dr Marzena Starnawska
Publications
Filters
total: 69
Catalog Publications
Year 2014
-
Zachowanie poprzez sieciowanie w przedsiębiorczości społecznej w odpowiedzi na trudne otoczenie instytucjonalne – przypadek 5 spółdzielni socjalnych
PublicationCelem niniejszego artykułu jest zobrazowanie procesów, jakimi są zachowania przedsiębiorców, zachodzących w przedsiębiorczości społecznej w odpowiedzi na trudne otoczenie instytucjonalne. Opisano zachowania przedsiębiorcze przedstawicieli pięciu spółdzielni socjalnych na podstawie pogłębionych wywiadów i obserwacji . Za pomocą metody ciągłego porównywania wyodrębniono 3 główne kategorie zachowań badanych przedsiębiorców, które...
-
The first International Comparative Social Enterprise Models Working Paper: Poland
PublicationIn this paper, social enterprise models: entrepreneurial nonprofit organizations, cooperatives and vocational enterprises for the disabled are presented. Their emergence and institutionalization in the Polish social enterprise organizations landscape is provided and analysed. Also, the authors point to the convergences and divergences between these three models. Additionally historical background and institutional trajectories...
-
Social enterprises as a fertile ground for reducing social and economic exclusion - good practice examples from Poland
PublicationThe work briefly outlines the two dimensions of value generated by social enterprises to the economy and society. This is done in reference to the social cooperatives in Poland that are good examples of social enterprises according to EMES indicators
-
Methodological challenges in social entrepreneurship – on the nexus of economics and management area
PublicationIn this paper we make an attempt distinguishing challenges in SE research agenda in Polish and beyond. We identify what can impede the development of this area in Polish discourse These challenges vary in scope. They involve the dilemma between either economics or management as disciplinary settings. Also the understanding of social economy as such determines the chaos. Additionally, divergences in paradigms where researchers situate...
Year 2012
-
Zachowania przedsiębiorcze a otoczenie instytucjonalne - mechanizmy
PublicationIn this paper the ways in which entrepreneurial behaviour is manifested in insti-tutional contexts of different quality is presented. Taken the assumption of Baumol that the supply of entrepreneurs in each economy is constant, and that there are changes in the share of productive and unproductive entrepreneurship in this supply, it is emphasized that the quality of institutional framework determines the outco-mes of entrepreneurship...
-
Współdziałanie głównym wymiarem przedsiębiorczości Polaków na emigracji - studia przypadku polskich przedsiębiorców w Szkocji
PublicationW artykule przedstawiono wyniki analizy badań przeprowadzonych metodą wywiadu pogłębionego wśród polskich przedsiębiorców - emigrantów rezydujących w Szkocji. Wykorzystano analizę studium przypadku metodą wyjaśniającą. Przedstawiono formy i wymiary współpracy polskich przedsiębiorców w ich sieciach społecznych kontaktów. Nakreślono również niejednoznaczną rolę silnych więzi i kapitału społecznego dla procesu przedsiębiorczego...
-
Workbook for cooperative development of personnell and organisation for innovation in SME in the Baltic Sea Region
PublicationThis study highlights the potential for cooperative development of personnel and organisational innovations in SMEs and gives an example implemented by the University of Lund together with the Municipality of Astorp and local companies. This innovation field is of particular importance for all companies in the region, since it does apply to any professional sector, be it a service oriented company or a manufacturing business. This...
-
Przedsiębiorczość społeczna przestrzeń rozwiązywania problemów społecznych i realizacja szans przedsiębiorczych - analiza zjawiska
PublicationZjawisko przedsiębiorczości społecznej wymaga wielowymiarowej analizy a analiza dorobku w ty zakresie, wskazuje, że jest ono zbadane jeszcze w niewystarczającym zakresie. W dyskursie publicznym, naukowym na gruncie polskim rzadko kiedy porusza się problemy związane z innowacyjnością, poszukiwaniem nisz rynkowych tj. społecznych. W artykule dokonano identyfikacji tego obszaru.
