dr hab. inż. Piotr Jaskuła
Employment
- Prodziekan ds. współpracy at Faculty of Civil and Environmental Engineering
Publications
Filters
total: 122
Catalog Publications
Year 2017
-
Impact of overloaded vehicles on load equivalency factors and service period of flexible pavements
PublicationOverloaded vehicles occur less frequently in comparison to properly loaded vehicles but due to their greater potential to cause damage they significantly contribute to the distress of pavement structure. As the studies show, the phenomena of vehicles overloading intensifies when the control of traffic is poor and the average percentage of overloaded vehicles on analyzed roads varies from 6% to 23%. The main goal of the ar-ticle...
-
New polish catalogue of typical flexible and semi-rigid pavements
PublicationThe paper covers the following topics important for the development of the new Polish Catalogue of typical flexible and semi-rigid pavements: reasons for preparing the new issue of the Catalogue of typical flexible and semi-rigid pavements, items introduced in the new issue, organise the terminology related to pavements, design traffic calculations and new equivalent axle load factors,...
-
Nośność podłoża gruntowego w projektowaniu konstrukcji nawierzchni Grupy nośności podłoża
PublicationW artykule opisano różnice między podłożem gruntowym budowli ziemnej i podłożem gruntowym konstrukcji nawierzchni. Skupiono się na stosowanym w Polsce, w katalogach typowych konstrukcji nawierzchni, pojęciu „grupa nośności podłoża”, w kontekście zmian w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Wodnej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie oraz w kontekście wprowadzenia...
-
Ocena wrażliwości projektu konstrukcji nawierzchni trasy głównej drogi ekspresowej S3 Nowa Sól – Legnica, Zadanie IV
PublicationCelem pracy jest ocena wrażliwości projektu konstrukcji nawierzchni trasy głównej drogi ekspresowej S3 odcinek Nowa Sól – Legnica, Zadanie IV, na zmiany parametrów fizycznych i mechanicznych warstw asfaltowych w stosunku do założeń projektowych.
-
Rolling resistance and tyre/road noise on rubberised asphalt pavement in Poland
PublicationThe paper presents results of tyre/road noise and rolling resistance measurements performed on stone mastics asphalt (SMA) that contains rubberised asphalt, developed and produced by a refinery in Poland. Bituminous binder was modified with polymer and addition of crumb rubber. The first observations of asphalt mixture with the new kind of modified bitumen used on the field section are presented. Rolling resistance of passenger...
-
Thermal stabilization and permanent deformation resistance of LWA/PCM-modified asphalt road surfaces
PublicationThis paper presents the results of attempts at reducing the problem of solar overheating of asphalt road pavement surfaces, resulting in weakening and accelerated destruction of the aforementioned structures. To protect pavement surfaces against periodic overheating, standard asphalt mixture AC 16 W 35/50, used for binder course, has been modified by replacing one of the aggregate fractions from the mineral mixture with lightweight...
-
Wpływ równości nawierzchni podatnej na ich trwałość
PublicationNierówności nawierzchni powodują odchylenia nacisków osi pojazdów będących w ruchu od nacisku statycznego. Dynamiczne obciążenia pojazdów w większym stopniu wytężają konstrukcję nawierzchni drogowej. Rozkład obciążeń dynamicznych ma kształt rozkładu normalnego i jest opisywany poprzez obciążenie statyczne oraz wskaźniki dynamiczne DI lub DLC. Wraz z pogorszeniem równości i zwiększeniem prędkości średniej pojazdów rosną maksymalne...
-
Wpływ zbrojenia polimerowymi włóknami rozproszonymi na wybrane właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych
PublicationW artykule przedstawiono wybrane wyniki badań mieszanek mineralno-asfaltowych zbrojonych polimerowymi włóknami rozproszonymi. Ocenie poddano mieszankę włókien zbrojących aramidowo-poliolifenowych pod kątem wpływu ich zastosowania na właściwości niskotemperaturowe i odporności na deformacje trwałe mieszanek mineralno-asfaltowych. Właściwości niskotemperaturowe oceniano na podstawie testu zginania próbek belkowych oraz na podstawie...
