Przedsiębiorczość społeczna jako klucz do skutecznej edukacji przedsiębiorczej na społecznie odpowiedzialnym uniwersytecie - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Przedsiębiorczość społeczna jako klucz do skutecznej edukacji przedsiębiorczej na społecznie odpowiedzialnym uniwersytecie

Abstract

Cel naukowy: Celem artykułu jest prezentacja nowej propozycji kształcenia na rzecz przedsiębiorczości na studiach biznesowych (zarządzanie i ekonomia), uwzględniającej edukację w zakresie przedsiębiorczości społecznej. Problem i metody badawcze: W artykule omówiono problem edukacji przedsiębiorczej z punktu widzenia wyzwań zmieniającej się gospodarki oraz ewoluujących oczekiwań stawianych polskim uczelniom wyższym. Główną metodą badawczą są tradycyjne studia literaturowe. Proces wywodu: Punktem wyjścia do rozważań jest przegląd literatury w zakresie umiejętności/kompetencji niezbędnych przedsiębiorcy na różnych etapach rozwoju jego przedsięwzięcia oraz umiejscowienie ich w perspektywie edukacji przedsiębiorczej. Następnie dokonano analizy edukacji w zakresie przedsiębiorczości społecznej, by w ostatniej części zaproponować zrównoważony model edukacji przedsiębiorczej na kierunkach biznesowych. Wyniki analizy naukowej: W edukacji przedsiębiorczej jeszcze niewiele mówi się o wykorzystaniu podejścia społecznego do wzmocnienia jej oddziaływania poprzez zapewnienie studentom możliwości uzyskania nowych umiejętności oraz szerszej perspektywy postrzegania szans rynkowych. Przeprowadzony wywód pozwala sądzić, iż zaproponowany model pozwoli na osiągnięcie tych i wielu innych efektów. Wnioski, innowacje, rekomendacje: Niniejsza propozycja modelu edukacji na rzecz przedsiębiorczości na kierunkach biznesowych stanowi rozwiązanie wprowadzające konkretną innowację w edukacji menedżerskiej. Jednak w celu potwierdzenia zakładanych w tym podejściu korzyści, należałoby wdrożyć go w rzeczywistości akademickiej.

Citations

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cite as

Full text

download paper
downloaded 210 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-ND open in new tab