-
Przedsiębiorczość instytucjonalna i jej formy w gospodarce - przegląd ujęć
PublicationW artykule przedstawiono zjawisko przedsiębiorczości politycznej, jednej z form przedsiębiorczości nieproduktywnej. Podjęto analizę jakiego rodzaju jednostki podejmują się takiej przedsiębiorczości. Artykuł jest próbą przedstawienia znacznie szerszego kontekstu dla przedsiębiorczości, która nie odbywa się jedynie w sektorze prywatnym.
-
Odpowiedzialność społeczna biznesu - polifonia strategii, zaangażowania, doświadczeń oraz miar dużych i małych firm
PublicationW artykule przedstawiono wielorakość podejść do zjawiska odpowiedzialności społecznej. Ta polifonia perspektyw znajduje odzwierciedlenie nie tylko w prostej próbie ukazania różnic między jej specyfiką w małych, w przeciwieństwie do dużych przedsiębiorstw. Przedstawiono tutaj podstawowe klasyfikacje strategii przedsiębiorstw w odniesieniu do CSR i pokazano jak niespójne i różne są typologie przedsiębiorców wyodrębniane na podstawie...
Year 2015
-
Wykorzystanie zasobów przez majsterkowanie w przedsiębiorczości społecznej - konieczność czy alternatywa
PublicationW dotychczasowych dyskusjach nad zjawiskiem przedsiębiorczości społecznej w znikomym stopniu analizuje się problematykę związaną z wykorzystaniem zasobów przez przedsiębiorców. Wykorzystując istniejącą światową literaturę przedmiotu na ten temat, autorka dokonuje wstępnego zarysu koncepcji teoretycznych, które mogą być użyteczne w analizie zasobów i ich wykorzystania w przedsiębiorczości społecznej. Odwołuje się również do zachowania...
-
Resourcing in social enterprise – content analysis of 'good practices' profiled in 'Atlas of social economy' in Poland
PublicationThe aim of this paper is to analyze and show what processes accompany resource mobilization among social enterprises. For this, the author uses a sample of 25 ‘good practice’ examples selected and presented in ‘Atlas of social economy’ in Poland, in the most popular and well-established knowledge base web portal on social economy and social enterprise in Poland. The author makes an attempt at deconstructing the profiles of the...
-
Przedsiębiorczość społeczna w społeczeństwie obywatelskim w Polsce
PublicationW artykule przedstawiono koncepcję i zakres zjawiska przedsiębiorczości społecznej w Polsce, w kontekście funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego. W tym celu autorka analizuje dominujące szkoły badań nad zjawiskiem przedsiębiorczości społecznej, identyfikuje i charakteryzuje podstawowe modele przedsiębiorstw społecznych w Polsce oraz wskazuje na wyzwania związane z badaniem tego typu organizacji. Autorka przedstawia i poddaje...
-
Opinia merytoryczna do poselskiego projektu ustawy o przedsiębiorstwie społecznym oraz wspieraniu podmiotów ekonomii społecznej (druk sejmowy 3521)
PublicationEkspertyza stanowi opinię merytoryczną do poselskiego projektu ustawy i przedsiębiorstwie społecznym i wspieraniu podmiotów ekonomii społecznej (druk nr 3521). Należy docenić, iż projekt ustawy nie tworzy nowej formy prawnej dla przedsiębiorstwa społecznego, ale daje możliwość istniejącym przedsiębiorstwom i podmiotom ekonomii społecznej na uzyskanie takiej etykiety. Proponowana ustawa ma szansę przyczynić się do wprowadzenia porządku...