Year 2016
-
ANALIZA SCZEPNOŚCI MIĘDZYWARSTWOWEJ DWUWARSTWOWO WBUDOWANEJ PODBUDOWY ASFALTOWEJ NA ODCINKU KM 335+946 – 356+850 STR. P ORAZ JEJ WPŁYW NA TRWAŁOŚĆ KONSTRUKCJI NAWIERZCHNI „Budowa mostu przez rzekę Nogat w Malborku wraz z dojazdami w ciągu dróg krajowych nr 22 i 55"
PublicationCelem pracy jest ocena jakości połączenia dwóch warstw technologicznych podbudowy z betonu asfaltowego AC 22 35/50 o całkowitej grubości 18 cm oraz wpływ tego połączenia na trwałość konstrukcji nawierzchni drogi na odcinku km 355+946 – 356+850 str. P, wbudowanej w ramach realizacji kontraktu „Budowa mostu przez rzekę Nogat w Malborku wraz z dojazdami w ciągu dróg krajowych nr 22 i 55”.
-
Analysis of effect of overloaded vehicles on fatigue life of flexible pavements based on weigh in motion (WIM) data
PublicationOverloaded vehicles have a significant impact on pavement fatigue life and distress. As the studies show, the phenomena intensify when the control of traffic is poor. The paper presents the results of the research including analysis of weigh in motion data from eight stations and analysis of asphalt pavement fatigue caused by mixed traffic. Distributions of vehicles axles load including the multiple axles effects are presented....
-
Badania asfaltów 35/50 i 50/70 produkowanych różnymi metodami
PublicationWalidacja laboratoryjna asfaltów przeznaczonych do budowy dróg poprzez badanie właściwości fizyko-mechanicznych i eksploatacyjnych mieszanek mineralno-asfaltowych z zastosowaniem asfaltów 35/50 i 50/70 produkowanych różnymi metodami
-
Determination of Vehicles Load Equivalency Factors for Polish Catalogue of Typical Flexible and Semi-rigid Pavement Structures
PublicationThe new Polish Catalog of Typical Flexible and Semi-rigid Pavement Structures was introduced to use in practice in 2014. Much of works were focused on actualization of vehicles load equivalency factors. For this purpose data delivered from weigh-inmotion were analyzed. Four methods of determination of load equivalency factors for pavement structure design were compared. The analysis showed that fourth power equation, AASHTO 1993...
-
Durability of Asphalt Concrete Subjected to Deteriorating Effects of Water and Frost
PublicationThe paper presents testing of the detrimental effects of water and frost on asphalt pavements. It included laboratory testing of 5 fatigue life of asphalt concrete that was subjected to action of water and frost and field testing of damages caused by water and frost on 6 existing asphalt pavements, such as stripping, raveling, and potholes. Laboratory simulation of water and frost action was based on the 7 original AASHTO T283...
-
Modelling of Asphalt Mixes under Long Time Creep at Low Temperatures
PublicationProper description of asphalt mixtures behavior under long time load is one of the most important factors in analyses of strain and stress relations at low temperatures both from traffic and environmental loads. For example different models of thermal stress accumulation require different approaches of description of asphalt concrete. But in all cases it is required to describe its behavior under long time loading, which in some...
-
Ocena wpływu przejazdu pojazdów ponadnormatywnych na konstrukcje nawierzchni drogowych. Drogi krajowe i wojewódzkie klas technicznych A, S, GP, G
PublicationZagadnienie dotyczy dopuszczenia przejazdu po drogach publicznych zestawu specjalistycznego Girder Set AL 500, który służy do transportu ponadnormatywnego ładunku. Zestaw pojazdów składa się z naczepy AL 500 o maksymalnej masie całkowitej (wraz z ładunkiem) 715 ton oraz dwóch ciągników balastowych Trojan o masie 48 ton każdy. Zestaw pojazdów o tak dużej masie całkowitej będzie wywierać zdecydowanie większe oddziaływanie na konstrukcję...
-
Opinia dotycząca zjawiska powstawania pęcherzy w nawierzchni autostrady A1 na odcinku od węzła Nowe Marzy do węzła Czerniewice
PublicationCelem pracy była analiza przyczyn powstawania oraz określenie ewentualnego wpływu na trwałość oraz możliwego przeciwdziałania zjawiska powstawania pęcherzy w nawierzchni autostrady.
-
Sczepność międzywarstwowa w nowobudowanych nawierzchniach w Polsce
PublicationW artykule przedstawiono analizę wyników badań sczepności międzywarstwowej warstw asfaltowych przeprowadzonych na podstawie danych z monitoringu właściwości fizyko-mechanicznych warstw asfaltowych z lat 2012-2013. Monitoring prowadziły Laboratoria Drogowe oddziałów GDDKiA w ramach własnych badań kontrolnych podczas realizowanych inwestycji. Analizie poddano 7043 wyników badań sczepności międzywarstwowej badanych próbek, odwierconych...
