Zasady efektuacji w działaniach początkujących przedsiębiorców - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Zasady efektuacji w działaniach początkujących przedsiębiorców

Abstract

Artykuł dotyczy efektuacyjnego, dynamicznego modelu przedsiębiorczości stanowiącego odpowiedź na wymagania zmiennego, niepewnego otoczenia biznesowego, w którym funkcjonują współcześni przedsiębiorcy. We wcześniejszych badaniach, obejmujących stosowanie pięciu zasad efektuacji w prowadzeniu firm, różni autorzy odnosili się głównie do dojrzałych przedsiębiorców, charakteryzujących się doświadczeniem w zakładaniu i prowadzeniu własnego biznesu. Niniejszy artykuł podejmuje natomiast wyzwanie identyfikacji zasad efektuacji w działalności początkujących przedsiębiorców, czyli osób, które są na etapie preprzedsiębiorczości lub zaledwie od kilku miesięcy zarządzają własną firmą. Zaprezentowano przegląd literatury, której autorzy omawiają kolejne zasady efektuacji i uzasadniają stosowanie modelu efektuacyjnego przez początkujących przedsiębiorców. Celem zrealizowanych badań ilościowych była ocena indeksu efektuacyjności (IE) w ich aktywności. Dodatkowo przeanalizowano zależności pomiędzy stosowaniem zasad efektuacji a efektywnością przedsięwzięć, mierzoną na poziomie osiąganych wyników (finansowych i pozafinansowych) oraz satysfakcji przedsiębiorców. Badania potwierdziły odwoływanie się do reguł efektuacji w badanej grupie oraz wskazały na ich znaczenie dla satysfakcji. Posłużyły też do opracowania rekomendacji dotyczących promocji modelu efektuacji w procesie edukacji przedsiębiorczej oraz wykorzystania jej zasad w motywowaniu przedsiębiorców na trudnym etapie inkubacji własnej firmy.

Citations

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cite as

Full text

download paper
downloaded 263 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-NC-ND open in new tab

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach
Published in:
e-mentor pages 47 - 54,
ISSN: 1731-6758
Language:
Polish
Publication year:
2021
Bibliographic description:
Krawczyk-Bryłka B., Stankiewicz K., Tomczak M., Ziemiański P.: Zasady efektuacji w działaniach początkujących przedsiębiorców// e-mentor -,iss. 1(88) (2021), s.47-54
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) 10.15219/em88.1502
Sources of funding:
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 185 times

Recommended for you

Meta Tags