-
O MNIEJ LUB BARDZIEJ SŁODKIM CUKRZE, CZYLI KILKA UWAG O ODPOWIEDZIALNOŚCI SPOŁECZNEJ FIRM RODZINNYCH I PRZEDSIĘBIORSTW SPOŁECZNYCH
PublicationW artykule, przyjmując za punkt wyjścia teorię interesariuszy Freemana, autorki podjęły się refleksji na temat specyfiki odpowiedzialności społecznej firm rodzinnych i przedsiębiorstw społecznych. Przedsiębiorstwa społeczne, uznawane są powszechnie za ucieleśnienie pełnej, wręcz doskonałej formy odpowiedzialności społecznej. Z kolei przedsiębiorstwa rodzinne, charakteryzują się szczególną paletą interesariuszy oraz specyficznymi...
-
Looking for Social Enterprise Models in Poland: institutional and historical context
PublicationThe paper is an attempt at identification of key social enterprise models in Poland. The authors recognize three models: entrepreneurial non-profit organizations, cooperatives as well as social integration clubs and centres. Their social and institutional background is presented together with institutional trajectories of social enterprise development.
Year 2003
-
Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw w sieciach
PublicationArtykuł zarysowuje ekonomiczne podstawy kooperacji małych i średnich przedsiębiorstw w tak zwanych sieciach z punktu widzenia teorii kosztów transakcyjnych.
Year 2009
-
The way things are done here - Polish entrepreneurship / having endowed heritage or burden?
PublicationPoprzez analizę studiów przypadku, w oparciu o wywiady pogłębione oraz obserwację uczestniczącą, autor przypomina postulaty zaniedbywane w pracach nad polską przedsiębiorczością. Modele przedsiębiorczości zbudowane na podstawie badań w Europie Zachodniej albo Ameryce Północnej niekoniecznie muszą znaleźć swoje odzwierciedlenie w modelach przedsiębiorczości charakterystycznych dla gospodarek po okresie transformacji ustroju gospodarczo-społecznego...
-
Majsterkowanie dla każdego czy każdy może być przedsiębiorcą w Polsce? Analiza przypadków : w poszukiwaniu strategii przedsiębiorczych
PublicationArtykuł jest próbą analizy strategii przedsiębiorczych w kontekście ekonomiczno-społecznym polskiej gospodarki. Przy wykorzystaniu metodologii ekstensywnej analizy przypadków autorzy analizują 5 przedsiębiorców i weryfikują tezę Levi-Straussa o 'dzikim umyśle' w odniesieniu do strategii przedsiębiorczych.
Year 2013
-
The Successful Case of Social Cooperative 50+ as an Example of Value Creation
PublicationThe article presents the successful case of social cooperative 50+ as an Example of Value Creation. Authors discuss an idea of social enterprises and social cooperatives and success factors of them.
-
The best practices transfer part II
PublicationThis report has been produced within Work Package 4 of the EU-funded project QUICK IGA The project is part-financed by the European Regional Development Fund (ERDF) through the Baltic Sea Region Programme 2007-2013
-
The best practices transfer part I
PublicationThis expertise describes the possibilities of best practices implementation. These examples of best practices concern to improve the women’ entrepreneurship and were identified at the earlier stage of the project. One of the areas of activity within the QUICK IGA project was the selection of best practices related to strengthening the economic activity of women in the context of developing the competitiveness and innovation of...
-
Społeczna odpowiedzialność - analiza porównawcza na podstawie statutów trzech uczelni trójmiejskich
PublicationSzkoły wyższe odgrywają ważną rolę w kształtowaniu kierunków rozwoju społeczno - gospodarczego kraju i świata. Zmuszone są podążać za globalnymi zmianami i wymaganiami stawianymi przez regionalne i międzynarodowe społeczeństwo. Formułują więc indywidualne strategie działania mające na celu wyróżnienie się spośród konkurentów zarówno tych finansowanych z budżetu państwa oraz prywatnych podmiotów. Określenie stopnia wdrażania założeń...