-
The Impact of Homogeneity of High Modulus Asphalt Concrete Layer on Low-Temperature Cracking
PublicationDuring winter season of 2012 numerous transverse cracks developed in high-modulus asphalt concrete (HMAC) base of newly constructed motorway. Pavement cracked both in transverse joint locations and in the area between them. Research which was conducted during investigation of the causes and mechanisms of cracking consisted of: field examination, laboratory testing of specimens cored out of the existing pavement, computational analyses...
-
Właściwości niskotemperaturowe betonów asfaltowych o wysokim module sztywności (AC-WMS) w badaniach trzypunktowego zginania
PublicationArtykuł przedstawia właściwości niskotemperaturowe betonów asfaltowych o wysokim module sztywności. Przedstawione wyniki zostały uzyskane w dwóch badaniach zginania trzypunktowego próbek belkowych: ze stałą prędkością przemieszczenia oraz pod stałym obciążeniem. Obie te metody są od dawna stosowane na Politechnice Gdańskiej do oceny właściwości niskotemperaturowych betonów asfaltowych. Badaniu poddano pięć betonów asfaltowych –...
-
Wpływ równości nawierzchni i dynamicznego oddziaływania pojazdów ciężkich na trwałość zmęczeniową nawierzchni podatnych
PublicationPodczas ruchu pojazdu obserwuje się odchylenia nacisków osi pojazdów od nacisku statycznego, co jest spowodowane nierównościami nawierzchni. Dynamiczne obciążenia pojazdów w większym stopniu wytężają konstrukcję nawierzchni drogowej. Rozkład obciążeń dynamicznych ma kształt rozkładu normalnego i jest opisywany poprzez obciążenie statyczne oraz wskaźniki dynamiczne DI lub DLC. Wraz z pogorszeniem równości i zwiększeniem prędkości...
Year 2015
-
Analiza obciążenia osi pojazdów ciężkich na podstawie danych z ważenia pojazdów w ruchu (WIM)
PublicationW artykule przedstawiono rozkłady obciążenia poszczególnych rodzajów osi pojazdów. Podstawą analizy były dane z ważenia 12 mln pojazdów ciężkich w okresie od roku do 3 lat na 10 stacjach ważenia pojazdów w ruchu, z ang. weigh in motion (WIM), w Polsce. Celem artykułu, oprócz przedstawienia rozkładów, jest ocena wpływu dopuszczalnego obciążenia osi na rzeczywiste obciążenia osi pojazdów ciężkich. Przedstawiono opis matematyczny...
-
Badania spękań niskotemperaturowych podbudów a AC WMS na nowobudowanej autostradzie A1 w Polsce. Część 1 - Badania terenowe i laboratoryjne
PublicationW artykule przedstawiono problem niskotemperaturowych spękań poprzecznych, które powstały na podbudowach z betonu asfaltowego o wysokim module sztywności AC WMS. Liczne spękania niskotemperaturowe powstały na analizowanych podbudowach AC WMS podczas okresu zimowego w 2012 r. zanim została zakończona cała konstrukcja nawierzchni. Spękania powstały zarówno na połączeniach technologicznych, jak i pomiędzy nimi. Problem taki nie wystąpił...
-
Badania spękań niskotemperaturowych podbudów z AC WMS na nowobudowanej autostradzie A1 w Polsce. Część 2 - Analiza przyczyn powstania spękań nawierzchni.
PublicationW artykule przedstawiono problem niskotemperaturowych spękań poprzecznych, które powstały na nowo budowanych podbudowach z betonu asfaltowego o wysokim module sztywności AC WMS. Liczne spękania niskotemperaturowe powstały na analizowanych podbudowach AC WMS podczas okresu zimowego w 2012 r., zanim cała konstrukcja nawierzchni została ukończona. Spękania powstały zarówno na połączeniach technologicznych, jak i między nimi. Problem...
-
Ekspertyza techniczna w sprawie uszkodzeń nawierzchni drogi wojewódzkiej nr 434, odcinek Śrem-Rawicz
PublicationZe względu na postępujący proces degradacji nawierzchni (warstwy ścieralnej) drogi wojewódzkiej nr 434 na odcinku Śrem-Rawicz Wykonawca przebudowy drogi zwrócił się do Katedry Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej o ustalenie mechanizmu i przyczyn zniszczenia nawierzchni. W ramach prowadzonych prac wykonano analizę następujących zagadnień: 1. Ocena zgodności prac z projektem i dokumentacją kontraktu. 2. Ocena stabilności wbudowanej...
