Przedsiębiorczość społeczna jako klucz do skutecznej edukacji przedsiębiorczej na społecznie odpowiedzialnym uniwersytecie
Abstract
Cel naukowy: Celem artykułu jest prezentacja nowej propozycji kształcenia na rzecz przedsiębiorczości na studiach biznesowych (zarządzanie i ekonomia), uwzględniającej edukację w zakresie przedsiębiorczości społecznej. Problem i metody badawcze: W artykule omówiono problem edukacji przedsiębiorczej z punktu widzenia wyzwań zmieniającej się gospodarki oraz ewoluujących oczekiwań stawianych polskim uczelniom wyższym. Główną metodą badawczą są tradycyjne studia literaturowe. Proces wywodu: Punktem wyjścia do rozważań jest przegląd literatury w zakresie umiejętności/kompetencji niezbędnych przedsiębiorcy na różnych etapach rozwoju jego przedsięwzięcia oraz umiejscowienie ich w perspektywie edukacji przedsiębiorczej. Następnie dokonano analizy edukacji w zakresie przedsiębiorczości społecznej, by w ostatniej części zaproponować zrównoważony model edukacji przedsiębiorczej na kierunkach biznesowych. Wyniki analizy naukowej: W edukacji przedsiębiorczej jeszcze niewiele mówi się o wykorzystaniu podejścia społecznego do wzmocnienia jej oddziaływania poprzez zapewnienie studentom możliwości uzyskania nowych umiejętności oraz szerszej perspektywy postrzegania szans rynkowych. Przeprowadzony wywód pozwala sądzić, iż zaproponowany model pozwoli na osiągnięcie tych i wielu innych efektów. Wnioski, innowacje, rekomendacje: Niniejsza propozycja modelu edukacji na rzecz przedsiębiorczości na kierunkach biznesowych stanowi rozwiązanie wprowadzające konkretną innowację w edukacji menedżerskiej. Jednak w celu potwierdzenia zakładanych w tym podejściu korzyści, należałoby wdrożyć go w rzeczywistości akademickiej.
Citations
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
HORYZONTY WYCHOWANIA
no. 17,
pages 205 - 218,
ISSN: 1643-9171 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2018
- Bibliographic description:
- Popowska M.: Przedsiębiorczość społeczna jako klucz do skutecznej edukacji przedsiębiorczej na społecznie odpowiedzialnym uniwersytecie// HORYZONTY WYCHOWANIA. -Vol. 17., nr. 42 (2018), s.205-218
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.17399/hw.2018.174216
- Bibliography: test
-
- Rozwiązanie przedstawione w artykule -zastąpienie tradycyjnego kursu z przedsię- biorczości przedmiotem "przedsiębiorczość społeczna", poparte badaniami literaturowy- mi, jest pochodną zainteresowań naukowych autorki oraz jej doświadczenia dydaktycz- nego. Ograniczeniem dla zaproponowanej ścieżki kształcenia jest brak jej weryfikacji w rzeczywistości akademickiej. open in new tab
- Bibliografia Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., Van den Brande, G. (2016). EntreComp: The Entrepreneur ship Competence Framework. Luxembourg: Publication Office of the European Union; EUR 27939 EN; doi:10.2791/593884. open in new tab
- Bagheri, A. i Lope -Pihie, Z.A. (2010). Entrepreneurial Leadership Learning: in Search of Missing Links. Procedia Social and Behavioral Sciences, 7(C), 470-479. open in new tab
- Baron, R. A. (2007). Entrepreneurship: A Process Perspective. W: J.R. Baum, M. Frese i R.A. Ba- ron (red.), The organizational frontiers. The psychology of entrepreneurship. Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 19-39.
- Baum, J.R. (1995). The relation of traits, competencies, motivation, strategy and structure to venture growth. W: P.D. Reynolds, W.D. Bygrave, N.M. Carter, P. Davidsson, W.B. Gartner, C.M. Ma- son i P.P. McDougall (red.), Frontiers of Entrepreneurship Research. Wellesley, MA: Babson College, 547-560. open in new tab
- Belley, A., Dussault, L., Lorrain, J. (1998). Les compétences des entrepreneurs : élaboration et validation d'un questionnaire QCE, Actes, 4ème CIFPME, Nancy Metz, Octobre.. open in new tab
- Bellier, S. (2000). Compétences en action, expérimentations, implications, réflexions pratiques. Paris: Liaisons.
