawodnościowych silnika. Precyzyjne określenie zadania dla okrętowego układu napędowego wymaga oprócz założenia warunków, w których będzie ono wykonywane sprecyzowania również jego czasu trwania. Zagadnienie to jest o tyle istotne, iż specyfika zadań w transporcie morskim z reguły związana jest z koniecznością długotrwałego funkcjonowania zasadniczych mechanizmów i urządzeń statku. Tym samym szczególnie istotne staje się nie tylko to, jaka jest wartość energii, którą można dysponować użytkując główny silnik napędowy, lecz także czas, w którym może być ona dostarczona. Sensownym wydaje się więc rozpatrywanie działania silnika w takim ujęciu wartościującym, aby mogło być ono określone jednocześnie przez energię i czas. W tym aspekcie w przeprowadzonej analizie wykorzystano teorię procesów semimarkowskich, która umożliwiła opracowanie propozycji modelu przebiegu zmian działania silnika, jako procesu losowego. Szczegółowo opisany został problem czasu pierwszego przejścia procesu semi - Markowa do podzbioru wyodrębnionych klas stanów reprezentujących określone stany techniczne i niezawodnościowe silnika.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Combustion Engines
strony 89 - 98,
ISSN: 2300-9896 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2011
- Opis bibliograficzny:
- Rudnicki J.: The time of the first transition of the semi-Markov process in the evaluation of diesel engine operation// Combustion Engines. -., iss. nr 2 (2011), s.89-98
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 88 razy