-
Investigation of low-temperature cracking in newly constructed high-modulus asphalt concrete base course of a motorway pavement
PublicationThe paper presents the issue of low-temperature transverse cracks which have developed in newly constructed base courses made of high-modulus asphalt concrete mix (HMAC). Numerous transverse cracks developed in the analysed HMAC base during the winter season before the pavement was actually completed, both at the transverse joint locations and in the areas between them. This had not happened so far on such a scale during road construction...
-
Lepkosprężyste modelowanie mieszanek mineralno-asfaltowych przy długim czasie obciążenia za pomocą krzywych wiodących i jego ograniczenia
PublicationW pierwszej części artykułu przedstawiono podstawowe informacje teoretyczne o modelowaniu mieszanek mineralno-asfaltowych z wykorzystaniem krzywych wiodących. Zaprezentowano najpowszechniej stosowane modele krzywych wiodących (symetryczne oraz niesymetryczne) oraz modele współczynników przesunięcia. Druga część przedstawia zastosowanie wybranych modeli krzywych wiodących oraz współczynników przesunięcia do opisu zachowania się...
-
OCENA WYNIKÓW SCZEPNOŚCI MIĘDZYWARSTWOWEJ DWUWARSTWOWO WBUDOWANEJ PODBUDOWY ASFALTOWEJ NA KONTRAKCIE „BUDOWA OBWODNICY MIĘDZYRZECZA W CIĄGU DROGI EKSPRESOWEJ S3 – KM 0+000 – KM 6+370"
PublicationCelem pracy jest analiza i ocena jakości połączenia dwóch warstw technologicznych podbudowy z betonu asfaltowego AC 22 P 35/50, wbudowanej w ramach realizacji kontraktu „Budowa obwodnicy Międzyrzecza w ciągu drogi ekspresowej S3 km 0+000 – km 6+370.
-
Opinia dotycząca zastosowania mieszanki MCE w trakcie remontu istniejących dróg DK 7 oraz DK 8 w ramach realizacji kontraktu "Kontynuacja projektowania i budowa odcinka drogi ekspresowej S8 od rejonu węzła OPACZ do węzła PASZKÓW"
PublicationW ramach realizacji kontraktu "Kontynuacja projektowania i budowa odcinka drogi ekspresowej S8 od rejonu węzła OPACZ do węzła PASZKÓW" firma TPA, działając na zlecenie firmy URS Sp. z o.o. przedstawiła propozycję remontu fragmentów istniejących nawierzchni dróg krajowych nr 7 i nr 8 z wykorzystaniem technologii MCE. Takie rozwiązanie jest zgodne z zapisami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia dla tego zadania ale pojawił...
-
Opinia techniczna dotycząca przyczyn uszkodzeń warstw asfaltowych konstrukcji nawierzchni obwodnicy Pruszcza Gdańskiego
PublicationCelem opinii technicznej jest ustalenie możliwych przyczyn uszkodzeń warstw asfaltowych konstrukcji nawierzchni Obwodnicy Pruszcza Gdańskiego (ul. Przemysłowej i ul. Nowej Przemysłowej w Pruszczu Gdańskim) i przedstawienie technologii naprawy powstałych uszkodzeń.
-
Rolling Resistance And Tire/Road Noise on Rubberized Asphalt Pavement In Poland
PublicationThe paper presents results of tire/road noise and rolling resistance measurements performed on stone-matrix asphalt (SMA) that contains rubberized asphalt developed and produced by the company in Poland. Bituminous binder was modified with polymer and additive of crumb rubber. First observations of asphalt mixture with the new kind of modified bitumen used on the field section are presented. Rolling resistance of passenger car...
Year 2014
-
Analiza rocznych zmian w ruchu ciężkim na podstawie danych ze stacji ważenia pojazdów (WIM) w Polsce
PublicationW niniejszym artykule przedstawiono wyniki analiz rozkładu ruchu ciężkiego w kolejnych miesiącach roku na dziewięciu wybranych polskich drogach krajowych i jednej autostradzie. Pomiary przeprowadzono w przedziale lat od 2010 r. do 2013 r. na stacjach ważenia pojazdów w ruchu WIM (ang. „weighing in motion”). Ważenie pojazdów w ruchu umożliwia prowadzenie ciągłego pomiaru ruchu i obciążeń osi pojazdów. Określenie rocznego rozkładu...