-
Social Entrepreneurship through Cooperatives: Founder Insights
PublicationIn this research we are interested in how social entrepreneurs think about their organizational creation process in the context of cooperatives, and how cooperatives conceptualize and actualize their ‘care for community’ social principles. In this interface of organizational purpose and form, we find a variety of interesting issues presented by our interview sample of founders of young, global organizations from six nations. Discussing...
Year 2005
-
Teoretyczne ujęcie sieci MSP - perspektywa racjonalna czy zakorzeniona?
PublicationArtykuł prezentuje dwie teorie użyteczne przy wyjaśnianiu istnienia zjawiska sieci MSP. Odnosi sie do teorii kosztów transakcyjnych oraz koncepcji kapitalu społecznego. Owo zaplecze teoretyczne jest ocenione z punktu widzenia perspektywy racjonalnej oraz zakorzenionej, z których racjonalna dominuje w badaniach sieci MSP.
-
Sieci małych i średnich przedsiębiorstw - ujęcie teoretyczne
PublicationArtykuł przedstawia wyjaśnienie zjawiska sieci małych i średnich przedsiębiorstw z ekonomicznego i socjologicznego punktu widzenia. Ekonomiczne wyjaśnienie ma swoje podwaliny w teorii kosztów transakcyjnych a socjologiczne w koncepcji kapitału społecznego.
Year 2008
-
Support networks in Poland and other countries - making for cooperation or support?
PublicationPraca prezentuje przykłady instytucji wspierających przedsiębiorczość i kooperację między małymi przedsiębiorstwami i/lub przedsiębiorcami w Polsce i innych krajach. Przedstawione są również konkretne działania jakich podejmują się te odgórnie lub oddolnie tworzone instytucje podejmują.
-
Sieci małych przedsiębiorstw a utrzymanie konkurencyjności
PublicationRozdział prezentuje nowatorskie ujęcie problematyki sektora małych przedsiębiorstw. Analizuje ich konkurencyjność z punktu widzenia sieci w jakie mała firma lub/i przedsiębiorca funkcjonuje. Rozdział nawiązuje do współczesnych teorii ekonomicznych i socjologicznych równocześnie analizując przypadki konkretnych firm zbadanych w ramach studium jakościowego.
Year 2016
-
Społeczni, ale czy przedsiębiorczy? Gotowość organizacji pozarządowych do ekonomizacji
PublicationW artykule autorki podejmują dyskusję czy i w jakim stopniu organizacje pozarządowe są przygotowane do ekonomizacji. W artykule wyodrębniono i określono zjawisko ekonomizacji, zidentyfikowano czynniki sprzyjające temu procesowi, prowadzące do rozwoju przedsiębiorczości społecznej: potrzebę zapewnienia stabilności finansowej i niezależności organizacji pozarządowych od innych podmiotów (w tym głównie administracji publicznej). Autorki...
-
Social Entrepreneurship Research – Challenges, Explanations and Suggestions for the Field Development
PublicationEmploying critical review and reflection on the key literature in the area of entrepreneurship and management studies in social entrepreneurship field, this paper aims to outline the current challenges this field is facing, while introducing related explanations and suggesting required changes. The current field of social entrepreneurship research is at its nascent stage, which is determined by ongoing definitional debates and...
-
Social Entrepreneurship Avenues for the Field Development through Research Paradigm Intersection Discussion
PublicationThe aim of this paper is to identify and provide key arguments for employing integrative approach in the choice of research paradigm for studying social entrepreneurship phenomenon. The fact that social entrepreneurship as a field of research is at its preliminary stage, serves as argument and gives freedom in the discussion of the choice of employing a research paradigm. The author does so through identifying commonalities and...
-
Social entrepreneurship and its hybridity determining resource challenges and chances
PublicationIn this conceptual paper, the author aims to grasp what are the particular challenges and opportunities in social entrepreneurship, in terms of resource access and mobilization, considering the hybrid nature of social enterprise. To this end, the author points to the nature of hybridity and discusses what advantages and disadvantages are inherent in financial, human and physical resources access for social enterprises as hybrid...