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
HORYZONTY WYCHOWANIA no. 17, pages 205 - 218,
ISSN: 1643-9171
Language:
Polish
Publication year:
2018
Bibliographic description:
Popowska M.: Przedsiębiorczość społeczna jako klucz do skutecznej edukacji przedsiębiorczej na społecznie odpowiedzialnym uniwersytecie// HORYZONTY WYCHOWANIA. -Vol. 17., nr. 42 (2018), s.205-218
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) 10.17399/hw.2018.174216
Bibliography: test
  1. Rozwiązanie przedstawione w artykule -zastąpienie tradycyjnego kursu z przedsię- biorczości przedmiotem "przedsiębiorczość społeczna", poparte badaniami literaturowy- mi, jest pochodną zainteresowań naukowych autorki oraz jej doświadczenia dydaktycz- nego. Ograniczeniem dla zaproponowanej ścieżki kształcenia jest brak jej weryfikacji w rzeczywistości akademickiej. open in new tab
  2. Bibliografia Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., Van den Brande, G. (2016). EntreComp: The Entrepreneur ship Competence Framework. Luxembourg: Publication Office of the European Union; EUR 27939 EN; doi:10.2791/593884. open in new tab
  3. Bagheri, A. i Lope -Pihie, Z.A. (2010). Entrepreneurial Leadership Learning: in Search of Missing Links. Procedia Social and Behavioral Sciences, 7(C), 470-479. open in new tab
  4. Baron, R. A. (2007). Entrepreneurship: A Process Perspective. W: J.R. Baum, M. Frese i R.A. Ba- ron (red.), The organizational frontiers. The psychology of entrepreneurship. Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 19-39.
  5. Baum, J.R. (1995). The relation of traits, competencies, motivation, strategy and structure to venture growth. W: P.D. Reynolds, W.D. Bygrave, N.M. Carter, P. Davidsson, W.B. Gartner, C.M. Ma- son i P.P. McDougall (red.), Frontiers of Entrepreneurship Research. Wellesley, MA: Babson College, 547-560. open in new tab
  6. Belley, A., Dussault, L., Lorrain, J. (1998). Les compétences des entrepreneurs : élaboration et validation d'un questionnaire QCE, Actes, 4ème CIFPME, Nancy Metz, Octobre.. open in new tab
  7. Bellier, S. (2000). Compétences en action, expérimentations, implications, réflexions pratiques. Paris: Liaisons.
  8. Bornstein, D. (2004). How to change the world: Social entrepreneurs and the power of new ideas. New York, NY: Oxford University Press.
  9. Burke, E. (2018). Social Entrepreneurship Programs: 23 Universities Paving the Way. Pozyskano z: https://www.classy.org/blog/social -entrepreneurship -programs-19-universities -paving -the -way (dostęp: 19.03.2018). open in new tab
  10. Casson, M. (1982). The entrepreneur. Towata, NJ: Barnes & Noble Books (traduit par Pierre Jean- blanc, L'entrepreneur, Economica, 1991). open in new tab
  11. Chandler, G.N. i Jansen, E. (1992). The founder's self -assessed competence and venture perfor- mance. Journal of Business Venturing, vol. 7, 223-236. open in new tab
  12. Charles -Pauvers, B., Schieb -Bienfait, N. i Urbain, C. (2004). La compétence du créateur d'entreprise innovante, quelles interrogations ? Revue Internationale P.M.E, 17(1). open in new tab
  13. Dees, J.G. (1998). The meaning of social entrepreneurship. Kansas City: Kaufman Foundation and Stanford University. open in new tab
  14. Dorado, S. (2006). Social entrepreneurial ventures: different values so different creations. Journal of Developmental Entrepreneurship, 319-343. open in new tab
  15. Drucker, P.F. (1985). Innovation and Entrepreneurship. Practice and Principles. New York, NY: HarperCollins Publishers.
  16. Gartner, W.B. (1993). What are we talking about when we talk about entrepreneurship? Journal of Business Venturing, 5(1), 15-28. open in new tab
  17. Geryk, M. (2010). Społeczna odpowiedzialność uczelni w percepcji jej interesariuszy. Raport z ba dań. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa.
  18. Glinka, B. i Gudkova, S. (2011). Przedsiębiorczość. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Business.
  19. Hambrick, D.C. i Crozier, L.M. (1985). Stumblers and stars in the management of rapid growth. Journal of Business Venturing, 1, 31-45. open in new tab
  20. Hatak, I. (2011). Innovation in Entrepreneurship Education in Europe. An Analysis of New Initiatives, Implementation Processes and Associated Success Factors, Vienna University of Economics and Business -Research Institute for Co -Operation and Co -Operatives, RiCC Research Re- ports, 3. open in new tab
  21. Heinonen, J. i Poikkijoki, S.A. (2006). An entrepreneurial -directed approach to entrepreneurship education: mission impossible? Journal of Management Development, 25(1), 80-94. open in new tab
  22. Hemingway, C.A. (2005). Personal values as a catalyst for corporate social entrepreneurship. Journal of Business Ethics, 60(3), 233-249. open in new tab
  23. Herron, L.A. i Robinson, R.B. (1993). A structural model of the effects of entrepreneurial characte- ristics on venture performance. Journal of Business Venturing, vol. 8, 281-294. open in new tab