-
Badania i analizy sczepności międzywarstwowej w nawierzchniach asfaltowych
PublicationReferat zawiera opis prac badawczych sczepności międzywarstwowej warstw asfaltowych przeprowadzonych na Politechnice Gdańskiej. Badania wykonano w laboratorium i w terenie oraz wykonano analizy obliczeniowe konstrukcji nawierzchni, gdzie modelowano różną sczepność międzywarstwową. Prace laboratoryjne obejmowały badania sczepności z wykorzystaniem metody bezpośredniego ścinania, oceniające wpływ wybranych czynników na sczepność...
-
Indywidualne projektowanie nawierzchni
PublicationAnalityczne opracowanie wyjaśniające zasady weryfikacji i aktualizacji obliczeń zawartych w nowym katalogu typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z 2013 roku dostosowanym do współczesnych technologii i materiałów, zwiększonego obciążenia dróg przez ruch drogowy, zmienionych sposobów wzmacniania podłoża, recyklingu materiałów drogowych, ujednoliconego nazewnictwa warstw konstrukcji nawierzchni oraz nowych metod...
-
Influence of compaction effectiveness on interlayer bonding of asphalt layers
PublicationThe paper presents the results of research on the interlayer bonding of asphalt layers compacted in the laboratory and in the field. To measure the interlayer bonding at a temperature of 20°C the Leutner test apparatus was used and load was applied at a rate of 50 mm/minute. Three types of interlayer interfaces were tested: no tack coat and tack coats made of two types of the pure bitumen emulsions. Four compaction techniques were...
-
Materiały stosowane w Polsce w konstrukcjach nawierzchni podatnych i półsztywnych
PublicationAnalityczne opracowanie wyjaśniające zasady weryfikacji i aktualizacji obliczeń zawartych w nowym katalogu typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z 2013 roku dostosowanym do współczesnych technologii i materiałów, zwiększonego obciążenia dróg przez ruch drogowy, zmienionych sposobów wzmacniania podłoża, recyklingu materiałów drogowych, ujednoliconego nazewnictwa warstw konstrukcji nawierzchni oraz nowych metod...
-
Nowy polski katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych
PublicationPrzyczyny opracowania i nowowprowadzone elementy katalogu. Uporządkowanie terminologii. Obliczenia ruchu projektowego i nowe współczynniki przeliczeniowe. Nowe materiały i technologie oraz klasyfikacja warunków gruntowo-wodnych. Projektowanie warstw wzmacniających podłoże gruntowe i górnych warstw nawierzchni.
-
Obliczenia górnych warstw konstrukcji nawierzchni
PublicationAnalityczne opracowanie wyjaśniające zasady weryfikacji i aktualizacji obliczeń zawartych w nowym katalogu typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z 2013 roku dostosowanym do współczesnych technologii i materiałów, zwiększonego obciążenia dróg przez ruch drogowy, zmienionych sposobów wzmacniania podłoża, recyklingu materiałów drogowych, ujednoliconego nazewnictwa warstw konstrukcji nawierzchni oraz nowych metod...
-
Opracowanie nowego "Katalogu typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych"
PublicationReferat zawiera opis prac badawczych i projektowych przeprowadzonych na Politechnice Gdańskiej w celu opracowania nowego katalogu. Prace te obejmowały normalizację terminologii, studia istniejących katalogów i metod projektowych w innych krajach, analizy kryteriów zmęczeniowych do projektowania konstrukcji nawierzchni, analizy ruchu projektowego na podstawie danych ze stacji ważenia w ruchu, metody wzmacniania podłoża gruntowego,...
-
Ruch projektowy
PublicationAnalityczne opracowanie wyjaśniające zasady weryfikacji i aktualizacji obliczeń zawartych w nowym katalogu typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z 2013 roku dostosowanym do współczesnych technologii i materiałów, zwiększonego obciążenia dróg przez ruch drogowy, zmienionych sposobów wzmacniania podłoża, recyklingu materiałów drogowych, ujednoliconego nazewnictwa warstw konstrukcji nawierzchni oraz nowych metod...