-
Sieci współpracy i sieciowanie – socjo-ekonomiczne ujęcie teoretyczne
PublicationCelem opracowania, jest identyfikacja roli poszczególnych ram teoretycznych osadzonych w teoriach ekonomicznych oraz socjologicznych w wyjaśnianiu zjawiska i roli sieci w inicjatywach i przedsięwzięciach społecznych.
-
Raport dotyczący wyników badań w zakresie diagnozy ekonomii społecznej w mieście Gdynia. Od ekonomii społecznej do przedsiębiorczości społecznej.
PublicationEkspertyza jest dotyczy wyników badań wykonanych na zlecenie MOPS w Gdyni, na temat ekonomii społecznej i przedsiębiorczości społecznej w mieście Gdynia.
-
Przypadek przedsiębiorstwa społecznego - o jednej spółdzielni i jej prezesie. Kluczowe wymiary analityczne: cel, governance, sieci powiązań
PublicationRozdział przedstawia studium przypadku działania przedsiębiorstwa społecznego - spółdzielni zatrudniającej osoby niepełnosprawne. W dużej mierze skupia się na opisie osoby prezesa spółdzielni i jego decyzjach oraz ich wpływu na działanie przedsięwzięcia. Tekst może służyć jako punkt wyjścia do dyskusji na temat przedsiębiorczości społecznej oraz oceny spółdzielni jako formy działania, poprzez pryzmat mechanizmów rządzenia, sieci...
-
Przedsiębiorczość nieproduktywna w świetle ekonomii instytucjonalnej. Analiza zjawiska w Polsce
Publication.
-
OD EKONOMII SPOŁECZNEJ DO PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W GDYNI – PERSPEKTYWA PODMIOTÓW ZAANGAŻOWANYCH (ekspertyza dla Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Sopot – Gdynia i OWES Dobra Robota)
PublicationW ekspertyzie przedstawiono wyniki badań wśród przedstawicieli systemu wsparcia przedsiębiorczości oraz przedsiębiorstw społecznych w mieście Gdynia.
-
Między wspólnotą a biznesem - system rządzenia w przedsiębiorstwie społecznym – studia przypadku
PublicationTeoria na temat ładu korporacyjnego zdążyła się już intensywnie rozwinąć w wielu dyscyplinach, lecz w przypadku przedsiębiorstw społecznych istnieje duża luka badawcza. Celem artykułu jest rozpoznanie istotnych elementów systemu rządzenia governance w przedsiębiorstwach społecznych na przykładzie spółdzielni socjalnych oraz identyfikacja wewnętrznych charakterystyk tego systemu. W oparciu o opisową i eksploracyjną analizę przypadku...
-
KU GDYŃSKIEMU EKOSYSTEMOWI. Refleksje badawcze na podstawie diagnozy ekonomii społecznej w Gdyni.
PublicationW raporcie przedstawiono podsumowanie wniosków i rekomendacji dla miasta Gdynia w zakresie rozwoju przedsiębiorczości społecznej i ekonomii społecznej
Year 2011
-
Social networks as a context for small business? A new look at an enterprise in the context of a smallness and newness liability syndrome
PublicationIn this paper we aim to propose and outline key ingredients to a small enterprise success, emerging from the social capital of small business owner-managers and their business networks. We employ resource based view of an organization as well as an embeddedness perspective along with new approach transaction costs to outline the pillars of an advantage of a small business entity. The analysis of survey data leads us to conclusion,...
-
Przedsiębiorczość w kontekście otoczenia instytucjonalnego - refleksje
PublicationNiniejszy artykuł jest próbą ukazania w jaki sposób czynniki instytucjonalne kształtują i wpływają na przedsiębiorczość i jakie formy może ona przyjmować w zależności od istniejącego otoczenia instytucjonalnego. Zakładając zasobową koncepcję przedsiębiorstwa, pokazuje w jaki sposób istniejący kapitał instytucjonalny wpływa na formy przedsiębiorczości jakie w gospodarce występują, nie tylko z punktu widzenia zysków przedsiębiorców...
