Institute of Ocean Engineering and Ship Technology - Administrative Units - Bridge of Knowledge

Search

Institute of Ocean Engineering and Ship Technology

Filters

total: 1053

  • Category
  • Year
  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Publications

Year 2011
  • Tribological model of porous bearings with particular attention given to the lubricant lubricity
    Publication

    - Journal of KONBiN - Year 2011

    The friction and wear problems, accompanying all the tribological systems, lead to reduced service life. In order to prevent such situation, it is necessary to maintain fluid friction, which improves durability of all friction nodes in a tribological system. In the paper, the tribological system consists of porous bearings and the model deals with their weakest spots - the oil outflow points in the porous wall. A kinetic model...

    Full text available to download

Year 2020
Year 2005
Year 2003
  • Turning ability of hydrofoil crafts
    Publication

    - Year 2003

    Przedstawiono metodę pozwalającą wyznaczać średnicę taktyczną, kąt przechyłu i kąt dryfu oraz siłę poprzeczną na sterze podczas ustalonej cyrkulacji wodolotu. W tym celu opracowano układ równań opisujących ruch wodolotu w płaszczyźnie poziomej. Współczynniki równań są wyznaczane na podstawie głównych parametrów geometrycznych jednostki oraz płatów. Przeprowadzono także szereg obliczeń dla różnych konfiguracji płatów oraz zespołu...

  • Ultimate strength analysis of bulk carriers corrugated bulkheads

    Przedstawiono rozważania i obliczenia, których celem była ocena jakości standardu wytrzymałości grodzi falistych masowców, wprowadzonego w 1998 r. przez IACS i wdrożonego do konwencji SOLAS. Wykonane nieliniowe obliczenia MES nośności granicznej zginanych fal grodzi wykazują, że standard ten jest zbyt optymistyczny.

  • Unmanned mine counter systems for South Baltic conditions.
    Publication

    - Year 2003

    Przedstawiono warunki środowiskowe panujące na Bałtyku Południowego oraz opracowane w Polsce systemy przeciwminowe oparte na bezzałogowych statkach głębinowych. System głębinowy pk. ''Ukwiał'' wykorzystuje zdalnie sterowany, zasilany kablem statek głębinowy do przenoszenia ładunków wybuchowych. Jako alternatywne rozwiązanie przedstawiono urządzenie jednorazowego użytku w postaci statku głębinowego z obrotową głowicą bojową....

  • Unsteady aerodynamic forces acting on the rotor blades in the turbine stagewith steam extraction.
    Publication

    - Year 2003

    Przeprowadzono analizę niestacjonarnych wymuszeń działających na łopatki wirnikowe w stopniu z upustem turbiny 13UC100. Niestacjonarne siły zostały wyznaczone dla 4 punktów pracy upustu. Wskazano na możliwą przyczynę zaistniałego zniszczenia łopatek wirnikowych turbiny.

Year 2006
Year 2019
Year 2016
  • TWO-SHAFT GAS TURBINE TEACHING AND TESTING STATION
    Publication

    The station was established as part of a project co-financed by the European Union with the funds of the European Regional Development Fund as part of the Infrastructure and Environment Operational Programme titled: “Establishment of state-of-the-art technical infrastructure for the Engineers of the Future learning programme at the Gdańsk University of Technology” executed in 2013-2015.

    Full text available to download

Year 2002
Year 2015
Year 2014
  • Uncertainty Quantification in Experimental Structural Dynamics Identification of Composite Material Structures
    Publication
    • M. Łuczak
    • B. Peeters
    • M. Kahsin
    • S. Manzato
    • K. Branner

    - Year 2014

    Composite materials are widely used in manufacture of aerospace and wind energy structural components. These load carrying structures are subjected to dynamic time-varying loading conditions. Robust structural dynamics identification procedure impose tight constraints on the quality of modal models estimates obtained from vibration experiments. Modal testing results are influenced by numerous factors introducing uncertainty to...

    Full text to download in external service

  • Updating Finite Element Model of a Wind Turbine Blade Section Using Experimental Modal Analysis Results
    Publication
    • M. Łuczak
    • S. Manzato
    • B. Peeters
    • K. Branner
    • P. Berring
    • M. Kahsin

    - SHOCK AND VIBRATION - Year 2014

    This paper presents selected results and aspects of themultidisciplinary and interdisciplinary research oriented for the experimental and numerical study of the structural dynamics of a bend-twist coupled full scale section of awind turbine blade structure.Themain goal of the conducted research is to validate finite elementmodel of themodified wind turbine blade section mounted in the flexible support structure accordingly to the...

    Full text available to download

Year 2022
Year 2023
  • Understanding Fuel Saving and Clean Fuel Strategies Towards Green Maritime
    Publication
    • V. N. Nguyen
    • K. Rudzki
    • M. Dzida
    • N. D. K. Pham
    • M. T. Pham
    • P. Q. P. Nguyen
    • P. N. Xuan

    - Polish Maritime Research - Year 2023

    Due to recent emission-associated regulations imposed on marine fuel, ship owners have been forced to seek alternate fuels, in order to meet the new limits. The aim of achieving low-carbon shipping by the year 2050, has meant that alternative marine fuels, as well as various technological and operational initiatives, need to be taken into account. This article evaluates and examines recent clean fuels and novel clean technologies...

    Full text available to download