-
Schemat i terminologia warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych oraz ulepszonego podłoża
PublicationAnalityczne opracowanie wyjaśniające zasady weryfikacji i aktualizacji obliczeń zawartych w nowym katalogu typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z 2013 roku dostosowanym do współczesnych technologii i materiałów, zwiększonego obciążenia dróg przez ruch drogowy, zmienionych sposobów wzmacniania podłoża, recyklingu materiałów drogowych, ujednoliconego nazewnictwa warstw konstrukcji nawierzchni oraz nowych metod...
-
The Effect of Water and Frost on Fatigue Life of Asphalt Concrete
PublicationThis paper presents testing of fatigue life of asphalt concrete that has been subjected to action of water and frost. Simulation of water and frost action was based on the original AASHTO T283 method and its modification. The original method was modified in such a way that instead of a single freeze-thaw cycle, 50 and 150 cycles were applied. Fatigue life was measured in the indirect tensile fatigue test in the Nottingham asphalt...
-
Wpływ niszczącego oddziaływania wody i mrozu na trwałość zmęczeniową betonu asfaltowego
PublicationArtykuł przedstawia badania zmęczeniowe betonu asfaltowego poddanego niszczącemu oddziaływaniu wody i mrozu. Laboratoryjną symulację oddziaływania wody i mrozu oparto na oryginalnej i zmodyfikowanej procedurze normy AASHTO T283. Modyfikacja procedury polegała na wprowadzeniu zamiast 1 cyklu zamrażania i odmrażania 50 i 150 cykli. Badania zmęczeniowe betonu asfaltowego wykonano w aparacie NAT w schemacie pośredniego rozciągania....
-
Wpływ pojazdów przeciążonych na trwałość nawierzchni asfaltowych
PublicationPojazdy przeciążone istotnie wpływają na trwałość konstrukcji nawierzchni. Jak wynika ze studiów literatury, zjawisko przeciążania pojazdów nasila się, gdy kontrola ruchu jest słaba. W pracy przedstawiono analizę danych z ważenia pojazdów w ruchu na polskich drogach oraz analizę wpływu ruchu pojazdów przeciążonych na trwałość nawierzchni asfaltowych. Z badań wynika, że średni udział pojazdów przeciążonych w ruchu wynosi 18,5% oraz...
Year 2013
-
Badania porównawcze asfaltów 35/50 z różnymi dodatkami, produkowanych w technologii Grupy LOTOS
Publication.
-
Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych
PublicationKatalog zawiera metodę projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych obowiązującą w Polsce.
-
Weryfikacja i aktualizacja "Katalogu typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych" z 1997 roku - Etap III
Publication...
Year 2012
-
Nieład i brak spójności w polskiej terminologii nawierzchni podatnych i półsztywnych
PublicationW artykule przedstawiono nieład i brak spójności w terminologii dotyczącej nawierzchni podatnych i półsztywnych, stosowanej w polskich dokumentach i przepisach technicznych począwszy od 1983r. W kolejnych Polskich Normach, wytycznych i katalogach występują różne nazwy tych samych warstw nawierzchni. Jest to bardzo szkodliwe, ponieważ wymagane właściwości materiału do danej warstwy i jej parametry zależą ściśle od jej nazwy.
-
Propozycja zmian terminologii drogowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych i jej zastosowanie w nowym katalogu
PublicationW artykule przedstawiono propozycję zmian terminologii konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. W dotychczasowej terminologii występuje nieład i brak spójności, który utrudnia normalizację, projektowanie, budowę i zarządzanie nawierzchniami. Zmiany opracowano podczas weryfikacji Katalogu z 1997r. i zaproponowano do stosowania w praktyce w nowej wersji Katalogu.
-
Structural Design and Sensitivity Analysis of Semi-Rigid Pavement of a Motorway
PublicationThis paper presents application of mechanistic-empirical methods in design of semi-rigid pavement for a section of a motorway in Poland. The stage construction was assumed. Three fatigue criteria were applied in the design. For asphalt fatigue cracking and subgrade soil the criteria from the Asphalt Institute (1981) were applied. For fatigue cracking of cement stabilized bases the Dempsey (1984) and De Beer (1992) criteria were...
Year 2011
-
Aktualizacja współczynnikór równoważności pojazdów ciężarowych i autobusów
PublicationW artykule przedstawiono metodę analizy oddziaływania ruchu pojazdów ciężarowych na nawierzchnię drogowe przy wykorzystaniu wyników ważenia pojazdów w ruchu (WIM). Celem analizy jest weryfikacja obowiązujących w polsce współczynników przeliczeniowych pojazdów.
seen 6309 times