Year 2018
-
Social Entrepreneurship and Social Enterprise Phenomenon: Antecedents, Processes, Impact across Cultures and Contexts
Publication.
-
Pronouncement of embedded agency in the field of social entrepreneurship
PublicationThe paper provides insights into how social entrepreneurship and the institutional theory framework can be combined. The author situates the social entrepreneurship phenomenon here, and embarks on the traditional structure vs agency debate from social sciences, sociology of organizations in particular. The concept of embedded agency is referred to and employed to explain the phenomenon of social entrepreneurship. In this paper,...
Year 2006
-
Sieci MSP jako opcja alternatywna dla działalności autonomicznej małego przedsiębiorstwa.
Publication -
Sieci małych i średnich przedsiębiorstw
PublicationArtykuł opisuje różne rodzaje sieci charakterystyczne dla sektora MSP, które znalazły swoje odzwierciedlenie w badaniach nad tymże sektorem i przedsiębiorczością. Jest próbą odpowiedzi, czy sieci małych firm są zjawiskiem możliwym do wyodrębnienia w praktyce gospodarczej.
Year 2010
-
Rozwiązywanie problemów społecznych jako przestrzeń dla sektora małych firm
PublicationArtykuł jest próbą naświetlenia w jaki sposób małe podmioty rynkowe mogą wykorzystywać problemy społeczne jako przestrzeń do działań przedsiębiorczych. Autorki przedstawiają w jakim stopniu i jakie czynniki warunkują zaangażowanie małych firm w tego typu działalność.
-
Perceptions of entrepreneurs among Polish students - entrepreneurs' alternative constructions from different, not mainstream research perspective - what do children of transition think?
PublicationArtykuł jest próbą prezentacji wyobrażeń i konstrukcji przedsiębiorców w oczach studentów kierunku zarządzanie i marketing na Politechnice Gdańskiej. Wykorzystane w nim zostały metody analizy zawartości danych wizualnych oraz elementy semiotyki.
Year 2017
-
REVISING ENTREPRENEURIAL ORIENTATION (EO) IN SOCIAL ENTREPRENEURSHIP, QUALITATIVE EVIDENCE FROM WORK INTEGRATION SOCIAL ENTERPRISES (WISES) FROM POLAND
PublicationEntrepreneurial behaviour and entrepreneurial orientation (EO) of (commercial) entrepreneurship. have received significant scholarly attention in entrepreneurship and management research However, there are insufficient attempts discussing such behaviour and EO in non-profit, and particularly social entrepreneurship context, arguing that EO is higher in such contexts, or remains the same, some new EO dimensions are proposed, existing...
-
Revising Entrepreneurial Orientation Construct in Social Enterprise
PublicationEntrepreneurial behavior and entrepreneurial orientation (EO) have received significant scholarly attention in entrepreneurship and management research, but mainly in the commercial context. However, some attempts discussing such behavior and EO among non-profit organizations, but limited in the social enterprise context. The literature argues that EO is higher in such contexts (Zahra, Gedajlovic, Neubaum & Shulman, 2009; Lumpkin,...
-
Przedsiębiorczość społeczna w świetle teorii instytucjonalnej – próba przyczynku teoretycznego
PublicationPrzedsiębiorczość społeczna to wyłaniający się a zarazem młody i niewystarczająco zalegitymizowane zjawisko społeczno gospodarcze i obszar badawczy. Autorzy, wykorzystując rozległą i kluczową literaturę przedmiotu, stosują ramy teoretyczne teorii instytucjonalnej i proponują próbę powiązania przedsiębiorczości społecznej z koncepcją przedsiębiorczości instytucjonalnej
seen 1168 times