  24. Jamieson, I. (1984). Schools and Enterprise. W: A.G. Watts i P. Moran (red.), Education for Enter- prise. Cambridge: Careers Research and Advisory Centre CRAC, 19-27.
  25. Kuratko, D.F. i Hodgetts, R.M. (2004). Entrepreneurship: Theory, Process, Practice Mason, Ohio: Thomson South Western.
  26. Kuratko, D.F. (2005). The Emergence of Entrepreneurship Education: Development, Trends, and Challenges. Entrepreneurship Theory and Practice, 29, 5, 577-598. open in new tab
  27. Laviolette, E.M. i Loue, Ch. (2006). Les compétences entrepreneuriales: définition et construction d'un référentiel, Congrès International Francophone sur L'Entrepreneuriat et PME. CIFEPME. open in new tab
  28. Lorrain, J. i Dussault, L. (1988). Relation between psychological characteristics, administrative behaviors, and success of founder entrepreneurs at the start up stage. W: B.A. Kirchhoff, W.A. Long, W.E.D. McMullan, K.H. Vesper i W.E. Wetzel (red.), Frontiers of Entrepreneurship Research. Wellesley, Mass.: Babson Colege, 150-164. open in new tab
  29. Mair, J. i Noboa, E. (2003). Social entrepreneurship: how intentions to create a social enterprise get formed. Barcelona: IESE Business School Working Paper No.521. open in new tab
  30. Mars, M.M., Slaughter, S. i Rhoades, G. (2008). The State -Sponsored Student Entrepreneur. Journal of Higher Education, 79(6), 638-670.
  31. Milton, D.G. (1989). The complete entrepreneur. Entrepreneurship Theory and Practice, 13, 9-19. open in new tab
  32. Mintzberg, H., Simons, R. i Basu, K. (2002). Beyond selfishness. Sloan Management Review, 44, 67-74. open in new tab
  33. Nicholls, A. (2006). Social entrepreneurship: new models of sustainable change. Oxford UK: Ox- ford University Press. open in new tab
  34. Omrane, A., Fayolle, A. i Zeribi -BenSlimane, O. (2011). Les compétences entrepreneuriales et le processus entrepreneurial : une approche dynamique. La Revue des Sciences de Gestion, 251, 91-100. open in new tab
  35. Pache, A.C. i Chowdhury, I. (2012). Social entrepreneurs as institutionally embedded entrepreneurs: Toward a new model of social entrepreneurship education. Academy of Management Learning & Education, 11(3), 494-510. open in new tab
  36. Pearce, J. i Doh, J.P. (2005). The high impact of collaborative social initiatives. MIT Sloan Mana- gement Review, 46, 329-339.
  37. Rae, D. (2000). Understanding Entrepreneurship learning: A question of How. International Journal of Entrepreneurship Behaviour & Research, 6(3), 145-159. open in new tab
  38. Shook, Ch.L., Priem, R.L. i Mcgee, J.E. (2003). Venture Creation and the Enterprising Individual: A Review and Synthesis. Journal of Management, Vol. 29, No. 3, 379-399. open in new tab
  39. Spear, R. (2006). Social entrepreneurship: a different model? International Journal of Social Eco- nomics, 33(5/6), 399-410. open in new tab
  40. Thornton, P.H. i Ocasio, W. (2008). Institutional logics. W: R. Greenwood, C. Oliver, R. Suddaby i K. Sahlin -Andresson (red.), The Sage handbook of organizational institutionalism, vol. 840. London: Sage.
  41. Timmons, J.A. i Spinelli, S. (2004). New Venture Creation: Entrepreneurship For The 21st Century. Boston USA: McGraw -Hill/Irwin. open in new tab
  42. Toutain, O. i Fayolle, A. (2008). Compétences entrepreneuriales et pratiques d'accompagnement: approche exploratoire et modélisation. W: G. Kizabi (red.), Entrepreneuriat et accompagne- ment -Outils, actions et paradigmes nouveaux. Paris: L'Harmattan, 31-72. open in new tab
  43. Tracey, P., Philips, N. i Haugh, H. (2005). Beyond philanthropy: Community enterprise as a basis for corporate citizenship. Journal of Business Ethics, 58(4), 327-344. open in new tab
  44. Verstraete, Th. (1999). Entrepreneuriat: connaître l'entrepreneur, comprendre ses actes. Paris: L'Harmattan, Collection Economie et Innovation.
  45. Vesper, K.H. (1990). New venture strategies (2nd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno- -gospodarczych. Przedsiębiorczość -Edukacja, 9, 249-251.
  46. Wach, K. (2016). Edukacja przedsiębiorcza: analiza bibliometryczna polskiego piśmiennictwa. Horyzonty Wychowania, 15(34), 11-26.
  47. Waghid, Z. i Oliver H. (2017). Cultivating social entrepreneurial capacities in students through film: Implication for Social Entrepreneurship Education. Educational Research for Social Change, 6(2), 76-100. open in new tab
  48. White, H. (1992). Identity and control: A structural theory of social action. Princeton. NJ: Princeton University Press.
  49. Worsham, E.L. (2012). Reflections and Insights on Teaching Social Entrepreneurship: An Interview with Greg Dees. Academy of Management Learning & Education, 11(3), 442-452. open in new tab
  50. Zahra, S.A., Gedajilovic, E., Neubaum, D.O. i Shulman, J.M. (2009). A typology of social entrepre- neurship: Motives, search processes and ethical challenges. Journal of Business Venturing, 24, 519-532. open in new tab
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 98 times

Recommended for you

Meta Tags