- Bornstein, D. (2004). How to change the world: Social entrepreneurs and the power of new ideas. New York, NY: Oxford University Press.
- Burke, E. (2018). Social Entrepreneurship Programs: 23 Universities Paving the Way. Pozyskano z: https://www.classy.org/blog/social -entrepreneurship -programs-19-universities -paving -the -way (dostęp: 19.03.2018). open in new tab
- Casson, M. (1982). The entrepreneur. Towata, NJ: Barnes & Noble Books (traduit par Pierre Jean- blanc, L'entrepreneur, Economica, 1991). open in new tab
- Chandler, G.N. i Jansen, E. (1992). The founder's self -assessed competence and venture perfor- mance. Journal of Business Venturing, vol. 7, 223-236. open in new tab
- Charles -Pauvers, B., Schieb -Bienfait, N. i Urbain, C. (2004). La compétence du créateur d'entreprise innovante, quelles interrogations ? Revue Internationale P.M.E, 17(1). open in new tab
- Dees, J.G. (1998). The meaning of social entrepreneurship. Kansas City: Kaufman Foundation and Stanford University. open in new tab
- Dorado, S. (2006). Social entrepreneurial ventures: different values so different creations. Journal of Developmental Entrepreneurship, 319-343. open in new tab
- Drucker, P.F. (1985). Innovation and Entrepreneurship. Practice and Principles. New York, NY: HarperCollins Publishers.
- Gartner, W.B. (1993). What are we talking about when we talk about entrepreneurship? Journal of Business Venturing, 5(1), 15-28. open in new tab
- Geryk, M. (2010). Społeczna odpowiedzialność uczelni w percepcji jej interesariuszy. Raport z ba dań. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa.
- Glinka, B. i Gudkova, S. (2011). Przedsiębiorczość. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Business.
- Hambrick, D.C. i Crozier, L.M. (1985). Stumblers and stars in the management of rapid growth. Journal of Business Venturing, 1, 31-45. open in new tab
- Hatak, I. (2011). Innovation in Entrepreneurship Education in Europe. An Analysis of New Initiatives, Implementation Processes and Associated Success Factors, Vienna University of Economics and Business -Research Institute for Co -Operation and Co -Operatives, RiCC Research Re- ports, 3. open in new tab
- Heinonen, J. i Poikkijoki, S.A. (2006). An entrepreneurial -directed approach to entrepreneurship education: mission impossible? Journal of Management Development, 25(1), 80-94. open in new tab
- Hemingway, C.A. (2005). Personal values as a catalyst for corporate social entrepreneurship. Journal of Business Ethics, 60(3), 233-249. open in new tab
- Herron, L.A. i Robinson, R.B. (1993). A structural model of the effects of entrepreneurial characte- ristics on venture performance. Journal of Business Venturing, vol. 8, 281-294. open in new tab
- Jamieson, I. (1984). Schools and Enterprise. W: A.G. Watts i P. Moran (red.), Education for Enter- prise. Cambridge: Careers Research and Advisory Centre CRAC, 19-27.
- Kuratko, D.F. i Hodgetts, R.M. (2004). Entrepreneurship: Theory, Process, Practice Mason, Ohio: Thomson South Western.
- Kuratko, D.F. (2005). The Emergence of Entrepreneurship Education: Development, Trends, and Challenges. Entrepreneurship Theory and Practice, 29, 5, 577-598. open in new tab
- Laviolette, E.M. i Loue, Ch. (2006). Les compétences entrepreneuriales: définition et construction d'un référentiel, Congrès International Francophone sur L'Entrepreneuriat et PME. CIFEPME. open in new tab
- Lorrain, J. i Dussault, L. (1988). Relation between psychological characteristics, administrative behaviors, and success of founder entrepreneurs at the start up stage. W: B.A. Kirchhoff, W.A. Long, W.E.D. McMullan, K.H. Vesper i W.E. Wetzel (red.), Frontiers of Entrepreneurship Research. Wellesley, Mass.: Babson Colege, 150-164. open in new tab
- Mair, J. i Noboa, E. (2003). Social entrepreneurship: how intentions to create a social enterprise get formed. Barcelona: IESE Business School Working Paper No.521. open in new tab
- Mars, M.M., Slaughter, S. i Rhoades, G. (2008). The State -Sponsored Student Entrepreneur. Journal of Higher Education, 79(6), 638-670.
- Milton, D.G. (1989). The complete entrepreneur. Entrepreneurship Theory and Practice, 13, 9-19. open in new tab
- Mintzberg, H., Simons, R. i Basu, K. (2002). Beyond selfishness. Sloan Management Review, 44, 67-74. open in new tab
- Nicholls, A. (2006). Social entrepreneurship: new models of sustainable change. Oxford UK: Ox- ford University Press. open in new tab
- Omrane, A., Fayolle, A. i Zeribi -BenSlimane, O. (2011). Les compétences entrepreneuriales et le processus entrepreneurial : une approche dynamique. La Revue des Sciences de Gestion, 251, 91-100. open in new tab
- Pache, A.C. i Chowdhury, I. (2012). Social entrepreneurs as institutionally embedded entrepreneurs: Toward a new model of social entrepreneurship education. Academy of Management Learning & Education, 11(3), 494-510. open in new tab
- Pearce, J. i Doh, J.P. (2005). The high impact of collaborative social initiatives. MIT Sloan Mana- gement Review, 46, 329-339.
- Rae, D. (2000). Understanding Entrepreneurship learning: A question of How. International Journal of Entrepreneurship Behaviour & Research, 6(3), 145-159. open in new tab
- Shook, Ch.L., Priem, R.L. i Mcgee, J.E. (2003). Venture Creation and the Enterprising Individual: A Review and Synthesis. Journal of Management, Vol. 29, No. 3, 379-399. open in new tab
- Spear, R. (2006). Social entrepreneurship: a different model? International Journal of Social Eco- nomics, 33(5/6), 399-410. open in new tab
- Thornton, P.H. i Ocasio, W. (2008). Institutional logics. W: R. Greenwood, C. Oliver, R. Suddaby i K. Sahlin -Andresson (red.), The Sage handbook of organizational institutionalism, vol. 840. London: Sage.
- Timmons, J.A. i Spinelli, S. (2004). New Venture Creation: Entrepreneurship For The 21st Century. Boston USA: McGraw -Hill/Irwin. open in new tab
- Toutain, O. i Fayolle, A. (2008). Compétences entrepreneuriales et pratiques d'accompagnement: approche exploratoire et modélisation. W: G. Kizabi (red.), Entrepreneuriat et accompagne- ment -Outils, actions et paradigmes nouveaux. Paris: L'Harmattan, 31-72. open in new tab
- Tracey, P., Philips, N. i Haugh, H. (2005). Beyond philanthropy: Community enterprise as a basis for corporate citizenship. Journal of Business Ethics, 58(4), 327-344. open in new tab
- Verstraete, Th. (1999). Entrepreneuriat: connaître l'entrepreneur, comprendre ses actes. Paris: L'Harmattan, Collection Economie et Innovation.
- Vesper, K.H. (1990). New venture strategies (2nd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno- -gospodarczych. Przedsiębiorczość -Edukacja, 9, 249-251.
- Wach, K. (2016). Edukacja przedsiębiorcza: analiza bibliometryczna polskiego piśmiennictwa. Horyzonty Wychowania, 15(34), 11-26.
- Waghid, Z. i Oliver H. (2017). Cultivating social entrepreneurial capacities in students through film: Implication for Social Entrepreneurship Education. Educational Research for Social Change, 6(2), 76-100. open in new tab
- White, H. (1992). Identity and control: A structural theory of social action. Princeton. NJ: Princeton University Press.
- Worsham, E.L. (2012). Reflections and Insights on Teaching Social Entrepreneurship: An Interview with Greg Dees. Academy of Management Learning & Education, 11(3), 442-452. open in new tab
- Zahra, S.A., Gedajilovic, E., Neubaum, D.O. i Shulman, J.M. (2009). A typology of social entrepre- neurship: Motives, search processes and ethical challenges. Journal of Business Venturing, 24, 519-532. open in new tab
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 98 times